Belgiumban annyira bejött a Bringázz a munkába! kampány, hogy ígéretéhez híven a kormány már több százezer ember zsebét kénytelen tömni azért, hogy drótszamáron járjon a munkahelyére. Belgiumon kívül számos más európai országban, köztük Ausztriában, Luxemburgban, Franciaországban, Dániában, Hollandiában és Németországban is támogatják a bringás munkába járást.
Bármilyen meglepően hangzik is, nálunk sem ismeretlen a jelenség, jóllehet vélhetően még csak kevesen hallottak róla. A kerékpárral munkába járás térítési díja 9 forint kilométerenként, ami további 6 forinttal növelhető. Azt nem tudjuk, hogy a nemrég hozott jogszabály nyomán hányan váltottak négy kerékről két kerékre, annyi azonban biztos, egy jó bringa bárkinek meghozhatja a kedvét.
Legalábbis ezt szeretné elérni a cyclingweekly.com, amely csokorba gyűjtötte az ideális kerékpárokat, azt remélve, hogy így könnyebb szívvel hagyjuk otthon az autónkat.
Hibridkerékpárok
Az országúti és a hegyikerékpár ötvözete az egyik legjobb választás a munkába járásra. A váza könnyű alumíniumból készül, a gumiabroncs pedig sima felületű, de széles. Nagyon sokfélét gyártanak belőle, közülük sok már-már úgy néz ki, mint egy mountain bike, a gumi szélessége meghaladja a 3.5 cm-t, sokfajta azonban inkább az országúti verzióra hasonlít, némiképp keskenyebb kerekekkel és lapos kormánnyal.
Legnagyobb előnyük, hogy kitűnően teljesítenek a városi aszfaltos környezetben, de még az enyhén lankás terepen is megbízhatóak, főleg, ha szélesebb gumit teszünk rá.
Összehajtható bringák
A legjobb választás, amikor elővárosi vonatozást is be kell iktatnunk a közlekedésünkbe, hiszen pillanatok alatt összehajthatjuk és a hónunk alá csaphatjuk a járgányt. Másik előnye, hogy a munkahelyünkön is könnyen elfér az asztal alatt, így biztosan nem lopják el.
Az összehajtható bringák kerékmérete különböző lehet – minél kisebb a mérete, annál könnyebb szállítani tömegközlekedési eszközökön, viszont ha nagy kerékméretűt vásárolunk, gyorsabban eljutunk A-ból B-be. Továbbá nagy előnye, hogy a szabadságra is elvihetjük magunkkal, hiszen könnyen elfér az autó csomagtartójában.
A B’Twin Hoptown 320-as típus 180 angol fontba (72 000 forintba) kerül, hat sebességi fokozata van, és több ülésmagasságot is beállíthatunk magunknak. A Brompton már csaknem 1000 font (400 000 forint), viszont pillanatok alatt összehajtható, és a kormánya is ideális.
A holland típusú kerékpárok
Hagyományos városi kétkerekűek, amelyeket elsősorban praktikusságuk, mintsem sebességük és kinézetük miatt kedvelünk – bár utóbbi ízlés dolga.
Az viszont vitathatatlan, hogy nagyon könnyű karbantartani a kerékagyakat, a sárvédő kitűnően tartja távol a nem kívánt szennyeződéseket, a támaszték, a dinamós lámpa és a beépített csomagtartó pedig már csak hab a tortán. A kerékpár olyan magas, hogy utazás közben akár egy táskát is a vállunkra akaszthatunk anélkül, hogy zavarna a tekerésben.
Hátrányuk, hogy viszonylag kevés sebességi fokozatuk van, a vázuk pedig nehéz, 13 kilogramm súlyú, így inkább sík terepen érdemes használnunk.
A Pinnacle Californium 2 női bicikli 395 angol font (158 000 forint), a Bobbin Brownie 7-esért pedig 445 fontot (178 000 forintot) kell fizetnünk.
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!