Eliszta a sakk fővárosa. Nos, a legfurfangosabb sakkmegnyitás sem lephette volna meg annyira a mezőnyt, mint Szalay Balázs és Bunkoczi László gumiválasztása – mondhatjuk, ez volt az igazi vezércsel. Az Opel Dakar Team kettőse a gyorsaságán kívül a jó taktikájának és előrelátásának köszönhette (ezeknek az erényeknek a sakkban is nagy hasznát veszi az ember), hogy pályafutása eddigi legjobb eredményét elérve ötödikként (!) ért célba a Selyemút-rali keddi szakaszán.
De menjünk sorban!
Volgográdból elindulva még nem sejtette a mezőny, hogy az eredetileg tervezett 488 kilométer helyett mindössze 275-öt kell teljesítenie, a rendezők ugyanis az esőzések miatt (errefelé ez olyan ritka, mint a rossz sakkozó, hiszen az iskolában, tanóraként oktatják az észjátékot) lerövidítették a szelektívet, ám ezt a pokoli nehéz hétfőn után senki sem bánta igazán. Kivéve talán Szalayékat.
„Az eredetileg rajtként kijelölt helyszínen állatira ömlött az eső, nagyon csúszott az út és sáros volt, és megmondom őszintén, egy kicsit elkezdtem örülni, mert mi a BF Goodrich G1-es abroncsát tettük fel, ami sokkal jobb sárban, mint az All Terrain, amit a többiek választottak erre a napra. Aztán közölték, hogy törlik a szakasz elejét, úgyhogy aszfalton tettünk meg több mint kétszáz kilométert. Utána következett az igazi rajt, immár vizes homokon, ami sokkal jobban fogta az autót, mint gondoltam, úgyhogy melegedett is egy kicsit a motor” – mondta az Opel Antara pilótája.
Szalayék a keddi egyetlen ellenőrző ponton (a szakasz felénél) másodikként haladtak át, ami már előrevetítette a jó eredmény lehetőségét, s végül nem is kellett senkinek sem csalódnia, hiszen az Opel Antarával száguldó kettős ötödikként ért célba – ráadásul úgy hogy az utolsó harminc kilométert esőben tette meg, s a szakasz végére eltört az autóban a gátló, ami letépte a fékcsövet. Most mondhatnák, hogy egy versenyautóban a gázt kell nyomni, nem a féket, de ez esetünkben nem teljesen igaz, hiszen a fák között, a csúszós, sáros utakon nem olyan nagy baj, ha az ember éppen ott tud lelassítani, ahol szeretne.
„Az ellenőrző ponton áthaladva nem tudtuk, hogy másodikak vagyunk, csak azt, hogy megelőztük Borisz Gadaszint, ami általában jót jelent. Aztán sajnos harminc kilométerrel a vége előtt akadt egy kis gondunk: eltört a bal hátsó gátló és leütötte a fékcsövet. Így azután lelassultunk, Gadaszin is visszaelőzött, mert a sáros részen nem ott fékeztünk, ahol akartunk, hanem ott, ahol az autó akarta. A végén még felszedtünk egy acélsodronyt, úgyhogy jó sárosak lettünk, mire megszabadítottuk tőle a kocsit. Ha nincs a fékgond, szerintem meg tudtuk volna tartani a második helyet, de így sem vagyok elégedetlen, sőt…” – mondta Szalay, amihez a navigátora, Bunkoczi László annyit tett hozzá, ha most azt mondanák, hogy ideadják ezt a helyezést (a hatodikat az összetettben), azzal már bőven boldogok lennének.
Mire jött Szalay válasza: „Dehogyis! Holnap javítunk!”
Liszi László és Sin Zoltán is javított, pedig úgy vigyázott az autóra, mint talán még soha, az előző napi motorgondok kijavítása ugyanis a szervizcsapat egész éjszakáját igénybe vette.
„Annyival tartoztam a fiúknak, hogy vigyáztam az autóra, de nehéz volt óvatosnak lenni, mert a motor újra tökéletes volt. Sokat előztünk, sok port nyeltünk, elfáradtunk, de rettenetesen élveztünk a szakaszt” – mondta Liszi, aki a 70. helyen rajtolt, és a 33. pozícióban ért célba, vagyis ő is nagy tettet hajtott végre, igaz, előző napi 134 órás (!) büntetése miatt az összetettben nem számíthat semmi jóra.
Ugyanígy büntetést kapott a Kovács Miklós, Tóth Tamás, Tóth György kamionos trió is (ők a technikai gondok miatt kihagyott GPS-pontok miatt 143 órát spájzoltak), amely így már deklaráltan tesztelésre használja a versenyt, hogy a vadonatúj Scaniát a lehető legjobban megismerje. Hogy közben összejött egy 16. hely? Annál jobb!
Fazekas Károlynak és Horn Albertnek ezúttal sem volt könnyű napja. Azzal kezdődött, hogy amikor bejelentették a szakasz megfelezését, ők rossz irányba indultak az új rajthoz, úgyhogy éppen hogy elérték az indulást. Az ellenőrző pontig legalább tizenötöt előztek, de aztán ki kellett jönniük a pályáról a cél előtt, mert gondjuk volt az olajnyomással. Ha sikerül megjavítani, büntetéssel folytathatják.
A szakaszt amúgy ismét a francia Christian Lavieille húzta be az autósok közül, míg a kamionosoknál Eduard Nyikolajev villantotta meg újra oroszlánkarmait – a Kamaz-pilóta precíz, pontos és pokoli gyors, képzelhetik, hogy az, ha a leggyorsabb autósnál mindössze hét másodperccel volt lassúbb, vagyis ő volt az egész mezőny második leggyorsabbja azzal a hatalmas monstrummal!
3. szakasz, Volgográd–Eliszta (össztáv: 677 km, ebből szelektív szakasz: 275 km). Autósok: 1. Christian Lavieille, Pascal Larroque (francia, Dessoude Proto) 3:01:37, 2. Vasziljev, Jevtyekov (orosz, G-Force Proto) 2:36 perc hátrány, 3. Errandonea, Garcin (andorrai, francia, SMG Buggy) 6:29 p h., …5. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara RR) 8:49 p h., …33. Liszi László, Sin Zoltán (magyar, Mitsubishi Pajero) 1:02:51 ó h. |
Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Szergej Szavosztyin, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:01:44, 2. Loprais, Bruynkens, Deenen (cseh, belga, belga, MAN) 5:37 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Mirnij (orosz, Kamaz) 10:41 p h., …16. Kovács Miklós, Tóth Tamás, Tóth György (magyar, Scania) 1:16:51 ó h. |
Az összetettben. Autósok: 1. Christian Lavieille, Pascal Larroque 10:14:01, 2. Pelichet, Panseri (francia, Toyota Hilux) 10:14 p h., 3. Gadaszin, Sjemel (orosz, G-Force Proto) 14:25 p h., …6. Szalay, Bunkoczi 28:39 p h., 53. Liszi, Sin 143:26:44 ó h. |
Kamionosok: 1. . Eduard Nyikolajev, Szergej Szavosztyin, Vlagyimir Ribakov 10:05:41, 2. Loprais, Bruynkens, Deenen 12:51 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Mirnij 13:34 p h., …18. Kovács, Tóth T., Tóth Gy. 152:54:19 ó h. |