Africa Race: belecsaptak a lecsóba!

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2017.01.02. 17:26
null
Szalay Balázsék megkönnyebbültek a bemelegítő szakasz után (Fotó: Opel Dakar Team)
Két éve hatalmasat buktak ebben a kanyarban – most visszatértek. Szalay Balázs és Bunkoczi László kicsit megkönnyebbült, hogy túl van az Africa Race rövid, de annál velősebb bemelegítő szakaszán.

Hajnalban értek partot Marokkóban, ám már felkelt a nap, mire rajtra kész volt az Africa Race mezőnye a nadori kikötőben. A király nevében pompás reggelivel várták őket, azután elindultak, hogy faragjanak egy keveset a 6500 kilométeres össztávból. A mért szakasz nem volt különösebben hosszú (alig több, mint 85 kilométer), ám a navigátorokat alaposan próbára tette, hiszen körülbelül kétszáz méterenként szerepelt egy jel az itinerben. Szóval nem unatkoztak.

Szalay Balázsnak és Bunkoczi Lászlónak pedig aztán főleg volt oka arra, hogy fokozottan figyeljen, hiszen szerepelt az útvonalban az az ominózus kanyar, amelyben két éve hatalmasat estek, s aminek a vége az lett, hogy a navigátor egy marokkói kórházban töltötte a napot, majd utána átesett több gerincműtéten is.

Úgyhogy ők igazság szerint csak túl akartak lenni rajta.

Érdekesség, hogy akkor a rendezők nem tartották kimondottan rizikósnak azt a részt, most azonban három felkiáltójellel, vagyis különösen veszélyesként szerepelt az itinerben, a 34. kilométernél.
„Eleinte csak az járt a fejemben, hogy minél hamarabb érjen véget a szakasz. Utóbb azonban annyira kellett figyelni a navigációra, s olyan sűrűn jöttek a jelek az itinerben, hogy jóformán csak néhány száz méterrel az ominózus kanyar előtt jöttem rá, hogy már majdnem ott vagyunk. Köszöntem a gödörnek, amibe beestünk, és örültem, amikor magunk mögött hagytuk” – mondta Bunkoczi László, majd rögtön hozzátette, az előttük futó nyomokból kiderült, valaki most is elnézte a trükkös, homokszínű árkot, amely messziről egyáltalán nem feltűnő.

„Most tudtam meg, hogy a bukásunk óta Africa Race-berkekben Balázs-ároknak nevezik azt a helyet, ahol buktunk. Tavaly nem szerepelt a programban, úgyhogy két év után láttuk újra. Most régi ismerősünk, Miroslav Zapletal nézte el, de szerencsére ő megúszta féltengelytöréssel. Ami engem illet, a szokásosnál valamivel izgatottabb voltam a rajt előtt, de elhatároztam: óvatos leszek. Technikás szakasz volt, sok-sok kanyarral és vízmosással, tipikusan az a szakasz, amelyen nyerni nem lehet sokat – a rövidsége miatt – veszíteni viszont annál többet, és ezt nem akartuk. A váltónkból még Franciaországban eltűnt a hatodik sebességi fokozat, de szerencsére ezen a szakaszon nem is volt rá szükség, este meg a fiúk úgyis megoldják a problémát” – nyilatkozta Szalay Balázs, aki a kilencedik helyről várja a folytatást.

A szakaszt a korábbi világkupa-győztes Vlagyimir Vasziljev nyerte meg egy Minivel – alaposan feladva a leckét a mezőnynek.

A kamionosok között induló Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió ötödikként érkezett, még úgy is, hogy amikor lehúzódott, hogy utat engedjen a szakasz végül második helyen záró cseh Tatra-pilótának, beleesett egy vízmosásba, de olyan szerencsétlenül, hogy attól kezdve meglehetősen csálén álltak az első kerekek, s Scaniát pedig nagyon nehéz volt irányítani. Az utolsó tíz kilométert 80 km/órás sebességgel tette meg a trió, amelynek ötödik helye a történtek fényében dicséretes.

„Az elejétől kezdve jó tempót diktáltunk, utolértük Tomeceket és Elisabetet (Jacinto), de jött a másik Tatra, és folyamatosan jelezte, hogy előzni akar. Lementünk az útról, de sajnos éppen egy vízmosásba estünk be, ami megütötte a kamion elejét, így az utolsó tíz kilométeren szinte irányíthatatlan volt az autó – össze-vissza álltak a kerekei, úgyhogy mentünk vele árkon-bokron át. A fiúk a táborban megoldják a problémát, aztán megyünk tovább.”

Ugyancsak a monstrumok között méreti meg magát a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert kettős, amelynek első napja a tapogatózás jegyében telt. Egymást és a kősivatagot jól ismerik a fiúk, ám a felállás ezúttal más. Szalai ugyanis nem csupán versenyszerelőként ül a kamionban, hanem navigál is, ami szokatlan szerepkör számára. A hétfői szakasz pedig navigátor-próba volt a javából.

„Összességében jó kis szakasz volt. Igaz, néha nem arra mentünk, amerre kellett volna, kétszer túlcsúsztunk, egyszer pedig eltévedtünk, de nincs ezzel semmi baj – össze kell szoknunk, alkalmazkodni az új helyzethez. A pálya maga élvezetes volt, bár akadt egy két olyan része, ahol csúnyán összetörhette volna magát az ember, de mi nem kockáztattunk: a biztonságos célba érkezés volt számunkra a legfontosabb” – mondta Darázsi.

De ő is tudja, és mind tudják: a verseny csak most kezdődik el...

AFRICA RACE 2017
1. szakasz, Nador–D. Mulaj (össztáv: 610 km, ebből szelektív szakasz: 85.89 km). Autósok:
1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin, Zsilcov (orosz, Mini) 1:00:09, 2. Magnaldi, Magnaldi, Borsotto (francia, Buggy) 1:03 perc hátrány., 3. Serradori, Lurquin (francia, belga, Buggy) 5:35 p h., ...9. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 8:45 p h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Dmitrij Nyikitin (orosz, Kamaz), 1:06:17, 2. Jaroslav Waltr, Rostislav Pliny, Filip Skrobanek (cseh, Tatra) 1:10:09, 3. Jacinto, Teixeira Marques, Cochinho (portugál, MAN) 4:41 p h., 4. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 5:10 p h., 5. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 5:17 p h., ...7. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 16:27 p h. Motorosok: 1. Teddy Sella Gev (izraeli, KTM) 1:14:00, 2. Ceci (olasz, Honda) 16 mp h, 3. Ullevalseter (norvég, KTM) 1:59 p h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik