Stéphane Peterhansel azt nyilatkozta, a legnagyobb kihívást az jelentette neki ezen a napon, hogy hajnali fél háromkor csörgött az ébresztőóra. Alighanem így volt ezzel a mezőny többi tagja is, de hát valamikor teljesíteni kellett a majdnem hatszáz kilométeres összekötő szakaszt, amely Moszkvából Csebokszáriba tartott, és még világosban odaérni a mért szakasz rajtjához.
Így történt, s bár a rajt előtt nem sokkal leesett az eső, az első öt-hat pilótának nem volt ezzel gondja, mert nekik legalább szakasz közben nem esett. A többieknek ellenben igen.
A leggyorsabb a ralifenomén Sébastien Loeb volt – ő vezeti egyébként a Peugeot új csodafegyverét, amely 20 centivel szélesebb, mint az elődje, és jóval stabilabb is. Igaz, a szélessége ezúttal inkább némi hátrányt jelentett, mert kissé szűkek voltak az erdei utak.
„Trükkös, sáros, néhol nagyon csúszós szakasz volt, úgyhogy ezen a napon a legfontosabb az volt, hogy ne hibázzunk, és elérjük a célt – nyilatkozta Loeb. – Egyszer-kétszer túlcsúsztunk egy-egy kanyarban, de ez volt minden. Az autó végig remekül működött, talán ezekre a szűk utakra egy kicsit túl széles, de a nyitottabb, széles pályákon meglesz ennek az előnye. Ez ugyanis csak a kezdet.”
Ami a magyarokat illeti, a Szalay Balázs, Bunkoczi László (Opel Mokka) kettős a 20. helyen teljesítette a szakaszt, amelyre rosszul választott gumit.
„Jó kis technikás pálya lett volna, de a gumiválasztással nem foglalkoztunk annyit, amennyit kellett volna, pontosabban nem gondoltuk, hogy ekkora eső esik majd, így nem tettünk fel új gumit – mondta Szalay. – A használt abroncs kőre jó lett volna, de a sáros úton helyenként úgy csúszott, mintha jégen mennénk. Megesett, hogy kettes-hármas sebességi fokozatban tövig nyomtam a gázpedált, a kerekek azonban álló helyzetben pörögtek. A kanyarokba is keresztbe csúszva érkeztünk, ami lehet, hogy látványos volt, de gyors semmiképpen sem.”
Volt még egy kalandjuk: az egyes ellenőrző ponthoz közeledve egy buggys becsúszott előttük az árokba, ott állt az út közepén. Kikerülték, de így meg az egyik pontot nem érzékelte a GPS, úgyhogy vissza kellett fordulni. Elveszítettek több mint egy percet, mert közben a buggy kiszabadult, és jött szembe.
A mezőny másik magyar tagja, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió (Scania) a 16. helyen ért célba, méghozzá nagyon jó időeredménnyel – alig több, mint tízperces hátránnyal. Márpedig ez a szűk, kanyargós, technikás pálya a monstrumok pilótáit még nagyobb kihívás elé állította, mint az autósokat.
„Érdekes, technikás erdei szakasz volt, igaz, a kamionoknak egy kicsikét szűk: a faágak behajtották a tükröket, és nagyon kellett vigyázni, nehogy betörjék a szélvédőt – mondta Kovács Miklós. – Nem sokkal azután, hogy elrajtoltunk, leszakadt az ég, csúszkáltunk a nyálkás úton, és a normálisnál hosszabb féktávokat vettünk, hogy be tudjunk fordulni a kanyarokba. Az egyik GPS-ponton túlszaladtunk, ott tolatni kellett, de ezt leszámítva jó kis napunk volt.”
És ez csak a kezdet…
SILK WAY RALI
1. szakasz, Moszkva–Csebokszari (össztáv: 726.95 km, ebből szelektív szakasz: 61.43 km)
Autósok: 1. Sébastien Loeb, Daniel Elena (francia, Peugeot 3008 DKR Maxi) 42:02, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Peugeot 3008 DKR) 29 másodperc hátrány, 3. Despres, Casterra (francia, Peugeot 3008 DKR) 2:14 p h., …20. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 17:42 p h.
Kamionosok: 1. Martin Kolomy, Jíri Stross, Michal Ernst (cseh, Tatra) 49:43, 2. Loprais, Alkendi, Holan (cseh, egyesült arab emirátusokbeli, cseh, Tatra) 51 mp h., 3. Van Genuten, Alcayna, Der Kinderen (holland, spanyol, holland) 2:03 p h., …16. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 10:39 p h.