A reggeli rajtnál feszültség látszik az arcokon. Tudják, ez az utolsó nagy menet. Jó-jó, persze szombaton lesz még egy 120 kilométeres szakasz Córdoba környékén, de azt már, ugye, féllábon is...
S történésekben nincs is hiány. Még csak a pálya első szakaszán tartanak (ezúttal is két részre bontották a rendezők a mért szakaszt), és már arról szólnak a hírek, hogy Nasszer al-Attijahnak gondja van (szerencséjére csak néhány perc a veszteség).
Majd jön a következő: a tizenháromszoros győztes Stéphane Peterhansel felborult, aztán helyesbítenek, nem borult fel, hanem a Peugeot bal első kerekével megütött egy fát, amitől a kerék kiszakadt, és a kormánymű megsérült, plusz elment a kormányszervó. Az első szakasz végén már 57 perc a hátránya – tudják, mit jelent ez? Azt, hogy Mr. Dakar a negyedik helyre csúszik vissza az összetettben! Ráadásul megsérült a hüvelykujja, de valószínűleg ez érdekli most a legkevésbé. Ezúttal jól jön neki, hogy van egy több mint háromszáz kilométeres összekötő a két mért szakasz között, mert a csapat így meg tudja javítani a Peugeot-t, és a francia időben el tud rajtolni a napi második pályán.
„Nem vagyunk gépek, mi is hibázunk” – mondta egy nappal korábban, amikor azt ecsetelte, túl késő már a végső győzelemért harcolni, mert nagy a különbség, s kevés a hátralévő kilométer. Nos, arra valószínűleg nem számított, hogy hamarosan a második hely is veszélybe kerül, sőt, a dobogó is…
Ami az éllovas Carlos Sainzot illeti, ő nagyon taktikusan, az autóját, az erejét és az előnyét jól beosztva halad második Dakar-győzelme felé, miközben immár a második helyért hatalmas csatát vív a két toyotás csapattárs, Nasszer al-Attijah és az utóbbi napokban elképesztő tempót diktáló Bernhard ten Brinke, egészen addig, amíg a holland is ki nem száll a buliból technikai problémák miatt. A szakaszt végül Al-Attijah nyeri meg, s felzárkózik a dobogóra a másik csapattárs, Giniel de Villiers, a mezőny egyik legkiegyensúlyozottabb pilótája.
„Rettenetesen hosszú és nehéz nap volt ez, amelynek a végén boldogok lehetünk, mert megnyertük a szakaszt és másodikok vagyunk az összetettben – nyilatkozta Al-Attijah. – Ezen a szakaszon nagyon könnyű volt hibázni, vagy összetörni az autót, mert nagyon sok fa szegélyezte az utat. Nem volt könnyű, de végül is… Ez a Dakar!”
A motorosoknál két nappal idei első szakaszgyőzelme után másodszor is Toby Price a leggyorsabb, ráadásul úgy, hogy kis túlzással a rajttól a célig vezet. Az összetettben azonban továbbra is az osztrák Matthias Walkner áll az élen, vagyis ő is kis lépésekkel halad a cél felé – a kockázatot a minimálisra csökkentve. Az előnye 22 perc az összetettben, s ennek elégnek kell lennie a hátralévő 120 kilométeren.
„Hosszú, hosszú nap volt ez is, és az ellenfeleim húzták a gázt rendesen, én azonban csak próbáltam nem őrültséget csinálni – mondta Walkner. – Elég nagy az előnyöm, de ezen a versenyen gyorsan változnak a dolgok, ezt mindennap láthattuk. Nem akartam kockázatot vállalni, mert hatalmas sziklák övezték az utat, könnyű volt hibázni. Már csak egy nap van hátra – elképesztő még belegondolni is. Húsz perc előny az utolsó előtti napon pont annyi, mint húsz perc a harmadik napon. Van még hátra százhúsz kilométer, szóval a legjobbat kell kihozni magamból…”
A határon túli magyar motorosok közül a szatmárnémeti Gyenes Emanuel és a vajdasági Saghmeister Gábor is úton volt ennek az újabb emberpróbáló szakasznak a célja felé. Már előző nap azt mondták, ezt a Dakart sokáig megemlegetik… Nos, a rendezők ezzel a pályával rátettek még egy lapáttal.
Egy nappal korábban az volt a nap fő híre, hogy a kamionos kategóriában 7600 kilométer megtétele után csupán egyetlen (!) másodperc választotta el egymástól az éllovas kamazos Eduard Nyikolajevet és az Ivecóval versenyző Federico Villagrát. Utóbbi versenyző hazai pályán száguld, olyannyira, hogy Córdobában él, ami nyilván plusz motivációt jelentett számára, arról nem beszélve, hogy úgy ismeri az itteni pályákat, mint a tenyerét.
Ezért az orosz Nyikolajev tőle teljesen szokatlan módon úgy fogalmazott: nem hinné, hogy túl sok esélye van. Ehhez képest… Ehhez képest a pénteki első szakasz 124. kilométerénél Villagra 1 óra 23 percet veszített, s ezzel alighanem elszálltak az esélyei a végső győzelemre is. Utóbb pedig nem is tudta folytatni a küzdelmet, úgyhogy Nyikolajev egy kicsit megnyugodhat. Már amennyire nyugodt lehet az ember a Dakaron…
40. DAKAR RALI
13. szakasz, San Juan–Córdoba (össztáv: 929 km, ebből szelektív szakasz: 369 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 5:02:22, 2. Álvarez, Howie (argentin, dél-afrikai, Toyota Hilux) 11:16 p h., 3. De Villiers, Von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Toyota Hilux) 13:06 p h. Motorosok: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 10:03:33, 2. Benavides (argentin, Honda) 2:03 p h., 3. Meo (francia, KTM) 2:44 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Peugeot 3008 DKR Maxi) 47:46:30, 2. Al-Attijah 46:18 p h., 3. De Villiers 1:20:00 ó h. Motorosok: 1. Matthias Walkner (osztrák, KTM) 41:33:42, 2. Benavides 22:31 p h., 3. Price 27:45 p h.