Semleges nézőként is hátborzongató volt a tegnapi Holland Nagydíj a királykategóriában. Hátborzongatóan jó és izgalmas. El sem tudom képzelni, milyen lehetett fanatikus pilótaszurkolóként, de főként család- vagy csapattagként. Ha bárki szeretné egyik ismerősének elmagyarázni, hogy miért a MotoGP a világ egyik leglátványosabb és legizgalmasabb sportja, akkor ezt a versenyt mutassa meg neki!
Gyorsan tudjuk le a tényeket! Marc Márquez idén negyedik győzelmét aratta, és már 41 pont az előnye a bajnokságban. Álex Rins és Maverick Vinales társaságában csak spanyolok álltak a dobogón, amire legutóbb tavaly az aragóniai nagydíjon volt példa. Az első 15 pilóta, azaz a pontszerzők 16.043 másodpercen belül értek célba, ami a sportág történetének legszorosabb top15-je volt, 7 másodperccel szorosabb, mint a szezonnyitó katari verseny.
A TOP5 momentum
Hogy melyek azok a pillanatok, amikre biztosan emlékezni fogunk még jó ideig? Nézzük időrendben!
A legnagyobb meglepetés talán Jorge Lorenzo teljesítménye volt a futam első felében. A 10. helyről indulva másodiknak fordult a második kanyarban, majd átvette a vezetést Márqueztől, és sokáig elől is tudott menni.
„Nem számítottam erre, mert egyáltalán nem volt meg a tempóm hozzá" – mondta később Lorenzo.
A verseny egyik legőrültebb jelenetét is ekkor láthattuk. Lorenzo alatt megcsúszott a motor, vissza kellett vennie a gázból, ám erre a mögötte motorozó Valentino Rossi nyilván nem számított, és hátulról beleszáguldott a spanyolba mintegy 200 km/órás tempónál. Csak a szerencsén múlt, hogy nem estek el mindketten.
„Nagyon veszélyes pillanat volt, nagyon szerencsések voltunk mind a ketten. Ha elestünk volna annál a tempónál a többiekkel a hátunk mögött, az nagyon veszélyes lett volna. Hátul jobb a gumik tapadása, mint elől abban a szögben, és emiatt elvesztettem elől a tapadást. Muszáj volt visszavennem a gázt, amire Valentino nem számíthatott" – idézte fel a történteket a spanyol.
„Telibe találtam, de nagyon jó helyen. Mázli, hogy nem a kerekének mentem neki, hanem a kipufogó és a farokidom között találtam el" – tette hozzá Rossi.
Álex Rins-nek és Márqueznek is megvolt a maga pillanata a verseny 12. körében. Az 5-ös kanyarban Rins előzésre szánta el magát egy résnyi helyet kihasználva. Természetesen Márquez nem hagyta magát, így össze is értek a kigyorsításnál, a regnáló világbajnok félig leesett a motorról, majd a fizika törvényeit ismét kijátszva, valahogy talpon maradt.
Márquez mégsem ezt élte meg a futam legneccesebb pillanataként, hanem a Vinalesszel történt ütközését a 8-as kanyarban.
„Elég ijesztő pillanat volt. Rosszul vettem be a kanyart, egymás mellett párhuzamosan mentünk, és amikor fékezett, összeértünk– kezdte Márquez. –A gond az volt, hogy lecsúszott a kezem a kormányról, így fékezni sem tudtam. Már láttam magam a kavicságyban, aztán nem tudom, miért, egyesbe raktam és meg tudtam állítani a motort."
Aztán ott volt még Andrea Dovizioso és Valentino Rossi momentuma három körrel a futam vége előtt. Egymás mellett haladtak a célegyenesben és Dovi bizony nem gondolkodott sokat, hogy betegye-e a Doctor mellé a motort az egyes kanyarban – ami miatt viszont Rossi lesodródott a pályáról.
Végül ez lett az az eset, ami után a két fél nagyon nem értett egyet, Rossi Dovit hibáztatta azért, hogy lecsúsztak a pódiumról.
„Az ő nézőpontjából logikus, hogy úgy gondolja, időt veszített, de szerintem ő volt az, aki rosszul mérte fel a helyzetet" – nyilatkozta Dovizioso. – „Amikor te vagy a külső íven, nem fékezhetsz később, mert mindig a belül lévő versenyző határozza meg az ívet, és én is ezt tettem. Mindenki a saját versenyét futja, én is így tettem. A verseny közben magamra gondolok, nem pedig ő rá, és ha akkor nem állok ellen abban a kanyarban, akkor mögötte végeztem volna."
És akkor jöjjön az utolsó, mégis legmeghatározóbb mozzanata a versenynek, ez pedig nem egy ütközés, hanem a futamgyőztes, Marc Márquez teljesítménye maga. Az őrült harcok ellenére képes volt ellépni a többiektől két körrel a leintés előtt.
„Lehetetlen volt akár a verseny végére bármilyen tervet felállítani. A célom annyi volt, hogy legalább kevesebben maradjunk a végére. És nem akartam azt sem, hogy az utolsó sikánra maradjon a döntés. Egyébként sem ilyen versenyt képzeltem el, bár azt tudtam, hogy sokan leszünk majd gyorsak. Amikor ennyivel vezeted a bajnokságot, nem ilyen harcokkal teli futamra vágysz. De az biztos, hogy az adrenalintól nem tudok majd aludni. Az elején gondoltam, hogy nyugodtabban kezdek, felveszem a ritmust, de láttam, hogy másképp alakul a helyzet, és ez így nem fog működni."
„Ha nem támadok, esélyem sem lesz a jó pozícióért harcolni. Reméltem, hogy egy kicsit korábban elő tudom hozni azt a kis pluszt, amit a végén sikerült. Jorge nagyon jó volt a féktávokon és a kigyorsításokon, plusz nagyon jól zárta az íveket, így nehéz volt megelőzni. Egyébként nagyon nehéz verseny volt, hiszen, ha előre figyeltél, akkor hátulról jelent meg valaki, de ha hátra koncentráltál, akkor előzni volt esélytelen. Ezért is döntöttem úgy, hogy megyek előre, ahol csak lehet" – mondta a futamgyőztes
Márquez győzelme azért is „veszélyes", mert egy olyan pályán tudott nyerni, ahol legutóbb 2014-ben. Egy pályán, amit az utóbbi években és általában sem kedvezett a Hondának. Mindezt egy olyan helyszínt (Sachsenring) megelőzően, ahol még senki sem tudta legyőzni őt a királykategóriában…
És hogy miért volt mégis csalódott a futamgyőztes? Természetesen a spanyolok tegnapi veresége és kiesése miatt a labdarúgó-világbajnokságon. A meccset szűk csapatának körében izgulta végig a lakóautójában, és erről egy videót is megosztott közösségi oldalán.