A pálya második felén gyakorlatilag teljesen megállt a víz egy hevesebb zivatar után, ami főként a 7-es és 8-as kanyarban okozott gondot.
A pilóták egyet értenek abban, hogy nagy eső, de akár egész napos gyengébb esőzés esetén is a pálya alkalmatlan lehet a versenyzésre, és akár a versenyzői bojkott is szóba jöhet – amire legutóbb 1989-ben Misanóban volt példa.
Új időterv, éjszakai földmunkák
Természetesen a rendezők és a pálya is tisztában van a problémával, és a maga eszközeivel mindenki próbál megoldást találni.
Szombat kora este hivatalossá vált, hogy megcserélik a futamok sorrendjét (eredetileg Moto3, MotoGP, Moto2 lett volna), és a MotoGP futamát rendezik meg először, magyar idő szerint 12:30-kor.
Mike Webb versenyigazgató az alábbiakat nyilatkozta szombat este:
„Ahogy a mai napon megtapasztalhattuk, a rövid időn belül lezúduló intenzív eső néhány helyen gondot okoz a pályán, mert megáll rajta a víz. Ez a MotoGP-motorokra nagyobb hatással van a nagy, széles gumik miatt. A pálya azt kérte tőlünk – és mi is egyet értettünk ezzel –, hogy próbáljuk meg megoldani, hogy a MotoGP-futam lemenjen. Figyelembe véve a kérést és a meterológiai intézet előrejelzését, ami heves esőzést jelez a nap második felében, megcseréltük a futamok sorrendjét, és a MotoGP-verseny megy majd először, hogy legalább növeljük az esélyét annak, hogy legyen MotoGP-futam. A döntés meghozatala előtt természetesen egyeztettünk a MotoGP-s csapatokkal, és mindannyian egyetértettek abban, hogy a lehető legbiztonságosabb körülmények között kell lebonyolítani a versenyt, esélyt adva arra, hogy végig is tudjon menni."
A MotoGP-s pilóták többsége úgy látja, hogy nem esett extrém mennyiségű eső tegnap (még akkor sem, ha rövid ideig tartott a zivatar), más pályán nem okozott volna ekkora gondot.
„Nem vagyok szakértője a dolognak, de úgy látom, hogy számos alkalommal az újra aszfaltozás csak ront a helyzeten – mondta Andrea Dovizoso. – Most is ez történt. Sokszor a pénz okozza a gondot, de jobb több pénzt költeni és jó végeredményt kapni, mint spórolni… A mi munkánk az, hogy versenyezzünk. 2015-ben jelentős mennyiségű eső volt a futamon, de nem okozott nagy gondot. Nekünk, versenyzőknek kell döntenünk arról, hogy végül pályára állunk-e. Minden az abban a pillanatban tapasztalható körülményen múlik majd. Ha vízátfolyás van, vagy áll a víz a pályán, akkor nem versenyezhetünk."
„Ha minden ellenünk van, az időjárás, az, hogy kifutunk az időből, akkor megvan a nagyon kicsi esélye, hogy töröljük a futamokat. Mindent megteszünk majd, hogy elkerüljük ezt" – tette hozzá Webb.
Az MCN tudósítása szerint a pálya vezetősége sem tétlenkedett. Az éjjel vízelvezető árkot ástak a pálya legkritikusabb pontjára.
Rabat hármas lábtörését már meg is operálták
A tegnapi negyedik szabadedzésen megsérült Tito Rabat súlyos sérüléseket szenvedett. Combcsontja, sípcsontja és szárkapocscsontja is eltört a jobb lábában, az első hírek szerint (azóta ezzel kapcsolatban nem adtak tájékoztatást) a törések közül volt, ami nyílt törés volt. Akkora fájdalom alatt volt a spanyol Moto2-es világbajnok, hogy még a kavicságyban szedálni kellett.
Utoljára az 1980-as salzburgringi Osztrák Nagydíj versenyeit törölték havazás (!!!) miatt. De olyan is előfordult többször, hogy a pilóták bojkottáltak egy futamot az időjárás vagy egyéb nem megfelelő biztonsági körülmények miatt. Az 1989-as Nemzetek Nagydíját Misanóban öt kör után megszakították, az új rajtot pedig olyan top-pilóták bojkottálták, mint Kevin Schwantz, Eddie Lawson, Rainey vagy Wayne Gardner. Az utolsó alkalom, amikor futamot töröltek a 2008-as indianapolisi hétvégén történt, amikor a 250 cm3-esek versenye hurrikán miatt nem rajtolt el. |
Még az este folyamán sikeres operáción esett át a Coventry Egyetemi Kórházban.
Hogy pontosan mi történt, és miért volt Tito Rabat öt másodperccel az esése után még mindig a kavicságyban, azt felvételek hiányában nem lehet megmondani.
Egy esés után aranyszabály, hogy ha nincs nagy gond, akkor azonnal fel kell állni, és biztonságos helyre kell menni, a 7-es kanyar bukótere pedig egyáltalán nem volt biztonságos ekkor.
Sokak szerint Álex Rins életeket mentett azzal, hogy esése után azonnal jelezni próbált a társainak, hogy vigyázzanak. Rins egyébként Rabatnak is hevesen próbált jelezni, de honfitársa nyilván nem látta, hogy mi történik mögötte...
Aleix Espargaró így emlékszik a balesetre: „Morbidelli az egyenes közepén esett el nagyon nagy tempónál és Tito még mindig a földön volt. Nagyon erősen megütötte őt a motor és legalább 20 méterrel odébb repítette. Nagyon ijesztő volt."
A helyzeten már sajnos nem változtat, és találgatni sincs értelme, de valószínűsíthető, hogy Rabat már az esés során megsérülhetett, ezért is feküdt még mindig a kavicságyban.