Bezavarták őket a sűrűjébe! Csak hogy senkinek ne legyen kétsége afelől, hogy a Dakart egyetlen pillanatra sem szabad félvállról venni. Tomboló hőség volt Pisco környékén (persze, ez itt a sivatag, de még ahhoz képest is…), a forró dűnéken pedig nyilván olyan könnyű volt elakadni, mint amilyen könnyen egy órányi tábori lét után az ember kifúj az orrából egy kisebb agyagtéglát.
A mezőny nagy része (az újoncok kivételével) emlékszik erre a szakaszra, hiszen ahányszor csak erre járt a mezőny, ez a hurokszakasz mindig benne volt a programban. De a terepraliban pont az a szép, hogy a sivatagban száz meg száz nyomvonalat lehet kijelölni anélkül, hogy hasonlítana egymáshoz. Úgyhogy legfeljebb a pálya jellegéről lehetett fogalmuk a versenyzőknek.
Magára „szabta” a Minit A címvédő Carlos Sainz keményen megdolgozott a tavalyi Dakar-győzelemért, így azután sokan – még a korábbi csapattársai is – azt hitték, befejezi a pályafutását. A csúcson hagyja abba. De a kétszeres ralivilágbajnok, kétszeres Dakar-győztes pilótának esze ágában sem volt visszavonulni, sőt, az első adandó alkalommal aláírt a Minihez. „Miután a Peugeot úgy döntött, kivonul a sportágból, döntenem kellett, akarom-e folytatni – nyilatkozta Sainz a Nemzeti Sportnak – Több ajánlatom is volt, de miután kipróbáltam a Minit, szinte azonnal döntöttem. Az autó mostanra nagyon jól kezelhető, s majdnem teljesen olyan, amilyennek én szeretem, ugyanis teljesen rám szabtuk. Noha még csak az első napnál tartunk, már most látszik, hogy nehéz versenynek nézünk elébe, amely nem feltétlenül nekünk, korábbi ralisoknak kedvez majd, hiszen szinte végig homokon zajlik majd a küzdelem. Mostanra már én is megszoktam a dűnéket, de továbbra is jobban szeretem az utakat…” |
A 14. Dakarján induló Szalay Balázs azt mondta a rajt előtt, jó néhány trükkös dűne sejlik fel az emlékeiben erről a környékről, navigátora, Bunkoczi László pedig hozzátette: ha nem vigyáz az ember, itt könnyen előkerülhetnek a lapátok, és ásásba fulladhat a menet.
A páros végül nem ásott, sőt, a rajtpozíciójához képest több mint negyven helyet javítva a negyvenkettedikként ért célba ezen a bemelegítésnek szánt, 84 kilométeres szakaszon. Ez azt jelenti, hogy kedden sokkal kedvezőbb pozícióból várhatja a rajtot, nem kell majd ennyit előznie.
„Jó kis küzdős szakasz volt, fogós, vendégmarasztaló dűnékkel, de mi viszonylag gondmentesen átjutottunk rajta – mondta Szalay. – A pálya közepén egy folyómederhez értünk, ott már nagyon sok mindenkit utolértünk, úgyhogy a hatalmas porban semmit sem láttunk, le kellett lassítanunk. Nem vagyok elégedetlen, bemelegítésnek ez pont jó volt.”
Ami az élmezőnyt illeti, ez volt az a szakasz, amelyet senki sem akart megnyerni. Pontosabban senki, kivéve a kétszeres Dakar-győztes Nasszer al-Attijah-t. Ha a szakaszsiker a tét, a katari versenyzőt nem érdekli, hogy a következő napja keserves lesz, mert elsőként rajtol, s neki kell kijelölni az utat (ráadásul ezúttal még a motorosok nyomai sem segítenek, hiszen kedden az autósok indulnak először).
„Holnap új nap lesz, azzal akkor kell foglalkozni – mondta a sportlövészetben olimpiai bronzérmes katari. – Sok nehéz és veszélyes szakasz volt ezen a pályán, úgyhogy most csak örülök annak, hogy gyorsak voltunk.”
A magyar motorosok közül sajnos Saghmeister Gábor ért be hamarabb a táborba – azért sajnos, mert a vajdasági versenyző helikopterrel érkezett. Szerencsére nem sérült meg, de a motorja az első szakasz 29. kilométerénél „besült”.
„Elment az olajnyomás, majd néhány pillanattal később egy csattanást hallottam és megállt a motor – mondta csalódottan Saghmeister, akinek ez már a 11. Dakarja, de ilyen hamar még egyik sem ért véget. – Valósággal sokkot kaptam, nem hittem a szememnek, hiszen most újítottuk fel az egész motort, s bár öregecske, ez azért nem indokolta a történteket. Tudom, hogy az idei Dakartól kezdve a szünnap után visszaállhat egy külön versenybe, aki kiesett, de halvány fogalmam sincs, hogy van-e egyáltalán a táborban alkatrész egy ilyen öreg paripához…”
137 motoros, 26 quados, 130 autós páros, 41 kamionos trió, összesen 541 versenyző vágott neki a 41. Dakar rali távjának hétfőn. A mezőny összesen 5000 kilométert tesz meg az elkövetkező napokban – jobbára sivatagi körülmények között, vagyis általában dűnéken, de mindig homokon. |
A szatmárnémeti Gyenes Emánuel a szokásosnál törődöttebben érkezett meg a táborba. Nem is csoda, hét héttel ezelőtt akkorát esett az utolsó teszten, hogy eltört a felkarja és meg kellett műteni, ehhez képest az is csoda, hogy itt van, hát még az, hogy a 67. helyen teljesítette a szakaszt!
„Tudok menni, csak minden bukkanót óvatosan közelítek meg, mert ha beleesek egy gödörbe, nem bírom kiemelni a motort – mesélte Gyenes. – Nem úgy mennek a dolgok, ahogy szeretném, de úgy, ahogy számítottam rá. A homok nem volt túlságosan puha, csak egyszer kellett visszafordulnom, mert nem bírtam felmennie gy dűnére, de azután meglőttem megint. Ez a nyolcvannégy kilométer elég is volt bemelegítésnek.”
A Dakar második napján 342 kilométernyi mért szakasz és 210 km összekötő szakasz vár a mezőnyre.
41. DAKAR RALI
1. szakasz, Lima–Pisco (össztáv: 331 km, ebből szelektív szakasz: 84 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 1:01:41, 2. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper) 1:59 perc hátrány, 3. Przygonski, Colsoul (lengyel, belga, Mini All4) 2:00 p h., …42. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 20:21 p h.
Motorosok: 1. Joan Barreda (spanyol, Honda) 57:36, 2. P. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 1:34 p h., 3. Brabec (amerikai, Honda) 2:52 p h., …67. Gyenes (romániai, KTM) 25:05 p h.
Kamionosok:1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 1:09:05, 2. Van Genugten, Der Kinderen, Willemsen (holland, holland, belga, Iveco) 18 mp h., 3. Villagra, Yacopini, Torlaschi (argentin, Iveco) 53 mp h.