Kvintesszenciája volt ez a szakasz annak, amit Peru kínál a terepralisoknak: nehezen megtalálható GPS-pontok, elképesztően magas, ugyanakkor vendégmarasztalóan puha dűnék, trükkös navigáció. Meg is gyűlt vele a bajuk a versenyzőknek, s nem csupán az újoncoknak vagy az amatőröknek, hanem a gyári pilótáknak is.
Már akkor sejteni lehetett, hogy ez nem lesz könnyű esti séta a hegyekben, amikor a motoros éllovas Joan Barreda lecsúszott az egyik hegyről, és nem tudott rá visszakapaszkodni, de más irányba sem tudta folytatni az útját. Aztán jött a hír, hogy a kétszeres ralivilágbajnok, kétszeres Dakar-győztes (és címvédő) Carlos Sainz Minijének kitört a bal első kereke, s hosszú-hosszú ideig a pályán vesztegelt.
A megbízhatóságáról híres Giniel de Villiers-t a „technika ördöge” kérte fel egy keringőre, míg Sébastien Loeb azért került 42 perces hátrányba, mert ezen a pokoli szakaszon (előző napi győztesként) ő taposta az utat a mezőny előtt. Túl sok következtetést egyelőre botorság lenne levonni abból, ahogy eddig alakulnak a dolgok (hiszen napról napra változik a helyzet), de azt már most megállapíthatjuk, ez most abszolút nem hasonlít a sprintversenyekhez, amelyeket az utóbbi időkben láthattunk, itt vélhetően nem néhány percen múlik majd a győzelem.
De visszatérve a szerdai napra: a Dakar tehát a csúnyábbik arcát mutatta a versenyzőknek, s a nagy vihart kavaró hírek közepette a tizenháromszoros Dakar-győztes Stéphane Peterhansel szép csendben (ahogy szokta) megszerezte pályafutása 75. szakaszgyőzelmét ezen a legendás viadalon.
„Jó kis szakasz volt: nehéz dűnék, trükkös navigáció, minden, amitől izgalmas ez a sportág – mondta Peterhansel. – Az előző napunk eléggé zaklatott volt, mert elkövettem egy buta hibát, de ez már a múlt, előre kell nézni. Előttünk pedig a maratoni szakasz van, amelynek első napján el kell kerülni a bajt, mert tavaly nagy árat fizettem érte, hogy erre nem figyeltem jobban…”
Az összetettben a katari Nasszer al-Attijah vette át a vezetést, míg a motorosoknál Pablo Quintanilla vezet, míg a napi szakaszt Xavier de Soultrait nyerte meg – utóbbi pilóta pályafutása során először szerzett részsikert a Dakaron.
Az eddigi éllovas Joan Barreda viszont furcsa körülmények között esett ki.
„Nagyon csalódott vagyok. Reggel erősnek éreztem magam, jól is rajtoltam, utolértem az előttem indulókat, de azután megérkeztünk egy hegytetőre, ahol nagyon nagy köd volt – mondta Barreda. – Nem láttam semmit és rossz helyen mentem le a hegyről. Nagyon csúszott, lehetetlen volt visszakapaszkodni, úgyhogy próbáltam más úton kikeveredni onnan, de egyszerűen nem volt egyetlen kivezető út sem. Szörnyű, hogy nem volt előttem út…”
A szatmárnémeti Gyenes Emánuel kedden rátalált a helyes taktikára: ha a rajt előtt bevesz egy fájdalomcsillapítót, nem zavarja annyira hét hete megműtött felkarja. Gyenes azóta szinte megtáltosodott (persze sokat kockáztat, hiszen a fájdalom csillapodása nem jelenti azt, hogy minden rendben van), és számára az a legfontosabb, hogy ha már így járt (a viadal előtti utolsó hazai teszten hatalmasat esett), legalább eljusson a célig.
Ami a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettőst illeti, az Opel-páros magyar idő szerint 22 óra 30 perckor a 41. helyen ért célba ezen az elképesztően összetett szakaszon, s az összetettben a 28. pozícióból várja a folytatást – igaz, a helyezése még változhat, hiszen a mezőny nagy része a pályán van, vagyis néhányan a hátrébb rajtolók közül még befurakodhatnak elé.
„A sziklák nem voltak ma a barátaink: az első komolyabb dűnesornál rámentünk egyre, ami pont a kocsi alatt megakadt, úgyhogy eltartott egy darabig, amíg leszedtük róla – mondta Szalay. – Ásás közben az egyik side by side buggy lecsúszott a dűnéről és a kerekével megütötte az autó alatt ügyködő Lacit, akinek ez nyilván nem esett jól. De mentünk tovább. Ezután egy éles kő kivágta a bal hátsó abroncsot, de hamar kicseréltük a lyukas kereket, majd a porban nekimentünk egy másik nagy sziklának, ami pedig eltolta a futóművet. A kormány csak negyedet fordul, úgyhogy a szerpentines szakaszokon tolatni kellett a jobbkanyarokban, és összevissza állnak a kerekek, de a lényeg, hogy a célban vagyunk!”
A Dakar csütörtökön a maratoni szakasszal folytatódik, vagyis minden szervizmunkát szerda éjszaka kell elvégezni az autón, mert csütörtökön csak a versenyzők szerelhetik.
A SZAKASZ ÖSSZEFOGLALÓJA
Vajon sikerül-e neki a Volkswagen és a Mini után egy harmadik márkával, jelesül a Toyotával is megnyerni a Dakart? Ez a fő kérdés Nasszer al-Attijah-val kapcsolatban, akit a győzelmek motiválnak, és sohasem adja fel, ráadásul feltüzeli, hogy ő lehetne a Toyota újkori történetének első Dakar-győztese. |
41. DAKAR RALI
3. szakasz, San Juan de Marcona–Arequipa (össztáv: 798 km, ebből szelektív szakasz: 331 km) Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, David Castera (francia, Mini John Cooper Buggy) 3:54:31, 2. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 3:26 p h., 3. Przygonski, Colsoul (lengyel, belga, Mini All4) 11:47 p h., …38. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 2:22:31 ó h.
Motorosok: 1. Xavier de Soultrait (francia, Yamaha) 4:07:42, 2. P. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 15 mp h., 3. Benavides (argentin, Honda) 2:37 p h., …51. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:45:57 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Igor Leonov (orosz, Kamaz) 4:26:49, 2. Villagra, Yacopini, Torlaschi (argentin, Iveco) 11:55 p h., 3. Szotnyikov, Nyikityin, Musztafin (orosz, Kamaz) 13:42 p h.
Az állás. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel 8:34:08, 2. al-Radzsi, Gottschalk (szaúdi, német, Mini All4) 6:48 p h., 3. Peterhansel, Castera 7:03 p h., …28. Szalay, Bunkoczi 3:25:30 ó h.
Motorosok: 1. Pablo Quintanilla 8:34:28, 2. Benavides 11:23 p h., 3. Sunderland (brit, KTM) 12:12 p h., …52. Gyenes 3:29:06 ó h.
Kamionosok: 1. Eduard Nyiko-lajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 9:37:46, 2. Villagra, Yacopini, Torlaschi 5:17 p h., 3. Szotnyikov, Nyikityin, Musztafin 8:42 p h.