Quartararo már tegnap megmondta, hogy nincs mit veszítenie, kockáztatni fog az első pillanattól, akkor is, ha esés lesz a vége. Az lett. Rögtön az első körben. A nyolcas kanyarban a rajt utáni helyezkedésben Aleix Espargaróval szinte tökéletes szinkronban csúsztak el egymástól teljesen függetlenül.
Quartararo ugyan visszaállt és a 14. helyen befejezte a futamot a sok kiesésnek köszönhetően, de ez éppen csak arra elég, hogy nem esett vissza az összetett harmadik helyre, viszont a bajnoki esélyeknek lassan búcsút inthet.
A rajtot a pole-ból induló Pol Espargaró kapta el a legjobban, Álex Rins azonban már a második körben átvette a vezetést. Két körrel később Mir is megelőzte a KTM-est, majd csapattársa nyomába szegődött. Így haladtak egymás mögött a táv két harmadában, amikor a 17-ik körben megint csak a már fent említett 8-as kanyarban, Rins kisodródott, Mir pedig kihasználva a helyzetet az élre állt. A saját tempóját motorozva ezek után először saját legjobb körét javította meg, majd a versenyben futott leggyorsabb kört is, előnyét pedig közel egy másodpercre növelte, amiből ugyan kevesebb maradt csak a leintésre, de ezt senki sem jegyzi.
Azt azonban igen, hogy ő az idény kilencedik különböző győztese és az ötödik olyan pilóta, aki először nyert idén királykategóriás futamot.
„A mai nap a győzelemé volt. Régóta vágytam már erre, és a legjobb pillanatban sikerült” – mondta Mir a leintés után.
Rins második helyével az összetettben is előbbre lépett. Ugyanannyi pontja van most, mint Quartararónak, aki több győzelmének köszönhetően továbbra is a második helyen áll.
A futamon harmadik Pol Espargaró az összetettben is megelőzte a mögötte célba érő Nakagami Takaakit, aki talán túlságosan spórolt az elején a gumival, legalábbis erre utal, hogy az utolsó előtti körben futotta meg saját leggyorsabb körét.
Brad Binder az előző futamról hozott hosszú körös büntetése ellenére a hetedik helyen ért célba, nagyon komoly felzárkózást mutatva az utolsó körökben. A futam leggyorsabb körét is ő jegyezte végül, ami 7 tizeddel maradt el Marc Márquez tavalyi rekordjától.
Binder visszavette a vezetést a legjobb újonc címért folytatott harcban miután Álex Márquez bukott négy körrel a vége előtt, miközben Andrea Doviziosóval harcolt a nyolcadik helyen. Millimétereken múlott csak, hogy nem ütötte ki az olasz alól is a motort az egyes kanyarban.
Dovizoso nyolcadik lett, azaz, bár matematikailag még ő is esélyes, de a realitásan már legjobb esetben is csak az évvégi ezüstérem lehet az övé. Jelenleg 117 pontja van, ahogy honfitársának, Franco Morbidellinek is.
Az új motorblokk bevonása miatt a boxutcából rajtoló Maverick Vinales ma éppen annyi pontot szerzett – hármat –, amennyivel a két olasz előtt áll most az összetettben.
Valentino Rossi alatt megállt a motor az ötödik körben, az első információk szerint talán a benzinpumpa hibásodhatott meg.
Folytatás egy hét múlva ugyanitt Valenciában.
GYORSASÁGIMOTOROS-VILÁGBAJNOKSÁG
EURÓPA NAGYDÍJ
MotoGP (27 kör)
1. Joan Mir (spanyol, Suzuki) 41:37.297 perc
2. Alex Rins (spanyol, Suzuki) 0.651 mp h.
3. Pol Espargaro (spanyol, KTM) 1.203 mp h.
Az állás 12 futam után (még 2 van hátra): 1. Mir 162 pont, 2. Fabio Quartararo (francia, Yamaha) és Rins 125-125 pont
A futam részletes végeredménye
Moto2 – Négy futam alatt négyszer változott a bajnoki éllovas személye
Az őrület a Moto2-esek futamán is folytatódott. A rajtot a pole-ból induló Xavi Vierge és Joe Roberts kapta el a legjobban. Néhány oda-vissza előzés után az amerikai át is vette a vezetést. A menetelés azonban nem tartott sokáig, a második kör második kanyarjában elment alól a motor és ezzel a győzelmi esélyek is odalettek.
Az első helyet Marco Bezzechi örökölte meg, amit nem is engedett ki többet a kezéből. Voltak ugyan néhányan, akik próbálták őt megközelíteni, de Bezzechi mindig elő tudott húzni egy újabb jó kört a kalapból.
Az egyik ilyen ellenfél Sam Lowes volt, akinek az első köröktől kezdve volt néhány necces pillanata, amikor megindult alatta a motor. Egészen a 16-ik körig tudta kivédeni ezeket a helyzeteket, akkor azonban a hatos kanyarban elcsúszott. Ugyanitt volt egy mentése a reggeli bemelegítő edzésen, de ezt most nem sikerült megfognia.
Az utolsó körökben Jorge Martin próbált felzárkózni Bezzechire, de az olasz válaszul többször is megjavította saját leggyorsabb körét, olyannyira, hogy előnyét végül közel két másodpercesre növelte végül. Bezzechi mindkét aragóniai futamon nullázott, így ez a győzelem nagyon kellett neki, hogy a végső elszámolásban versenyben maradjon.
A harmadik helyen Remy Gardner futott be.
Enea Bastianini a 15-ik helyről rajtolva nagyon szép és fontos eredményt hozó versenyt futott. Az utolsó körig tartó harcát Lorenzo Baldassarival végül sikerült megnyernie, így negyedik helyével 13 ponttal gazdagodott, míg az ötödik hely csak 11 egységet jelentett volna a bajnoki elszámolásban.Bastia így átvette, ha úgy tetszik visszavette a vezetést az összetettben, ami azt jelenti, hogy az elmúlt négy futam után négyszer változott az élen álló pilóta személye.
Luca Marini hatodik helye és az azért járó 10 pont továbbra is az összetett harmadik helyen tartja őt.
Moto2 (25 kör)
1. Marco Bezzecchi (olasz, Kalex) 40:06.441 perc
2. Jorge Martin (spanyol, Kalex) 1.941 mp h.
3. Remy Gardner (ausztrál, Kalex) 3.553 mp h.
Az állás 13 futam után (még 2 van hátra): 1. Enea Bastianini (olasz, Kalex) 184 pont, 2. Sam Lowes (brit, Kalex) 178, 3. Luca Marini (olasz, Kalex) 165
A futam részletes végeredménye
Őrület a Moto3-ban!
A világbajnoki összetett első négy helyezettje közül három nem szerzett pontot a mai futamon. Bukás, versenyből való kizárás, balhé a boxutcában, volt itt minden, mint a búcsúban.
A sort Celestino Vietti nyitotta a második körben. Az olasz valamiért azt érezte, hogy az első körökben el kell dönteni a versenyt, és így is történt, csak nem pont úgy, ahogy elképzelte.A négyes kanyar kijáratában hatalmas high side-ot mutatott be. És ezzel nemcsak az ő esélyei szálltak el.
Miközben Albert Arenas próbálta közvetlenül mögötte elkerülni az ütközést, a manőver során Alonso Lopez belement hátulról. Lopez szintén embereset bukott, míg a bajnoki éllovas motorja megsérült. Gino Borsoi szerint annyi minden tört el a motoron, mintha legalább ő is bukott volna.
Miközben a bokszban Nico Terol, korábbi Moto3-as világbajnok, az Aspar csapat coach-a próbálta nyugtatni a magából kikelve ordító, örjöngő Arenas-t, addig a csapat rekordsebességgel próbálta újraépíteni a motort.
Három körrel később Arenas-t visszaküldték a pályára, aki addig nézelődött és várt körökön keresztül, amíg a mezőny elejében nem találta magát ismét. Hogy mi járhatott a fejében akkor, amikor meccselni kezdett Ogura Ai-jal, vagy éppen az ötödik helyen haladó Darryn Bindernek mutogatott, hogy álljon be mögé és majd ő felhozz az élbolyra, azt nehéz elképzelni.
Az biztos, hogy az érintett versenyzők csapattagjai, csapatvezetői nem nézték jó szemmel a történéseket, és azonnal reklamálni kezdtek a boxutcában tartózkodó IRTA-munkatársaknál. Hamar meg is lett az eredményt, két körrel később Arenas-t fekete zászlóval kiintették a futamból.
A fenti színjáték során a pole-ból induló John McPhee is bukott az első kanyarban, ahol még mindig nem volt teljesen száraz.
Jauma Masia a 4-es kanyar áldozata lett a 10-ik körben.
A futamot végül Raúl Fernandez nyerte meg, akinek ezzel végre megvan az első világbajnoki futamgyőzelme. A spanyol kimaradt az őrületből, sőt ki tudta használni a második körös balesetet. 2,5 másodperces előnye végül hét tizedre olvadt, de győzelmét senki sem veszélyeztette.
Mögötte a további dobogós helyezésekért komoly küzdelem volt az utolsó pillanatokig. Tony Arbolino két helyet is bukott az utolsó körben, először Sergio Garcia, majd Ogura Ai előzte meg az olaszt, aki így végül leszorult a pódiumról. A 17-ik helyről rajtolva így is remek versenyt futott, de a hajrában eldobott hét világbajnoki pont fájdalmas veszteség.
Ogura négy futam után állhatott fel ismét a pódiumra. Harmadik helye azonban nem volt elég ahhoz, hogy átvegye az összetettbeli vezetést, ami továbbra is Arenas kezében van, igaz, 19 pontos előnye 3-ra olvadt.
Moto3 (23 kör)
1. Raúl Fernandez (spanyol, KTM) 38:29.140 perc
2. Sergio Garcia (spanyol, Honda) 0.703 mp h.
3. Ogura Aj (Honda) 1.005 mp h.
Az állás 13 futam után (még 2 van hátra): 1. Albert Arenas (spanyol, KTM) 157 pont, 2. Ogura Aj 154, 3. Celestino Vietti (olasz, KTM) 137