Dakar: a színfalak mögött – magyar kezek alkotják a táborokat

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2021.01.09. 18:26
null
Doromby Zoltán (középen) régi ralisként meglátogatta a magyar versenyzőket, Szalay Balázst (jobbra) és Bunkoczi Lászlót az egyik táborban (Fotó: Opel Dakar Team)
A Dakar-tábor nyüzsgő, színes és hangos, mint mindig a szünnapon. Rendezett, tervszerű – ez azonban már kevésbé megszokott. A korábbi ralinavigátor, Doromby Zoltán keze nyomát dicséri, ő felel ugyanis a verseny logisztikájáért szaúdi oldalról.

– Hogy került Szaúd-Arábiába?
A Red Bull Air Race nemzetközi ügynökségét vittem, így minden évben együtt dolgoztam a sorozat emirátusi ügynökségével, és amikor az Air Race-nek vége lett, felhívott az itteni tulaj, hogy van-e kedvem neki dolgozni – kezd bele a történetbe a kilenc éve Dubaiban élő és dolgozó Doromby Zoltán. – Megkérdeztem a „főnökömet”, Emesét – aki a feleségem –, és néhány héttel később már költöztünk is családostól. Azóta én felelek a Blink Experience-nél a nagy nemzetközi rendezvényekért a környező országokban, Ománban, Kuvaitban, Bahreinben és itt. Szervezünk nagy koncerteket, Formula–E-t, lóversenyeket, és tavaly óta a Dakar logisztikáját és operatív lebonyolítását is mi biztosítjuk.

– Mennyire érdekli itt az embereket az autósport?
– Azt kell tudni, hogy az embereket itt leginkább a futball érdekli meg a lóverseny és a hangos autók. Szóval a Formula–E például nem nagyon izgatja fel őket a halk autóival, inkább a körítés miatt jöttek. A Federer teniszbemutató, a Joshua profiboxmeccs, a díjugratóverseny vagy éppen a The Black Eyed Peas koncert miatt.

STÉPHANE PETERHANSEL
„Ha mérleget vonunk az elmúlt napok után, elmondhatjuk, hogy nagyon jó hét van mögöttünk, mert nem követtünk el túl sok hibát, és azt láthattuk, hogy az autó is jó teljesítményre képes. Ha negatívumot kellene említenem, akkor a pénteki eltévedésünk lenne, amikor csak mentünk körbe-körbe, és iszonyú rossz érzés volt, mert azt hittük, tíz-tizenöt percet is veszítettünk. A pozitívum, hogy remekül dolgozunk együtt Eduarddal – pedig ez az első versenyünk együtt, és ő még sosem indult a Dakaron navigátorként. Remek munkát végez, és én nagyon szeretek együtt dolgozni vele” – fogalmazott az autósok versenyének éllovasa.

– Igaz tehát, hogy Szaúd-Arábia megpróbál nyitni a nemzetközi sportesemények és a világ felé?
– Abszolút. És a harmincezres koncertek azért megmozgatják az embereket.

– A Dakar hátterének összerakása a legnagyobb feladat?
– Szervezési szempontból a Formula–E nehezebb, hiszen ott Rijád történelmi városrészében meg kellett építeni az utakat, kivágni a körforgalmakat, áttelepíteni a pálmafákat, ez egy három-négyhónapos meló a földmunkák kezdetétől a bontásig. De azért a Dakar is szép nagy falat.

– Hány ember dolgozik a háttérben?
– Az ASO oldaláról hatszázan, és mi is vagyunk összesen vagy négyszázan. Három nagy részre tagolódik a feladat, a rajt és a célállomásra, a táborokra, valamint a rajt- és célceremóniára, és egész más a feladat az elején, közben és a végén. A táborokban a földmunkáktól az áramon keresztül az étkezősátrakig vagy éppen a zuhanyzókig mindent mi építünk és üzemeltetünk. Mindenből négy szett van, az első megy tovább az ötödik napra, a második a hatodikra és így tovább. És a csapat is négy részre oszlik: az első épít, a második megteremti a Dakar-stílust, a harmadik végigviszi a napot, a negyedik meg lebontja az egészet.

– Önök jelölik ki a táborok helyszínét is?
– A javaslat a Dakar sportrészlegétől jön. Ők mennek, írják a pályát, kilyukadnak valahol, és felkiáltanak, „hopp, akkor valahol itt”. Akkor jövünk mi, és felmérjük a helyzetet. Fő szempont a tábor kijelölésénél a repülőtér közelsége, egy olyan típusú földút, amin több száz kamion meg tudja közelíteni a helyszínt, és persze az, hogy melyik területen lehet a legolcsóbban megvalósítani mindezt, hol a legkevesebb például a földmunka.

– Kétezerötszáz ember költözik napról napra a Dakar-karaván tagjaként. Egyáltalán hogyan számolják ki, hogy miből mennyi kell?
– A táborok százötvenezer négyzetméteresek, hatszáz méter hosszúak és körülbelül kétszázötven méter szélesek. Ezeket körbe kell keríteni, megtervezni, hogy nézzenek ki, és utána felmérni az eszközigényt. De nagyon pontosan, tíz százalékot rászámolva a valódira, mert a Dakaron tényleg igaz, hogy amit nem hoztál magaddal, az nincs. Szóval előbb van a földmunka, utána körbekerítjük a területet, majd jönnek a legtöbb munkát igénylő épületek – így az ezerhatszáz négyzetméteres étkezősátor –, az áramtelepítés, satöbbi. Máshol ez hónapokig tartana, itt van rá három nap. És törekszünk rá, hogy hasonlóan nézzenek ki a táborok, mert így nem kell minden nap újratanulni az egészet.

– Ki fizeti a révészt?
– A mi szerződő partnerünk a szaúdi sportminisztérium és a helyi autósport szövetség, és persze szorosan együtt dolgozunk szakmai partnerként a versenyt szervező ASO-val.

– Mi a legnehezebb a Dakaron?
– A változásokat lereagálni. Itt minden nap show-nap, nincs olyan, hogy majd holnap megoldjuk, mert ha felvetődik egy probléma, arra azonnal kell a megoldás. Lehetőség szerint mindenre fel kell készülni, mert az egész olyan, mint egy hatalmas gépezet, egy nagy tanker, aminek nagyon hosszú a reakcióideje, nehezen fordul, nehezen áll meg. A másik nehézség pedig, hogy én melegben szeretek aludni és hidegben dolgozni, na itt ez éppen fordítva van... Közben meg mégis nagyon izgalmas, hiszen ez a Dakar.

43. DAKAR RALI
Az állás 6 szakasz után. Autósok:
1. Stéphane Peterhansel, Edouard Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 22:14:03, 2. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 5:53 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Copper Buggy) 40:39 p h. Motorosok: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 24:08:43, 2. Benavides (chilei, Honda) 2:57 p h., 3. Cornejo (chilei) 3:41 p h., ...32. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 4:03:39 ó h., ...71. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 16:17:05 ó h. Kamionosok: 1. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov (orosz, Kamaz) 24:26:18, 2. Sibalov, Nyikitin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 37:34 ó h., 3. Margyejev, Szvisztunov, Galjautdinov (orosz, Kamaz) 1:01:43 ó h., ...13. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 8:22:59 ó h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik