Dakar: utolsó erejüket is felemésztette a csütörtöki szakasz

TÓTH ANITA (Dzsanbu)TÓTH ANITA (Dzsanbu)
Vágólapra másolva!
2021.01.14. 18:20
null
Peterhansel jól kezeli a rá nehezedő nyomást (Fotó: Red Bull Content Pool)
Az egyik legnehezebb napot teljesítette a mezőny „levezetésként” – az idegek pattanásig feszültek, hiszen bőven van még nyitott kérdés. Stéphane Peterhansel, Kevin Benavides és Dmitrij Szotnyikov várja az élről a hajrát.

 

Az utolsó erejüket emésztette fel ez a nap. Még úgy is, hogy az utóbbi napok esőzése miatt az utolsó majdnem ötven kilométert kivették az útvonalból. De így is nagyon nehéz volt. Fizikailag is, lelkileg is. Előbbit talán a Dakar esetében nem kell magyarázni, utóbbi pedig abból a stresszből fakadt, hogy ha eddig eljutottak, most már szerették volna befejezni. Az éllovasok megtartani a vezető pozíciót, a sereghajtók meg „egyszerűen” csak teljesíteni a távot.

Az autósoknál Nasszer al-Attijah hatodik szakaszgyőzelmét aratta, mégsem láthattunk felhőtlen örömet az arcán, mert ő is tudta, ez a szakasz volt talán az utolsó esélye arra, hogy megfogja az éllovas Stéphane Peterhanselt, ám annyi történt, hogy két percet lefaragott a hátrányából.

„Ugyanaz történik, mint tavaly, szenvedünk a gumikkal: gondolják csak meg, kaptunk vagy tizenhat defektet, egy kerékcsere másfél perc, ha összeadjuk, ez rengeteg idő. Van még egy nap, meglátjuk, mi lesz” – mondta a háromszoros Dakar-győztes katari, aki igazából már csak a csodában reménykedhet.

Peterhansel ugyanis nem véletlenül kapta a Mr. Dakar becenevet (tizenhárom győzelme bizonyítja, hogy ő a sportág koronázatlan királya), olyan jól kezelte eddig a rá nehezedő nyomást, hogy öröm volt nézni. Nem kapkodott, nem rizikózott, nem veszítette el a fejét, csak tette, amit kellett. Persze, hogy mi játszódott le közben a fejében, főleg miután csütörtökön megkapta a napi második defektjét, arról senkinek sem lehet fogalma...

A motoros kategóriában újfent bebizonyosodott, hogy a Dakaron nagyon könnyű hibázni – akkor is, ha az egyik legjobb vagy a világon. Ékesen mutatja ezt Joan Barreda esete, aki az idén többször is állt az összetett verseny élén, csütörtökön viszont nem mindennapi hibát követett el: nem állt meg a tankolózónában. Az még hagyján, hogy ezért viszonylag nagy büntetés nézett ki neki, de később természetesen kifogyott az üzemanyag a motorjából, és alighanem meg is sérült, vagy kiszáradt, mert az orvosoknak kellett kezelésbe venniük. Hatalmas csalódás ez két heti küzdelem után.

Ami az éllovasokat illeti: Sam Sunderlandnak ugyanúgy ez volt az utolsó esélye, mint Nasszer al-Attijahnak. Húzta is a gázt, mintha nem lenne holnap. „Nem lehetek csalódott, mert mindent, de tényleg mindent megtettem” – mondta a szakaszgyőztes KTM-versenyző, aki 4:12 perccel követi az éllovas Kevin Benavidest az összetettben.

Az argentin ezen a napon navigációs képességeit is megcsillantotta, hiszen kétszáz kilométeren keresztül motorozott az élen, és jól összedolgozott csapattársával, Ricky Brabeckkel, aki a harmadik az összetettben. A Malle Moto kategóriában továbbra is második szatmári Gyenes Emánuel is az utolsó erőtartalékait mozgósította. „Nehéz nap volt, sokáig tartott, azt hittem, sosem lesz vége – mondta Gyenes. – A pálya alapvetően tetszett, csak az nem, hogy sokszor teljesen lelassítottak a kövek, de a végén például volt hetven-nyolcvan kilométernyi gyönyörű dűne. Jó, hogy itt vagyok...”

A vajdasági Saghmeister Gáborra megint ráesteledett a sivatagban, ami nyilván még tovább nehezítette az egyébként sem könnyű pályát.

Fotó: Fazekas Motorsport
Fotó: Fazekas Motorsport

A kamionosoknál a kamazos Dmitrij Szotnyikov békésen kocog első győzelme felé – már amennyire békésen lehet kocogni egy 13 literes, 1150 lóerős szörnyeteggel, ami olyan erőt sugároz, hogy nem is kérdés, meghódítja a sivatagot. A Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter trió az experience kategóriában halad a cél felé első Dakarján. „A rázkódástól leszakadt a motorháztetőnk, háromszor kellett megállnunk, hogy spaniferrel rögzítsük, így belecsúsztunk az estébe – mondta Fazekas, aki ennek ellenére a 14. helyen teljesítette a szakaszt. – Márpedig sötétben még nehezebb a dűnéken haladni, hiszen alig látod a nyomokat magad előtt. A lényeg, hogy itt vagyunk, és megúsztuk defekt nélkül.”

A Dakar pénteken nagy hajrával, egy 225 kilométeres mért szakasszal ér véget.

43. DAKAR RALI
11. szakasz, al-Ula–Dzsanbu (össztáv: 600 km, ebből a szelektív szakasz hossza: 464 km).
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 4:34:24, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 1:56 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 2:26 p h. Motorosok: 1. Sam Sunderland (brit, KTM) 4:35:12, 2. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 2:40 p h., 3. K. Benavides (argentin, Honda) 6:24 p h., ...29. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 1:03:58, ...62. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:28:22 ó h. Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Dmitrij Nyikitin, Ivan Tatarinov (orosz, Kamaz) 4:46:38, 2. Margyejev, Szvisztunov, Galjautdinov (orosz, Kamaz) 4:13 p h., 3. Visnyeuszki, Novikau, Szacsuk (fehérorosz, MAZ) 4:53 p h., ...15. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 2:09:38 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 42:09:26, 2. al-Attijah 15:05 p h., 3. Sainz 1:04:14 ó h. Motorosok: 1. Kevin Benavides 45:01:44, 2. Sunderland 4:12 p h., 3. Brabec (amerikai, Honda) 7:13 p h., ...24. Gyenes 8:21:26 ó h., ...61. Saghmeister 33:52:42 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 45:51:33, 2. Sibalov 39:58 p h., 3. Margyejev 1:11:30 ó h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik