„Őszintén szólva, azt hittem, semmilyen fizikai korlátom nem lesz ezen a hétvégén, de nem így van. Ha megnézitek a videókon, a jobb könyököm folyamatosan sokkal magasabban van, mint kéne, még mindig nem tudok úgy menni, ahogy szeretnék” – kezdte Marc Márquez a pénteki beszámolót.
Pedig az első szabadedzésen még minden jól alakult, és délután sem nyomta meg senki a pánikgombot, hiszen maga az eredménylista csalóka volt, és nem mutatta a lényeget. Azt, hogy Márquez nem rakott fel új gumit az edzés végén, sőt közepes keveréken fejezte be az FP2-t, azaz nem is próbált gyors köridőt futni. (Rajta kívül Jack Millertől láthattuk ugyanezt.)
Később azonban kiderült, hogy nem így készültek. „Az eredeti terv az volt, hogy teszünk fel új gumit, de nem éreztem hozzá elég energiát és erőt hozzá. Két rövidebb etapot mentem, de nem éreztem utána, hogy készen állok a gyors körre.”
Sőt, a spanyol még ennél is messzebb ment. „Jelenleg nem én vagyok a verseny favoritja.”
Ezt a kijelentést azért fenntartással kezelnénk, hiszen Marc versenytempója bőven esélyessé teszi őt a győzelemre.
A kérdés már csak az, hogy mi lesz az utolsó körökön, kitart-e az „állóképessége”, kibírja-e végig a karja és a válla, ahogy az is perdöntő lehet, hogy hogyan teljesít az időmérőn.
Egy körön egyelőre tényleg nincs meg a tempója, márpedig ezen a pályán nagyon nehéz előzni, így, ha nem kerülsz be az első két sorba, akkor szinte lehetetlen küldetés futamot nyerni.
Sachsenring koronázott királyának tehát nem lesz egyszerű megvédenie birodalmát.
Nem érzem magam biztonságban
Alberto Puig, a Repsol Honda csapatfőnöke többször elmondta már az elmúlt hetekben, hogy igazából csak Marc Márquez és legszűkebb környezete ismeri a nyolcszoros világbajnok pontos egészségi állapotát. Pénteken újabb – igen fontos – részletet fedett fel Marc a sajtó munkatársainak, köztük az nso-nak is.
A „furcsa” könyöktartásnak, amiről Márquez beszélt, megvan az oka. „Minden orvos, aki látott, azt mondta, hogy három műtét után a felkarcsont, ami egy különálló csont, el tud csavarodni, mert nagyon nehéz tökéletesen bánni vele. A testemnek időre van szüksége. Amikor ezt mondták, én megkérdeztem, hogy mégis mennyi időre? Egy hét? Egy hónap? Egy év? Azt mondták, egy év. Az izmok kompenzálni fogják a kar másfajta helyzetét, de olyan izmoknak kell átvenni a szerepet, amik eddig kevesebbet dolgoztak. A mobilitással nincs gondom. Tudok megfelelően motorozni, de nem érzem magam biztonságban, nincs meg az erő.”
Próbáljuk megérteni, hogy mitől ilyen sikeres itt
Mindezek ellenére a többség, így a második szabadedzést megnyerő Miguel Oliveira, továbbra is Márquezt látja a legnagyobb esélyesnek, ellenfélnek.
„Próbáljuk megérteni, hogy mit csinál másképp a mezőnyhöz képest ezen a pályán, mert annyira sikeres itt. Szerintem kettőnkön kívül van még egy pár versenyző, aki küzdhet majd a győzelemért.”
Oliveirát az utóbbi időben egyre többen emlegetik akár a bajnoki cím kapcsán is. „Hatalmasat lépett előre. A KTM is, de úgy tűnik, hogy Miguel nagyon gyors. Szerencsére a szezon elején nem volt annyira jó, mert most nagyon jól megy, nagyon erős, szóval szemmel kell tartanunk a bajnokság további részében” – mondta a jelenlegi éllovas, Fabio Quartararo.
De mi a feltámadás titka? Az új üzemanyag? Vagy tényleg csak a váz? „Már korábban is mondtam, hogy ez téves következtetés. Szemben veletek, mi minden egyes edzést elemzünk, és sokszor volt már korábban is jó tempónk, de sosem tudtuk befejezni a versenyt. Ezért az az illúzió, hogy Mugellóban lettünk gyorsak, de ez nem így van. Nem voltunk a reflektorfényben, de az árnyékban folyamatosan voltunk. Persze a KTM remek munkát végzett a vázzal, de nem tudom, hogy mennyit adott ez, és mennyit adott az összes többi apró részlet, amik manapság rengeteget számítanak” – árnyalta a képet a portugál.
Az egyik ilyen apró, de annál fontosabb részlet például maga Dani Pedrosa, aki nem csak a motoron ülve segíti a KTM-esek munkáját.
„Küldött nekem fényképeket a barcelonai teszt alatt, hogy hogyan kéne ülnöm, helyezkednem a motoron, hogy féktávon például ne terheljem annyira a gumit és a futóművet” – mesélte Danilo Petrucci, aki a második legjobb KTM-esként zárt pénteken a 11. helyen. „Ma először éreztem magaménak ezt a motort.”
Brad Binder egyelőre még a pályát tanulja, hiszen tavaly nem versenyzett itt a mezőny, azaz nemcsak az idei, hanem a tavalyi újoncoknak is a nulláról kellett kezdeni, márpedig ez a pálya nem olyan egyszerű egy MotoGP-s motoron ülve.
Pódiumra esélyesek
Miközben Oliveira Márquez titkát próbálja megfejteni, addig sokan arra keresik a választ, hogy a Hondák miért jobbak itt, mint máshol.
„Ötletem sincs!” – kezdte Pol Espargaró. „Nem tudom, hogy miért dolgozik itt jobban a motor, mint más pályákon. Az egyes és a kettes kanyar például elnyújtott, hosszú kanyarok, de nem túl gyors fordulók. Nekünk pedig általában azokkal van gondunk. Más helyeken pedig jobb a tapadásunk, mint más pályákon.”
Bár Espargaró végzett előrébb, Nakagami Takaakinak tűnik jobbnak a versenytempója egyelőre, nagyon hasonló, mint Álex Rinsé vagy Maverick Vinalesé.
Akik még náluk is gyorsabbnak tűnnek egy hajszálnyival, az Aleix Espargaró és Johann Zarco.
Fabio Quartararóra nagyobb munka vár még ma. A pénteket eleve egy eséssel kezdte, ami nem megszokott tőle, ez csupán a második bukása volt idén. Így Franco Morbidelli maradt az egyedüli olyan pilóta, akinek egyes szám van a neve mellett az eséseket jegyző statisztikában.
A francia hisz benne, hogy ő lehet majd az, aki megállítja Márquezt a győzelem felé vezető úton, de ehhez sokat kell még gyorsulnia.