MotoGP: a háború is közrejátszott, hogy nem sikerült megmenteni a pénteki edzésnapot

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.04.01. 17:37
null
Több csapat továbbra is motor és felszerelés nélkül Argentínában (Fotó: motogp.com)
Címkék
Ahogy arról korábban beszámoltunk, törölni kellett a MotoGP Argentin Nagydíjának teljes mai edzésnapját, mert néhány csapatnak nem érkezett meg időben a felszerelése, sok minden egyéb mellett. Rossz szervezés? Pech? Vagy még annál is bonyolultabb? Cikkünkben ezekre keressük a választ.

 

Az életben lehetetlen mindenre felkészülni, ezt a Dorna 30 éve tapasztalja a MotoGP-nagydíjak szervezése és lebonyolítása kapcsán. A mostani Argentin Nagydíj lesz a 449. hétvége a spanyol cég irányítása alatt, és megint egy olyan dologgal kell szembenézniük, amivel korábban még soha.

És most nem is arra gondolunk, hogy a motorokat és a futamok megrendezéséhez szükséges eszközöket szállító repülőgépek egyikével történik valami, mert arra volt már példa.

Meghibásodás bármikor történhet, főleg ilyen hosszú utak során, ezért is számoltak úgy jelen esetben, hogy ha késik is valamiért a szállítmány egy napot, akkor is szerdáig odaér minden.
Nem így történt.

A technikai ördögei

A két héttel ezelőtti Indonéz Nagydíjat követően mindent rendben előkészítettek a világ másik felére történő átszállításhoz. Múlt hét szerdán el is indult az öt Boeing 747-es teherszállítógép Lombokból Argentínába két útvonalon. Három gép mombasai, lagos-i és brazíliai technikai megállókkal tartott Tucumanba, míg két járat Dohán és Accrán (Ghana) keresztül.

Az egyik gépnek azonban technikai gondja adódott az afrikai Mombasában. Ekkor úgy döntöttek, hogy az időközben már Dél-Amerikában célba ért gépek egyikét visszaküldik Lombokban a maradék szállítmányért, ám sajnos ezzel a géppel is probléma adódott, szintén Mombasában.

A háború csak nehezítette a helyzetet

„Sok mindent tanultunk a szállítmányozásról is az elmúlt harminc évben – mondta Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója a csütörtökön helyi idő szerint délben tartott sajtótájékoztatón. – A legnagyobb gond – és ez a gond egyre csak nőtt az ukrán háború miatt –, hogy a teherszállító gépek jelentős része orosz cégek tulajdonában van. Ezek a járatok mind le vannak tiltva jelenleg, ami azt jelenti, hogy a világon elérhető járatok húsz százalékát elveszítettük ezzel. A legnagyobb probléma jelenleg, hogy nincsenek elérhető járatok (amikkel meg tudtuk volna oldani a kialakult helyzetet). Múlt szerdától mostanáig rengeteg időnk volt az egyeztetésekre, de a probléma az, hogy nincsenek elérhető gépek. Így nem volt más választásunk, mint megvárni az alkatrészeket és a gép javítását.”

A MotoGP légi szállítmányozásának egyik sajátossága, hogy a ládákat, konténereket nem lehet bármilyen gépbe bepakolni, azok kimondottak 747-esekhez lettek igazítva. Ezpeleta információ szerint nagyjából 140 olyan teherszállító-repülőgép létezik a világon, ami számukra opció lehetett volna, és ennek 20 százaléka tartozik orosz fennhatóság alá.

A kétely még nem múlt el teljesen

Az első tervek szerint még szerdán tovább kellett volna indulnia a gépnek, hogy csütörtökre (már amúgy is kétnapos késéssel, de a hétvége programját még nem befolyásolva) megérkezzen minden, de a gond nagyobb volt annál (a négy hajtómű egyike hibásodott meg), mint amire először gondoltak. A megoldás az lett, hogy Londonból és Párizsból alkatrészeket küldtek Mombasába. Ezeknek argentin idő szerint csütörtök délután kettőkor kellett volna megérkezniük, ami Kenyában este nyolc órát jelent, ehhez képest péntek hajnalban egy óra előtt nem sokkal landoltak ott.

A szerelés során valamennyit sikerült visszahozni a csúszásból, de a tervezetthez képest így is közel három órával később indult el a gép Lagos irányába, ahol viszont csaknem négy órán keresztül tankolták a gépet.

Jelen sorok írásakor a gép még mindig Afrika „alatt” repül, de már úton van Brazíliába, a következő tankolási pontra, onnan pedig még egy négyórás út áll előtte Tucumánig, ahol ki kell pakolni a gépet (kb. 2 óra), majd szárazföldi úton eljuttatni a pályára (újabb két óra), ami azt jelenti, hogy legjobb esetben éjfél körül landolhat minden a szerelők kezei között.

Egy csapat is elég lenne

„Mindenkinek ugyanolyan feltételeket kell biztosítanunk, így ha csak egy csapat lenne érintett, már az is elég lenne a halasztáshoz” – mondta Ezpeleta csütörtökön.

Nos, nem csak egy csapat érintett. Ami a királykategóriát illeti, a Gresini Racing és a VR46 alakulat bokszai szó szerint csont üresek. A világbajnokságot jelenleg vezető Enea Bastianininek tehát sem fegyvere, sem paripája.

A KTM-nél szerencsésebbek voltak, nálunk „csak” Miguel Oliveira futamgyőztes és Raúl Fernández két motorja nem ért még célba.

Hat yamahás láda is a fedélzeten van, de azok a bokszban zajló folyamatokat nem érintik, és hát ne felejtsük el, hogy a Michelin-szállítmány is a levegőben van még.

A Moto2-eseknél a Marc VDS-alakulat, illetve az Ajo Team is üres bokszban várakozik, utóbbinak a Moto3-as csapata is mindent nélkülöz.

Neki pedig szombat reggel 8:45-kor pályára kell gurulni, azaz nagy eséllyel a szerelők egy percet sem fognak tudni aludni.

Az érintett csapatok nyilván segítő kezet kapnak majd másoktól, de így is nagyon nehéz dolguk lesz.

 

A naptár összeállítása a legnehezebb feladat

A történtek kapcsán azonnal felmerült a kérdés, hogy nem kellene-e újra gondolni a versenynaptárat.

„A naptárról akkor lenne értelme beszélni, ha egymás követő hétvégékről lenne szó – kezdte Ezpeleta. – De jelen esetben volt egy hét szünet. Őszintén szólva, ez lesz a 499. nagydíj, amit mi rendezünk, és istennek hála, ez az első alkalom, hogy ilyen történik. Persze, ez nem jó, de mi mindent megtettünk, amit lehet. A MotoGP-ben hozzá vagyunk szokva a váratlan helyzetekhez, ez is az egyike azoknak, ahogy például az időjárás is. Ez is része a játéknak. Ahogy mondani szoktam, a naptár összeállítása az egyik legnehezebb feladatunk az év során. Ennyi versennyel, ami nekünk van, ami a Formula–1-ben van, már az is nagyon nehéz, hogy ne legyen verseny ugyanazon a hétvégén. Ahogy az is bonyolult, hogy kevesebb futam legyen, hiszen istennek hála, nagyon nagy az érdeklődés a MotoGP iránt az egész világon.”

Élőben jelentjük

Szabadedzések híján a depó nagy része, az újságírók és a fanatikus szurkolók is az EX-47001 regisztrációs számmal ellátott, BSC4042 járatszámú Boeing útját követik élőben, minden egyes kanyarvételről beszámolva.

A gép egyébként az Aerostan társaság flottájának tagja és 35 éve teljesít szolgálatot, igaz 2012 és 2020 között nem repült.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik