„Azt hittem, nehezebb lesz” – utalt az alacsony tapadásra és a gumikopásra a győztes a pódiumceremónia előtt Jorge Martínnak és Johann Zarcónak. Ezek után kérdés, hogy mekkora előnnyel győzött volna, ha még ennél is jobban odateszi magát, bár azt is elmondta, hogy nem próbált taktikázni és beosztani a gumit, hanem mindent beleadott az elejétől kezdve. Abban nem volt biztos, hogy ez elég lesz a győzelemre, de az első körök után már egy kicsit kezdett megnyugodni.
Az egyes kanyar féktávján a hosszú egyenes után azonnal az élre állt, így nem láthatta Nakagami Takaaki hibáját, ami Pecco Bagnaia és Álex Rins futamának is azonnal véget vetett.
A japán elkalkulálta a féktávot, elment alóla a motor eleje, és miközben Bagnaia a kanyart próbálta megfelelő tempóval bevenni, Nakagami fejjel nekiszáguldott a Ducati hátsó kerekének. Hatalmas ütés kapott a feje, és őszintén szólva örülhetünk, hogy nem történt tragédia, bár azt egyelőre nem tudjuk, hogy sérülés nélkül megúszta-e az esetet.
Bagnaiának esélye sem volt elkerülni az esést, ahogy Rinsnek sem, aki a külső íven volt ekkor.
Zsinórban ez a második futam, ahol Rins Nakagamival való összetűzés során köt ki a kavicságyban, és bár a mugellói ütközés felelőse annyira nem volt egyértelmű, a mostani nem kérdés.
Nakagamit a barcelonai kórházba szállították kivizsgálásra, és a hétfői tesztet szinte biztosan kihagyja.
De vissza a futamra, ahol mindössze 17-en értek célba a 25-ből.
Marco Bezzecchi az ötödik körben bukott, három körrel később pedig előbb Enea Bastianini, majd Fabio Di Giannantonio is a kavicságyban kötött ki, így a Gresini alakulat ma dupla nullázott. Bastianinit ismét a motor eleje hagyta cserben, ahogy az elmúlt hétvégéken többször is.
Quartararo a kilencedik körben már három másodperccel vezetett, miközben mögötte Aleix Espargaró épp visszaszerezte a korábban elveszített második helyét Jorge Martínnal szemben.
A 16-ik körben a két spanyol ismét helyet cserélt, de öt körrel később az apriliás ismét kifékezte az egyes kanyar előtt a ducatist.
Úgy tűnt, hogy a befutó sorrendje is ez lesz, mígnem eljutottunk az utolsó kör elejéhez, ahol Espargaró hirtelen lelassult a célegyenes végén. A tankra csapott – egy másodpercre azt gondolhattuk, hogy motorhiba fosztja meg zsinórban ötödik dobogós helyétől, de nem. Egy pillanattal később ugyanis már a közönségnek integetett... igen, azt hitte, hogy leintették a futamot.
Ugyan nem ő az első, és nyilván nem is az utolsó pilóta, akivel ezt történik, de ahogyan utána ő is elmondta, a MotoGP-ben, a világbajnoki címért harcolva ekkora hibát nem lehet elkövetni.
Mire észbe kapott, már négyen is elmentek mellette, és bár Luca Marinit vissza tudta előzni, végül a biztos második hely helyett egy ötödikkel kell elhagynia hazai futamát. Mindez 20 helyett 11 pontot ér csak a bajnoki elszámolásban, így Quartararo 22 egységre növelte az előnyét.
A tabellánál maradva, miután Bagnaia nullázott, Zarco feljött a negyedik helyre. Pecco esetében extrán fájdalmas, ami történt, hiszen a negyedik szabadedzés alapján abszolút győzelemre esélyes volt a tempója, és ha valaki, akkor talán ő meg tudta volna szorongatni Quartararót.
Zarco végül nem tudott előnyt kovácsolni a kemény hátsó gumiból, amit az első 12 pilóta közül csak ő használt, Martín végig gyorsabb tudott lenni nála.
A spanyol Argentína után először állhatott dobogóra, épp azelőtt, hogy holnap megoperálnák a jobb kezét, ahol egy idegsérülés hátráltatja.
Egy gondolat erejéig még térjünk vissza Aleix Espargaróra, akinek hazai futama továbbra sem hoz szerencsét. 2014 óta, amikor hatodik lett a Forward Yamahával, csupán egy alkalommal látta meg a kockás zászlót, két éve, amikor 12-ik lett. Minden más alkalommal kiesett. Ráadásul egy újabb trófea lehetett volna a legszebb ajándék az ikreinek egy nappal a negyedik születésnapjuk előtt.
A negyedik helyet végül Joan Mir szerezte meg a 17-ik helyről rajtolva. Nála nagyobb felzárkózást már csak Álex Márqueztől láthattunk, aki szombati bukása után az utolsó pozícióból indulva tizedik lett.
Maverick Vinales beállította eddigi legjobb eredményét az Apriliával, a KTM-es duó, Brad Binder és Miguel Oliveira előtt.
MOTOGP
KATALÁN NAGYDÍJ, BARCELONA (24 kör, 111.768 km)
1. Fabio Quartararo (francia, Yamaha) 40:29.360 perc
2. Jorge Martín (spanyol, Ducati) 6.473 másodperc hátrány
3. Johann Zarco (francia, Ducati) 8.385 mp h.
A pontverseny állása 9 verseny után (11 van még hátra): 1. Quartararo 147 pont, 2. Aleix Espargaró (spanyol, Aprilia) 125, 3. Enea Bastianini (olasz, Ducati) 94
EGY KANYAR ELÉG A GYŐZELEMHEZ
Nyilván a cím túloz, de az biztos, hogy Celestino Vietti sikerének kulcsa ma a 10-es kanyar volt. Még a teljesen kopott gumikon és képes volt annyival jobb féktávot venni és tempót bevinni, ami győzelemhez segítette Arón Canet ellen.
Pedig az első két napon még nagyon nem ment Viettinek, aki 11-ik, 13-ik és 14-ik helyen zárt a szabadedzéseken, így a Q1-ből kellett visszaküzdenie magát. Ez olyan jól sikerült, hogy végül a pole pozíciót is megszerezte. Idén a másodikat.
Katarban győzni tudott az élről, ám most azért nem volt annyira egyértelmű az előnye. A futam elején a hatodik helyre csúszott vissza, és onnan kellett ismét felküzdenie magát.
Egy helyet ajándékba kapott (ahogy mindenki más is), amikor Joe Roberts a 11-ik körben közel két és fél másodperces előnynél bukott az 5-ös kanyarban.
Ezt követően Jake Dixon, Arón Canet és Albert Arenas harcolt az élen abban bízva, hogy megszerzik első Moto2-es győzelmüket.
De végül nem avattunk új győztest, Vietti ugyanis az utolsó körben a 10-es kanyarban kicsavarta Canet kezéből a győzelmet. Miközben a spanyol próbált nagyon mélyen fékezni, egy kicsit lesodródott az ideális ívről, ami pont elég volt ahhoz, hogy Vietti harmadjára is megelőzze őt ugyanott.
81 ezredmásodperc – ennyi döntött csupán közöttük, ami azt jelenti, hogy továbbra sem tudtuk meg Canet csodás csokornyakkendőinek teljes történetét.
Dixon szintén az utolsó körben, annak 12-es kanyarjában bukta a dobogót, miután Augusto Fernández megelőzte.
Az ötödik helyen Marcel Schrötter ért célba, aki egyedüliként vállalta be a keményebb hátsó keveréket, őt leszámítva a teljes mezőny a keményebb első, puhább hátsó mellett döntött.
MOTO 2 (22 kör, 102.454 km)
1. Celestino Vietti (olasz, Kalex) 38:42.958 p
2. Arón Canet (spanyol, Kalex) 0.081 mp h.
3. Augusto Fernández (spanyol, KTM) 0.522 mp h.
A pontverseny állása: 1. Vietti 133 pont, 2. Ogura Ai (japán, Honda) 117, 3. Canet 109
SZENZÁCIÓS ÚJONC
A Moto3-as futamot ugyan Izan Guevara nyerte, de a nap hőse a második helyet megszerző David Munoz, aki mindössze második világbajnoki futamán, 16 évesen és 21 naposan dobogóra állt egy igen kemény, a leintés pillanatáig tartó test-test elleni küzdelmet követően.
A hétvége egyik legnagyobb esélyese, a pole-ból induló Dennis Foggia műszaki hiba miatt a hetedik körben feladni kényszerült a futamot.
A táv harmadánál az első 20 pilóta még egy vonatban motorozott, csupán 2.2 másodperc választotta el az első és a huszadik versenyzőt.
A bolyt a 9-ik körben történt baleset szakította szét, amikor Jamanaka Rjuszei hátulról eltalálta David Salvadort. Mindketten elestek, és Jamanaka még a kívül mellett motorozó Daniel Holgadót is elsodorta.
Az első hét ekkor 1.7 másodperces előnyhöz jutott, de ez néhány kör alatt elfogyott.
Guevara a 15-ik körben vette át ismét a vezetést, és szépen, apránként szökni kezdett. A négy-öt tizedes vezetés nem tűnik soknak, de ahhoz épp elég volt, hogy kimaradjon a végső csatákból.
Mert mögötte a további dobogós helyezésekért bizony komoly harc volt David Munoz, Szuzuki Tacuki és Sergio García között.
Az utolsó körben több dupla helycserét is láthattunk közöttük. Munoz végül csak centikkel, időben kifejezve egy század másodperccel Suzuki előtt szelte át a célvonalat, míg García lemaradt a dobogóról.
García még így is vezeti az összetettet 16 ponttal csapattársa, Guevara előtt. A zsinórban másodjára önhibáján kívül nullázó Foggia hátránya már 55 pont a negyedik helyen.
A mindössze második világbajnoki futamán másodikként célba erő David Munozra érdemes lesz odafigyelni a jövőben. Bár nem volt ismeretlen számára ez a pálya a junior-világbajnokságból, ennyire nem zavarba jönni a rutinosabb pilótáktól, az nagy tehetségre vall.
MOTO 3 (21 kör, 97.797 km)
1. Izan Guevara (spanyol, GasGas) 38:22.351 p
2. David Munoz (spanyol, KTM) 1.975 mp h.
3. Szuzuki Tacuki (japán, Honda) 1.985 mp h.
A pontverseny állása: 1. Sergio García (spanyol, GasGas) 150 pont, 2. Guevara 134, 3. Jaume Masia (spanyol, KTM) 103