Tereprali: Mulec, Varga és Vanagas pezsgőzött a HunGarian Baja végén

Vágólapra másolva!
2022.08.07. 20:18
null
Az autós mezőnyben Benediktas Vanagas diadalmaskodott (Fotó: HunGarian Baja/Pataky Péter)
Toni Mulec (motor), Juraj Varga (quad) és Benediktas Vanagas (autó) győzelmével ért véget a 19. HunGarian Baja, amelynek záró napján két 66 kilométeres szelektív szakaszt teljesített a mezőny.

A motorosok mezőnyében a szlovén Toni Mulec semmit sem bízott a véletlenre, hiszen tudta, hogy az őt üldöző brit Robert Wallace az első szakaszon megpróbál majd valamennyit ledolgozni a hátrányából, hogy támadási pozícióba kerüljön. Mulec nem hagyta: okosan versenyezve még hozzá is tett két percet az addigi kilencperces előnyéhez.

„A tegnapi pálya egy részét teljesítettük ellenkező irányból, és bár trükkös volt, nekem sokkal gyorsabbnak tűnt – biztos azért is, mert nem kellett spórolnom az üzemanyaggal, hiszen rövid volt a szakasz” – mondta Mulec. „A végén utolértem két quadot, őket elég nehéz volt megelőzni, mert éppen egy poros szakaszon haladtunk, úgyhogy alig láttam valamit. Aztán a legeslegvégén még volt egy kalandom: annyira néztem az itinert, hogy valami alaposan megütötte a motoromat, szerencse, hogy nem lett baja. A második szakaszon elég sok kő volt, de szerencsére nem okoztak nagy gondot, és az itinerrel is jobb munkát végeztem. Ez az első Baja-futamom, de nagyon jól éreztem magam, nagyon jó volt a szervezés, és persze a győzelemnek is örülök, úgyhogy szerintem visszatérek.”

A második helyen tehát a brit Robert Wallace végzett, aki a vasárnapi első szelektívet úgy aposztrofálta, hogy a legjobban sikerült szakasz a hétvége folyamán. „Ez a nap sokkal simábban kezdődött, mint a szombati: ellenkező irányból jobban élveztem a pályát, húztam a gázt, ahogyan csak bírtam, hátha lefaraghatok valamennyit a hátrányomból” – mondta Wallace. „Ez végül nem sikerült, mert Toni is nagyon gyors volt, úgyhogy el is döntöttem, onnantól már csak arra koncentrálok, hogy beérjek a célba, taktikusan motoroztam, vigyáztam a nagy ugratókon, kíméltem a motort, hogy egy darabban vihessem haza, és próbáltam élvezni a motorozást. Nagyon tetszett az egész hétvége, most vagyok először Magyarországon, de biztos, hogy visszajövök, mert gyönyörű a környezet és jó a verseny.

A dobogó harmadik fokára egy holland hölgy, Mirjam Pol kísérte fel a két fentebb említett urat: Pol végig kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, és a navigációban is feladta a leckét a férfiaknak.

„Ebből az irányból jobban élveztem a szakaszt, könnyebb volt kanyarodni, talán azért, mert már kijártuk a nyomokat, és a reggeli eső miatt mintha a tapadás is jobb lett volna” – mondta Pol. „A szombati szakaszokat elég nehéznek találtam, ma viszont olyan volt, mintha repülnék. Oké, ketten így is előttem vannak, de az érzés tényleg jó volt.”

A világkupa mezőnyének egyetlen magyarja, Hodola Richárd negyedikként zárta a versenyt, a magyar bajnoki értékelésben pedig másodikként végzett Kárpáti Péter mögött.

„Nagyon élveztem a vasárnapi szakaszokat, és a navigáció is jobban ment, mert nem volt olyan erős a szél, lehetett látni a nyomokat és az utat” – mondta Hodola. „Igazából viszonylag kényelmes helyzetben voltam, mert kvázi légüres térben motoroztam, sem előttem, sem mögöttem nem volt közel senki, úgyhogy biztos lehettem benne, ha nem hibázok, vagy nem történik valami nagy gond, megtartom a helyemet. Sajnálom, hogy nem tudtam megcélozni a világkupa-dobogót, de a szombati félórás eltévedéssel szerzett hátrányomat lehetetlen volt ledolgozni.”

A quados mezőny éllovasa, a szlovák Juraj Varga vasárnap már biztonságra törekedett: „Annyi dolgom volt ma, hogy az előnyömet okosan beosszam, ez volt az egyetlen jó taktika. Főleg, hogy egy szett gumival megyek, így arra is vigyázni kellett. Nagyon jó, hogy nem volt olyan meleg, mint pénteken, és fordított irányból is nagyon tetszik a pálya.”

Az autós mezőnyben Benediktas Vanagasnak több mint kilencperces vezetése birtokában nem kellett nagyon izgulnia, elég volt, ha a saját tempójában lehozza a vasárnapi két szakaszt. Ezt meg is tette, és az első pillanattól kezdve vezetve nyerte meg a HunGarian Baját.

„Viszonylag nagy előny birtokában kezdtük a verseny utolsó napját, úgyhogy nem lehetett más a taktikánk, mint hogy figyelünk az autóra és törekszünk a biztonságos célba érkezésre” – mondta Vanagas, aki rutinos rókának számít, mégis most versenyez először Magyarországon. „A mai első szakaszon Joao Ferreira nyolc tizeddel gyorsabb volt nálunk, de igazából ez nem nagyon számított, hiszen sokkal vezetünk. Maga a pálya ugyanolyan nehéz volt, mint szombaton, csak éppen rövidebb: ezek az ugratók nagyon sokat kivesznek az autókból, úgyhogy nagyon jó teszt ez az autónak és nekünk is a Dakarra.”

A második helyen az Európa-kupa éllovasa, a portugál Joao Ferreira ért célba, ám ő háromperces büntetést kapott, mert még szombaton a neutralizációs zónában megcserélte az első és a hátsó kerekeit, ami pedig az idéntől tilos, így a harmadik helyre csúszott vissza.

„Gyorsak voltunk, de nem nyomtam annyira a gázt, mint amennyire lehetett volna mert nem akartam kockáztatni” – vallotta be Ferreira. „A mai első szakaszon sikerült egy kis egérutat szerezni Michal (Maluszynski) előtt, Benediktas (Vanagas) pedig messze van, úgyhogy minden a tervek szerint alakult.” Csak aztán jött a büntetés...

Maluszynski ehhez csak annyit tett hozzá, hogy tetszenek neki ezek a trükkös, ugratókkal teletűzdelt pályák, és örül a második helyének.

A magyar párosok sajnos már szombaton búcsúztak: Lónyai Pál balesetet szenvedett és bár vasárnap folytatni akarta (és ezt a szabályok lehetővé is teszik) végül letett róla, míg Lukács Kornél autójában tönkrement a hajtás, így már a szombati utolsó szakaszt sem tudta befejezni.

HUNGARIAN BAJA, VÁRPALOTA
Motorosok:
1. Toni Mulec (szlovén, KTM Husqvarna) 5:48:53.9, 2. Wallace (brit, KTM) 13:24.2 perc hátrány, 3. Pol (holland, Husqvarna) 33:18.5 p h., 4. Hodola Richárd (magyar, KTM) 45:49.6 p h. Quadosok: 1. Juraj Varga (szlovák, Yamaha YFM) 6:05:42.7, 2. Vanková (cseh, Yamaha Raptor) 1:04.39.7 ó h., 3. Caisová (cseh, Yamaha 450R) 2:36:54.7 ó h.
Autósok: 1. Benediktas Vanagas, Kuldar Sikk (litván, észt, Toyota Hilux) 4:43:16.7, 2. Maluszynski, Kurzeja (lengyel, Mini John Cooper) 8:37.7 p h., 3. Ferreira, Monteiro (portugál, Mini John Cooper) 5:49.2 p h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik