Talmácsi Gábor: Nem az az erős, aki nem esik el, hanem aki fel tud állni

VINCZE SZABOLCSVINCZE SZABOLCS
Vágólapra másolva!
2024.09.29. 11:12
Talmácsi Gábor tizenöt éve harcol azért, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság hazánkba jöjjön, és kitartását siker koronázta, a sportág elitkategóriájának versenynaptárában 2025-től tíz évig biztosan lesz Magyar Nagydíj (Fotó: Árvai Károly)
A Balaton Park Circuit versenypályán jövő augusztusban MotoGP-futamot rendeznek, az esemény egyik kulcsfigurájával, Talmácsi Gábor világbajnok motorossal beszélgettünk az elmúlt tizenöt évről, a nehézségekről, az ő szerepéről és a jövő magyar motorosgenerációjáról.

– Az elmúlt másfél évtizedben számos kísérlet történt arra, hogy Magyarországra hozzák a MotoGP-t. Miért csak most sikerült?
– Azt mondják, a jó munkához idő kell. Ez persze csak vicc, hiszen ebben az esetben nem erről van szó. Sokkal inkább arról, hogy menet közben rengeteg olyan külső tényező jött közbe, ami hátráltatta a folyamatot, gondolok itt a koronavírus-járványra vagy a szomszédban zajló háborúra, ezek mind-mind befolyásolták a tervezett ütemezést. Tény, hogy sok mindenen keresztülment ez a projekt – mondta a Nemzeti Sportnak Talmácsi Gábor, aki 2007-ben világbajnoki címet szerzett a 125 köbcentis kategóriában, és azóta is a sportág arca hazánkban.

Ön milyen régóta dolgozik azért, hogy hazánk MotoGP-futamot rendezzen?
– Már aktív sportolóként is volt egy vízióm, hogy mit tudnék tenni, mit tudnék visszaadni az országnak és a sportágnak abból, amit kaptam tőle. Én is feltettem magamnak a kérdést, a visszavonulása után mit tehet egy sportoló, és úgy láttam, például azt, hogy azért dolgozik, hogy egy ilyen nagyszabású eseményt idehozzanak, ezzel segítve a magyar sportnak, a magyar fiataloknak, az utánpótlásnak és természetesen minden hétköznapi motorosnak is. Mert ebbe beletartozik sok mindenki, például tudom, hogy akkoriban, amikor a világbajnoki címért küzdöttem, a kereskedőknek is jól ment a motoreladás. De egy évről évre megvalósuló sportesemény, ami egy turisztikai attrakció, jobban erősíti az ország gazdasági pilléreit, és jót tesz az ország­imázsnak is.

Miért a balatoni régiót választották?
– Egyrészt, mert ez nekünk a magyar tenger, nagyon népszerű hely, és most minden összeállt. Van egy Balaton melletti versenypályánk, ami be tudja fogadni az eseményt a szükséges kiegészítésekkel, kellett, hogy a HUMDA felkarolja a kezdeményezést, és a sportági szövetség is aktívan támogatta az ügyet. A MotoGP és a Superbike jogtulajdonosa, a Dorna Sports továbbra is családtagként kezel minket, egyrészt az eredmények, másrészt a személyem miatt is, és ez így mostanra állhatott össze.


Az elmúlt tizenöt évben nem mindig volt rózsás egy jövőbeli magyar MotoGP-futam helyzete, rengeteg nehézség vetődött fel. Volt olyan pillanat, amikor úgy érezte, nem fog sikerülni?
– Nagyon sok ilyen pillanat volt. De emberek vagyunk, a vízió és a hozzá tartozó motiváció folyamatosan változhat. Nagyon sok mindenen mentünk keresztül, de többek között a kitartást megtanultam a sporttól. Sok idő kellett ahhoz, hogy jó csapathoz szerződjek, hogy jó motort kapjak és úgy megtanuljak versenyezni, hogy esélyem legyen a világbajnoki címre. Ez a folyamat nagyon is emberi, én is azt gondolom, hogy nem az az erős, aki nem esik el, hanem aki fel tud állni. Ez a motorsportban és az üzleti életben is így van. Az, hogy a MotoGP-t sikerült végre hazánkba hozni, nagy mérföldkő, de nagyon sok munka van még hátra a jövő augusztusi futamig.

Motorral végigment már a versenypályán?
– Igen, de nem versenytempóban, gyorsan csak autóval mentem rajta végig, a jelenlegi nyomvonal motorral nem is lenne biztonságos, ezért is kell hozzátoldani, növelni a bukótereket és módosítani a nyomvonalat. Nagyon fontos, hogy nem átalakításról van szó, hanem hozzáadásról, a legtöbb versenypálya egyébként évről évre végez ilyen kiegészítéseket, legutóbb például a Red Bull Ring. Előírás, hogy a bukózónának milyen legyen a dőlése és a minősége, mekkora legyen a sóderágy, mennyi az aszfaltos terület, mindez nagyon-nagyon összetett. Vagy ott vannak az új szabálymódosítások, amiket a nemzetközi szövetség előír, és amelyekhez alkalmazkodni kell, a Balaton Park Circuit pedig a legújabb szabálymódosítások alapján frissül, ami lehetővé teszi, hogy a motorosok teljesen biztonságosan tudjanak majd versenyezni.

Csaknem húsz éve azért is lett annyira népszerű a motorsport hazánkban, mert ön a legrangosabb sorozatban a világbajnoki címért versenyzett. Egy kiemelkedő magyar induló biztosan kell majd, hogy a sportág hasonlóan kedvelt legyen a jövőben is. Ön szerint mikor lehet ilyen versenyzőnk?
– Erre tényekkel tudok válaszolni. Itt van Görbe Soma és Farkas Kevin, akik versenyeztek a Red Bull Rookies Cupban, ami a MotoGP betétfutama. Farkas Kevin idén indul a JuniorGP-n is, ami már Moto3-as motor, csak tizennyolc év alattiak versenyeznek. Ha minden jól megy, Kevin jövőre szabadkártyával akár már tudna is itt indulni, két év múlva pedig állandó résztvevőként ott lehetne a mezőnyben. És dolgozunk azon, hogy a Road to MotoGP programban több olyan versenyzőnk is legyen, aki a magyar színeket képviseli. A Superbike-sorozatban több olyan motorosunk is van, aki könnyebben be tud lépni az elitkategóriába. Nemrég létrejött a Hungarian Endurance Racing Team, amelyben már most akad négy-öt nagyon jó tempót diktáló magyar versenyző, őket folyamatosan monitorozzuk és képezzük. Úgy látom, itt van egy nagyon ügyes, tehetséges generáció, de dolgozni kell azon, hogy még több gyerekhez jusson el a motorsport és a motorozás szeretete.

Tudna erre példát is mondani?
– Az elmúlt két évben a csapatommal egy közlekedésbiztonsági tréning keretein belül ötezer gyereknek tanítottam meg a motorozás alapjait. És ha hazánkban lesz egy ilyen világesemény, mint a gyorsaságimotoros Magyar Nagydíj, amire, mondjuk, kilátogat egy család, ahol van egy öt-hat éves forma kisgyerek, aki beleszeret a sportágba, na, ilyenekből lesznek majd az utánpótlás-versenyzőink. Emlékszünk, Brnóba annak idején több tízezren indultak útnak itthonról, hogy megnézzék a versenyemet, van tapasztalatunk, hogy egy ilyen nagy sportesemény milyen hatással van a társadalomra.

Fotó: Árvai Károly

33 év után tér vissza hazánkba a gyorsasági motorozás királykategóriája, jövő augusztusban MotoGP-futamot rendeznek Magyarországon. A verseny otthona az elkövetkező három évben a Balaton Park Circuit lesz, de vizsgálják a lehetőségét annak is, hogy utána esetleg a Hungaroringre költözzenek, amely a legutóbbi, 1992-es magyarországi vb-futamnak is otthont adott. A 4.115 kilométer hosszú, Balatonfőkajár melletti pályát három helyen kell még módosítani, hogy megfeleljen a gyorsasági motoros versenyeknek, ezekre elsősorban a bukótér növelése, a nagyobb biztonság miatt van szükség. A munkálatokat idén októberben kezdik el, és várhatóan jövő márciusban érnek véget, hogy a pálya néhány tesztverseny után, a 2025. augusztus 22–24-i hétvégén készen álljon a Magyar Nagydíj megrendezésére.

Tíz évig biztosan lesz MotoGP Magyar Nagydíj

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik