Szakértői vélemények szerint a sport a gazdaság többi ágazatához képest kevésbé érzi meg a pénzügyi világválság hatásait, mégis küzdelmes sportévre van kilátás 2009-ben.
Fotó: Imago (archív)
A varsói Narodowy Stadion: még nem éppen Eb-kompatibilis, de a válság segíthet
Fotó: Imago (archív)
A varsói Narodowy Stadion: még nem éppen Eb-kompatibilis, de a válság segíthet
„A golf és a Formula–1 számolhat a legnagyobb problémákkal, mivel ez a két sportág támaszkodik leginkább az autóiparra és a bankszférára. A gondok azonban nem tartanak örökké, a közeljövőben ott is fellendülés várható" – jelentette ki Richard Worth, a Sportfive jogértékesítő szervezet elnöke.
Az F1-ből a Honda december 5-én vonult ki, és jelenleg megmentőre vár, míg a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) radikális változásokat sürget a költségcsökkentés érdekében. A Suzuki és a Subaru otthagyta a rali-világbajnokságot, a Chrysler harminc százalékkal mérsékelte szerepvállalását a tengerentúli NASCAR-sorozatban, a motorvárosként ismert Detroitot pedig törölték az Indy Racing League helyszínei közül.
Labdarúgásban is jöhetnek váratlan fordulatok: a Bajnokok Ligája-győztes Manchester Unitedet elhagyhatja mezszponzora, az évi 14 millió fontot juttató AIG amerikai biztosítótársaság. Az angol klubok eleve csillagászati, 3.18 milliárd eurós adósságállományt görgetnek maguk előtt, de Spanyolországban sem sokkal rózsásabb a helyzet, ott 3 milliárdra becsülik a felgyűlt tartozást.
A világválságnak ugyanakkor vannak pozitív hatásai is. Lengyelországban például a 2012-es futball Eb társszervezői csökkenő anyagi ráfordításokban és növekvő építőipari érdeklődésben bíznak, ráadásul szabad munkaerőből sincs hiány.
Richard Worth összegzése szerint Európa és Észak-Amerika sikeresebben ellenáll a gazdasági nyomásnak, Ázsiában ugyanakkor más a helyzet: „Keleten egy új piac van kialakulóban, kevesebb tapasztalattal. Ott jelentkeznek majd az első gondok.”