A hét végi Eger rali szervizparkjában már suttogtak róla, de akkor még kissé hihetetlennek tűnt – bár a ralis zuhanyhíradó ritkán téved. Aztán hétfőn napvilágot látott egy sportfelügyelői közlemény, amelyből kiderült, hogy a Mecsek rali végén vett üzemanyagminták laboratóriumi vizsgálata során kiderült, a minták közül több nem felelt meg a versenykiírás 8. pontjának (itt hosszan sorolva az ide vonatkozó cikkelyeket). A fentiek alapján a felügyelőtestület összeegyeztette a vizsgálati jegyzőkönyv számait a rajtszámokkal, és az érintett versenyzőket november 29-én 10 órára meghallgatásra hívta a szövetség székházába.
Viszonylag hamar kiderült (titkolózáshoz kicsi ez a sportág), hogy a Herczig Norbert, Igor Bacigal kettős is érintve van az ügyben – igen, a bajnoki címvédő páros, amely éppen a Mecsek ralin hódította el negyedik címét.
De vajon tényleg elhódította?
Megkerestük Herczig Norbertet, aki elmondta, telefonon már értesítették róla, hogy ő is szereplője az üzemanyagügynek, az erről szóló hivatalos levelet azonban még nem kapta meg. Ezt leszámítva ő is annyit tud, amennyit hallott.
Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség elnöke: |
„A levett kilenc mintából információim szerint hat esetében vetődtek fel kérdések. A versenyzőtársakkal beszélgetve kiderült, hogy három különböző gyártó, egy brit, egy francia és egy magyar üzemanyagról van szó – mondta Herczig Norbert, aki meglepően nyugodtnak tűnt, amikor telefonon utolértük, s amikor ezt felvetettük, el is mondta, miért: – Nincs okom aggodalomra, mert a Mol-Hexan üzemanyagait nagyon szigorú ellenőrzéseknek vetik alá, mielőtt kikerül a forgalomba. Előfordult már a történelemben, hogy a mintavételnél, a kiértékelésnél vagy a tárolásnál hiba történt, szerintem most is valami ilyesmiről lehet szó.”
Nos, a szabályok is adnak erre lehetőséget, hiszen egy-egy mintavétel alkalmával A-, B-, C-, D-mintát vesznek. Az első három a technikai bizottságnál marad, a negyediket megkapja a versenyzőpáros – természetesen leplombálva. Így lehetőség van arra, hogy atlétikai nyelven szólva elvégezzék a „B-próbát”, s ha annak eredményét sem fogadja el a páros, akkor a Nemzetközi Automobil-szövetség által akkreditált laborban (a legközelebbi Bécsben van, tehát nem kell messzire menni) megvizsgálják a C-t és a D-t.
„Sajnos egyelőre csak szóbeszédekre tudok alapozni, a versenyzőtársakkal együtt várjuk a hivatalos, írásbeli értesítést – folytatta Herczig. – De őszinte leszek, én száz százalékig meg vagyok győződve arról, hogy a versenyek során használt üzemanyag minden tekintetben megfelelt az előírásoknak. Húsz éve versenyzek, sohasem folyamodtam technikai ármányhoz.”
Mondjuk nem is volt rá szükség, hiszen az utóbbi években rutinjának és gyorsaságának köszönhetően Herczig egyeduralkodónak számított – az idén ugyan jobban megizzadt a bajnoki címért, mint az előző években, de azért így is megvolt a trófea már egy futammal a sorozat vége előtt. Így Egerben már nem állt rajthoz. „Bízom benne, hogy hamarosan pont kerül az ügy végére, és a megismételt vizsgálat során kiderül, hogy az üzemanyag minőségére nem lehet panasz. Meg sem fordul a fejemben, hogy elveszíthetjük a bajnoki címet.”
„Érdekesség, hogy az utóbbi években viszonylag ritkán volt a magyar raliban üzemanyag-ellenőrzés, úgyhogy ez mindenki számára új, de hiszem, hogy a versenysportnak jót tesz a kontroll” – szögezte le a Nemzeti Sport által megkérdezett független üzemanyag-szakértő. Amikor felvetettük neki, hogy tudomásunk szerint az égésgyorsító aromás vegyületek százalékos értéke nem volt megfelelő a mintákban, elmondta, hogy ez mit is jelent valójában. „A Nemzetközi Automobil-szövetség kiköt néhány paramétert, amiben a versenyüzemanyag eltér a normál üzemanyagtól, de az aromás tartalom megegyezik az általános üzemanyagszabványban meghatározott értékkel, ami többek között az oktánszámért felel. Ezeknek a bizonyos égésgyorsító aromás vegyületeknek a mérése komplex vizsgálatot igényel, de ha nagy az eltérés az előírthoz képest, az nagyobb oktánszámot is feltételez.” „Ha az oktánszám megfelelt a szabályoknak, újabb vizsgálatra van szükség az aromás tartalom ügyében. S hogy gyorsabb lesz-e egy ilyen eltéréstől a raliautó? Tudomásom szerint ezek az R5-ös gépek gyári motorvezérlési programmal működnek, amelyeket egy bizonyos gyártó üzemanyagára programoznak, így a motorvezérlő program nem tudja értelmezni az eltérő összetételű vagy magasabb oktánszámú üzemanyagot, úgyhogy már csak ezért sem lenne értelme ilyet használni.” |