WTCR: Erős pályánk a Hungaroring – Tassi Attila

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2021.08.20. 07:07
null
Tassi Attilának hevesebben ver a szíve, ha arra gondol, hazai közönség előtt versenyez (Fotók: fiawtcr.com)
Az idén megszerezte élete első futamgyőzelmét a túraautó-világkupában, ezzel az ifjú titánból valóra váltott ígéret lett Tassi Attila, aki nagyon várja a hétvégi versenyt, hiszen, mint mondja, gyakorlatilag a Hungaroringen nőtt fel.

 

– Míg a többieknek talán jól jött a váratlan nyári szünet, önnek kevésbé, hiszen úgy tűnt, lendületben van.
– Nem is az a baj, hogy lendületben voltam, hanem hogy mivel az aragóniai és a magyar közötti olasz futam kiesett, a Hungaroringen is hetven kiló pluszsúlyt fogunk cipelni, ami nem kellemes – mondta Tassi Attila, aki a legjobb Honda-pilótaként az összetett pontverseny hatodik helyéről várja a hétvégét. – Pedig ha megtartják az olasz versenyt, könnyítést kaptunk volna a hazai futamra, így viszont nem tudom, mire számíthatok, hiszen nehezebbek leszünk, mint tavaly, amikor az időmérőn a négy Honda végzett a top négyben... Az autónknak erős pályája volt az utóbbi három évben a Hungaroring, de most különösen nehéz dolgunk lesz itthon.

– Ez mit jelent?
– Őszintén nem tudom, milyen eséllyel indulunk, egyvalami biztos: minden tőlem telhetőt megteszek, hogy a legjobb hondás legyek, és a dobogós helyekért harcoljak. A pluszsúly rajtunk kívülálló tényező, azzal nem tudunk mit kezdeni.

– Mentálisan ez a legnagyobb kihívás?
– Talán. A mezőny is sűrű, egymás hegyén-hátán vagyunk, rengeteg a jó pilóta, de akadnak márkák, amelyek a pluszsúllyal is jobban szerepelnek, nálunk meg ez olyan, mintha még egy ember ülne a kocsiban. Még ennyi év után is nehéz megértenem, mit hoz a konyhára vagy mit sugároz a nézőknek, hogy a Honda, amely a top ötben volt Portugáliában, az aragóniai versenyen tök utolsó – ám ez nem is az én dolgom.

– Lehet előny, hogy jól ismeri a pályát?
– Ezen a szinten már nem, ettől még nagyon várom a hazai versenyt. A Mansell- és az Alesi-kanyar a két kedvencem, mindkettő viszonylag tempós – előbbiben beláthatatlan, hova érkezel, volt is ott néhány kalandom még a Suzukival. Az első évben, amikor mi voltunk a túra­autó-vébé betétfutama, a szabadedzés előtt leesett az eső, de már éppen száradt fel, amikor mi jöttünk. Épphogy megcsíp­tem a műfüvet a Mansellben, ami beleforgatott a falba – volt nagy kalamajka, elhajlott a kasztni, teljesen másik autóval kellett versenyeznem. Attól kezdve mindig gondosan elkerültem a műfüvet.

– Az idén végre megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét a WTCR-ben. Már ez is meghatározza az idényt, de miben más még, mint az előzőek?
– Sokkal komolyabban készülök, mint korábban bármikor.

– Köze van ennek ahhoz, hogy betöltötte a huszonkettőt, és lassan kezd felnőni?
– Nyilván ez is benne van, meg aztán egyre jobban érzem ennek az egésznek a súlyát is. Az első tanulóév volt, a második – a tavalyi – kisebb kilengésekkel jól sikerült, most pedig eljutottunk odáig, hogy pillanatnyilag én vagyok a legjobb hondás, ott vagyok a márkatársaim szintjén, és ha mindent tökéletesen végrehajtok, képes vagyok arra is, hogy legyőzzem őket.

– Hogy készül mentálisan ezekre a csatákra?
– Szimulátorozom, nekem ez segít, hogy minél több versenyhelyzetet kipróbáljak, és hogy több mint egy órán keresztül tudjak koncentrálni. Nyilván kicsit hevesebben ver a szívem, ha arra gondolok, hogy a tavalyi zárt kapus futam után az idén végre újra a hazai szurkolók előtt versenyezhetünk, de megpróbálom ezt kizárni, hogy a maximumot nyújthassam.

– A hétvégére várható hőség befolyásolja majd a versenyzők teljesítményét?
– Nyilván, de például én idén sokkal jobban bírom a meleget, mint korábban, ami annak köszönhető, hogy tudatosan a legmelegebb órákra időzítettem a tenisz­edzéseimet, hogy szokjam a terhelést.

– Lehet, hogy profilt vált?
– Biztos nem, bár alakul a játékom, ez csak egy jó hobbi az autóversenyzés mellett.

– Gyakorlatilag a Hungaroringen nőtt fel, itt vált autóversenyzővé. Mi volt a tanulási folyamat legnehezebb része?
– Tíz éve egyfolytában tanulok, és mindig adódnak nehéz feladatok, hiába szerzek egyre több tapasztalatot. Ez nem olyan matek, hogy elkezded tanulni a Pitagorasz-tételt, és elmondhatod, hogy ezt tanultad utoljára, az autósportban ugyanis sok minden jön egyszerre, és folyamatosan épül be a „szervezetedbe”.

Tassi Attilának a Mansell- és az Alesi-kanyar a két kedvence a Hungaroringen
Tassi Attilának a Mansell- és az Alesi-kanyar a két kedvence a Hungaroringen

– Mennyit változott a vezetési stílusa?
– Folyamatosan változik. Vannak pályák, amelyek nem feltétlenül kedveznek az én stílusomnak, és olyankor változtatnom kell úgy, ahogy „a pálya kéri”. Erre 2017-ben Kínában döbbentem rá először, sok telemetria és videonézegetés után.

– A habitusa is változott? Az a kissé vehemens, mondhatni...
– ...erőszakos. Elfogadom a jelzőt, főleg, mert erre is szükség van a versenypályán – természetesen a sportszerűség keretein belül. Fontos, hogy meglegyen benned, hogy ha lehetőség adódik, oda tudd tenni az autót, és hogy az ellenfelek érezzenek valamiféle tiszteletet, ne gondolják, hogy veled bármit megtehetnek.

– Segített ez a stílus abban, hogy változzon a megítélése? Hogy a kisfiú helyett egyenrangú versenyzőként tekintsenek önre az ellenfelek?
– Biztosan. Tavaly már alakult, idén pedig nyilván mások is látják, hogy folyamatosan sikerült célba érnem, és nyertem futamot is. Még csak három éve szerepelek a bajnokságban, de jobban elismernek a versenyzőtársak, mint az elején.

– És a csapaton belül mi a helyzet? Pedzegetik már a Hondánál, hogy melyik pilótájuk mellé teszik le a garast?
– Ez még korai lenne. Esteban Guerrieri, Tiago Monteiro és én négy ponton belül állunk egymáshoz képest, úgyhogy szó sem lehet csapatutasításról, hiszen egyik pilóta sem fogadná el, egyik sem szívesen adná fel a bajnoki címről szőtt álmait. Ilyesmiről akkor lehet beszélni, ha valaki meglóg a többiektől – ha ez megtörténik, szeretnék én lenni az.

A HUNGARORINGI PROGRAM
Szombat.
8.35: Pure ETCR, 1. forduló, A-csoport. 9.30: WTCR, 1. szabadedzés. 11.35: Pure ETCR, 1. forduló, B-csoport. 12.30: WTCR, 2. szabadedzés. 14.20: Pure ETCR, 2. forduló, A-csoport. 15.30: WTCR, időmérő edzés. 17.20: Pure ETCR, 2. forduló, B-csoport
Vasárnap. 9.00: Pure ETCR, 3. forduló, A-csoport, időfutam. 10.30: Pure ETCR, 3. forduló, B-csoport, időfutam. 12.15: WTCR, 1. verseny. 14.00: Pure ETCR, 4. forduló, A-csoport, szuperdöntő. 15.15: WTCR, 2. verseny. 17.00: Pure ETCR, 4. forduló, B-csoport, szuperdöntő

A TÚRAAUTÓ-VILÁGKUPA ÁLLÁSA
Pilóták:
1. Jean-Karl Vernay (francia, Hyundai Elantra) 82, 2. Ehrlacher (francia, Lynk & Co) 74, 3. Muller (francia, Lynk & Co) 67, ...6. Tassi Attila (magyar, Honda Civic) 57, ...14. Michelisz Norbert (magyar, Hyundai Elantra) 40, ...20. Boldizs Bence (magyar, Cupra) 3

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik