– Tíz pont előny – ennyivel érkezett meg Makaóba. Ha innen nézzük, sok, ha onnan nézzük, aggasztóan kevés. Ön honnan nézte?
– Őszintén bevallom, nem éreztem magam valami komfortosan, mert a szezon második felében úgy éreztem, kicsit nagyobb a technikai hátrányunk az ellenfelekhez képest, mint egy évvel korábban – vallotta be Michelisz Norbert, a Hyundai magyar pilótája. – Bár papíron jól mutat a tízpontos előny és az, hogy egész évben vezettem a ponttáblázatot, egyáltalán nem éreztem, hogy képes lennék arra, mint tavaly, amikor pole pozícióból nyertem meg az első versenyt. Sőt, biztos voltam benne, hogy küzdelmes lesz, és ez okozott némi feszültséget bennem.
– Főleg, hogy az előzetes időjárás-jelentés sem ígért sok jót. Hány óránként frissítette?
– Elég gyakran. És amikor az ember látja, hogy esni fog, és tudja, hogy a többiek többet mentek ilyen körülmények között… Nos, akkor hajlamos belekerülni egy negatív spirálba, hiszen tudja, sok minden történhet nagyon másképp, mint ahogy szeretné. Ezt nem mindig lehet kizárni.
Született: 1984. augusztus 8., Himesháza |
– De azért sikerült?
– Nagyrészt igen. Elég régóta versenyzek már ahhoz, hogy tudjam, nem dől össze a világ, ha nem én nyerek. Nem akarok hazudni, nyilván sokkal-sokkal csalódottabb lettem volna, ha nem bajnokként távozom Makaóból, de túléltem volna.
– Tizennégy éve ezen a pokoli nehéz utcai aszfaltcsíkon aratta pályafutása első világbajnoki futamgyőzelmét. Adott ez némi önbizalmat?
– Ez az egyik legszebb sportszakmai emlékem és az első nagy nemzetközi sikerem, úgyhogy tulajdonképpen már másodszor érzem azt, hogy bezárul a kör Makaóban. Először tavaly, amikor megnyertem itt a bajnokságot, aztán meg most, amikor újra. Lassan már hungaroringi magasságokba emelkedik Makaó a szívemben.
– Ne szaladjunk ennyire előre! Milyen célokkal vágott neki az idényzáró futamnak?
– Hogy ne csináljak semmi olyat, ami végzetes következményekkel jár. Például ne keveredjek olyan balesetbe az időmérőn, ami miatt összetörik az autóm, és esetleg nem tudok rajthoz állni a versenyen. Ezen a pályán ugyanis ez egy pillanat alatt megtörténik: nincs kifutási lehetőség, egy apró figyelmetlenség totálkárhoz vezethet. Az én helyzetemben ezt mindenképp el kellett kerülni, de persze nehezítő körülmény, hogy közben meg nyomni kell a gázt. Technikai hátrányban voltunk, ilyenkor még nehezebb egyensúlyozni, hogy az ember gyors is legyen és ne is hibázzon.
– Másodikként végzett az első versenyen. Ez megnyugtatta?
– Ha meg nem is nyugtatott, még mindig én vezettem a pontversenyben, és vasárnap a fő rivális Thed Björk előtt rajtoltam, úgyhogy tudtam, ha előtte végzek, megvan a bajnoki cím. Csak rá kellett figyelnem, na meg persze arra, hogy kimaradjak a bajból.
– Az első szavai a célba érkezés után a csapatnak, a csapattársaknak szóltak. Megköszönte, hogy az utolsó néhány futamon teljes mellszélességgel álltak ön mögött. Mindkét helyzetben volt már, úgyhogy szerintem tudja a választ: segítséget nyújtani nehezebb vagy elfogadni a segítséget?
– Szerintem adni nehezebb, mert versenyzőként mindenki önérzetes, és mindenki nyerni szeretne, úgyhogy borzasztó sorscsapás, amikor be kell állni a csapattársak mögé. Legalábbis én így éltem meg. De az embernek ebben a sportágban el kell fogadnia, hogy a munkáltatója megmondja, mit vár el, és ezt akkor is meg kell tenni, amikor az egyéni érdekek, az érzelmek mást diktálnának. Az idén az volt a kulcs, és erre összpontosítottam, hogy a szezon elején a csapattársak előtt legyek annak érdekében, hogy ha közeledik a szezonhajrá, én legyek abban a pozícióban, hogy engem kelljen segíteni házon belül – és ez sikerült is. Az első pillanattól kezdve vezettem a pontversenyt, mindig én voltam abban a helyzetben házon belül, akit támogatni kell.
– Milyen a viszonya a csapattársaival?
– Jóban vagyunk. Mikel Azconával harmadik éve dolgozunk együtt, és bár nem voltunk mindig közös nevezőn, szerintem nagyon jól összecsiszolódtunk. Rámenős pilóta, dolgozik benne a bizonyítási vágy, de ez igaz rám is – és ez azt is magával hozza, hogy mi egymással is nagy versenyt vívunk. A segítséggel is ugyanúgy vagyunk – ha kell, én is megcsinálom, ha kell, ő is, igaz, hogy mindketten fogcsikorgatva.
– Az idén jó néhány ismeretlen helyszínen mérették meg magukat. Hogyan tudott alkalmazkodni az új helyzetekhez?
– Ma már nagyon sok lehetőség van arra, hogy az ember megismerje a pályát – vannak videómegosztó portálok, amelyeken találhatunk belső kamerás felvételeket, és ott van a szimulátor is, amivel a pályafutásomat kezdtem, de amit az utóbbi időben már szinte egyáltalán nem használok. Az új helyszín varázsa, hogy az ember új tájakat, új kultúrákat, új embereket fedezhet fel, ismerhet meg, másrészt a helyi versenyzők tapasztalati előnyét mindig le kell küzdeni.
– Kiszámolta már, hány versenykilométer van a kezében túraautó volánja mögött?
– Hűha, még nem. De várjon csak, mindjárt meglesz… Évente nyolc-tízezer kilométert teszünk meg, ha azt megszorzom, százötvenezer körül van… Az sok, nagyon sok! Még bele sem gondoltam.
– Tudja, miért kérdeztem? Mert azt mondják, az embert a tapasztalat kirántja a nehéz helyzetekből. Egyetért ezzel?
– Tökéletesen! Nem véletlenül mondják, hogy tapasztalatot nem lehet venni. A rutin segít abban, hogy magabiztosabban oldjunk meg nehéz helyzeteket, hogy egy-egy kiélezett csatában nyugodtabbak maradjunk. És az ilyenkor szerzett pontok a végén aranyat érnek. Az idén például új helyszín volt Interlagos, a Formula–1-es pálya, amely rajta volt a bakancslistámon. A közvetítésekből volt elképzelésem arról, hogyan kell ott vezetni, de persze értek meglepetések. Hogy nyerni tudtam, hatalmas büszkeség.
– Vannak még további pályák is a bakancslistáján?
– Az az igazság, hogy a legendás helyszínekre eljutottam: Nürburgring, Makaó, Bathurst, Interlagos… És nagyon remélem, hogy a Hungaroring mellett Ausztrália is visszakerül a naptárba, mert nekem mindkettő nagyon hiányzik – nyilván a magyar verseny egy kicsit jobban. Az idén mindössze egyetlen európai futamunk volt, a többi versenyt mind távolabb rendezték, úgyhogy a hazai hangulatot sajnos nem élhettem át, a magyar szurkolók nagy számban nem tudtak elkísérni. Pedig ez mindig rendkívüli örömet szerez.
– Hogyan látja a TCR World Tourt? Milyen a sorozat fejlődési dinamikája?
– Nekem nagyon tetszik, hogy elutazunk a világ másik részére, és ott megmérkőzünk az adott régió legjobbjaival – akik ugyanolyan autóval versenyeznek, mint mi. Kínában harmincöt és Brazíliában is több mint harminc versenyző sorakozott fel a rajtnál, ami egyrészt óriási kihívás, másrészt meg élvezetes is.
– Michelisz Norbert a túraautó-világkupa háromszoros bajnoka. Hogy hangzik?
– Nagyon büszke vagyok rá!
– Volt idő, amikor egy bajnoki cím is nagyon távolinak tűnt…
– Volt bizony, még jól emlékszem rá. Arra is, hogy az első előtt azt hittem, ha egyszer sikerül nyerni, akkor minden a helyére kerül, és csillapítom a sikeréhségem. Aztán mi történt? December közepén nyertem Sepangban, januárban felébredtem abból a mámorból, amit a bajnoki cím jelentett, és mintha mi sem történt volna, megint ott tombolt bennem a bizonyítási vágy, meg a kétség, hogy tényleg én vagyok-e a legjobb. Emlékszem, arra gondoltam, gyorsan be kell bizonyítanom, hogy igen, nehogy az ellenfelek elfelejtsék. A második bajnoki cím után ugyanez történt, úgyhogy tudom, most sem lesz másképp. Jó érzés volt nyerni, de jön majd a karácsony, és utána az lesz bennem, muszáj megint elkezdeni a felkészülést, nehogy lemaradjak. Nem véletlenül mondják, hogy annyira jó valaki, amennyire jól sikerült a legutóbbi versenye. Mert jöhet egy balszerencsés sorozat, és már senki sem emlékszik arra, ki a bajnok – ilyen az autósport. Tulajdonképpen folyamatos szorongás, folyamatos bizonyítási kényszer.
– Azt is mondják, a címet megvédeni mindig nehezebb, mint megszerezni. Egyetért?
– Alapvetően más a kettő. A bajnoki címet megvédeni ebben a versenyformátumban, amelyben esélykiegyenlítő rendszert alkalmaznak, és nem a miénk a legjobb autó – szakmai elégtételt jelent. És büszkeséget. Itt ugyanis nem az van, mint más bajnokságokban, hogy valaki bekerül egy sorozatba, fejleszt egy jó autót, és azzal néhány évig a csúcson tud maradni – az esélykiegyenlítő rendszer gondoskodik róla, hogy ha valaki túl jó, akkor pluszsúlyt kelljen cipelnie, és ilyenkor értékelődik fel a versenyző szerepe.
– Háromszoros bajnokként biztosabbnak érzi a helyzetét így, a téli időszak kezdetén?
– A sikerek magukkal hozzák az elismerést, a megbecsülést, ami önbizalmat ad és javítja az alkupozíciót.
– Ezek szerint elkezdődtek a tárgyalások a jövő évről?
– Vannak beszélgetések, igen, de egyelőre semmi konkrétum – ez volt a hetedik évem a Hyundaijal, úgy érzem, hogy kölcsönös a bizalom, de a jövő évről még nem egyeztettünk. Annak is eljön majd az ideje, most az ünneplésen van a sor. Ami viszont biztos: a bajnokság jövőre is nagyon érdekesnek ígérkezik, hiszen izgalmas helyszínekről és erős mezőnyről szólnak a hírek.
– Töretlen lelkesedést hallok a hangjából. Ugyanúgy szeret versenyezni, mint amikor először autóba ült?
– Még jobban! Már nem izgulok úgy, mint az elején, és ez a könnyedség segít abban, hogy élvezzem a versenyzést!
2019 2023 |
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2024. november 30-i lapszámában jelent meg.)