Kékszalag: a Fifty-Fifty óriási rekorddal az abszolút győztes!

T. A.T. A.
Vágólapra másolva!
2023.07.06. 16:15
A Fifty-Fifty fantasztikus idővel megvédte a címét az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon. A Józsa Márton kormányozta hajó alig több mint öt óra alatt teljesítette a távot.
A Fifty-fifty hatalmas csúccsal védte meg a címét (Fotó: Koncz Márton) – a képre kattintva galéria nyílik
A Fifty-fifty hatalmas csúccsal védte meg a címét (Fotó: Koncz Márton) – a képre kattintva galéria nyílik

IDEÁLIS VITORLÁZÓIDŐBEN tartották meg a legendás tókerülő verseny, az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj rajtját csütörtökön Balatonfürednél – hagyományosan 9 órakor rajtol a mezőny, de a viharos időjárás miatt 11 órára halasztották. A szél azonban kegyes volt a mezőnyhöz, szó sem volt szélcsendes, idegőrlő várakozásról, de még bonyolultabb taktikára sem volt szükség, hiszen a bóják között szinte egyenes vonalban tudtak haladni a hajók, ilyenkor pedig megmutatkozik a sebességkülönbség.

Senkinek nem volt titok, hogy a hazai katamarános flotta egyik tagja nyeri majd a versenyt, csak az volt kérdés, melyikük.

A Fifty-Fifty 7 óra 13 perc 21 másodperces idővel tartotta a rekordot, és viszonylag hamar kiderült, ismét ő maga veszélyezteti a saját csúcsát. És persze az őt üldöző vetélytársak, akik közül az RSM, a Prospex-Delta Sailing Team és a Team Kaáli volt a legveszélyesebb.

Végül a Józsa Márton kormányozta csapat szenzációs időeredményt elérve, 5 óra 3 perc 56 másodperccel védte meg címét, és immár négyszeres (2012, 2014, 2022, 2023) Kékszalag-győztes.

„Ha nem lett volna egy-két leállás, például Siófoknál, akkor a korábban jelzett négy és fél órás befutási idő sem lett volna lehetetlen. Tehát van még min javítani” – mondta félig-meddig viccelődve Józsa, és ezzel egyben ki is tűzte a következő célt.

Az immár négyszeres Kékszalag-győztes minden ízében magyar hajó: Paulovits Dénes építette karbonból 2012-ben, de tavaly szinte teljesen újjáépült, aminek köszönhetően 400 kilogrammos súlycsökkenést értek el a konstruktőrök. Az idén új árbócrendszert kapott a hajó, ám két héttel ezelőtt a csapat tagjai úgy döntöttek, hogy inkább a régit használják, mert azzal van technikailag teljesen rendben a hajó.
Az eredmény őket igazolta.

S hogy mi a titkuk? Az egyik biztosan az, hogy a háttérstáb 11 éve változatlan, igaz, némi vérfrissítés mindig van. Az idén Bagyó Áron csatlakozott a csapathoz, akivel tavaly a Wild Joe tengeri versenyyachton vitorlázott együtt a csapat.
A második helyen célba érő RSM kormányosa szerint ezen a napon mindent megtettek, úgyhogy nem lehet hiányérzetük. „Őszinte a mosolyunk, mert száz százalékot tettünk bele a versenybe, annak ellenére, hogy két csigánk is eldurrant – mondta Vándor Róbert. – Tihany után még szorongattuk a Fiftyt, de most ennyi volt benne, mert ebben a szélben neki állt a győzelem.”

Az egytestű hajók versenyében a szakértők a Principessa és a Raffica párharcát várták – megint. Utóbbi azonban túlságosan korán kiszállt a csatából: a kenesei bója előtt felborult és külső segítséget kért, amivel véget ért neki a verseny. Király Zsolt kormányos megnyugtatott mindenkit, hogy nem sérült meg senki, de a szívük természetesen fáj, hogy nem tudtak célba érni.„A kenesei bójánál épp a betétbója felé mentünk, amikor elakadt a beksztég (hátramerevítő), jött egy pöff, és sajnos felborultunk. Önerőből megpróbáltuk felállítani, tíz-tizenöt percig próbálkoztunk, de sajnos az árbóc elérte az iszapot, hiába ugrottunk ki. Muszáj volt segítséget kérni. Szerencsére senkivel sem történt baj, a hajó sem sérült, így készen állunk a szombati gyorsasági versenyre” – nyilatkozta Király Zsolt.

Az egytestű hajók versenyét így a Principessa nyerte meg Oroszlán Péter irányításával. A mezőny nagy része lapzártánkkor természetesen még vízen volt, szombaton 11 óráig érhetnek célba, bár ilyen remek vitorlázóidőben aligha kell bárkinek is két teljes nap.

5. KÉKSZALAG RAIFFEISEN NAGYDÍJ
Végeredmény: 1. MLS Raiffeisen Fifty-Fifty (kormányos: Józsa Márton, legénység: Goszleth Marcell, Német Áron, Adorján Csaba, Józsa-Kovács Attila, Erőss Loránd, Bagyó Áron), 2. RSM (k.: Vándor Róbert, l.: Kalocsai Zsolt, Lange Péter, Bali István, Fekete András, Margitics Botond), 3. Prospex-Delta Sailing Team (k.: Kaiser Kristóf, l.: Rauschenberger Miklós, Munka Márton, Szigeti Stacey Dániel, Haidekker Elemér Péter, Dávid Dániel Dávid, Weidinger György)

Így haladt át a célon a győztes hajó:

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik