Räikkönen lefulladt, és sereghajtó lettA második időmérő edzésen lényegileg nem változott a sorrend a pilóták között, csak egy-egy helycsere történt. Az élről tehát Giancarlo Fisichella startolhatott Jarno Trulli (Toyota), Mark Webber (Williams-BMW), Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas), David Coulthard (Red Bull-Cosworth) és Christian Klien (Red Bull-Cosworth) előtt. (A részletes eredményeket lásd a cikk második fejezetében.)
Rosszul indult a verseny a tizedik helyről rajtoló Kimi Räikkönen számára, a finn pilóta McLaren-Mercedese ugyanis lefulladt, így a szabályok értelmében ki kellett tolni a boxutcába, és csak onnan eredhetett a mezőny után. Eközben a többiek újabb felvezető kört tettek meg, majd újra felsorakoztak a rajtrácson.
A megismételt startot aztán már nem zavarta meg semmi, a piros lámpák elalvása után a húsz versenyautó nekilódult. A pole pozícióból induló Fisichella gond nélkül tartotta meg az első helyet Trulli előtt, míg a harmadik helyre egy ragyogó manőverrel Coulthard jött fel az ötödik kockából. Villeneuve a negyedik pozícióból visszaesett a kilencedikre, míg Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) a kilencedikről az ötödik helyre ugrott.
Schumacher-Räikkönen csata a vert mezőnybenHátul Kimi Räikkönen villámgyorsan előzött meg négy autót, és szinte betolta az autója orrát Michael Schumacher Ferrarijának kipuffugócsövébe. Megelőzni azonban nem tudta a németek hétszeres világbajnokát, akinek viszont az előtte haladó Szato Takumához (BAR-Honda) nem sikerült közelebb kerülnie. Történt mindez a 14-15-16. helyen.
Az élen Fisichella és Trulli gyorsan elhúzott a Coulthard, Webber, Nick Heidfeld (Wiliams-BMW), Klien, Montoya, Rubens Barrichello (Ferrari) hatosfogattól, míg Fernando Alonso (Renault) Villeneuve-vel bonyolódott késhegyre menő csatába. Összességében néhány kör után normalizálódott a helyzet, olyan értelemben, hogy közvetlen támadási helyzetbe Alonsón kívül más nem nagyon került. Räikkönen lassan megnyugodott Michael Schumacher mögött.
Fisichella tizenhárom kör alatt utolérte a két Minardit, és gyorsan lekörözte őket. A Renault olasz versenyzőjével csak honfitársa, Trulli tartotta a lépést.
Tizenhét kör után Alonsónak sikerült megelőznie Villeneuve-öt, átvette a kilencedik helyet, és a többiek után eredhetett.
Az első tankolásokA tankolások - kerékcserékről, ugye, idén már nincs szó - a 18. körben kezdődtek meg, elsőként Trulli és Heidfeld kapott üzemanyagot. Jöttek aztán sorban a többiek is, de a Renault-k, a Ferrarik és a McLarenek tovább bírták a riválisoknál. Fisichella 22 körig tudott kint maradni, Alonso, Barrichello, Michael Schumacher és Räikkönen benzintartálya azonban még mindig nem száradt ki. Alonso, Barrichello és Räikkönen 25, Michael Schumacher 26 körön át bírta. Végre meg lehetett vonni az újabb mérleget.
Az élen változatlanul "Fisico" haladt, mögötte csodák csodájára Coulthard, majd Webber, Barrichello, Montoya, Trulli, Alonso, Klien és Heidfeld következett. Michael Schumacher a boxkiállásnál pozíciót veszített Räkkönnennel szemben, így az ifjú finn vette át a tizedik helyet a hétszeres világbajnoktól, sőt egy időre faképnél is hagyta a címvédőt.
Harminc kör után Alonso elhúzott Trulli mellett is, így feljött a hatodik helyre, és Montoya után vetette magát.
Tizennyolc kör volt hátra, amikor Mark Webber másodszor tankolt, majd jött Räikkönen is, akinek az autóján leszakadt és hasznavehetetlenül fityegett a jobb oldali hűtő előtti légterelő idom, így azt is le kellett tépni. Az így kialakuló asszimetria mindenesetre nem használt a McLaren-Mercedes gyorsaságának és stabilitásának.
Heidfeld és Michael Schumacher összeütközöttAz éllovas Fisichella 16 körrel a kockás zászló előtt látogatta meg utoljára a szerelőit, majd kijött Michael Schumacher is, és visszaelőzte Räikkönent. Az öröme azonban mindössze néhány száz méterig tartott, ekkor összeütközött a mögötte furakodó Nick Heidfelddel, és mindketten kipördültek a pályáról.
Heidfeld azonnal kiesett, Schumacher Ferrarija pedig még egy körig bírta, aztán a világbajnok orral előre szépen beállt a garázsba. A nyolcadik, azaz az egy pontot érő helyről esett ki.
A baleset árnyékában nagyot fordult a világ Fisichella mögött is, ugyanis Barrichello jött föl a második helyre, Alonso pedig már harmadik volt, mire Coulthard és Webber felocsúdott. A helycserék a boxkiállások alatt történtek meg.
Fisichella második, a Renault 18. győzelmeAz Ausztrál Nagydíj utolsó szakasza meglehetősen eseménytelenül telt el. Az éllovas Fisichella tudatosan lelassított, és végül 5,5 másodpercet őrzött meg az előnyéből Barrichellóval szemben.
A hétvége összességében a Renault-é volt, de kitűnően szerepelt a tavalyi Jaguar csapatot fölvásároló Red Bull, és - Michael Schumacher kiesése ellenére - Barrichello második helye azt jelzi, hogy a Ferrari is versenyképes maradt. A McLaren-Mercedestől valamivel többet lehetett várni annál, mint amit végül Montoya és Räikkönen mutatott.
Giancarlo Fisichella 142. Formula-1-es nagydíján a második győzelmét aratta, a Renaultnak ez volt a 18. sikere a száguldó cirkuszban.
Ausztrál Nagydíj, a 2005. évi Formula-1-es világbajnokság első futama, végeredmény: |
1. Fisichella | olasz | Renault | 1:24:17,336 óra |
2. Barrichello | brazil | Ferrari | + 5,553 mp |
3. Alonso | spanyol | Renault | + 6,712 |
4. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | + 16,131 |
5. Webber | ausztrál | Williams-BMW | + 16,908 |
6. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | + 35,033 |
7. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | + 38,997 |
8. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | + 39,633 |
9. Trulli | olasz | Toyota | + 1:03,108 perc |
10. Massa | brazil | Sauber-Petronas | 1:04,393 |
11. Button | brit | BAR-Honda | + 1:10,688 |
12. R.Schumacher | német | Toyota | + 1 kör |
13. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | + 1 kör |
14. Szato | japán | BAR-Honda | + 1 kör |
15. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | + 1 kör |
16. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | + 2 kör |
17. Friesacher | osztrák | Minardi-Cosworth | + 4 kör |
Kiestek a versenyből: |
M.Schumacher | német | Ferrari | 43. kör |
Heidfeld | német | Williams-BMW | 43. kör |
Albers | holland | Minardi-Cosworth | 18. kör |
Leggyorsabb kör: Alonso 1:25,683
FŐSZEREPLŐK MONDTÁK: Giancarlo Fisichella: "Ez a győzelmem teljesen más, mint az első volt. Nagy nap ez számomra, fantasztikus versenyen vagyok túl. Nem nyomtam padlóig a gázt, nyugodtan autóztam végig a távot. A pályafutásom legjobb időszakát élem. Az év első versenyét megnyerni nagyszerű dolog, és bár még tényleg nagyon az elején vagyunk, a lehetőségeink fantasztikusak. Az autót könnyű volt vezetni, mostantól pedig nincs más dolgunk, mint tovább fejlődni, és újabb győzelmeket szerezni. Örülök, hogy Fernando (Alonso) harmadik lett, mert így nagyszerűen szerepelt az egész csapat. A siker nagy önbizalmat ad a szezon hátralévő részére."
Rubens Barrichello: "A verseny megmutatta, hogy a Ferrarinál nincs szó válságról, itt vagyunk, és készen állunk a harcra. Ez csak a régi autónk, és az új remélhetőleg egyre több örömöt okoz majd nekünk."
Fernando Alonso: "Nem gondoltam, hogy a dobogón végezhetek, de nagyszerű érzés. A versenyen szerencsém is volt, hiszen többször is elkerültem a csúcsforgalmat, azaz keményen nyomhattam a gázt, hogy javítsak a pozíciómon. Elégedettek vagyunk az új autóval, mert bebizonyosodott, hogy az egyenesekben és a kanyarokban is elég gyors ahhoz, hogy előzni tudjunk vele."
David Coulthard: "Az időmérő edzésen megszerzett pozíciónkból sokat profitáltunk a versenyen, és azt hiszem, boldogok lehetünk, hogy a Red Bull csapat első versenyén Christian (Klien) és én is pontokat szereztünk. Azt hiszem, sok időt veszítettem a nagy forgalom miatt - úgy tűnt, hat Jordant kell megelőznöm -, ráadásul két balesetből is hátrányom származott. Ennek ellenére remek munkát végeztünk. Sokan azt mondták tavaly, nézzek valami más elfoglaltság után, de a Red Bull megadta nekem a lehetőséget, hogy versenyezhessek. Arról álmodtam, hogy a dobogón zárom a versenyt, de ezt az álmot még ezután is megvalósíthatom."
Juan Pablo Montoya: "Az MP4-20-as sebességével elégedett vagyok, talán jobb helyen is végezhettem volna, ha jobban alakulnak a dolgok. Értékes időt veszítettem az első kiállásomnál, amely előtt akartam menni még egy gyors kört, de a nyolcas kanyarban a hátsó kerék a fűre került, és megcsúsztam. Később volt egy kis félreértésem az egyik Jordannel, és megint el kellett hagynom a pályát. A végén már lelassítottam, hogy kíméljem az autót és a gumikat, szükség lesz rájuk Malajziában is. Csak a verseny után szóltak, hogy az egyik légterelő elemet elhagytam az autóról, ami nyilvánvalóan befolyásolta a sebességemet és a kocsi kezelhetőségét."
Kimi Räikkönen: "Az eredményből ugyan nem látszik, de megvan a megfelelő tempónk ahhoz, hogy győzelmeket szerezhessünk. A befulladt rajtom miatt az esélyeim ma már az elején elúsztak. Beragadtam Michael Schumacher mögé, ezzel némi időt vesztettem, de aztán az első boxkiállásnál sikerült megelőznöm, és növelni tudtam a sebességet. Ekkor azonban elveszítettem az egyik légterelőmet, amitől aztán nehezen kezelhetővé vált az autó a verseny záró részében. Már várom a következő versenyt, mert ott majd remélhetőleg megmutathatjuk, hogy konstans időjárási körülmények között képesek vagyunk igazán jó eredményt elérni."
Michael Schumacher: "Láttam Nick Heidfeldet magam mögött, amikor kijöttem a boxból, és világossá tettem, hogy megvédem a pozíciómat. Egy ponton elveszítettem szem elől, nem láttam a tükrökben, aztán éreztem az ütést. Már megnéztem az esetről készült felvételeket. Nick a füvön volt, nem uralta teljesen az autóját. Nem tudom hibáztatni azért, mert meg akart előzni, de a kocsim sajnos megsérült, és nem volt mód a folytatásra. Egyébként úgy érzem, versenyképesek voltunk, Rubensnek szuper versenye volt, pedig a tavalyi autóval indultunk. A tempónk jó, elégedettek lehetünk. Végül is ez csak a kezdet."
A világbajnoki pontverseny állása: |
Pilóták: |
1. Fisichella | 10 pont |
2. Barrichello | 8 |
3. Alonso | 6 |
4. Coulthard | 5 |
5. Webber | 4 |
6. Montoya | 3 |
7. Klien | 2 |
8. Räikkönen | 1 |
Gyártók: |
1. Renault | 16 pont |
2. Ferrari | 8 |
3. Red Bull | 7 |
4. Williams-BMW | 4 |
4. McLaren-Mercedes | 4 |
---- Az új szabályokat sokan kétségbe vonták az idény előtt, és az Ausztrál Nagydíj alatt is számos kritika érte őket. A két edzés eredményének összevonását megkérdőjelezték, de tény, hogy az egykörös rendszerben korábban is benne volt az időjárás miatti felfordulás lehetősége - emlékezhetünk a 2003-as Francia Nagydíj péntekjére, amelyet a minardis Jos Verstappen zárt az élen. Ha akkor szombaton esik az eső, ugyanilyen kusza rajtrácsot kapunk.
Bár kevésbé volt észrevehető, de annál érdekesebb a BAR-csapat húzása, a brackleyiek ugyanis a verseny végén Szato Takumát (képünkön) és Jenson Buttont is a boxba hívták. Pontszerzésre nem volt esélyük, Button ugyanis a 11., Szato pedig a 13. helyen állt. A kiesés miatt azonban a következő versenyen új motort használhatnak, ami Malajziában igencsak jól jön a várható forróságban. "Taktikai okból adta fel a versenyt Jenson és Taku, hiszen így motort tudunk cserélni. Meglepő, hogy mások nem használták ki ezt a lehetőséget" - fogalmazott Nick Fry csapatvezető. A BAR húzásának nem lesz fegyelmi következménye, az FIA ugyanis tisztában volt vele, hogy a szabálynak lesznek ilyen mellékhatásai. Különben is, ha a BAR pilótái Malajziában pontszerző helyen autóznak, nem fognak szándékosan kiesni, célba érnek, és Bahreinbe mennek használt motorral.
Számításaink szerintMegvan a másodikÚgy látszik, Giancarlo Fisichella nemcsak kiegyensúlyozott (mint 2004-ben, amikor tizennégyszer végzett az első tízben), hanem gyors is. A 32 éves pilóta 142. viadalán a második győzelmét aratta, eddigi egyetlen sikere az emlékezetes 2003-as Brazil Nagydíjhoz fűződött. Fisico tegnapi diadalának köszönhetően a 175. versenyét futó Renault a 18. győzelmét jegyezte a száguldó cirkuszban, Olaszország pedig a 42.-et (amivel megelőzte Ausztriát a nemzetek örökrangsorában). (I. Sz.)
Harmadszor esett kiAmióta Michael Schumacher a Ferrariban tekeri a kormányt, harmadszor fordult elő vele, hogy kiesett az idénynyitón. Első maranellói évében, 1996-ban fékhiba miatt, 1998-ban motorhiba miatt kényszerült a futam feladására. A többi Ausztrál Nagydíjon viszont többnyire remekelt: 1997-ben a második helyen ért célba, 1999-ben nyolcadik lett (akkor még nem járt pont ezért a helyezésért), a 2000-es, a 2001-es, a 2002-es és a 2004-es versenyt egyaránt megnyerte, 2003-ban pedig negyedikként intették le. (I. Sz.)
Mansellék nyomábanMeg kell emelnünk a kalapunkat David Coulthard előtt, aki - új csapatban versenyezve - már az idény első nagydíján beállította tavalyi legjobb eredményét (Német GP). A skót öt pontot kasszírozott negyedik pozíciójával, mindent egybevetve így 480 pontot számlál már - Nigel Mansell 482, Nelson Piquet 485.5 pontot szerzett karrierje során. (I. Sz.)
Hátul a világbajnokAmi a hivatalos tréninget illeti, Fisichella második edzéselsőségét ünnepelte (az 1998-as Osztrák GP-n pole-ozott először), Michael Schumacher viszont csak egyszer indult ennél hátrábbról (tavaly Kínában, a 20. rajthelyről). A futamon már halovány Jacques Villeneuve a 2000-es Olasz Grand Prix óta nem időmérőzött ennyire jól (negyedik hely). (I. Sz.) ----
A második időmérő edzés eredménye: |
1. Webber | ausztrál | Williams-BMW | 1:28,279 |
2. Fisichella | olasz | Renault | + 0,010 mp |
3. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | + 0,613 |
4. Trulli | olasz | Toyota | + 0,880 |
5. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | + 1,041 |
6. Heidfeld | német | Williams-BMW | + 1,134 |
7. Alonso | spanyol | Renault | + 1,479 |
8. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | + 1,583 |
9. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | + 1,712 |
10. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | + 2,282 |
11. Button | brit | BAR-Honda | + 2,337 |
12. R.Schumacher | német | Toyota | + 2,943 |
13. Barrichello | brazil | Ferrari | + 3,062 |
14. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | + 4,456 |
15. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | + 5,204 |
16. Friesacher | osztrák | Minardi-Cosworth | + 9,220 |
17. Albers | holland | Minardi-Cosworth | idő nélkül |
18. M.Schumacher | német | Ferrari | idő nélkül |
19. Massa | brazil | Sauber-Petronas | idő nélkül |
20. Szato | japán | BAR-Honda | idő nélkül |
Az időmérő edzések összesített eredménye (egyben rajtsorrend): |
1. Fisichella | olasz | Renault | 3:01,460 perc |
2. Trulli | olasz | Toyota | + 2,969 |
3. Webber | ausztrál | Williams-BMW | + 3,536 |
4. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | + 5,386 |
5. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | + 5,752 |
6. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | + 6,017 |
7. Heidfeld | német | Williams-BMW | + 7,670 |
8. Button | brit | BAR-Honda | + 10,668 |
9. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | + 13,185 |
10. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | + 14,098 |
11. Barrichello | brazil | Ferrari | + 15,362 |
12. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | + 15,632 |
13. Alonso | spanyol | Renault | + 16,006 |
14. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | + 18,869 |
15. R.Schumacher | német | Toyota | + 21,257 |
16. Friesacher | osztrák | Minardi-Cosworth | + 26,903 |
17. Albers | holland | Minardi-Cosworth | második idő nélkül |
18. M.Schumacher | német | Ferrari | második idő nélkül |
19. Massa | brazil | Sauber-Petronas | idő nélkül |
20. Szato | japán | BAR-Honda | idő nélkül |