Fotó: Imago (archív)
Sokszor váratlanul nagyot alkotott a Renault ebben a szezonban
Fotó: Imago (archív)
Sokszor váratlanul nagyot alkotott a Renault ebben a szezonban
A Renault-istálló két arcát mutatta meg a 2008-as idényben: az első félévben inkább azt láttuk, amit 2007-ben, a Fernando Alonso és a Michelin távozása utáni esztendőben, míg a második inkább emlékeztetett a 2005-ös és a 2006-os sikerkorszakra. Az első kilenc versenyen 15, a második kilencen 65 pontot szerzett a francia istálló, amely azután, hogy sokáig a hetedik helyen vergődött a konstruktőr-vb-ben, Alonso két győzelmének köszönhetően feljött a negyedik helyre.
Kivételes formajavulásra volt szükség, a csapat ugyanis az év elején még körönként egy másodpercre, az év végén négy tizedre volt az élcsapatoktól.
Persze volt honnan fejlődni, a Renault a motorfejlesztési tilalom bevezetése után leépítette F1-es motorrészlegét, így a Ferrarival, a BMW-vel vagy a Mercedesszel szemben nem tudott olyan hatékonyan reagálni a télen arra a lehetőségre, hogy a V8-asok megbízhatóságának javítása érdekében belenyúljanak a hajtóművekbe. Miután a többiek a módosításaikkal nemcsak az erőforrások élettartamát, hanem a teljesítményét is megnövelték, a Renault 35-40 lóerős hátrányba került.
Az aerodinamika terén sem sikerült a várt módon előre lépni, a légterelőket nem hangolták össze rendesen, így hiányzott a jó teljesítményhez elkerülhetetlen kiegyensúlyozott áramlás. Emiatt a gumikat sem tudták maximálisan kihasználni.
A két Renault a középmezőnyben vergődött, Alonso az időmérőkön ugyan megvillant, de a versenyeken képtelen volt tartani a lépést a többiekkel. Spanyolországi kiesését követően elveszítette a kedvét, több csapatértekezletről is ellógott, mintha feladta volna a reményt, hogy még ebben az évben tehet valamit.
A csapat nem adta fel, tudta, hogy javulnia kell, ha meg akarja tartani a jobb állást kereső spanyol pilótát. Az aerodinamikai részleg a számítógépes szimulációs program kiterjesztése mellett létszámban is növekedett, és folyamatosan jöttek az új fejlesztések. Közben az Elf olyan kenőolajat fejlesztett ki, amelynek köszönhetően jobban működött a motor, s a teljesítménybeli elmaradás egy részét lefaragta a Renault.
Az idény első felében lesajnált Nelsinho Piquet szerencsés második helyet szerzett Németországban, majd a Magyar Nagydíjon megszerzett negyedik helyével Alonso is elkezdte menetelését. Megérezte a vérszagot, és lecsapott: az utolsó hét futamon 48 pontot szerzett, többet, mint bárki más.
Szingapúrban és Japánban kihasználta az ölébe hulló lehetőséget, és két remek futamgyőzelemmel jelezte az ellenfeleknek: visszatért. Idény végi menetelése elsősorban a jövőre vonatkozó üzenet a többiek számára, de kérdés, mennyi energiát vont el a 2009-es idényre való felkészüléstől az idei hajrá biztosítása.
Alonsót sikerült megtartani, azaz a fő célt elérte a vezetőség. Mellette Piquet kap új lehetőséget, a brazilnak másodszor is bizonyítania kell, hogy megérdemli.
A KÉT PILÓTA
Fernando Alonso | Nelsinho Piquet |
spanyol, 27 éves | brazil, 23 éves |
61 pont, 5. a vb-n | 19 pont, 12. a vb-n |
A 2008-AS ÉV VERSENYEI
| Alonso | Piquet |
Ausztrál GP | 4. (11.) | ütközés (20.) |
Malajziai GP | 8. (7.) | 11. (13.) |
Bahreini GP | 10. (10.) | váltóhiba (14.) |
Spanyol GP | motorhiba (2.) | ütközés (10.) |
Török GP | 6. (7.) | 15. (17.) |
Monacói GP | 10. (7.) | kicsúszás (17.) |
Kanadai GP | kicsúszás (4.) | fékhiba (15.) |
Francia GP | 8. (3.) | 7. (9.) |
Brit GP | 6. (6.) | kicsúszás (7.) |
Német GP | 11. (5.) | 2. (17.) |
Magyar GP | 4. (7.) | 6. (10.) |
Európai GP | ütközés (12.) | 11. (15.) |
Belga GP | 4. (6.) | kicsúszás (12.) |
Olasz GP | 4. (8.) | 10. (17.) |
Szingapúri GP | 1. (15.) | kicsúszás (16.) |
Japán GP | 1. (4.) | 4. (12.) |
Kínai GP | 4. (4.) | 8. (10.) |
Brazil GP | 2. (6.) | kicsúszás (11.) |
- Zárójelbe a rajthelyeket írtuk, a legjobb eredményeket és rajthelyeket vastag betűvel jelöltük.
Megtett körök pozíciónként
Helyezés | Alonso | Piquet |
| 1000 kör | 776 kör |
1. | 62 | 13 |
2. | 62 | 15 |
3. | 49 | 23 |
4. | 159 | 29 |
5. | 123 | 27 |
6. | 105 | 44 |
7. | 77 | 49 |
8. | 70 | 86 |
9. | 77 | 30 |
10. | 81 | 67 |
11. | 42 | 89 |
12. | 33 | 64 |
13. | 16 | 27 |
14. | 5 | 45 |
15. | 8 | 69 |
16. | 25 | 48 |
17. | 4 | 10 |
18. | – | 38 |
19. | 1 | 3 |
20. | 1 | – |