Milyen lehet a FOTA által tervezett világbajnokság 2010-ben?

Vágólapra másolva!
2009.06.22. 09:57
Nehéz lenne meghatározni, hogy mikor ér véget a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) és a Formula–1-es csapatokat tömörítő szervezet (FOTA) közti huzavona a következő évi világbajnokságról, de már kezd körvonalazódni, hogy milyen lesz a FOTA által tervezett vb, ha nem születik megállapodás. A csapatok a jelenlegihez nagyban hasonlító autóval versenyeznek, de mindegyik istállónak három kocsija lesz, és a KERS-t senki sem használja. Már a lehetséges helyszínekről is vannak információk: többek között Magny Cours, Spa és Silverstone is a jelöltek között szerepel.
A szurkolók is a FOTA mellé állnak
Fotó: Reuters
A szurkolók is a FOTA mellé állnak
A szurkolók is a FOTA mellé állnak
Fotó: Reuters
A szurkolók is a FOTA mellé állnak

Szavazás

Önnek mi a véleménye egy lehetséges új F1-es vb-sorozat indításáról?

Szavazatok száma: 5776

Szükség van egy új sorozatra, a jelenlegi a tervezett új szabályokkal nem lenne működőképes.
25 % (1471)
Nem új sorozatra, hanem új vezetőkre lenne szükség, Mosley és Ecclestone ideje lejárt.
65 % (3754)
Az új szabályok bevezetése indokolt, a csapatok szervezkedése nem.
4 % (230)
Érthető a FOTA terve, de kivitelezhetetlen.
6 % (321)

Már több hete elmérgesedett az FIA és a FOTA viszonya, és a hétvégén csúcspontjára ért a Nemzetközi Automobil-szövetség és a Formula–1-es csapatokat tömörítő szervezet konfliktusa. Előbb az istállók jelentették be, hogy jövőre új, párhuzamos világbajnokságot indítanak, majd a Max Mosley vezette szervezet fenyegette meg perrel az elégedetlenkedőket.

Úgy tűnik, a FOTA nem beszélt a levegőbe, és kezdenek körvonalazódni az új világbajnokság részletei. A tervek szerint az autókon nem sokban változtatnak, az viszont újítás lesz, hogy csapatonként három kocsi indulhat a futamokon, valamint nyolc motort lehet majd használni évente, ám a KERS-t senki sem alkalmazza.

A költségek kordában tartása érdekében korlátozottan lehet tesztelni, valamint a szélcsatornákat használni. A pontozásban a győztest 12 pont illeti meg, a további helyezettek pedig sorrendben 9, 7, 5, 4, 3, 2, 1 pontban részesülnek.

Persze a szabályok meghatározása az egyik legegyszerűbb kérdés a kilépést tervező nyolc csapat, a McLaren, a Ferrari, a Renault, a BMW, a Toyota, a Brawn GP, a Red Bull és a Toro Rosso számára. Nagyon fontos tényező ugyanis, hogy hol lesznek majd a világbajnoki futamok.

Számos olyan helyszín van, amely szívesen állna a csapatok rendelkezésére. Hogy miért? Bernie Ecclestone, a Formula–1 kereskedelmi jogainak fő tulajdonosa több pályát megfosztott már a világbajnoki futamok rendezésétől, és számos ellenséget szerzett magának. Így került képbe Adelaide, Jerez, Silverstone, Magny Cours, Montreal, Imola, Indianapolis, Fudzsi, Mugello, Lausitzring és Spa. Ráadásul az is elképzelhető, hogy Monte-Carlo is csatlakozik az új vb-hez, legalábbis Albert herceg úgy nyilatkozott, hogy a Ferrarit továbbra is vendégül szeretné látni Monacóban.

A másik kulcsfontosságú tényező az új vb szempontjából, hogy lesz-e televíziós csatorna, amely közvetíti a futamokat, hiszen csak így szerezhetnek pénzt a csapatok a szponzoroktól.

Úgy tűnik, a tévétársaságok vevők lesznek az új bajnokságra, annak ellenére, hogy szerződésben állnak Ecclestone-nal. Az olasz Sky Sport például már közölte, hogy a Ferrari szereplése nélkül nem közvetít Formula–1-es nagydíjakat. Hasonlóan a BBC is kinyilvánította, hogy az új vb elindulása esetén az új bajnokság közvetítését választaná. Ráadásul a FOTA számos ország tévétársaságának ajánlotta fel, hogy az első évben, 2010-ben ingyen közvetítheti az új vb futamait.

Úgy látszik tehát, hogy a FOTA egyre közelebb áll ahhoz, hogy jövőre elindítsa a Formula–1 ikertestvérét, amely akár elnyomhatja „bátyját”, de az ehhez vezető út még nagyon hosszú, és ezt Flavio Briatorénak, a Renault csapatfőnökének szavai is alátámasztják: „Még rengeteg munka van hátra, de kellő akaraterővel tíz hónap múlva elindulhat az új bajnokság”.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik