Fotó: Reuters
A szurkolók is a FOTA mellé állnak
Fotó: Reuters
A szurkolók is a FOTA mellé állnak
Önnek mi a véleménye egy lehetséges új F1-es vb-sorozat indításáról?
Szavazatok száma: 5776
Szükség van egy új sorozatra, a jelenlegi a tervezett új szabályokkal nem lenne működőképes. |
| 25 % | (1471) |
Nem új sorozatra, hanem új vezetőkre lenne szükség, Mosley és Ecclestone ideje lejárt. |
| 65 % | (3754) |
Az új szabályok bevezetése indokolt, a csapatok szervezkedése nem. |
| 4 % | (230) |
Érthető a FOTA terve, de kivitelezhetetlen. |
| 6 % | (321) |
Már több hete elmérgesedett az FIA és a FOTA viszonya, és a hétvégén csúcspontjára ért a Nemzetközi Automobil-szövetség és a Formula–1-es csapatokat tömörítő szervezet konfliktusa. Előbb az istállók jelentették be, hogy jövőre új, párhuzamos világbajnokságot indítanak, majd a Max Mosley vezette szervezet fenyegette meg perrel az elégedetlenkedőket.
Úgy tűnik, a FOTA nem beszélt a levegőbe, és kezdenek körvonalazódni az új világbajnokság részletei. A tervek szerint az autókon nem sokban változtatnak, az viszont újítás lesz, hogy csapatonként három kocsi indulhat a futamokon, valamint nyolc motort lehet majd használni évente, ám a KERS-t senki sem alkalmazza.
A költségek kordában tartása érdekében korlátozottan lehet tesztelni, valamint a szélcsatornákat használni. A pontozásban a győztest 12 pont illeti meg, a további helyezettek pedig sorrendben 9, 7, 5, 4, 3, 2, 1 pontban részesülnek.
Persze a szabályok meghatározása az egyik legegyszerűbb kérdés a kilépést tervező nyolc csapat, a McLaren, a Ferrari, a Renault, a BMW, a Toyota, a Brawn GP, a Red Bull és a Toro Rosso számára. Nagyon fontos tényező ugyanis, hogy hol lesznek majd a világbajnoki futamok.
Számos olyan helyszín van, amely szívesen állna a csapatok rendelkezésére. Hogy miért? Bernie Ecclestone, a Formula–1 kereskedelmi jogainak fő tulajdonosa több pályát megfosztott már a világbajnoki futamok rendezésétől, és számos ellenséget szerzett magának. Így került képbe Adelaide, Jerez, Silverstone, Magny Cours, Montreal, Imola, Indianapolis, Fudzsi, Mugello, Lausitzring és Spa. Ráadásul az is elképzelhető, hogy Monte-Carlo is csatlakozik az új vb-hez, legalábbis Albert herceg úgy nyilatkozott, hogy a Ferrarit továbbra is vendégül szeretné látni Monacóban.
A másik kulcsfontosságú tényező az új vb szempontjából, hogy lesz-e televíziós csatorna, amely közvetíti a futamokat, hiszen csak így szerezhetnek pénzt a csapatok a szponzoroktól.
Úgy tűnik, a tévétársaságok vevők lesznek az új bajnokságra, annak ellenére, hogy szerződésben állnak Ecclestone-nal. Az olasz Sky Sport például már közölte, hogy a Ferrari szereplése nélkül nem közvetít Formula–1-es nagydíjakat. Hasonlóan a BBC is kinyilvánította, hogy az új vb elindulása esetén az új bajnokság közvetítését választaná. Ráadásul a FOTA számos ország tévétársaságának ajánlotta fel, hogy az első évben, 2010-ben ingyen közvetítheti az új vb futamait.
Úgy látszik tehát, hogy a FOTA egyre közelebb áll ahhoz, hogy jövőre elindítsa a Formula–1 ikertestvérét, amely akár elnyomhatja „bátyját”, de az ehhez vezető út még nagyon hosszú, és ezt Flavio Briatorénak, a Renault csapatfőnökének szavai is alátámasztják: „Még rengeteg munka van hátra, de kellő akaraterővel tíz hónap múlva elindulhat az új bajnokság”.