A Magyar Nagydíj 23 éves történelmének emlékezetes pillanatai

M. KISS GERGELYM. KISS GERGELY
Vágólapra másolva!
2009.07.20. 00:29
Immár 24. alkalommal rendezik meg Mogyoródon a Formula–1-es Magyar Nagydíjat, a hétvégi futam apropóján ezúttal az elmúlt majd’ negyedszázad legemlékezetesebb pillanataiból szemezgettünk. Videón Ayrton Senna és Nelson Piquet csatája, Thierry Boutsen váratlan győzelme, Baumgartner Zsolt debütálása, és persze Damon Hill legendás „eltűnése”…
Az 1997-es futam igazi hőse a második helyen zárt Damon Hill volt
Fotó: Imago (archív)
Az 1997-es futam igazi hőse a második helyen zárt Damon Hill volt
Az 1997-es futam igazi hőse a második helyen zárt Damon Hill volt
Fotó: Imago (archív)
Az 1997-es futam igazi hőse a második helyen zárt Damon Hill volt

AZ 50 LEGEMLÉKEZETESEBB PILLANAT


Szeretne többet megtudni a Magyar Nagydíjról? A Nemzeti Sport Magazin nyári dupla számában tízoldalas összeállítást találhat a futamról. Megismerheti a Magyar GP történetének 50 legemlékezetesebb pillanatát: nagy előzések, drámai kiesések, ütközések és színfalak mögötti botrányok…
Hétvégén újabb futammal folytatódik a 2009-es Formula–1-es világbajnokság, és ennek következtében ismét hazánkra irányul a sportág szerelmeseinek figyelme: vasárnap ugyanis immár 24. alkalommal rendezik meg a Magyar Nagydíjat.

Az első Magyarországon rendezett Grand Prix óta az 1986-ban elkészült (és azóta kétszer átépített, jelenlegi formájában 4 381 méter hosszú) Hungaroring a száguldó cirkusz versenynaptárának egyik klasszikus helyszínévé nőtte ki magát. A pilóták többsége a legendás monacói aszfaltcsíkhoz szokta hasonlítani a pályát – a poros Hungaroringen ugyanis kevés lehetőség nyílik az előzésre.

Ennek megfelelően a 2003-as átalakítás egyik célja az volt, hogy több akciót láthasson a közönség, de hiába van (volt) kevés lehetőség a támadásra, a 23 év alatt természetesen láthattunk szemet gyönyörködtető csatározásokat, az egyik legszebbet rögtön az első Magyar Nagydíjon.

Az 1986-os futamon a Williams-Hondával versenyző Nelson Piquet az 55. körben szánta el magát arra, hogy megelőzze honfitársát, a Lotus-Renault-ban ülő Ayrton Sennát. Piquet a célegyenes végén a belső ívre húzódott, de túl későn fékezett, így Senna vissza tudta előzni. Két körrel később Piquet már a külső íven támadott, és ralis módon Senna elé beslisszanva átvette a vezetést – és meg is nyerte a futamot.

PIQUET MEGELŐZI SENNÁT – 1986



Három évvel később ismét Senna volt az egyik főszereplő – és a háromszoros világbajnok ezúttal is az „áldozat” szerepét játszotta. Az 1989-es Magyar Nagydíjon Nigel Mansell minden idők egyik legszebb manőverét mutatta be, amikor a futam 58. körében megelőzte Sennát: a brazil klasszist megzavarta Stefan Johansson lekörözésre váró Onyx-Fordja, és ezt használta ki a brit – aki ezt követően a futamot is megnyerte.

MANSELL MEGELŐZI SENNÁT – 1989



A fiatalabb korosztálynak ugyanakkor nem feltétlenül az előbb említett két előzés, hanem egy mára már legendássá vált, Palik László által jegyzett költői kérdés ugrik be először a Magyar Nagydíjról. Az 1997-es futamon a harmatgyenge Arrows-Yamahával versenyző Damon Hill három körrel a leintés előtt 33 másodperccel vezetett Jacques Villeneuve előtt, az utolsó kört pedig 24 másodperces előnnyel kezdte meg – mégsem ő fordult be elsőként a célegyenesbe, jogos volt tehát a felkiáltás: „Hova tűnt Damon Hill?!” A megoldás egyszerű: nem paranormális jelenségről volt szó, az 1996-os világbajnok autójában tönkrement a hidraulikus rendszer, a váltó és a gázpedál sem működött megfelelően, és néha a motor is kihagyott, de ennek ellenére behozta a második helyre az Arrowst.

„HOVA TŰNT DAMON HILL?” – 1997



Természetesen az is előfordult, hogy látványosabb formában ért véget egy-egy pilóta számára a Magyar Nagydíj: 2005-ben például a két Red Bull-Cosworth szenvedett balesetet. Christian Klien a rajt utáni első kanyarban bukfencezett hatalmasat, miután autójának jobb hátsó kereke felfutott Jacques Villeneuve Sauberjének kerekére.

KLIEN KIESIK – 2005



Csapattársa, David Coulthard még az első körben követte Klient: a skót a Fernando Alonso Renault-járól leváló első légterelőre futott rá a 12-es számú kanyar előtt, és miután leszakadt a jobb első kereke, kicsúszott és szintén feladta a versenyt.

COULTHARD KÖVETI CSAPATTÁRSÁT – 2005



Annak ellenére, hogy egy-egy Formula–1-es bukásnál a pilóták testi épsége komoly veszélyben foroghat, egyetlen egyszer magyar szempontból mégis örömteli volt egy kisiklás. A 2003-as futam harmadik szabadedzésén Ralph Firman szenvedett balesetet, és mivel kisebb sérülést szenvedett, nem indulhatott el a vasárnapi futamon. A Jordan-Ford vezetői riadóztatták a tesztpilótát, Baumgartner Zsoltot, aki gyorsan megkapta a szuperlicencet, és a rajtnál már ő ült a sárga versenygépben. A hazai közönség előtt versenyző pilóta a 19. helyről rajtolva feljött a 13. helyre, de motorhiba miatt kénytelen volt feladni a versenyt.

FIRMAN BALESETE – 2003


BAUMGARTNER KIESIK ELSŐ FUTAMÁN – 2003



Amennyire váratlan volt Baumgartner hirtelen beugrása, akkora meglepetés volt Thierry Boutsen 1990-es győzelme. A Williams-Renault pilótája a pole pozíciót is megszerezte, a rajt után pedig Gerhard Berger, Alessandro Nannini és Ayrton Senna támadásait is visszaverte – végül boxkiállás nélkül teljesítve a távot, rajt-cél győzelmet aratott.

BOUTSEN MEGLEPŐ GYŐZELME – 1990



Az elmúlt években a 2007-es Magyar Nagydíj keltette a legnagyobb nemzetközi visszhangot: két évvel ezelőtt Lewis Hamilton és Fernando Alonso, a McLaren Mercedes két pilótája vívott egymással csapaton belüli „háborút”. Az újonc Hamilton megszegte a csapatutasítást, és nem engedte maga elé spanyol csapattársát a kvalifikáción, a kétszeres világbajnok pedig „nemes” bosszút állt. Az időmérő edzés végén addig várt a boxban, hogy ő még éppen el tudja kezdeni utolsó mért körét, de a mögötte érkező Hamilton már ne…

ALONSO ÉS HAMILTON BELVISZÁLYA – 2007



Érdekesség, hogy a mostani Magyar Nagydíj már az első szabadedzés megkezdése előtt is jó eséllyel pályázik arra, hogy sokáig emlékezetes maradjon – ráadásul több szempontból is. Egyrészt jó esély van arra, hogy a Hungaroringen jelentik be hivatalosan is a sportág jövőjét stabilizáló megegyezést a FOTA és az FIA között, másrészt hazánkban indulhat először Formula–1-es futamon a spanyol Jaime Alguersuari, aki 19 évesen és 125 naposan minden idők legfiatalabb F1-es pilótája lenne.

Összeállításunk végére egy vicces, már-már bizarr videó maradt: az 1995-ös futamon Inoue Takit elütötték a pályabírók. A japán Footwork-Hartja motorhiba miatt leállt, és mivel a helyszínre siető pályabírók tehetetlenül szemlélték az eseményeket, Inoue úgy döntött, kezébe veszi az irányítást…Mindenkit megnyugtathatunk, nem szenvedett komoly sérüléseket, a következő futamon már rajthoz állt.

INOUE TAKIT ELÜTIK A BÍRÓK – 1995



Nem csak 1998-ban volt látnivaló... Egy biztos, csinos lányok idén is lesznek a boxutcában
Fotó: Imago (archív)
Nem csak 1998-ban volt látnivaló... Egy biztos, csinos lányok idén is lesznek a boxutcában

SPORTLEG-SOROZATUNK EDDIGI RÉSZEI

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik