Fotó: Imago (archív)
Az 1997-es futam igazi hőse a második helyen zárt Damon Hill volt
Fotó: Imago (archív)
Az 1997-es futam igazi hőse a második helyen zárt Damon Hill volt
AZ 50 LEGEMLÉKEZETESEBB PILLANAT
Szeretne többet megtudni a Magyar Nagydíjról? A Nemzeti Sport Magazin nyári dupla számában tízoldalas összeállítást találhat a futamról. Megismerheti a Magyar GP történetének 50 legemlékezetesebb pillanatát: nagy előzések, drámai kiesések, ütközések és színfalak mögötti botrányok…
Hétvégén újabb futammal folytatódik a 2009-es Formula–1-es világbajnokság, és ennek következtében ismét hazánkra irányul a sportág szerelmeseinek figyelme: vasárnap ugyanis immár 24. alkalommal rendezik meg a Magyar Nagydíjat.
Az első Magyarországon rendezett Grand Prix óta az 1986-ban elkészült (és azóta kétszer átépített, jelenlegi formájában 4 381 méter hosszú) Hungaroring a száguldó cirkusz versenynaptárának egyik klasszikus helyszínévé nőtte ki magát. A pilóták többsége a legendás monacói aszfaltcsíkhoz szokta hasonlítani a pályát – a poros Hungaroringen ugyanis kevés lehetőség nyílik az előzésre.
Ennek megfelelően a 2003-as átalakítás egyik célja az volt, hogy több akciót láthasson a közönség, de hiába van (volt) kevés lehetőség a támadásra, a 23 év alatt természetesen láthattunk szemet gyönyörködtető csatározásokat, az egyik legszebbet rögtön az első Magyar Nagydíjon.
Az 1986-os futamon a Williams-Hondával versenyző Nelson Piquet az 55. körben szánta el magát arra, hogy megelőzze honfitársát, a Lotus-Renault-ban ülő Ayrton Sennát. Piquet a célegyenes végén a belső ívre húzódott, de túl későn fékezett, így Senna vissza tudta előzni. Két körrel később Piquet már a külső íven támadott, és ralis módon Senna elé beslisszanva átvette a vezetést – és meg is nyerte a futamot.
PIQUET MEGELŐZI SENNÁT – 1986
Három évvel később ismét Senna volt az egyik főszereplő – és a háromszoros világbajnok ezúttal is az „áldozat” szerepét játszotta. Az 1989-es Magyar Nagydíjon Nigel Mansell minden idők egyik legszebb manőverét mutatta be, amikor a futam 58. körében megelőzte Sennát: a brazil klasszist megzavarta Stefan Johansson lekörözésre váró Onyx-Fordja, és ezt használta ki a brit – aki ezt követően a futamot is megnyerte.
MANSELL MEGELŐZI SENNÁT – 1989
A fiatalabb korosztálynak ugyanakkor nem feltétlenül az előbb említett két előzés, hanem egy mára már legendássá vált, Palik László által jegyzett költői kérdés ugrik be először a Magyar Nagydíjról. Az 1997-es futamon a harmatgyenge Arrows-Yamahával versenyző Damon Hill három körrel a leintés előtt 33 másodperccel vezetett Jacques Villeneuve előtt, az utolsó kört pedig 24 másodperces előnnyel kezdte meg – mégsem ő fordult be elsőként a célegyenesbe, jogos volt tehát a felkiáltás: „Hova tűnt Damon Hill?!” A megoldás egyszerű: nem paranormális jelenségről volt szó, az 1996-os világbajnok autójában tönkrement a hidraulikus rendszer, a váltó és a gázpedál sem működött megfelelően, és néha a motor is kihagyott, de ennek ellenére behozta a második helyre az Arrowst.
„HOVA TŰNT DAMON HILL?” – 1997
Természetesen az is előfordult, hogy látványosabb formában ért véget egy-egy pilóta számára a Magyar Nagydíj: 2005-ben például a két Red Bull-Cosworth szenvedett balesetet. Christian Klien a rajt utáni első kanyarban bukfencezett hatalmasat, miután autójának jobb hátsó kereke felfutott Jacques Villeneuve Sauberjének kerekére.
Csapattársa, David Coulthard még az első körben követte Klient: a skót a Fernando Alonso Renault-járól leváló első légterelőre futott rá a 12-es számú kanyar előtt, és miután leszakadt a jobb első kereke, kicsúszott és szintén feladta a versenyt.
COULTHARD KÖVETI CSAPATTÁRSÁT – 2005
Annak ellenére, hogy egy-egy Formula–1-es bukásnál a pilóták testi épsége komoly veszélyben foroghat, egyetlen egyszer magyar szempontból mégis örömteli volt egy kisiklás. A 2003-as futam harmadik szabadedzésén Ralph Firman szenvedett balesetet, és mivel kisebb sérülést szenvedett, nem indulhatott el a vasárnapi futamon. A Jordan-Ford vezetői riadóztatták a tesztpilótát, Baumgartner Zsoltot, aki gyorsan megkapta a szuperlicencet, és a rajtnál már ő ült a sárga versenygépben. A hazai közönség előtt versenyző pilóta a 19. helyről rajtolva feljött a 13. helyre, de motorhiba miatt kénytelen volt feladni a versenyt.
BAUMGARTNER KIESIK ELSŐ FUTAMÁN – 2003
Amennyire váratlan volt Baumgartner hirtelen beugrása, akkora meglepetés volt Thierry Boutsen 1990-es győzelme. A Williams-Renault pilótája a pole pozíciót is megszerezte, a rajt után pedig Gerhard Berger, Alessandro Nannini és Ayrton Senna támadásait is visszaverte – végül boxkiállás nélkül teljesítve a távot, rajt-cél győzelmet aratott.
BOUTSEN MEGLEPŐ GYŐZELME – 1990
Az elmúlt években a 2007-es Magyar Nagydíj keltette a legnagyobb nemzetközi visszhangot: két évvel ezelőtt Lewis Hamilton és Fernando Alonso, a McLaren Mercedes két pilótája vívott egymással csapaton belüli „háborút”. Az újonc Hamilton megszegte a csapatutasítást, és nem engedte maga elé spanyol csapattársát a kvalifikáción, a kétszeres világbajnok pedig „nemes” bosszút állt. Az időmérő edzés végén addig várt a boxban, hogy ő még éppen el tudja kezdeni utolsó mért körét, de a mögötte érkező Hamilton már ne…
ALONSO ÉS HAMILTON BELVISZÁLYA – 2007
Érdekesség, hogy a mostani Magyar Nagydíj már az első szabadedzés megkezdése előtt is jó eséllyel pályázik arra, hogy sokáig emlékezetes maradjon – ráadásul több szempontból is. Egyrészt jó esély van arra, hogy a Hungaroringen jelentik be hivatalosan is a sportág jövőjét stabilizáló megegyezést a FOTA és az FIA között, másrészt hazánkban indulhat először Formula–1-es futamon a spanyol Jaime Alguersuari, aki 19 évesen és 125 naposan minden idők legfiatalabb F1-es pilótája lenne.
Összeállításunk végére egy vicces, már-már bizarr videó maradt: az 1995-ös futamon Inoue Takit elütötték a pályabírók. A japán Footwork-Hartja motorhiba miatt leállt, és mivel a helyszínre siető pályabírók tehetetlenül szemlélték az eseményeket, Inoue úgy döntött, kezébe veszi az irányítást…Mindenkit megnyugtathatunk, nem szenvedett komoly sérüléseket, a következő futamon már rajthoz állt.
INOUE TAKIT ELÜTIK A BÍRÓK – 1995
Fotó: Imago (archív)
Nem csak 1998-ban volt látnivaló... Egy biztos, csinos lányok idén is lesznek a boxutcában
SPORTLEG-SOROZATUNK EDDIGI RÉSZEI