A Formula–1-ben dolgozó mérnökök egy csoportja évek óta olyan megoldások kifejlesztésén dolgozik, amelyeknek köszönhetően könnyebbé válik az előzés az F1-ben. A legújabb ötlet a tavaly a McLaren által kifejlesztett F-csatornán alapul: ha az egyik versenyző kellőképpen megközelíti riválisát, lehetősége nyílik a hátsó légterelő átállítására.
Gombnyomásra az egyenesben csökken a kocsi légellenállása, nő a végsebessége, így el tud húzni ellenfele mellett. A módszer annyira sikeresnek ígérkezik, hogy egyesek szerint már túl könnyű is lesz az előzés, és ha a gyorsabb versenyzők az első körökben maguk mögé utasítják a lassabbakat, akik nem tudnak védekezni, sokkal inkább unalomba fulladnak a versenyek.
„Nagyon fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, s ne essünk át a ló másik oldalára – mondta Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója. – Az előzések hiánya túl van lihegve. Aki érti a sportágat, pontosan tudja, hogy minél nehezebb az előzés, annál nagyobb az értéke, és annál emlékezetesebb egy-egy sikeres manőver. Én nem tudnám élvezni azt, ha folyamatosan oda-vissza előzgetnék egymást az autók. A lényeg, hogy meg kell izzadni az előrejutásért, ki kell dolgozni a manővert."
Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke egyetértett Newey-val.
„Rendkívül divatos lett azt szajkózni, hogy több előzés kell a Formula–1-be, pedig tavaly alig győztem számolni a sikeres manővereket, Lewis egymaga az első négy futamon 39-szer javított a helyezésén a pályán végrehajtott előzéssel – mondta Martin Whitmarsh. – Túl van becsülve az előzések fontossága, néhány fantáziátlan ember elkezdett erről áradozni, és mindenki megijedt. Pedig szerintem az igazi izgalmat a kiszámíthatatlanság jelenti, a közönség az időmérő és a verseny előtt is azon morfondírozik, mi lesz a végkifejlet, és ezért ül a tévé elé."
A brit szakember szerint azonban nem kell attól tartani, hogy az új eszköz élvezhetetlenné teszi a futamokat, hiszen pont az a jó az állítható hátsó légterelőben, hogy ez a funkciója könnyen módosítható vagy kikapcsolható.
„Megajándékoztuk magunkat ezzel az eszközzel, s most az a lényeg, hogy ügyesen használjuk. Ha mégis katasztrófa lenne az eszköz – bár szerintem nem lesz az –, könnyen megváltoztathatjuk a működését, vagy kiiktathatjuk. Ám ha kell, még drasztikusabbá tudjuk tenni a hatását."
Whitmarsh rámutatott: a különböző autók más-más hatásfokkal fogják kihasználni az állítható hátsó légterelőt, hiszen nem mindenki használja majd a KERS-et. „Ha egy KERS-szel felszerelt autó előz a légterelő leárnyékolásával egy KERS nélküli kocsit, könnyedén túljuthat rajta, ám ha a KERS-et nélkülöző gép egy KERS-est támad, korántsem biztos, hogy sikerrel jár. Most még nem lehet tudni, hogyan alakulnak ezek a manőverek, s ez a bizonytalansági tényező is csak izgalmassá teszi majd az első versenyeket."