Egy szárny nem teheti tönkre az F1-et

Vágólapra másolva!
2011.01.20. 18:37
null
Az F1-es csapatok vezetői azt mondják, kezelni tudják az új szabályokat, és izgalmas versenyeket ígérnek <br />(Fotó: Reuters)
A Formula&ndash;1 vezető szakemberei att&oacute;l tartanak, az energia-visszanyerő rendszer (KERS) &uacute;jb&oacute;li bevet&eacute;se &eacute;s az &aacute;ll&iacute;that&oacute; h&aacute;ts&oacute; l&eacute;gterelők miatt t&uacute;ls&aacute;gosan is k&ouml;nnyűv&eacute; v&aacute;lik az előz&eacute;s 2011-ben, ugyanakkor nem engedik, hogy a sport&aacute;g emiatt vesz&iacute;tsen a n&eacute;pszerűs&eacute;g&eacute;ből.

A Formula–1-ben dolgozó mérnökök egy csoportja évek óta olyan megoldások kifejlesztésén dolgozik, amelyeknek köszönhetően könnyebbé válik az előzés az F1-ben. A  legújabb ötlet a tavaly a McLaren által kifejlesztett F-csatornán alapul: ha az egyik versenyző kellőképpen megközelíti riválisát, lehetősége nyílik a hátsó légterelő átállítására.

Gombnyomásra az egyenesben csökken a kocsi légellenállása, nő a végsebessége, így el tud húzni ellenfele mellett. A módszer annyira sikeresnek ígérkezik, hogy egyesek szerint már túl könnyű is lesz az előzés, és ha a gyorsabb versenyzők az első körökben maguk mögé utasítják a lassabbakat, akik nem tudnak védekezni, sokkal inkább unalomba fulladnak a versenyek.

„Nagyon fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, s ne essünk át a ló másik oldalára – mondta Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója. – Az előzések hiánya túl van lihegve. Aki érti a sportágat, pontosan tudja, hogy minél nehezebb az előzés, annál nagyobb az értéke, és annál emlékezetesebb egy-egy sikeres manőver. Én nem tudnám élvezni azt, ha folyamatosan oda-vissza előzgetnék egymást az autók. A lényeg, hogy meg kell izzadni az előrejutásért, ki kell dolgozni a manővert."

Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke egyetértett Newey-val.

„Rendkívül divatos lett azt szajkózni, hogy több előzés kell a Formula–1-be, pedig tavaly alig győztem számolni a sikeres manővereket, Lewis egymaga az első négy futamon 39-szer javított a helyezésén a pályán végrehajtott előzéssel – mondta Martin Whitmarsh. – Túl van becsülve az előzések fontossága, néhány fantáziátlan ember elkezdett erről áradozni, és mindenki megijedt. Pedig szerintem az igazi izgalmat a kiszámíthatatlanság jelenti, a közönség az időmérő és a verseny előtt is azon morfondírozik, mi lesz a végkifejlet, és ezért ül a tévé elé."

A brit szakember szerint azonban nem kell attól tartani, hogy az új eszköz élvezhetetlenné teszi a futamokat, hiszen pont az a jó az állítható hátsó légterelőben, hogy ez a funkciója könnyen módosítható vagy kikapcsolható.

„Megajándékoztuk magunkat ezzel az eszközzel, s most az a lényeg, hogy ügyesen használjuk. Ha mégis katasztrófa lenne az eszköz – bár szerintem nem lesz az –, könnyen megváltoztathatjuk a működését, vagy kiiktathatjuk. Ám ha kell, még drasztikusabbá tudjuk tenni a hatását."

Whitmarsh rámutatott: a különböző autók más-más hatásfokkal fogják kihasználni az állítható hátsó légterelőt, hiszen nem mindenki használja majd a KERS-et. „Ha egy KERS-szel felszerelt autó előz a légterelő leárnyékolásával egy KERS nélküli kocsit, könnyedén túljuthat rajta, ám ha a KERS-et nélkülöző gép egy KERS-est támad, korántsem biztos, hogy sikerrel jár. Most még nem lehet tudni, hogyan alakulnak ezek a manőverek, s ez a bizonytalansági tényező is csak izgalmassá teszi majd az első versenyeket."

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik