Gumikat (is) gyötrő kánikula vár Sepangban a mezőnyre

Vágólapra másolva!
2011.04.05. 17:08
null
Felipe Massának a gumik felhevítésével nem lesz gondja, de a tartósságukkal lehet (Fotó: Reuters)
Ha már az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon a váratlanul jó gumik miatt elmaradt a nagy kavarodás, kapunk belőle bőven Malajziában – legalábbis ezt ígérik a Pirelli szakértői, akik szerint a sepangi hőség és a pálya karakterisztikája miatt elkerülhetetlen lesz, hogy gyorsan kopjanak az abroncsok. Sőt a gumik gyorsabb felhevülése miatt a melbourne-i nagy különbségek is eltűnnek majd.

A téli tesztelések után a mezőny nagy káoszra számított az Ausztrál Nagydíjon, egyesek négy-öt kerékcserét sem tartottak elképzelhetetlennek. Ehhez képest a többség két boxkiállással letudta a viadalt, az óvatosabbak háromszor cseréltek kereket, sőt Sergio Péreznek elég volt egyszer kiállnia a boxba, s az 58 körös verseny utolsó 35 körét a lágy gumikon autózta végig, nem is lassan – még Sebastian Vetteltől is sikerült visszavennie a körét egy előzéssel.

Az ausztráliai futamtól azért féltek a versenyzők, mert ugyanúgy 20 fok körül volt az aszfalt hőmérséklete, mint Barcelonában. A teszt után a Pirelli azt mondta, melegebb időben tartósabbá válnak a gumik, ehhez képest most, a Malajziai Nagydíj előtt néhány pilóta mellett a Pirelli vezetői is hangsúlyozzák: a forróságban gyorsabb kopásra lehet számítani.

Bár ez a pálya karakterisztikáján is múlik: Sepangban a jó néhány gyors kanyar sokkal inkább megviseli a gumikat, mint az ezen a téren kíméletes melbourne-i aszfaltcsík. És amíg Ausztráliában a gyors kopás helyett a gumik lassú felhevülése volt a fő probléma, a hét végi futamon a tartóssággal lesznek gondok, és nem fordulhat elő egy boxkiállás, sőt a három kerékcsere nemcsak az óvatos pilóták stratégiája lesz, hanem szinte mindenkié.

„Az ausztráliai bemutatkozásunk kiválóan sikerült, de felkészültünk arra, hogy Sepangban teljesen más körülmények várnak ránk, és a hőségben sokkal nagyobb terhelést kapnak a gumik, amelyek gyorsabban el fognak kopni – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – Amíg Ausztráliában két-három boxkiállásra volt szükségük a pilótáknak, itt három-négy kerékcserére számítunk."

Az érem másik oldala, hogy Sepangban gyorsan felhevülnek majd az abroncsok, és ez sokak problémáját megoldja: Ausztráliában a Mercedes és a Ferrari is arra fogta gyenge szereplését az időmérőn, hogy nem tudta rövid időn belül üzemi hőfokra hevíteni az abroncsait, sőt, a Red Bullon belül is ezzel magyarázták a Sebastian Vettel és Mark Weber közötti különbséget.

Ez az elmélet persze csak a száraz pályára vonatkozik, s az időjósok szerint valószínűleg nem is lesz eső a viadalon. Az előrejelzések szerint ugyanis a száraz szabadedzések után az időmérőn várható csapadék, a versenyen már nem annyira valószínű.

A Pirelli erre a hétvégére minden versenyzőnek két extra készlet kemény keverékű gumit szállít, méghozzá tesztelési célból. Ezek a keverékek ugyanis más jellegűek lesznek, mint amelyek a versenyen a pilóták rendelkezésére állnak, és ezeket csak a pénteki edzéseken használhatják a versenyzők.

„A teszttilalom mellett ez az egyetlen módja a gumik fejlesztésének, a csapatok segítségével tökéletesíthetjük abroncsainkat. Így mi is értékes adatokat szerzünk, és az istállók is megérezhetik, milyen gumikat kapnak a jövőben " – mondta Hembery.

A PILÓTÁK VÁRAKOZÁSAI A MALAJZIAI NAGYDÍJ ELŐTT
Sebastian Vettel: – Itt minden nap esik az eső, csak az a kérdés, hogy mikor és hogy mennyire. Ami a pályát illeti, itt minden megtalálható, sok érdekes kanyar teszi élvezetessé a vonalvezetését. Az ázsiai futamokban leginkább azt szeretem, hogy az akklimatizáció miatt jó néhány nappal korábban odautazunk, és érdekesen töltjük el az időnket.
Mark Webber: – Az első futamon rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk, ezek alapján remek autónk lesz a Malajziai Nagydíjon. Remélem, ki tudom használni, és pezsgőzhetek egyet a verseny után. A pálya szenzációs, és ha az időjárást is figyelembe vesszük, teljesen kilátástalan lesz a futam.
Lewis Hamilton: – A Melbourne-ben mutatott formánk alapján méltán hihetünk benne, hogy a Malajziai Nagydíjon is erősek leszünk. Az Albert Park kiváló, hangulatos helyszín, de az autók közötti különbségeket jobban kiemeli egy olyan pálya, mint a sepangi. A KERS és a nyitható légterelő tökéletes használata nélkülözhetetlen lesz az időmérőn a jó köridő eléréséhez..
Jenson Button: Amikor elkezdődött az F1-es karrierem, ez volt az egyik legújabb pálya, ám most már lassan a klasszikusok között emlegetjük. Aki nem járt Malajziában, nem tudja elképzelni, milyen itt a klíma, mintha állandóan egy sütőben lennénk, nagyon fontos a jó erőnlét. Két éve nyerni tudtam itt, méghozzá olyan rossz körülmények között, amit csak elképzelni lehet. Úgy érzem, ezúttal is elég jó autóm van, jó szereplésre számítok. Versenytempóban közelebb vagyunk a Red Bullhoz, mint tavaly ilyenkor, ami biztató.
Fernando Alonso: Lesz néhány apró újítás a kocsin, de semmi olyan, amitől nagy csodát remélhetnénk. Elsősorban abban hiszek, hogy ki tudjuk hozni a maximumot abból, amint most van, mert az Ausztráliában mutatott teljesítményünkhöz képest rengeteg tartalék maradt az autóban. Mielőtt ezt megtesszük, teljesen felesleges arról beszélni, mi is lesz a hétvégén.
Felipe Massa: Bár már a második versenyünk következik, rengeteg még a megválaszolatlan kérdés. Szerintem az FIA-nak Sepangban a hátsó egyenesben kellene inkább engednie a nyitható hátsó légterelő használatát, nem a célegyenesben, mert az hosszabb, és több előzés lenne. Ha mindkettőben engedik, az már túl könnyűvé tenné az előzést. Megrázott Gustavo Sondermann halálos balesete a brazil túraautó-bajnokságban, és ha sikerül valami jó eredményt elérni, neki fogom ajánlani.
Michael Schumacher: – Kétség sem fér hozzá, hogy mindenki nagyon csalódott az Ausztrál GP után, azonban túl korai még, hogy leírjanak minket. A csapatban mindenki megőrizte pozitív szemléletét és küzdőszellemét. Sepangban mindenképpen javítani szeretnénk.
Nico Rosberg: – Nehéz dolgunk volt Melbourne-ben, azonban mindenki nagyon keményen dolgozott. Úgy vélem, jövő vasárnap komoly meglepetést okozhatunk. A barcelonai teszten kiderült, hogy az autó gyors, így jó eséllyel pályázunk jobb eredményre.
Nick Heidfeld: – Ha nehéz versenyed volt, mindig nagyon várod a következőt, hogy javíthass. Malajziáról sok jó emlékem van, többször álltam már itt a dobogón, és az Alonsón és Coulthardon három éve végrehajtott dupla előzésemet sem fogom elfelejteni. Néha inkább csónakázunk itt, minthogy autóznánk.
Vitalij Petrov: – Kezd kirajzolódni a kép arról, hogy hol is állunk a többi csapathoz képest, de még kell néhány verseny, hogy valóban kiderüljön az igazság. A gumik viselkedése nagy kérdés, ilyen nagy forróságban még nem használtuk a Pirelliket. A kanyarok variációja miatt ez az egyik legnehezebb pálya, mégis szeretek itt versenyezni.
Rubens Barrichello: – Szeretem Malajziát, az országot csakúgy, mint a versenypályát, amely az egyik legjobb a versenynaptárban. A hőség miatt ez az egyik legkeményebb futamunk, ráadásul a nagy meleg most a gumikat is meg fogja kínozni, nagyon gyors kopásra és sok kerékcserére számítunk. Pontokat kell szereznünk.
Pastor Maldonado: – Bár a műszaki hibám miatt rosszul sikerült az idénynyitóm, az edzések után magabiztosabbá váltam, és jól felkészültem a futamra. A pálya nem új számomra, a GP2-ben két éve második lettem. A célom a folyamatos javulás, jó lenne az időmérőn és a versenyen is az első tíz közé kerülni.
Adrian Sutil: – Tavaly életem egyik legjobb versenyén az ötödik lettem Malajziában, nagyon várom ezt a futamot is. Ezt a futamot mindig megbolondítja az időjárás, az időmérőn vagy a versenyen várhatunk csapadékot, ami izgalmassá teszi a hétvégét.
Paul di Resta: – Európában töltöttem az elmúlt napokat, a csapat szimulátorában készültem a következő két versenyre, amelyek között nem lesz szünet. Korán Malajziába utazom, hogy alkalmazkodjam a körülményekhez. Tavaly néhány kört megtettem itt az edzésen, de ez semmi a teljes hétvégéhez képest.
Kobajasi Kamui: – Malajziában biztosan sokkal magasabb lesz az aszfalt hőmérséklete, mint Melbourne-ben volt, ezért teljesen másképpen fognak viselkedni a gumik is. A forró felületen sokkal gyorsabban elkopnak majd, mint hűvös időben, és ez megnehezíti a stratégia kialakítását. Persze ha esik az eső, megint teljesen más lesz a kép. Mindenesetre jó lesz visszatérni Sepangba, szeretem a pályát, könnyebb rajta előzni, és az idénynyitón történtek után meg akartjuk mutatni, hogy komolyan számolni kell velünk.
Sergio Pérez: – Az előző futam csak növelte a motivációmat. Remek az autónk, megbízható is, így újra az első tízben végezhetünk, és meg is tarthatjuk a pontjainkat. A GP2 ázsiai sorozatán belül versenyeztem már Sepangban, így ismerem a pályát. A bemutatkozásom után már tudom, mire van szükség a kvalifikáción és a versenyen, s remélem, sikerül megtartani a melbourne-i szintet..
Sébastien Buemi: – még nincs nyilatkozat –
Jaime Alguersuari: – még nincs nyilatkozat –
Heikki Kovalainen: – Ausztráliából egyenesen Malajziába utaztam, hogy a lehető legalaposabban felkészüljek a gyötrő hőségre és a magas páratartalomra. Aki jól felkészül, meg sem érzi a kegyetlen körülményeket. A pálya a lehető legkülönfélébb kanyarokból áll, nehéz megtalálni a fékek közötti ideális egyensúlyt, ez a kocsi beállításának egyik legkényesebb pontja.
Jarno Trulli: – Ez lesz a hazai versenyünk, szeretnénk, ha büszkék lennének ránt a szurkolóink. Az elmúlt napokban a hegyekben kerékpároztam a helyi profi csapat tagjaival, ennél jobb felkészülést nehéz elképzelni. Nagy kérdés, hogyan fog működni az autó a nagy kánikulában, jó lenne előrukkolni valami szenzációval, de hiába kerültünk közelebb a középcsapatokhoz, a kiugrásért még dolgoznunk kell.
Narain Karthikeyan: – Hat éve versenyeztem itt utoljára, rengeteg szurkoló jött el Indiából, szinte otthon éreztem magam. A malajziai ételek is ugyanolyan fűszeresek, mint otthon, ebben sem volt hiba. Bár nagyon keveset vezethettem az autót Ausztráliában, úgy érzem, van benne fantázia. A sepangi pálya a versenyzőt és az autót is igénybe veszi, ha itt jók leszünk, azaz kvalifikálni tudjuk magunkat a futamra, az jó előjel a folytatásra nézve.
Vitantonio Liuzzi: – A problémás Ausztrál GP után ez lesz számunkra az igazi idénynyitó, Sepangban nagyon jól megismerhetjük majd a kocsinkat. Az időmérőn egyértelműen a százhét százalékos határon belülre kerülés a célunk, ha ez sikerül, a versenyen rendkívül fontos kilométerekkel gazdagodhatunk. A felkészültségünkkel nem lesz gond, teljesen más hétvégénk lesz, mint Melbourne-ben.
Timo Glock: – A vakbélműtétem miatt három hét kiesett a felkészülésemből, de nem hiszem, hogy ez gondot okozna a malajziai futam előtt. Néhány izmom nem százszázalékos még, de nem hiszem, hogy emiatt aggódnom kellene. Ami igazán aggaszt, hogy hiába javult a csapat felépítése, az autó a többiekéhez képest gyengébbé vált. Nem mehet ez így tovább.
Jérome d’Ambrosio: – Élveztem az első futamomat, várom a folytatást. Most kiderül, kinek milyen jó az állóképessége. Apró lépések kellenek ahhoz, hogy egyre jobbá váljunk, ehhez pedig mindenképpen kvalifikálnunk kell magunkat.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik