Noha a csapatok nagy része már bejáratta a 2025-ös autóját filmforgatási nap keretein belül, az igazi éles próbát a szerdán közép-európai idő szerint reggel 8 órakor kezdődő kollektív teszt jelenti Bahreinben. Az 5412 méter hosszú szahíri pálya 2009 óta hetedik alkalommal ad otthont az idényt megelőző gyakorlásnak, és összesen húsz alkalommal szerepelt már a versenynaptárban, aminek köszönhetően egyáltalán nem számít ismeretlen terepnek a mezőny számára.
Azonban így is lesz hat versenyző, Andrea Kimi Antonelli (Mercedes), Liam Lawson (Red Bull), Jack Doohan (Alpine), Oliver Bearman (Haas), Isack Hadjar (Racing Bulls), valamint Gabriel Bortoleto (Sauber), akik most először vezethetnek Formula–1-es autót éles körülmények között a helyszínen.
Igaz, közülük négyen némileg kilógnak a sorból, mivel a Mercedes, a Red Bull, a Haas, illetve az Alpine is már a bejáratta az új versenygépét a sivatagi pályán az előző napok során, így Antonelli, Lawson, Bearman és Doohan korlátozott feltételek mellett már megtehetett néhány kört itt.
Rajtuk kívül számos pilóta kezdi az évet új környezetben, hiszen mindössze két istálló, a McLaren és az Aston Martin nem változtatott az előző évi párosán. A legnagyobb szenzációt kétségkívül Lewis Hamilton ferraris debütálása jelenti: a hétszeres világbajnok már a téli szünetben is uralta a híreket, és most is ő, valamint új csapata áll a figyelem középpontjában, főleg úgy, hogy a Ferrari eléggé titokzatos volt az új autója kapcsán, és rendre rejtegetett bizonyos elemeket az SF-25-ösön.
A fent említett versenyzőkön kívül hárman, Carlos Sainz Jr. (Williams), Nico Hülkenberg (Sauber), illetőleg Esteban Ocon (Haas) mutatkozik még be új színekben, így számukra különösen fontos lesz, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsenek az előttünk álló három nap folyamán, és a lehető legjobban beilleszkedjenek az új csapatukba.
Rajtszám | Név (nemzetiség) | Csapat | Motor |
1 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda RBPT |
30 | Liam LAWSON (új-zélandi) | Red Bull | Honda RBPT |
12 | Andrea Kimi ANTONELLI (olasz) | Mercedes | Mercedes |
63 | George RUSSELL (brit) | Mercedes | Mercedes |
44 | Lewis HAMILTON (brit) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Aston Martin | Mercedes |
18 | Lance STROLL (kanadai) | Aston Martin | Mercedes |
23 | Alexander ALBON (thaiföldi) | Williams | Mercedes |
55 | Carlos SAINZ Jr (spanyol) | Williams | Mercedes |
10 | Pierre GASLY (francia) | Alpine | Renault |
7 | Jack DOOHAN (ausztrál) | Alpine | Renault |
22 | CUNODA Juki (japán) | Racing Bulls | Honda RBPT |
6 | Isack HADJAR (francia) | Racing Bulls | Honda RBPT |
87 | Oliver BEARMAN (brit) | Haas | Ferrari |
31 | Esteban OCON (francia) | Haas | Ferrari |
81 | Oscar PIASTRI (ausztrál) | McLaren | Mercedes |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Mercedes |
27 | Nico HÜLKENBERG (német) | Sauber | Ferrari |
5 | Gabriel BORTOLETO (brazil) | Sauber | Ferrari |
Bár a mostani szabályciklus utolsó évébe léptünk, több gárda is jelentős változtatásokat hajtott végre az előző évi konstrukcióján, így mindenképpen érdekes lesz látni, ki milyen új megoldással állt elő, és azok hogyan hatottak a teljesítményre. Ugyanis hiába nem lehet messzemenő következtetéseket levonni a téli teszt eredménysorából, hiszen nem tudható, ki milyen üzemanyagszint és motormód mellett teljesítette az adott programját, a harmadik nap végére ki fog rajzolódni egy kezdetleges kép az erőviszonyokról az előző évi teszteket is figyelembe véve.
Ami a tavalyi eredményeket illeti, az akkor még Ferrari-színekben induló Sainz érte el a legjobb időt, a spanyol a második napon állította meg a stoppert 1:29.921-nél, míg mögötte a csapattársa, Charles Leclerc következett 1:30.322-es körrel, vagyis az év végén a vb-címről tizennégy ponttal lemaradó Scuderia remekelt a tesztidény során.
Érdekességképp: a 2024-ben sorozatban negyedik egyéni bajnoki címét szerző Max Verstappen a hatodik, míg a konstruktőri bajnok McLaren a kilencedik, valamint a tizenkettedik pozíciót foglalta el az összesítésben. A csapatok közül a legtöbb kilométert a Haas tette meg, mögötte a Ferrari és a 2024-es évet fergeteges formában kezdő Red Bull érkezett, miközben a wokingi team az utolsó előtti helyen zárt, ami akkor nem tűnt túl biztatónak…
Ami a beosztást illeti, az istállók többsége már megszokott módon felosztotta a napokat a versenyzői között, vagyis az egyikük a délelőtti négyórás etap (8 és 12 óra között) során gyűjti az adatokat, míg a másikuk a hivatalos ebédszünet után ül volán mögé 13 és 17 óra között. Az eddig ismert beosztások szerint két alakulat, a Red Bull és a Williams nem követi a fenti példát: csütörtökön Verstappen és Sainz, míg pénteken Lawson és Albon is teljes napot teljesít, és csak az elsőn osztja fel a munkát a pilótái között.
Fontos megjegyezni a Pirelli által rendelkezésre bocsátott gumikat is, hiszen amellett, hogy a csapatok az idén már hat különböző, és az előző évhez képest némileg módosított keverékből (2025-ben debütál a C6-os, vagyis az új leglágyabb gumi) választhattak, már a teszt előtt jelentős különbségek alakultak ki a résztvevők között. Egy adott gárda összességében 35 szett abroncsot jelölhetett ki, amiből 30-at használhat fel az előttünk álló három nap során.
Két istálló, a Ferrari, illetve a Williams mind a hat száraz pályára alkalmas gumiból kért, míg az Aston Martin és az Alpine csak a C1-es, a C2-es és a C3-as abroncsból tárazott be. Igaz, a silverstone-iak vizes pályára alkalmas gumit is kértek, mint ahogyan a Haas is, mindezt annak ellenére, hogy az időjárás-előrejelzések szerint nem lehet csapadékra számítani a teszt során. A többi team eközben kivétel nélkül négy keveréket, a C1-est, a C2-est, a C3-ast, illetőleg a C4-est fogja koptatni Bahreinben; választásuk hátterében az áll, hogy a sivatagi pálya köztudottan keményen bánik a Pirellikkel, és a beszállító a skála keményebb oldalát szokta kijelölni a szahíri eseményre.
Kiemelendő továbbá, hogy változott a gumik összetétele, és ennek megfelelően egyesek tulajdonsága is. A C1-es továbbra is a legkeményebb és nagyon hasonlít a 2024-es verzióhoz; a C2-es ezúttal közelebb áll a skálán a C3-ashoz; a C3-as továbbra is legsokoldalúbb, valamint a legkiegyensúlyozottabb a gumikopás terén, és nagyrészt megegyezik az előző két évben használt verzióval; a C4-esnél és a C5-ösnél leginkább a szemcsésedés elkerülése állt a fókuszban; a C6-os az új keverék, a skálán a leglágyabb, amit várhatóan utcai pályákon fognak bevetni az idény során
Arról, hogy miként alakul a háromnapos teszt, a Nemzeti Sport Online valamennyi napon jelentkező élő, szöveges tudósításából értesülhetnek. Tartsanak velünk!
IDÉNY ELŐTTI KOLLEKTÍV TESZT, BAHREIN | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
február 26. | február 27. | február 28. | ||||
délelőtt | délután | délelőtt | délután | délelőtt | délután | |
MCLAREN | ||||||
FERRARI | ||||||
RED BULL | Verstappen | Lawson | Verstappen | Lawson | ||
MERCEDES | Antonelli | Russell | Russell | Antonelli | Antonelli | Russell |
ASTON MARTIN | Alonso | Stroll | Alonso | Stroll | Stroll | Alonso |
ALPINE | Doohan | Gasly | Gasly | Doohan | Doohan | Gasly |
HAAS | Bearman | Ocon | Ocon | Bearman | Bearman | Ocon |
RACING BULLS | Cunoda | Hadjar | Cunoda | Hadjar | Hadjar | Cunoda |
WILLIAMS | Albon | Sainz | Sainz | Albon | ||
SAUBER | Hülkenberg | Bortoleto | Hülkenberg | Bortoleto | Bortoleto | Hülkenberg |
CSAPAT | AUTÓBEMUTATÓ IDŐPONTJA | |
2025-ös hivatalos évnyitó esemény (összes csapat) | február 18. | Fehér Racing Bulls, sötétvörös Ferrari, címvédésre készülő McLaren – bemutatkozott a 2025-ös F1-es mezőny |
McLaren | február 13. | Elsőként a McLaren mutatta meg 2025-ös versenyautóját |
Ferrari | február 19. | Mozgásban a 2025-ös Ferrari: Hamilton és Leclerc is világbajnoki címre törne vele |
Red Bull | február 25. (filmforgatási nap) | Bemutatkozott a 2025-ös Red Bull, az RB21-es – képek |
Mercedes | február 24. | A Mercedes is leleplezte új autóját, a W16-ost – képek |
Aston Martin | február 23. | Megérkezett az új Aston Martin, az AMR25-ös – videó |
Alpine | február 24. (filmforgatási nap) | Pályán az Aston Martin és a Haas is Bahreinben – videó |
Haas | február 16. (filmforgatási nap) | Pályán a Haas 2025-ös versenygépe, a VF-25-ös |
Visa Cash App Racing Bulls | február 19. (filmforgatási nap) | A hófehér Racing Bulls is megtette az első métereit – képek |
Williams | február 14. | Megérkezett a Williams 2025-ös autója, az FW47-es |
Stake F1 Team Kick Sauber | – | – |