Nick Heidfeld különleges kategóriában lett rekorder a Malajziai Nagydíjon: senki sem szerzett annyi dobogós helyezést pályafutása során, mint ő, anélkül, hogy egyet is megnyert volna belőlük. A vasárnapi futamon Sebastian Vettel és Jenson Button mögött harmadikként célba érő, s ezzel a Renault-istálló 100., saját 13. dobogós helyezését megszerző, jelenleg 8 második és 5 harmadik helyezést számláló Heidfeld a 12-vel álló svéd Stefan Johanssont hagyta maga mögött.
A Renault német pilótája immár a 176. versenyét zárta győzelem nélkül, s már csak 32-re van attól, hogy megdöntse Andrea de Cesaris nyeretlenségi rekordját. Az olasz 208 futamon rajtolt el anélkül, hogy egyet is megnyert volna.
Vettel a 64. viadalán a 12. győzelmét aratta, azaz futamai 18.8 százalékát nyerte meg, amivel a 11. a vonatkozó ranglistán. Az élen Juan Manuel Fangio áll 45.1 százalékkal, míg az aktív pilóták közül Michael Schumacher (4., 33.6 százalékkal) és Lewis Hamilton (9., 19.2 százalékkal) előzi meg a fiatal németet.
A pole pozíciókra vonatkozó hasonló listán Vettel lehagyta Schumachert: 17. rajtelsőségével 26.6 százalékra növelte első rajtkockás futamainak arányát, amivel feljött az örökrangsor 5. helyére. Schumi 25.1-gyel a 6., míg az élen e tekintetben is Fangio áll, 68.6 százalékkal.
A Malajziai Nagydíjon 56 előzés volt a pályán, ami a 13 F1-es futamot számláló viadal történetében a legtöbb. Az eddigi rekord 44 volt, még a 2001-es esős viadalon. A legtöbb előzést, tízet, Mark Webber jegyezte, míg a legtöbb manőver (ugyancsak tíz) áldozata Jaime Alguersuari volt. Kobajasi Kamui is roppant aktívnak bizonyult, hatszor előzött, míg hétszer elszenvedte más próbálkozását. |
Ami a boxkiállásokat illeti, 63 volt belőlük, ennél többet 1993 óta (akkor kezdték el rendszeresen feljegyezni a boxkiállásokat) csak négy versenyen számoltak: a 2007-es Európai Nagydíjon 75-öt, a tavalyi Kínai GP-n 67-et, az 1993-as doningtoni viadalon pedig 64-et. Mind esős futam volt, azaz a mostani lett a legtöbb boxkiállást követelő száraz verseny az elmúlt majdnem húsz évben. A második a tavalyi kanadai viadal 61-gyel. Vajon mi lesz az idén Montrealban?! |
A Red Bull világbajnoka a 12. sikerével Mario Andrettit, Alan Jonest és Carlos Reutemannt érte utol az örökranglistán (a 21. helyen), a 17. pole-jával pedig Sir Jackie Stewarttal áll holtversenyben (a 15. helyen).
Vettel zsinórban negyedszer nyert, a mostani mezőnyből csak Schumachernek, Fernando Alonsónak és Buttonnak volt ilyen hosszú sorozata. A hétszeres világbajnoknak öt ilyenje is volt, a leghosszabb egy hetes széria, még 2004-ből. Ha Vettel megnyeri a Kínai Nagydíjat is, Schumi ezen sorozatát is célba veheti.
Egymás után két futamon ugyanaz lett az első öt sorrendje az időmérő edzésen: Vettel, Hamilton, Mark Webber, Button, Alonso. Legutóbb a 2002-es Spanyol Nagydíjon volt változatlan az első öt sorrendje a rajtrácson, az azt megelőző San Marinó-i GP-n is Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Ralf Schumacher, Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen sorrend alakult ki az élen. Azt megelőzően ez 1993-ban fordult elő, a Donington Park-i Európai Nagydíjon és az azt követő San Marinó-i viadalon is Alain Prost, Damon Hill, Michael Schumacher, Ayrton Senna, Karl Wendlinger volt az első öt a rajtrácson, sőt a hatodik is mindkét esetben Michael Andretti.
Vettel két futam után 24 ponttal vezeti a világbajnoki pontrangsort, ilyen előnyre még sohasem volt példa az idény ezen szakaszában. Már csak azért sem lehetett, mert 2009-ig legfeljebb 10 pontot adtak a futamgyőzelemért, a tavaly bevezetett új pontozás első évében pedig nem ugyanaz a pilóta nyerte meg az első két versenyt...
Mark Webber – aki zsinórban a hetedik időmérőn kapott ki Vetteltől – hetedszer futott leggyorsabb kört (1:40.571), amely 3.5 másodperccel volt lassúbb a tavalyi futam hasonló adatánál (szintén Webber, 1:37.054), és 6.3 másodperccel Montoya 2004-es viadalon elért legjobbjánál (1:34.223).
A Nagy-Britannia 550., saját 32. dobogós helyezését megszerző Button az örökranglista 24. helyén utolérte Jim Clarkot, Jacques Laffite-ot és Jean Alesit.
Csapattársa, Hamilton közben maga mögött hagyta Clarkot, és 73 versenyével ő a leghűségesebb pilóta azok közül, akik egész pályafutásukat egy istállónál töltötték – amint rajthoz áll Hamilton egy másik istálló színeiben, a rekord visszaszáll a kétszeres világbajnok skótra.
Hamilton három, Alonso két kört vezetett a két 2011-es futamon, a maradék 109 során Vettel állt az élen.
A hatodik Formula–1-es idényét gyűrő Nico Rosberg a 91. futamán van túl – vagyis éppen annyiszor állt rajthoz, ahány F1-es győzelmet számlál csapattársa, a szintén német Michael Schumacher.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37:39.832 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3.261 mp h. |
3. | Nick Heidfeld | német | Renault | 25.075 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 26.384 mp h. |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 36.958 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 57.248 mp h.* |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:06.439 p h. |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:09.957 p h.* |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:24.896 p h. |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:31.563 p h. |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:41.379 p h. |
12. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1 kör h. |
13. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
16. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 4 kör h., kicsúszott |
*20 másodperces büntetést kaptak | ||||
FELADTÁK | ||||
Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 46 megtett kör | |
Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 42 | |
Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 31 | |
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 23 | |
Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 22 | |
Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 14 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 8 |