Sebastian Vettel továbbra is százszázalékos az idei időmérőkön (Fotó: Reuters) |
Pénteki gondok ide vagy oda, Sebastian Vettel a Török Nagydíj hivatalos időmérő edzésén is hozta a „kötelezőt”, és az idén negyedszer is megszerezte az első rajtkockát a Red Bull-Renault-val. A világbajnoki címvédő a kvalifikáció 3. szakaszában még spórolhatott is a gumijaival, egy készlet lágy keverékű abroncsot megtartott a versenyre.
Így tett csapattársa, Mark Webber is, aki ugyan négy tizeddel kikapott Vetteltől, viszont kiszurkolta, hogy a harmadik szakasz végén támadásba lendülő riválisok mögötte maradjanak.
Az ellenfelek közül Nico Rosberg hozta a Mercedes kiváló formáját, Webbertől alig elmaradva lett harmadik, megelőzve a McLaren pilótáit és Fernando Alonsót.
A pálya hossza: 5338 méter |
A verseny: 58 kör, 309.396 km |
Leggyorsabb kör: Montoya (2005) 1:24.770 (átlag: 226.693 km/óra) |
Teljes gázzal: 16 mp a hátsó egyenesben, 63% a teljes pályán. Váltások egy körben: 42 |
Lewis Hamilton éppen hogy lecsúszott a 3. helyről, sőt Rosberggel (ő az utolsó etap elején maradt a boxban) és a Red Bull pilótáival ellentétben mindhárom lágy gumikészletét megkezdte.
Michael Schumacher a délelőtti második helyezése után csak a nyolcadik rajtkockát szerezte meg, ami csalódás lehet a hétszeres világbajnok számára.
Felipe Massa a harmadik szakaszban mért kör nélkül lett 10. – a brazillal súlyos taktikai hibát követett el a Ferrari, amely az első szakaszban annak ellenére küldte ki lágy gumin pilótáját, hogy Kobajasi Kamui az autója meghibásodása miatt biztos kieső volt, a három új csapat pilótáinak pedig esélyük sem volt arra, hogy megverjék a többieket.
1. SZAKASZ
A 3. szabadedzésről ide kattintva olvashat
Az edzés megkezdése előtt a levegő 18, a pálya 36 fokos volt.
Az időmérő előtt most már nem csak az számított nagy kérdésnek, ki hányadik helyről rajtolhat majd másnap, hanem az is, ki hány készlet gumit tud megspórolni a versenyre. Már előre látni lehetett, hogy ha az élcsapatok az első szakaszbancsak kemény keverékű gumit használnak, a Virginnek és a Hispaniának is kedveznek, mert azok így könnyebben beférhetnek a 107 százalékos keretbe. A 3. szabadedzésen ez mindenkinek sikerült.
A Ferrarinál sűrűsödtek a gondok, Fernando Alonsót péntek délután hidraulikai hiba hátráltatta, szombat délelőtt pedig a váltója a 6-os fokozatban ragadt. A csapat ezután motort cserélt Felipe Massa autójában, és alaposan megvizsgálta a spanyol erőforrását is.
Az időmérőt a biztos büntetés tudatában kezdte meg Jérome d'Ambrosio, a Virgin belga pilótája, aki pénteken figyelmen kívül hagyott néhány sárga zászlót. Öt rajthellyel sorolják hátrébb, de biztosan ő lett volna a legboldogabb, ha ez a büntetés teljes egészében megvalósul: a papírforma szerint ugyanis legfeljebb három pilótát előzhetett meg az időmérőn (s így is történt).
Elsőként Kobajasi Kamui hagyta el a boxutcát, de első mért körének végére lelassult, az autóját úgy kellett visszatolni a boxba – az első köridőt Vitantonio Liuzzi jegyezte 1:32.251 perccel.
A pálya jó állapotban volt, amihez az is hozzájárult, hogy a betétfutamok, a GP2-es és a – Kiss Pál Tamással kiegészült – GP3-as sorozat autói is Pirelli-gumikat használnak, és nem rontják, hanem javítják az aszfalt állapotát.
A legjobbak kemény keverékű gumikon hajtottak ki a pályára; Vettel 1:27.0-val állt az élre, hozzá Mark Webber került a legközelebb.
Schumacher feltartotta Hamiltont, aki a következő körében egy ezredre megközelítette Webbert.
Kobajasi kiszállt az autójából, és D'Ambrosio büntetése miatt az utolsó előtti rajtkockával számolhatott.
A középmezőny pilótái is csak kemény keverékű gumikat használtak, bíztak benne, hogy a Lotust meg tudják verni ezekkel a keverékekkel – Kobajasi volt ugyanis a biztos kieső.
Három perccel a vége előtt azonban Kovalainen még Di Resta előtt állt, ezért néhányan bevállalták a lágy gumis menetet – meglepetésre köztük volt Massa is a Ferrarival. Átvette a vezetést (26 ezreddel), de ezzel együtt nehezen magyarázható a Ferrari döntése.
A végén a papírformának megfelelően a három új csapat pilótái estek ki Kobajasi mellett, Kovalainen, Trulli, D'Ambrosio, Liuzzi, Glock, Karthikeyan sorrendben. A 107 százalékos időt (1:33.103) az indiai is magabiztosan megverte (1:31.564).
2. SZAKASZ
Az után, hogy Kobajasi üzemanyag-adagolójának hibája lapossá tette az első szakaszt, a 15 perces második szekcióban már nagyobb nyüzsgésre lehetett számítani.
Az első mért kör Schumacheré volt, kemény keveréken 1:27.458-at ment, míg csapattársa, Rosberg 1.4 másodperccel rosszabbat – ezúttal a kemény keverékű abroncsok használata tűnt pazarlásnak, innen ugyanis csak lágy gumis körrel lehetett továbbjutással kalkulálni.
Webber lágy gumin 1:26.075-tel mutatkozott be, Vettel pedig 1:25.610-et futott. Hamilton kettejük közé jött be, Alonso szorosan mögéjük.
A hajrára a 11. helyen álló Schumacher megjelent lágy gumikon. Így tettek a többiek is, csak az első öt (Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Button) volt biztonságban.
Petrov és Schumi rövidesen biztosította a helyét a tízben. Így tett Rosberg is, aki bejött Vettel mögé, 2 tizeddel elmaradva honfitársától.
Az öt élcsapat pilótái közül utolsóként Heidfeld biztosította a továbbjutását, a végén előzte meg Barrichellót.
Ezzel az idén először pont a papíron legjobb öt csapat tíz pilótája jutott a harmadik szakaszba.
Mögöttük Barrichello, Sutil, Di Resta (a német az idén először verte meg újonc csapattársát), Maldonado, Pérez, Buemi, Alguersuari lett a sorrend.
3. SZAKASZ
Az utolsó szakasz előtt Massán kívül mindenkinek két készlet vadonatúj lágy gumija maradt, míg a brazilnak az első szakaszban elhasznált szett miatt csak egy.
Hatan korán kimentek, Massa, Schumi, Rosberg és Heidfeld pedig a boxban maradt.
Petrov 1:26.411-gyel mutatkozott be, de Button, majd Alonso is megelőzte. Webber 1:25.454-gyel állt az élre, mielőtt megjött Vettel, aki 1:25.049-cel átvette a vezetést.
Az első menet után Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Button, Petrov volt a sorrend, maradt hátra 4 perc.
Az utolsó menetre a négy pihenő is kiment a pályára, csak a két Red Bull-pilóta nem mozdult ezúttal a boxból.
Rosberg nem tudta megverni a Red Bull pilótáit, közben Schumacher csak a 8. rajtkockát szerezte meg, míg Massa mért kör nélkül visszament a boxba.
Hamilton maradt a 4., Alonso az 5., Button a 6., Petrov pedig a 7.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.049 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.454 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.574 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.595 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.851 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.982 |
7. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:26.296 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:26.646 |
9. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:26.659 |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | idő nélkül |
11. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:26.764 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:27.027 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:27.145 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:27.236 |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:27.244 |
16. | Sébastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.255 |
17. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.572 |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:28.780 |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:29.673 |
20. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:30.445 |
21. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:30.692 |
22. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:30.813 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:31.564 |
24. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | idő nélkül |