RED BULL
Vettel a világbajnok, ha az évadzárón… |
…legalább a negyedik helyen végez |
…legalább a hetedik helyen ér célba, Alonso pedig nem nyer |
…legalább kilencedikként végez, miközben Alonso legfeljebb harmadik |
…Alonso nem dobogós |
Alonso a világbajnok, ha Brazíliában… |
…győz, és Vettel legfeljebb ötödik |
…második, Vettel pedig legfeljebb nyolcadik |
…harmadik, Vettel pedig legfeljebb tizedik |
Pontegyenlőség esetén több győzelmének köszönhetően Vettel a világbajnok. |
A vb-éllovasnak elég lenne egy negyedik helyezés ahhoz, hogy Fernando Alonso eredményétől függetlenül világbajnok legyen. A német és csapata azonban tudja, hiba lenne úgy odaállni a rajthoz, hogy nem a győzelmet veszi célba. A Red Bull gyenge pontja Brazíliában az esős időjárás és az autó generátora lehet, bár utóbbiból a legújabb verziót használja a csapat, amelyet a másik három renault-s istálló már nagy megelégedéssel használt Austinban.
A Red Bull a legutóbbi három Brazil Nagydíjat megnyerte, így azt nem lehet mondani, hogy Interlagos nem kedvez Vetteléknek. Érdekesség, hogy az F1-ben 1991 és 2002 között használt 10, 6, 4, 3, 2, 1-es pontrendszerben Vettel már világbajnok lenne, 90 pontjával tízzel előzné meg Alonsót, aki hiába dolgozná le hátrányát, kevesebb győzelme miatt már nem örülhetne. A 2003 és 2009 között érvényes 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1-es rendszerben Vettel 112–106-ra vezetne Alonsóval szemben, a németnek a spanyol győzelme esetén nem a 4., hanem az 5. helyen kellene célba érnie a vb-címhez, s Vettel kiesése esetén Alonsónak a 3. helyezés sem lenne elég.
Az ausztrál egymás után kétszer esett ki, és a Red Bull vezetősége elfogadta, hogy megbízhatóság tekintetében lesz miért izgulnia az istállónak a Brazil Nagydíjon. Ez ellen nem tudnak tenni, s valamiért éppen őket sújtja a legtöbb ilyen jellegű meghibásodás a Renault-motort használó csapatok közül.
Webber 2009-ben és tavaly is nyert Brazíliában, nagyon fekszik neki a Sao Paulo külvárosában fekvő dimbes-dombos pálya, amelyen sokat segíthet Vettelnek, ha éppen úgy adódik.
MCLAREN
PÉNTEK |
13.00–14.30: 1. szabadedzés |
17.00–18.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
14.00–15.00: 3. szabadedzés |
17.00–18.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
17.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek. |
Az angol eddigi 12 Brazil Nagydíjából egyszer sem került az első kettőbe, három éve mégis itt ünnepelte élete legnagyobb sikerét, amikor világbajnok lett. A célja, hogy most a futamgyőzelem is meglegyen
„Tizennégy pont a hátrányunk a Ferrarival szemben, nagyon fontos, hogy ledolgozzuk, mert nem kis pénzről van szó. Arról nem is beszélve, mennyit jelentene a csapatnak egy győzelem az idény zárásaként. Lewis nyert Austinban, csodás lenne, ha nekem sikerülne Brazíliában.”
Hiba lenne azt gondolni Lewis Hamiltonról, hogy a múlt heti texasi győzelme után hátradőlve, elégedetten érkezik Brazíliába, és csak azzal törődik majd, hogy a McLaren garázsában és a szűk interlagosi paddockban az istálló összes tagjában jó benyomást keltsen, hogy ezzel az emlékkel távozzon. Ha ez is lesz a legfontosabb célja, azt a pályán akarja elérni, újabb győzelemmel.
„Sok érzelemdús versenyem volt itt a csapattal, 2007-be n elbuktuk, 2008-ban megnyertük a világbajnoki címet, de a győzelem nem jött össze. Mindent megteszek azért, hogy az utolsó mclarenes versenyemen ez is sikerüljön, minden egyes körben a maximumot szeretném nyújtani.”
FERRARI
A spanyolnak mindenképpen dobogóra kell állnia ahhoz, hogy esélye legyen harmadik vb-címe megszerzésére, de nincs a saját kezében a sorsa. Brazíliában nyerte meg a 2005-ös és a 2006-os világbajnoki címét is, de 2007-ben itt bukta el a trófeát, úgyhogy vegyes érzelmei vannak innen.
„Van még 71 kör ebből a világbajnokságból, hosszú hónapok küzdelemsorozata nagyon hirtelen véget fog érni. Mindent tökéletesen kell végrehajtanunk, aztán lesz, ami lesz. A dobogós helyezés elég lehet. Nem az én autóm a leggyorsabb, de az én csapatom a legjobb – éppen ezért vagyunk még versenyben, és ezért nem adjuk fel.”
A spanyol esélyeit növeli, hogy valószínűleg esni fog a versenyen, így eggyel több bizonytalansági tényező játszik közre a versenyen, ami rendszerint az esélytelenebbnek kedvez.
A brazil pilóta jó formája a Ferrari szerint javította a csapat világbajnoki esélyeit, ami az idényzáró előtt hízelgő Massa számára, de kétélű fegyver lehet. Interlagosban Massa valóban képes lehet arra, hogy Alonso és Vettel közé kerülve segítse csapattársát – már ha a spanyol valahogy a német elé kerül. Az, hogy Massa remek vb-hajrája és jó austini szereplése elbizonytalanítja-e Alonsót, aki ebben saját formahanyatlását láthatja, erősen kétséges.
MERCEDES
Schumacher 2006-ban világbajnoki versenyfutás főszereplőjeként érkezett Interlagosba, intenzív versenye végén csalódottan vonult vissza. Most ki akarja élvezni az utolsó verseny ama oldalát is, amelyet akkor nem tehetett meg. A pontverseny 15. helyén állva nagyra törő tervei nemigen lehetnek, de egy pontszerzés mindenképpen beleférhet.
A német Monzában együtt autózott Sergio Agüeróval, a Manchester City argentin csatárával – ez lehetett a legszebb élménye az elmúlt hetekben.
LOTUS
A finn az egyetlen az idei mezőnyben, aki a szezon összes versenykörét teljesítette, és a Kínai Nagydíjat leszámítva mindegyiken pontot is szerzett. Az interlagosi 71 kör választja el a tökéletes idénytől.
„A csapat tudja, hogyan kell gyors és megbízható autót építeni, én pedig tudom, hogyan kell vezetni. Ez elég jó párosítás, de sajnos egy ideig a Brazil Nagydíj lesz az utolsó, amelyen élvezhetjük. Kell a jó eredmény a kellemes téli szünethez.”
Bár még továbbra sem írták alá a francia 2013-as szerződését, Éric Boullier csapatfőnök a minap azt mondta, hisznek benne, és abban, hogy jövőre megmutatja igazi önmagát. Hozzátette, hogy a Lotus ugyanúgy tervez vele, mint korábban a McLaren Hamiltonnal. „Villámgyors versenyző, aki néha hajlamos a hibákra is” – mondta Boullier.
FORCE INDIA | |
A skót számára jó hír, hogy Vijay Mallya csapattulajdonos megígérte, 80 millió dollárral megemeli a Force India következő évi költségvetését. Di Resta így jobban járhat, mint a Sauberhez távozó csapattársa. |
„Köszönöm az istállónak, hogy hitt bennem, és esélyt adott nekem az újrakezdésre. Szeretnék Brazíliában jó eredménnyel búcsúzni a Force Indiától, szép élményekkel gazdagodtam, főleg ez elmúlt hetekben. |
SAUBER | |
Néhány órával a Brazil Nagydíj leintése után válik hivatalossá, hogy a japán pilóta a Saubernél marad vagy a mexikói Esteban Gutiérrez lesz Hülkenberg csapattársa a 2013-as szezonban. |
Button: „Nehéz időszak elé néz Checo, kőkemény lesz Lewis után a McLarenbe ülni. Nem hiszem, hogy azonnal meg fog felelni, és az élen autózik, de meglephet. |
TORO ROSSO | |
„Intenzív idényem volt, mert bár sohasem kételkedtem a folytatásban, elég három rossz verseny egymás után ahhoz, hogy kérdések fogalmazódjanak meg benned. Ura vagyok a helyzetemnek.” |
A Toro Rosso pilótáitól azt várhatnánk, hogy ha tudnak, Vettelnek segítenek az Alonso elleni csatában, de már rég elmúltak azok az idők, amikor körökön át büntetlenül fel lehetett tartani a leköröző riválist. |
WILLIAMS | |
A Williams számára hazai verseny lesz az interlagosi, két dél-amerikai pilótájával szépen zárná az idényt a gárda, amely során győzelme ellenére csak a Toro Rossót előzte meg a tavalyi idényben előtte záró riválisok közül. |
„Nagyon izgatott vagyok, hogy a hazai versenyemen indulhatok, és úgy érzem, az egész mezőny örül annak, hogy Interlagosba érkeztünk, ez az egyik kedvenc pályája a pilótáknak, nem csak a braziloknak.” |
CATERHAM | |
Az austini verseny hajrájában Kovalainen kőkemény csatát vívott Timo Glockkal a 18. helyért, össze is koccantak, a sportfelügyelők maguk elé is hívták őket, de nem született büntetés. |
Az orosznak és csapatának a Brazil Nagydíj az utolsó esélye, hogy visszaszerezze a csapat-vb 10. helyezését a Marussiától. Az eső segíthet a csapatnak, amelynek egy 12. helyezés kell a boldogsághoz. |
HRT | |
„Elegem van Vettel folytonos siránkozásaiból, gyakran csinálja, amivel másokat is stresszel” – mondta az indiai azt követően, hogy Vettel őt hibáztatta az Amerikai Nagydíjon, mert a lekörözése előtt feltartotta, de előzetes egyezmény értelmében nem büntették meg. |
Azzal, hogy a HRT eladósorba került, De la Rosa jövője is bizonytalanná vált – bár ha lesz új befektető, érdemes lehet megtartani a szerződéssel rendelkező spanyolt, aki kivételes lelkesedésével a pályán és a fejlesztések terén is nagy segítséget nyújthat. |
MARUSSIA | |
Egy versennyel az idény vége előtt a német pilóta az egyetlen a három kiscsapat versenyzői közül, akinek biztos helye van a 2013-as rajtrácson. |
„Nehéz elhinni, hogy ez a szezon utolsó versenye, a második fele gyorsan elrepült. Talán azért, mert sokat fejlődött a csapat.” |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 10 | 16 | 273 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 12 | 17 | 260 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 18 | 206 |
4. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 14 | 190 |
5. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 13 | 163 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 13 | 107 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 10 | 96 |
9. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 53 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 5 | 45 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 10 | 31 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 440 (már bajnok) |
2. | Ferrari | 367 |
3. | McLaren-Mercedes | 353 |
4. | Lotus-Renault | 302 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 99 |
8. | Williams-Renault | 76 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |