Felipe Massa vegyes érzelmekkel beszélt az idénynyitó Ausztrál Nagydíjról, amelyen fantasztikus rajtjával a negyedik rajtkockából feljött a második helyre, és a második boxkiállásig csapattársa, Fernando Alonso előtt is haladt. Ám utána nem jött ki neki a lépés, és meg kellett elégednie a negyedik helyezéssel.
„A második kerékcseréig láttam esélyt a győzelemre is, de utána elvesztettem a lépést az élbollyal – mondta Massa. – A Ferrarival egyelőre lehetetlen két kiállással letudni egy ilyen versenyt, de dolgoznunk kell, mert jó a kocsi egyensúlya, és sokkal versenyképesebb, mint tavaly.”
Massától messze lemaradva ért célba Lewis Hamilton, aki ama hét versenyző közé tartozott, aki vezetett a versenyben. Az angol az autóból kiszállva elkeseredett volt, de a mikrofonok elé állva már higgadtabban értékelt.
„Nem számítottunk arra, hogy ennyire versenyképes lesz az autó. Nagyon sokan leírtak minket, de az ötödik helyezés szerintem jó eredmény. A gumik teljesen elkoptak, ezért be kellett iktatnunk egy plusz kerékcserét, amivel nem számoltunk a verseny előtt. Szerintem Malajziában is jó futamunk lesz” – nyilatkozta Hamilton a BBC-nek.
A hétvége legnagyobb csalódását a McLaren-istálló okozta, az évek óta élcsapatnak számító wokingiak a középmezőnybe süllyedtek, s bár Sergio Pérez Adrian Sutiléhoz hasonló stratégiája révén rövid ideig az élmezőnybe került, képtelen volt arra a teljesítményre, ami a németet sokáig az élen tartotta. Jenson Button szerint nagyon hosszú folyamat eredménye lehet a felzárkózás az élbolyhoz. „A rajtot követően nem hittem a szememnek, hogy megelőztem az egyik Lotust, a harmadik kört követően azonban tönkrementek a gumik. Később Webbert is sokáig magam mögött tartottam, ami a jelen körülmények közepette bravúr volt. Rengeteg munka vár ránk, nem hiszem, hogy a következő futamig nagyot változna a formánk. A malajziai pálya karaktere kedvezhet az autóinknak, talán ez a segítségünkre lehet” – mondta Button, aki a 9. helyen ért célba, két pozícióval Pérez előtt. |
A Mercedes pilótája a hajrában nehezen tartotta maga mögött Mark Webbert, aki ezúttal sem állhatott fel a dobogóra hazai futamán. Karrierje során eddig csak egyszer ment fel a pódiumra Melbourne-ben F1-es viadalt követően, élete első nagydíja után minardis ötödik helyezésének köszönhetően külön engedélyt kapott rá, hogy ott ünnepeljen a hivatalos díjátadó után.
Ezúttal Webber a felvezető kör elején észrevette, hogy a rajtprogramja nem működik megfelelően, ezért kikapcsolta a KERS-t, s az első húsz kört e nélkül tette meg. A rajtnál vissza is esett a 2.-ról a 7. helyre, s a végén csak a 6. helyen ért célba.
„Volt néhány problémám a verseny előtt, ráadásul a KERS-t sem tudtam használni az első húsz körben. Nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy a győzelemért harcolhassunk, ráadásul azokkal sem volt könnyű felvenni a versenyt, akik eggyel kevesebb kerékcserével mentek végig” – mondta Webber.
Az ausztrál a hajrában maga mögé tudta utasítani Adrian Sutilt, aki a győztes Kimi Räikkönen után a második legtöbb kört tette meg az élen – köszönhetően annak, hogy a közepesen kemény gumin rajtolt, és az első boxkiállására akkor kerített sort, amikor a szuperlágytól hamar megszabadulók a másodikra. Sokáig Vettelékkel azonos tempót diktált, de a végén visszaütött a szuperlágy gumis lassú menet, amely még könnyű autóval is túl hosszú volt.
Räikkönen 27 Sutil 11 Vettel 6 Alonso 6 Hamilton 4 Massa 3 Rosberg 1 |
Az egy év után visszatérő német akkor szerzett volna igazán jó eredményt, ha a szemerkélő eső felerősödik, és szükség van barázdált gumikra – ekkor ugyanis nem kellett volna szuperlágyakon mennie. Így is elégedett lehet a 7. helyezésével, a Force India tűnik a legerősebb középcsapatnak.
„Csak koncentráltam a feladatomra, mivel tudtam, hogy nehéz lesz. A szuperlágy gumikon nagyon sokat veszítettem a tempómból, de a verseny végére, a kritikus szemcsésedéses időszakot átvészelve újra begyorsultam. Jó érzés, hogy még mindig ilyen gyors vagyok, egy év kihagyást követően nem számíthatsz arra, hogy több mint tíz körön át te fogod vezetni a futamot” – mondta Sutil.
A német a Sauberhez szerződött Nico Hülkenberg helyére érkezett a Force Indiához. Elődje el sem tudott rajtolni a versenyen, a futam előtt ugyanis a Sauberjéből kifolyt az ütemanyag. „Most húsz éve vagyunk az F1-ben, de ilyet még nem láttam. Talán eltört a tank” – mondta Beat Zehnder csapatigazgató. Hülkenberg 2010-ben és 2012-ben is rajtbalesetet szenvedett Melbourne-ben, így három futamon egy kört sem tudott megtenni összesen.
Räikkönen-győzelemmel indult a 2013-as F1-es idény |
Räikkönen: Ez volt karrierem egyik legkönnyebb győzelme |
A sötét ló előlép - Ideális ív |
Alonso és Vettel fürdette Räikkönent - képek |
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Paul di Resta (8.): – A hetedik és nyolcadik hely nagyszerű a csapat számára. Jól gazdálkodtunk a gumikkal, ennek köszönhetően eggyel kevesebb kiállásunk volt, mint a riválisainknak. Akár a hetedik helyen is végezhettem volna, de a második kerékcserémet követően forgalomba kerültem.
Romain Grosjean (10.): – A csapat örül, hiszen Kimi nyert. Én azonban mellőle indulva csak tizedik lettem, úgyhogy számomra tragikus volt ez a futam. A győztes csapattársától jobb eredményt remélnek, nemde? Nem éreztem úgy, hogy hibáztam volna, de nem volt könnyű vezetni az autót, megtettem, amit lehet.
Sergio Pérez (11.): – A csapat nagyszerű munkát végzett, jó volt a stratégiánk is, de nem volt meg a tempónk, amivel jobb eredményt érhettünk volna el. A mérnökeink tisztában vannak azzal, hogy az autó még nem olyan gyors, mint amilyennek lennie kellene, de biztos vagyok benne, hogy hamarosan jobb lesz a helyzet.
Jean-Éric Vergne (12.): – Szuperlágy gumikon nagyon gyorsak és versenyképesek voltunk, néhány kör választott el a pontszerzéstől, de a végére elkoptak az első kerekek. Összességében elégedett vagyok, ezzel az autóval minden egyes versenyen képesek leszünk pontokért harcolni.
Esteban Gutiérezz (13.): – Az volt a célom, hogy teljesítsem a futamot, ami sikerült is. Szeretnék köszönetet mondani az egész csapatnak, mert képesek voltunk visszahozni valamit abból, amit tegnap elveszítettünk.
Valtteri Bottas (14.): – Jól kaptam el a rajtot, de elkövettem pár kisebb hibát, s hátracsúsztam a mezőnyben. Mindent kihoztunk az autóból, ma ez ennyire volt elég.
Jules Bianchi (15.): – Jobb kezdést el sem tudnék képzelni karrierem első Formula–1-es szezonjában. Nagyon nyugodt voltam, és vártam a kínálkozó lehetőségekre. Minden simán ment a versenyen, szeretnék köszönetet mondani a csapat minden egyes dolgozójának, hogy segítettek felkészülni.
Charles Pic (16.): – A szuperlágy gumik nagyon gyorsan elkoptak, ezzel szemben a közepes keverékű abroncsokkal az előre tervezettnél is hosszabb etapokat tudtunk menni. Sajnos a verseny végére a KERS meghibásodott, ami egyértelműen befolyásolta a teljesítményünket.
Max Chilton (17.): – A verseny elején megsérült az első vezetőszárnyam, le is kellett cserélni a boxban, emiatt az utolsó helyre csúsztam hátra. Nagyon jót csatáztam Van der Garde ellen, és meg tudtam mutatni a valódi tempómat, miután megelőztem őt.
Giedo van der Garde (18.): – Az első kanyarban sikerült megelőznöm pár autót, és az első kerékcseréig Bianchival is tudtam tartani a tempót. Sajnos defektet kaptam, amikor a közepes gumik voltak fent, emiatt időt és pozíciót is veszítettem. Ráadásul emiatt borult az egész taktikánk, de örülök neki, hogy sikerült pályafutásom első F1-es versenyét befejeznem.
Nico Rosberg (feladta): – Meghibásodott az elektronika, ki-kihagyott, aztán végleg felmondta a szolgálatot. Nagy kár érte, hiszen remek pozícióban voltam ahhoz, hogy jó eredményt érjek el. Sok pozitívuma volt a hétvégének: az autó tempója a kvalifikáción és a vizes körülmények között is jó volt. Úgy tűnik, hogy sikerült közelebb kerülnünk az élmezőnyhöz.
Daniel Ricciardo (feladta): – A rajtot követően egészen egyszerűen nem volt tapadása a kocsinak, olyan volt, mintha jégen vezettem volna. A tizedik kört követően javult a tempóm, de nagyon sok időt veszítettem el az első kerékcsere során. A végén a kipufogó meghibásodása miatt kellett feladnom a versenyt.
Pastor Maldonado (kiesett): – Kiábrándító módon végződött ez a nehéz hétvége számunkra. A kocsi nem úgy reagált a körülményekre, ahogyan azt mi szerettük volna, és sajnos a kavicságyban végeztem, miután elveszítettem az irányítást az autó hátulja felett.
Nico Hülkenberg (nem indult): – Csalódott vagyok, de az ilyen dolgok előfordulnak a motorsportban, nem hibáztatok senkit. Az zavar a legjobban, hogy rengeteg értékes adatot gyűjthettünk volna, de ez elmaradt, pedig különösen fontos lett volna a szezon első futamán. Harmadszor járok itt, és harmadszor távozok üres kézzel. Az egyetlen pozitívum, hogy csak pár napot kell várni a következő versenyig.
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:30:03.225 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 12.451 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 22.346 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 33.577 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 45.561 mp h. |
6. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 46.800 mp h. |
7. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:05.068 p h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:08.449 p h. |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:21.630 p h. |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:22.759 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:23.367 p h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:23.857 p h. |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
15. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
16. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 2 kör h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTA | ||||
Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 39 megtett kör | |
Nico Rosberg | német | Mercedes | 26 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 24 | |
NEM INDULT | ||||
Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | ||
Leggyorsabb kör: Räikkönen (56. kör) 1:29.274 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Kimi Räikkönen | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Fernando Alonso | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Felipe Massa | – | – | 1 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | – | – | 1 | 10 |
6. | Mark Webber | – | – | 1 | 8 |
7. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 6 |
8. | Paul di Resta | – | – | 1 | 4 |
9. | Jenson Button | – | – | 1 | 2 |
10. | Romain Grosjean | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Ferrari | 30 |
2. | Lotus-Renault | 26 |
3. | Red Bull-Renault | 23 |
4. | Mercedes | 10 |
5. | Force India-Mercedes | 10 |
6. | McLaren-Mercedes | 2 |