Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke nem akarta megvédeni Sebastian Vettelt, aki azzal védekezett a Malajziai Nagydíj után, hogy nem szándékosan szegte meg a csapatutasítást, és előzte meg Mark Webbert, aki a csapattól kapott megnyugtató üzenet után felkészült arra, hogy megtarthatja az első helyét. A motorját az eredményhirdetés előtt emlegetett, „Multi 21" üzemmódra állította, amely a verseny végi spórolós célba érést jelenti a Red Bullnál.
Vettel annak ellenére támadott, hogy a kényes gumik miatt neki is megmondták, a második helyen kell maradnia. Hornertől a verseny után azt kérdezték, miért nem szóltak rá a németre, hogy engedje vissza maga elé Webbert?
„Tényleg azt hiszik, hogy ha erre kérjük, lelassít? – kérdezett vissza Horner. – Nem volt értelme, egyértelművé tette a szándékait, annak ellenére, amit a rádión mondtunk neki. Eljutott hozzá az üzenet, de úgy döntött, nem veszi figyelembe. Az egyéni érdekeit a csapat érdekei fölé helyezte, a győztesnek járó plusz hét pont vezérelte, és ezzel hibázott."
Horner hozzátette, Vettel bocsánatkérésével a Red Bull lezártnak tekinti az ügyet.
„Sebastian belátta, hogy hibázott, bocsánatot kért Marktól és tőlünk is. Mindkettejükkel beszéltem, ezzel le van zárva az ügy, már a következő versenyre készülünk" – mondta Horner, aki jelezte, a Kínai Nagydíj előtt még egyszer azért még le fog ülni Vettellel, és higgadt fejjel beszél a versenyzővel, akitől biztosítékot kér arra, hogy a jövőben ne ismétlődjön meg az eset.
John Watson korábbi Formula–1-es pilóta szerint a Red Bullnak nem lenne szabad annyiban hagynia Sebastian Vettel tetteit, egy versenyre el kellene tiltania a németet, hogy elgondolkozzon a történteken. „Az egyetlen eredményes szankció Vettel eltiltása lenne. Tudom, hogy ha más csapatoknál valaki ugyanígy megszegné az utasítást, eltiltanák, vagy akár ki is rúgnák" – mondta a BBC rádióadásában az ötszörös futamgyőztes Watson, aki az 1982-es világbajnokságot a harmadik helyen zárta. A korábbi teniszező, Boris Becker szerint viszont Vettel ezzel a manőverével csak azt ette, amit egy háromszoros világbajnoknak ilyen helyzetben tennie kell. „Vettel azt csinálta, amit egy háromszoros világbajnoknak tennie kell, a maga kezébe vette az irányítást – írta Becker a Twitteren. A korábbi teniszcsillag azért sem érti a nagy közfelháborodást, mert honfitársa bocsánatot kért. – Heves viták folynak Vettelről. Igen, megszegte a csapatutasítást, de elismerte, hogy hibázott, bocsánatot kért, ideje továbblépni." |
A két pilóta kapcsolatát nem tartja aggasztónak. „Őszintén szólva a 2010-es Török Nagydíj óta nem bíztak meg vakon egymásban. Ám a tisztelet kölcsönös. A Brazil Nagydíjon Mark kezdett el versenyezni Sebbel annak ellenére, hogy megmondtuk neki, tartsa a pozícióját. Előfordulnak ilyen esetek, ez benne van a versenyzők génjeiben. Emiatt szerződtettük őket, és ezért versenyeznek nálunk öt éve" – mondta Horner.
Akinek szavait minden bizonnyal örömmel fogadta Helmut Marko, a csapat Vettel-párti tanácsadója, aki korábban nyíltan támadta Webbert. Az ausztrállal jó barátságot ápoló Dietrich Mateschitz csapattulajdonos még nem szólalt meg az ügyben.
Mark Webber a verseny utáni sajtóbeszélgetésén arra is utalt, hogy a sepangi történet miatt elgondolkozik a visszavonuláson.
„Még korai a jövőről beszélni, még nem tudtam feldolgozni a történteket. A csapatnak mindenképpen ki kell találnia, mit akar a jövőben, hogyan megy tovább innen. Biztosan sok megbeszélés lesz a héten, de ami engem illet, hazamegyek Ausztráliába, felállok a szörfdeszkára, és kikapcsolom a telefonomat. Aztán meglátjuk, mi lesz – mondta Webber. – Az utolsó tizenöt körben nagyon sok minden járt a fejemben, elgondolkoztam néhány dolgon, köztük a folytatáson is."
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
Webber világszerte szimpátiának örvend, a legkritikusabban az ausztrál sajtó szokott írni róla, amely első versenye, a 2002-es Ausztrál Nagydíjon a Minardival megszerzett 5. helyezés után azt várta, hogy éveken belül uralni fogja a sportágat, és a Jaguarnál, majd a Williamsnél eltöltött sikertelen évek során kiábrándult belőle. Az pedig csak olaj volt a tűzre, hogy a Red Bullnál Vettel három vb-címet nyert a csapattársaként.
Az ausztrál lapok szerint Webber a saját naivitásának köszönheti, hogy Vettel legyőzte őt, és megérdemelte, ha elhitte, hogy nyerhet a német előtt, hiszen az F1-ben csak a mindenre elszánt versenyzők győzhetnek – példaképpen hozták fel Ayrton Sennát és Michael Schumachert, akik olykor tisztátlan eszközökhöz nyúltak, de az évek múlásával a feledés homályába vesztek megkérdőjelezhető manővereik.
Fernando Alonso sem hagyta szó nélkül a Red Bullnál történteket, a spanyol úgy érzi, nagy esélyt szalasztott el korai kiesésével, a világbajnok csapat ugyanis szenvedett a gumikon, nem nyújtott meggyőző teljesítményt.
„A Red Bull nem keltett jó benyomást a versenyen és úgy általában ezen a hétvégén. Problémája volt a gumikkal, és még húsz körrel a leintés előtt is a Mercedesszel csatázott a győzelemért. Biztos vagyok benne, hogy a dobogón végeztem volna, ha végigmegyek – mondta Alonso az AS-nak, majd kifejtette, mit gondol a Red Bullnál kialakult helyzetről. – Legközelebb megpróbálom nem magukra hagyni a fiúkat. Bámulatos a helyzet, hiszen a Red Bullt úgy ismerjük, mint a legtökéletesebb, legszabályosabb csapatot, amely mindig mindent rendben csinál, és sohasem ront el semmit. Most viszont ízelítőt kaptunk az igazságból."
A spanyol szerint a csapat vezetősége is hibás lehet, szerinte a Scuderiánál nem fordulhat elő hasonló eset.
„Ilyen a Ferrarinál nem fordulhat elő, a mienk a legegységesebb csapat. A Red Bull is ezt állítja magáról, de mindenki láthatta, hogy nincs egyetértés – folytatta Alonso, majd az első légterelőjének töréséről beszélt. – Vettel gyakorlatilag állóra fékezte az autóját a kanyarban, legalább tíz kilométer per órával lassabb volt, mint amire számíthattam, és ez meglepett."
A kiesése előtt kockáztatott a csapata a törött légterelő miatt, s bár utólag belátták, hogy rossz döntés volt Alonsót kint hagyni a pályán (azzal a céllal, hogy pár körrel később a vizes pályára való kerekekkel együtt lecseréljék az orrkúpját), a pillanat hevében ezt tartották az egyetlen esélynek. Alonso ugyanis mindenképpen a vizes pályára való gumikon maradt volna az első kör végén, és az orrcsere után a mezőny végére jön vissza, hogy aztán néhány körrel később a slick gumikat is megkapja, és távol maradjon az élmezőnytől. Kockáztattak, nem jött be, amit Alonso az elképesztő balszerencséjének tulajdonított.