Romain Grosjean zárta az élen az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzését, de ez nem jelenti azt, hogy most mindenki a Lotustól rettegne. Az egyórás tréningen ugyanis bő negyedóráig száguldhattak száraz aszfalton a pilóták, és éppen Grosjean állt az élen, amikor eleredt az eső, és a versenyzők a boxba hajtottak.
Szűk húszperces várakozás után, amikor elvonult az esőzóna, visszamentek a pilóták a pályára, amely folyamatosan száradt, de a slick gumikat nem lehetett már visszatenni az autókra.
A remek pénteki formájával riválisaira ráijesztő Sebastian Vettel az első nap KERS-hibája után újabb műszaki problémával találkozott, autója a hidraulikus rendszer meghibásodása miatt leállt a pályán.
A száraz aszfalton négyen nem futottak mért kört, közöttük volt Lewis Hamilton is, aki az utolsó helyen zárta az edzést. Ezen a tréningen tényleg nem számítottak az időeredmények, de azt érdemes megjegyezni, hogy az esőgumikon a Mercedesek voltak a leggyorsabbak, míg az intermediate-en Mark Webber Red Bullja volt a legmeggyőzőbb.
PERCRŐL PERCRE
A Red Bull a dupla diffúzorok betiltása utáni szezonban, a 2010-es vb-n szoros végjátékot követően nyert vb-t Sebastian Vettellel. A 2011-es szezon előtt nem változtak meg a szabályok, a Red BBull átmentette formáját a következő évre, s Vettelnek nem volt riválisa. A 2012-esidényre betiltották a befújt diffúzorokat, s újabb izgalmas végjáték következett, újra Vettel sikerével. Megint nem változtak nagy mértékben a szabályok, s egyre inkább úgy tűnik, a Red Bullnak és Vettelnek sikerül átmentenie a formáját a következő szezonra.
A szabályok stabilitása vajon megint annyira kedvezően hat a Red Bullnak, hogy jogos lehet a riválisok aggódása? Úgy tűnik, de még csak egy nap telt el a szezonból. Eljött a folytatás ideje, hogy kiderüljön, túlzott volt-e a reakció.
4.00: a pilóták Gutiérrez vezérletével hagyták el a boxutcát, s kezdték meg próbakörüket.
A radarfelvételek alapján a szombatra ígért esőfelhők a szabadedzés vége előtt megérkezhetnek az Albert Park fölé.
4.03: néhányan nem mentek vissza a boxba, hanem a pályán maradtak, közülük Webber első mért köre volt a legjobb, 1:31.171-gyel.
A két McLaren-Mercedes is kint volt a pályán, Button és Pérez abban reménykedett, sikerül valamit tenni a pénteken rémesnek tűnő autóval, amelyet az angol a tavaly ilyenkor látott Ferrarihoz hasonlított.
4.06: az aszfalt 31 fokos, valamivel hidegebb, mint pénteken, s mivel nem süt a nap, a hőmérséklete várhatóan nem fog nőni.
4.07: Webber 1:30.288-ra javított a feltehetően nagyon megtankolt Red Bull-lal, Van der Garde a Caterhammel csak 3 tizedre volt tőle.
4.09: Ricciardo, Vergne, Di Resta, majd Alonso ugrott az élre.
4.10: Massa 1:27.407-tel került az első helyre.
A közelgő esőzóna miatt nagyon élénken indult meg a szabadedzés, a pénteki szabadedzés elemzését követő módosításokat mindenki ki akarta próbálni az autókon, és igyekeztek még száraz pályán tesztelni.
4.12: Alonso 1:27.000-t futott, a belső kamerás felvételéből jól látszottak a sűrű sötét felhők, amelyek miatt nagy volt a sietség.
4.13: néhány csapat előkészítette a szuperlágy gumikat, a Caterham szerint tíz perc volt hátra az esőig.
4.14: Grosjean ugrott az első helyre (1:26.929).
4.16: a célegyenes előtti kanyarkombinációban már esett az eső.
Az autók visszatértek a boxba, a nézőtéren ülőkre felkerültek az esőkabátok, kinyíltak az esernyők.
Az időjósok már a hét közepén azt jelezték előre, hogy szombat délután esni fog (helyi idő szerint negyed három van), s az időmérőn szerepet játszik a csapadék is. Ausztráliában kora ősz van, az esővel járó front következtében,ha a vasárnapi versenyen nem is esik, már sokkal hűvösebb lesz, mint eddig, várhatóan nem éri el a levegő hőmérséklete a 20 fokot.
A McLaren pilótái szerint az autó ebben a hasznos negyedórában már sokkal jobb volt, mint pénteken a 3 óra alatt bármikor.
4.21: a versenyzők a boxban várakoztak. A mezőnyből Chilton, Bottas, Maldonado és Hamilton maradt mért kör nélkül, ők ráfáztak arra, hogy nem igyekeztek a korai eső előtt.
Tavaly ilyenkor igyekeztek volna a pilóták a pályára, hogy megismerjék a vizes pályás gumikat, de az idei teszten sokat tesztelhették azokat, így kétséges, hogy nagy lesz a mozgás.
4.25: az egész pályán szakadt az eső.
Egy hír Németországból: a Melbourne-ben 1999-ben, 2000-ben és 2006-ban is dobogóra álló Ralf Schumacher be jelentette, hogy befejezi az autóversenyzést, és eddigi DTM-csapata, a Mücke irányításában vállal szerepet. A Mercedes a felszabaduló helyét a fiatal Pascal Wehrleinnek adja át.
4.30: a helyzet változatlan, esik, a versenyzők a boxban várnak.
4.34: csillapodott az eső, a legsötétebb felhők átvonultak, Massa kiment a pályára.
Nem az eső okozza a legnagyobb problémát Melbourne-ben. A versenyigazgatóság jelezte, hogy a hétvége további részében nem működik a telemetria az autók és a központ között, így a figyelmeztető fények (sárga, piros, illetve a lekörözéshez a kék) nem fognak meggyulladni az autókban a verseny alatt, s a DRS használatát sem tudják központilag szabályozni, így a pilótákra bízzák, hogy becsületesen használják – persze kamerával ellenőrzik azt.
4.38: többen a pályára hajtottak, a kék betűs vizes pályás gumikat használták.
A következő nagy esőzónát két-három óra múlva, az időmérő előtt vagy alatt várják az Albert Park fölé.
4.40: Alonsót figyelmeztették, a 8-as és a 12-es kanyar a legveszélyesebb, azoknál áll vagy folyik a víz a pályán.
4.42: a vizes pályán 1:50 perc körüli időeredmények születtek.
4.43: csak Vettel és Button maradt a boxban az eső elállta óta, a két Ferrari már vissza is tért oda.
4.44: a vizes pályán Rosberg volt a leggyorsabb, 1:48.7 perces körével.
Az aszfalt a sok autótól száradni kezdett, Hamilton 1:47.2 perces kört ment. Az aszfalt egyre inkább kedvezett az átmeneti (intermediate) abroncsoknak, többen bejöttek a boxba, hogy arra váltsanak.
4.48: Bottas a boxutcca bejárata előtt lefutott az útról, a füves részről a garázsa felé vette az irányt.
Vettel is kiment a pályára. A világbajnok új szintre emelte a bukósisakja festésének váltogatását, a pénteki szabadedzéseken használt fehért (amellyel az űrből ugró Felix Baumgartner előtt tisztelgett) lecserélte kékre.
4.50: nem hozott szerencsét Vettelnek a kék sisak, a Red Bull-Renault leállt a pályán műszaki hiba miatt.
A világbajnok 9 kört tett meg. Pénteken a KERS ment tönkre az autójában, ezúttal a hidraulikus rendszer hibája miatt áll félre Vettel.
4.52: a többiek intermediate gumikon köröztek, Webber 1:40.0-val a leggyorsabb volt a mezőnyben.
4.55: percről percre javultak a köridők, Vettel visszasétált a paddockba.
Grosjean edzéselsőségét senki sem veszélyezteti, nem marad idő slick gumikra váltani.
4.57: Hülkenberg lesodródott az útról, és átvágtatott a sáros füvön. Maldonado és Van der Garde is hibázott, mindannyian folytatták.
Az esőben a DRS-t nem lehetne használni, de az egyik Force Indián láthatóan kinyílt a célegyenesben. A Sky Sports szerint a sportigazgatóság kérte meg a csapatot, hogy tesztelje, valóban lehet-e használni a telemetriai problémák közepette. Ha nincs így, büntetés várható.
5.00: Grosjean maradt az élen, mögötte Alonso, Massa, Di Resta, Räikkönen, Ricciardo, Vergne sorrend alakult ki.
1. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.929 | átlag: 219.613 km/ó | 14 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:27.000 | 0.071 mp h. | 7 |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:27.241 | 0.312 | 10 |
4. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:27.533 | 0.604 | 9 |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:27.625 | 0.696 | 12 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.849 | 0.920 | 19 |
7. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.860 | 0.931 | 16 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:28.069 | 1.140 | 15 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.253 | 1.324 | 18 |
10. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:28.253 | 1.324 | 20 |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:28.486 | 1.557 | 13 |
12. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:29.808 | 2.879 | 9 |
13. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:30.073 | 3.144 | 16 |
14. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:30.388 | 3.459 | 17 |
15. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:30.598 | 3.669 | 20 |
16. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:30.959 | 4.030 | 19 |
17. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.236 | 6.307 | 7 |
18. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:33.527 | 6.598 | 8 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:39.232 | 12.303 | 13 |
20. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:39.779 | 12.850 | 13 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:42.872 | 15.943 | 13 |
22. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:47.246 | 20.317 | 9 |