Bár a józan ész azt diktálja, hogy jobb az első időmérőig, vagy akár néhány versenyig tartogatni az erősorrendre vonatkozó ítéleteket, s nem szabad az első szabadedzések után bajnokot hirdetni, a Formula–1 szereplőire rátört a szomorú felismerés Melbourne-ben. A középcsapatok azt hitték, sokkal közelebb lesznek az élmezőnyhöz, az élboly tagjai pedig szoros versengést reméltek előzetesen.
Ehhez képest most nagy a riadalom a Red Bull riválisainak körében, a világbajnok istálló ugyanis nem tette meg azt a szívességet a többiek számára, hogy elszúrja új autója koncepcióját és hátrányból kezdje a szezont. És máris mindenkinek a 2011-es idény ugrott be. Lewis Hamilton szerint egyértelművé vált, hogy a Red Bull a bolondját járatta mindenkivel a téli tesztek során, az egyik csapat mérnöke pedig két szóban foglalta össze a tapasztalatokat: game over.
„A Red Bull hihetetlenül gyors, ami nem meglepő, hiszen mindig az. Sejtettük, hogy a bolondját járatják mindenkivel a teszteken, s most már biztosak vagyunk abban, hogy így volt – mondta Hamilton. – Seb a semmiből rántotta elő a hihetetlen köridőket."
„Nem meglepő, hogy Vettel lett mindkét edzés legjobbja. Nem is számítottunk másra" – tette hozzá Felipe Massa.
A Red Bull pilótái igyekeztek visszafogottak maradni, de nem tudták leplezni az örömüket, fokozva a többiek aggodalmát.
„Ahhoz képest, hogy a szezon első napja volt, kifejezetten jól sikerült. Elégedettek lehetünk, de még van min javítanunk" – mondta Sebastian Vettel.
„Nem járunk örömtáncot, hiszen ez csak szabadedzés volt, és nem tudhatjuk, ki mennyi üzemanyagot töltött az autójába. Eddig nem állunk rosszul, ám a verseny vasárnap lesz, akkor beszéljünk az erőviszonyokról. Sok futamon jó eséllyel indulunk majd, remélem, ez is köztük lesz" – fogalmazott Mark Webber.
A pénteki szabadedzések másik üde színfoltja Hamilton volt, aki a Mercedesszel rendkívül gyorsnak tűnt, a Ferrari pilótái mellett ő és csapattársa, Nico Rosberg került a legközelebb a Red Bull párosához.
A brit a világbajnok istálló mellett dicsérte új csapatát is – nem érdemtelenül, a Mercedesről ugyanis tényleg úgy tűnik, nagyot lépett előre, s idővel kiderül, hogy hosszú távon is tartani tudja-e ezt a tempót.
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
„Nem érzem úgy, hogy mérföldekkel le lennénk maradva – folytatta Hamilton. – A Mercedes hátránya óriási volt a Red Bullhoz képest, ám most sokkal közelebb állunk. Meglepően gyorsak vagyunk, elképesztő, hogy ennyit tudtunk fejlődni. Persze, vannak gondok az autóval, de ezek megoldhatóak. A kicsúszásomat a padlólemez elejének törése okozta, a hatos kanyarban hiába tekertem el a kormányt, a kocsi egyenesen ment tovább. A srácok szóltak, hogy a boxban láttak valamit, menjek be, de már késő volt."
Hamilton mellett Kimi Räikkönen is úgy érzi, fejlődött a csapata tavalyhoz képest.
„Az előző idény utolsó versenyeihez képest is gyorsultunk, Vettelt leszámítva mindenkihez közel vagyunk. Ez azonban még csak az első péntek, most annak örülök, hogy nem volt gondunk a kocsival, és nem kellett annyi időt tölteni a garázsban, mint a teszteken. Két verseny után meglátjuk, hogy állunk, de szerintem rendben leszünk" – mondta a Lotus finn pilótája.
Annál nagyobb a baj a McLarennél, amelynek főnöke, Martin Whitmarsh azt mondta: „Ez az egyik legnehezebb nap az istálló történetében."
Jenson Button szerint is rengeteg problémával küzdenek, egyik gumin nem volt gyors az autó, s egyelőre nemigen van ötletük arra, hogyan oldják meg a gondokat.
„Közel sem vagyunk abban a pozícióban, amelyben lenni akartunk, valahogy ki kell találnunk, hogyan kezdjünk hozzá az autó megfelelő beállításához. Jelen helyzetünkben a pontszerzés is bravúr lenne, de bízom benne, hogy a csapat ki tud kecmeregni a gödörből. Volt már ilyen helyzetben az istálló, és bebizonyította, hogy ki tud lábalni belőle" – mondta Button.
A McLarenhez hasonlóan a Williams is távolabb van az élcsoporttól annál, amit reméltek Grove-ban.
„Nagyon messze vagyunk a legjobbaktól. Tudjuk, mi a gond a kocsinkkal, csak meg kell oldanunk. Most nem érdemes célokról beszélni, ahhoz túl rosszul állunk" – mondta Pastor Maldonado, akinek talán megingott a hite abban, hogy az idén is futamot nyerhet.
Ám ez még mindig csak az első nap volt – ha a szombati időmérőt esőben tartják meg, a rajtrácson nem feltétlenül az lesz a sorrend, ami a szabadedzéseken kirajzolódott, s ha vasárnap tényleg a péntekinél tíz fokkal hűvösebb időben rendezik meg a futamot, újra minden a feje tetejére állhat.
A Pirelli szerint az aszfalt melegedése jó hatással volt a gumikra, fokról fokra javult a teljesítmény. Ám a vasárnapi időtől függően kettő, három, vagy akár négy kerékcsere is lehet a versenyen.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.908 | átlag: 222.223 km/ó | 33 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:26.172 | 0.264 mp h. | 31 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.322 | 0.414 | 26 |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:26.361 | 0.453 | 38 |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:26.680 | 0.772 | 32 |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.748 | 0.840 | 35 |
7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:26.772 | 0.864 | 28 |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.855 | 0.947 | 32 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:27.435 | 1.527 | 35 |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.187 | 2.279 | 34 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:28.294 | 2.386 | 30 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:28.311 | 2.403 | 37 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:28.566 | 2.658 | 33 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.627 | 2.719 | 31 |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:28.772 | 2.864 | 33 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:28.852 | 2.944 | 36 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.968 | 3.060 | 36 |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:29.386 | 3.478 | 39 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:29.696 | 3.788 | 32 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:30.165 | 4.257 | 37 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:30.600 | 4.692 | 36 |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:32.450 | 6.542 | 11 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:27.211 | átlag: 218.903 km/ó | 16 kör |
2. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:27.289 | 0.078 mp h. | 17 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:27.547 | 0.336 | 16 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:27.552 | 0.341 | 18 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:27.668 | 0.457 | 18 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:27.877 | 0.666 | 17 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:28.013 | 0.802 | 17 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:28.426 | 1.215 | 19 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:28.440 | 1.229 | 19 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:28.520 | 1.309 | 15 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:28.597 | 1.386 | 19 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.786 | 1.575 | 19 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:28.910 | 1.699 | 18 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:29.443 | 2.232 | 20 |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:29.928 | 2.717 | 19 |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:30.203 | 2.992 | 17 |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:30.729 | 3.518 | 17 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:30.969 | 3.758 | 19 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:31.263 | 4.052 | 24 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:32.176 | 4.965 | 23 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:32.274 | 5.063 | 21 |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:32.388 | 5.177 | 18 |