A Bahreinben tavaly Sebastian Vettelt a célig hiába üldöző Kimi Räikkönennek az idén is fekszik a szahíri pálya, a péntek délutáni szabadedzésen a leggyorsabb kört teljesítette, majd a hosszú menetében is be tudott állni olyan tempóra a közepesen kemény gumikon, amelyet 20 körös távon senki más nem produkált.
Igaz, Fernando Alonso a Ferrari munkamegosztása miatt nem is ment hosszú etapot a lágyabb abroncsokon, a keményen száguldott, miközben a másik feladatot Felipe Massa hajtotta végre. A Ferrari ezúttal is meggyőző teljesítményt mutatott, még ha egy körön nem is tudta tartani a Lotus és a Red Bull tempóját – igaz, Alonso gyors körébe forgalom is közbeszólt.
A Red Bull a hosszabb menetek során a Mercedeséhez hasonló tempót mutatott, ami elmaradt a Lotusétól és a Ferrariétől, sőt még a Force Indiáétól is. A silverstone-i csapat megint meggyőző teljesítményt mutatott, egy körön és a hosszabb menetek során is. A Mercedes ezúttal nem tűnt ki a mezőnyből, de ott volt a többiek közelében, az idpőmérőn mindenképpen számolni kell Lewis Hamiltonnal és Nico Rosberggel.
És az is biztos, hogy a szombati időmérőnek sokkal nagyobb jelentősége lesz, mint a múlt hetinek, mert az autók tempója nagyon hasonló, és biztosan nem kell az első körök után a boxba rohanni új gumikért.
A közepesen kemények 20 kör körül bírnak, a kemények ennél többet, azaz a két kiállás borítékolható a vasárnapi versenyre – a nagyon bátrak esetleg egy kiállással próbálkozhatnak.
PERCRŐL PERCRE
SZOMBAT |
10.00–11.00: 3. szabadedzés |
13.00–14.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
14.30: leintették az edzést, Räikkönen zárt az élen Webber és Vettel előtt, az első tíz autó (a két-két Lotus, Red Bull, Ferrari, Force India és Mercedes) egy másodpercen belül zárt.
14.27: Räikkönen megkapta a kemény gumikat, miután a közepeseken a tempója egy idő után beállt 1:41-en, és sokkal jobban meg tudta tartani formáját, mint riválisai ugyanezen a keveréken. A finn egy körön és hosszú távon is rendkívül gyors, nem véletlenül az egyik esélyes a vasárnapi futamon.
A verseny 57 körös lesz, a lágyabb gumik az edzés alapján 20 kört bírnak, nem elképzelhetetlen az egy kiállásos verseny, de valószínűbb, hogy kétszer kell kereket cserélni vasárnap.
14.20: a Ferrari elégedett Alonso kemény gumis menetével, a spanyol az edzés végén megkapta a közepesen keményeket is, amelyekkel csak a gyors menetében volt kint.
Az eddigi nyolc Bahreini Nagydíjból hármat nyert meg Alonso, kettőt Massa, s egy-egy győzelmet aratott itt Button és tavaly Vettel is. Az időmérőkön Vettel tudott csak duplázni, a mostani mezőnyből csak Alonsónak és Massának volt itt egy-egy pole-ja rajta kívül.
Webber nagyjából Räikkönennel azonos etapot teljesített, azonos tempóban a finnel. Az ausztrálnak három rajthelyes büntetéssel kell számolnia, ami ezúttal drága lehet, az élmezőny tempója ugyanis nagyon hasonló, a rajthelyeknek és a startnak hatalmas jelentősége lehet a versenyen.
14.11: Massa szerint a hátsó gumijai már nem bírták tovább. Nagyjából annyit ment rajtuk, mint korábban Rosberg. A hetes kanyarban történt megcsúszása is jelezte, hogy már nem az igazi a Ferrari tapadása.
Massa és Räikkönen továbbra is azonos tempót ment, a brazil abroncsai használtan is tartották a finn tempóját.
14.07: Rosberg közel húsz kör után jelezte, hogy vége a lágyabb gumijainak.
14.05: Alonso a kemény, Massa a közepes gumin tesztel, mindketten gyorsak, alig van különbség a tempójuk között.
14.04: Vettel 16 kör után a közepes gumikon 1:42 fölé szorult, a Ferrari és a Lotus gyorsabb, de frissebbek is az abroncsaik. Mindenesetre nem romlik olyan mértékben a köridő a vöröseknél és azarany-feketéknél, mint a Red Bull esetében.
13.59: Vettel és Rosberg, akik egyszerre kezdték meg teli tankos menetüket, hasonló ütemben lassulnak, de a világbajnok köridői rendre hat-hét tizeddel jobbak, mint a Mercedes-pilótáé. Vettelre rászóltak, kímélje jobban a fékeket, mert túlhevültek.
13.56: a versenyzők már a nehéz autós meneteiket teljesítették, kipróbálták, milyen lesz használt gumikon a verseny első szakasza.
A brazil O Globo tévétársaság stábjának tagjaként Bahreinben tartózkodik Rubens Barrichello, csatlakozva korábbi riválisaihoz, a brit tévétársaságoknál dolgozó Damon Hillhez és David Coulthardhoz.
Az első 50 perc után Räikkönen, Webber, Vettel, Alonso, Di Resta, Massa, Grosjean, Rosberg, Sutil, Hamilton, Button, Vergne, Pérez, Ricciardo, Hülkenberg, Maldonado, Bottas, Chilton, Bianchi, Van der Garde, Pic sorrend alakult ki. A Marussiák visszakerültek a Caterhamek elé.
13.47: Räikkönen lila első és lila második szektort futott, s a kör végére is megtartott 3 századnyi előnyt Webberrel szemben, így az élre ugrott (1:34.154). Az utolsó kanyar előtt kissé állóra fékezte a gumiját, kiszélesítette az ívet, azaz jobb is lehetett volna a köre.
A Force Indiákra és a McLarenekre is felkerültek a lágyabb gumik, Di Resta a két Ferrari közé érkezett, Sutil a két Mercedest választotta szét, Button Hamilton mögé, a 10. helyre érkezett.
13.44: a tavalyi Bahreini Nagydíjon a 3. helyen célba érő Grosjean a lágy gumikon feljött a két Mercedes elé.
13.43: Webber megkezdte hosszabb közepesen kemény gumis menetét.
Pic és Gutiérrez autója összeért, a Sauber boxából azt tanácsolták a mexikóinak, maradjon a pályán, nem nagy a sérülés az autóján. Ám a bal első kerék defektes lett, így nem volt más választása, mint visszatérni a depóba.
13.38: Hamilton a lágyabb gumikon ment gyors kört, gyors első szektora után a másodikban lelassult, 8 tizeddel maradt el a kör végén Webbertől. A hatodik helyen állt, 3 tizeddel Rosberg mögött.
A Ferrari Alonso lassabb körét a forgalomnak tudta be.
Massa arra panaszkodott, hogy az első gyors köre végére érezhetően kopni kezdett a közepesen kemény gumi. A Pirelli pedig eredetileg a lágyat akarta idehozni a kemény mellé.
A Mercedeseken volt a sor. Rosberg 482 ezredre megközelítette Webbert, de maradt az ötödik a két Red Bull és a két Ferrari mögött.
13.32: Massa próbálta jobban beosztani a fehér betűs gumikat, de Alonso mögött maradt.
13.31: Alonso első szektora is lila volt, de ő is visszaesett, és csak 7 ezredet javított kemény gumis idején. Nem az a két másodperc, amit egy hete Sanghajban látható volt…
13.30: Vettel a lágyabb gumikon gyorsabb volt Webbernél az első szektorban, a másodikban viszont elmaradt tőle. A harmadikban is, így 98 ezredes hátránnyal a második helyre jött be.
13.28: egyre többen jöttek ki a pályára a közepes gumikon, amelyeket később a versenyre akarnak tesztelni teli tankkal. Räikkönen nem tartozott közéjük.
Az első szektorban csúcsidőt ment, akárcsak a másodikban. A harmadikban már nem jött össze,m de így is 1:34.184-et futott, és az élre állt. Szűk fél másodpercet javított kemény gumis idején, Alonsónál csak 133 ezreddel volt gyorsabb.
13.25: Webber is megkapta a lágyabb gumikat, azokon indult el újabb menetére.
13.22: Rosberg az 5. helyre száguldott előre, Vettel és Hamilton közé. Ennek ellenére autója rossz irányíthatóságára panaszkodott.
13.19: Vergne a közepes gumikon a 7. helyre jött fel.
13.17: az első roham után elcsendesedett a pálya, a két Mercedes, Massa és Vergne maradt kint. Rosberg a 9. helyen állt.
Vettel is ment egy gyors kört, 7 tizedes hátránnyal jött be, éppen Hamilton elé. Az angolt a boxból arról tájékoztatták, a középső szektorban nyolc tizedet veszít.
13.14: Hamilton pazar első szektor után a másodikban és a harmadikban veszített, egy másodperces hátránnyal a negyedik helyre jött be Alonso, Webber és Massa mögé.
13.12: Alonso első kísérletre 1:34.317-et ment.
Vettel is gyors kört próbált futni, de az utolsó kanyarban kisodródott, és közel három másodperccel elmaradt Webber idejétől.
13.10: Webber 1:34.664-gyel állt az élre, az ausztrál nem variált, elsőre gyors kört futott.
13.09: az előző edzés trendje folytatódik, a többség első mért köre nem gyors kör, inkább a gumik megfelelő formába hpozáésa a cél vele.
13.07: Hamilton elmérte az egyik féktávot, és lecsúszott az útról, de folytatni tudta.
Öt perccel a kezdés után a két Ferrarin és Rosbergen kívül mindenki a pályán volt, Button, majd Pérez állt az élre, utóbbi 1:35.866-tal. A mexikóiról Hamilton nyilatkozta, hogy látszik, nehezen viseli a McLarennél rá nehezedő nyomást.
13.05: Chilton 1:42.419-cel kezdett, Van der Garde 1:39.2-vel megelőzte.
13.02: az intermediate gumikra természetesen nincs szükség, a pilóták a kemény slickeken hagyták el a depót.
13.00: Chilton hagyta el elsőként a boxutcát, őt csapattársa, Bianchi követte, miután visszaülhetett autójába, amelyet az első szabadedzésen a venezuelai Rodolfo González vezetett.A Caterhamnél Kovalainen is visszaengedte az autót Giedo van der Gardénak.
Az első tréning után sokan voltak kíváncsiak arra, mit mond a Caterhambe idén először tartalék pilótaként beülő Heikki Kovalainen. A finn szerint az idei autó sokkal bizonytalanabb, mint a tavalyi, ezért nem csodálja, hogy a csapat rosszul kezdte a szezont.
Az első szabadedzés után elkezdett esni az eső a szahíri versenypályán, de a második tréningre felszáradt az aszfalt, amely 39 fokos – a levegő pedig 31.
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.154 | átlag: 206.929 km/ó | 31 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.184 | 0.030 mp h. | 26 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:34.282 | 0.128 | 29 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.310 | 0.156 | 29 |
5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:34.543 | 0.389 | 35 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:34.552 | 0.398 | 34 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:34.631 | 0.477 | 33 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.666 | 0.512 | 37 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:34.932 | 0.778 | 33 |
10. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34.976 | 0.822 | 29 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:35.356 | 1.202 | 32 |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.506 | 1.352 | 36 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:35.589 | 1.435 | 37 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.761 | 1.607 | 33 |
15. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:36.133 | 1.979 | 36 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:36.279 | 2.125 | 33 |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:36.579 | 2.425 | 28 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:36.616 | 2.462 | 34 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:37.061 | 2.907 | 33 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:37.313 | 3.159 | 33 |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:37.363 | 3.209 | 29 |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:37.970 | 3.816 | 34 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a szahíri pályán a Bahreini Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén az edzésen is csak ezeken a szakaszokon nyithatják ki a hátsó légterelőket.