Vettel nyert a Lotusok előtt, Alonsón kifogott a DRS

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.04.21. 13:13
null
Sebastian Vettel korán az irányítása alá vette a Bahreini Nagydíjat (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettel nyerte meg a Formula–1-es világbajnokság Bahreini Nagydíját, ezzel tíz pontra növelte előnyét a pontversenyben Kimi Räikkönen előtt, aki másodikként végzett. A harmadik helyen a finn lotusos csapattársa, Romain Grosjean ért célba. Fernando Alonso DRS-e a verseny elején elromlott, emiatt gyorsan egymás után kétszer is a boxba kellett állnia, és végül csak a 8. helyen ért célba, összetettben 30 pontra kerülve a vb-éllovastól.

Beigazolódtak az előzetes várakozások, a Bahreini Nagydíj első rajtkockájából induló Nico Rosbergnek esélye sem volt a dobogóra állnia Szahírban, de a várt Sebastian Vettel–Fernando Alonso csata elmaradt, a spanyol Ferrariján ugyanis az első körökben kiakadt a DRS, a végsebességet növelő hátsó légterelőelem nyitva maradt, így a Ferrari a kanyarokban a leszorító erő csökkenése miatt sebezhetővé vált.

Alonso korán kiment a boxba, ahol kézzel a helyére tették ugyan a vízszintes légterelőelemet, de a következő körben a spanyol újabb előzésénél megint nyitva maradt, így megint vissza kellett mennie a depóba, amivel végleg elvesztette az esélyét a jó eredmény megszerzésére. Végül nyolcadik lett, s a magabiztos győzelmet arató Vettellel szemben 30 pontra nőtt hátránya a vb-pontversenyben.

A második és a harmadik helyet a két Lotus szerezte meg, akárcsak tavaly. Kimi Räikkönen Paul Di Restához hasonlóan kétszer állt csak ki a boxba, így a sűrű boly elé került a nélkül, hogy át kellett volna verekednie magát rajta. Romain Grosjean sokat csatázott a Mercedesekkel és a McLarenekkel, valamint Mark Webberrel, de nagyobb tempójának köszönhetően még Di Restával szemben is sikerrel járt.

A Force India így is szép negyedik helyezést ünnepelhetett, és mindkét autója előkelő helyen végezhetett volna, ha az első körben Adrian Sutil nem koccan Felipe Massával. Ám defektje miatt a mezőny végére került, és nem tudott olyan sikeresen visszajönni, mint Alonso. Massa légterelője miatt, majd egy defekt miatt is nem tervezett szervizelésre kényszerült a boxba, így végül nem tudott pontot szerezni.

A 9. helyről induló Lewis Hamilton volt a jobbik Mercedes, a hajrában Webbert megelőzve 5. lett. A verseny egyik hősének Sergio Pérez bizonyult, aki hosszas csatározás után utasította maga mögé Jenson Buttont, majd a végén Alonsóval és Webberrel szemben is sikerrel járt. Lélegzetelállító manővereivel válaszolt eddigi kritikusainak, bár Button és Alonso várhatóan kevés lelkesedéssel beszél majd akcióiról.

Ami Rosberget illeti, négy kiállása után a 9. helyen ért célba, és két pontot kapott. Ennél biztosan többre számított.

A FUTAM

A Bahreini Nagydíj 57 körön át tart, az össztáv 308.238 kilométer lesz.

ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA TEKINTHET MEG.

Räikkönen a rajtrácsra vezető körében erős alulkormányzottságra panaszkodott, a szélnek tudta be, amely a rajtnál sokakkal kibabrálhat. Öt perccel a rajt előtt a levegő 29, az aszfalt 41 fokos. A mezőnyből Massa, Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Vergne és Gutiérrez kezdte el a felvezető kört a kemény keverékű gumikon, a többiek a közepest választották.

Mindenki gond nélkül teljesítette a felvezető kört.

Rosberg a rajnál még elöl maradt, de aztán ő és Alonso is visszaesett
Rosberg a rajnál még elöl maradt, de aztán ő és Alonso is visszaesett

A rajtnál Rosberg jól gyorsított ki, megőrizte első helyét, Alonso viszont a külső íven elment a Rosberget támadó Vettel mellett. A német a kör közepén visszavette a második helyezést. Di Resta megelőzte Massát, Sutil is támadta a brazilt, de defektet kapott, és visszaesett a mezőny végére.

Vettel a második körben megelőzte a gumijaival valóban nyűglődő Rosberget, de lecsúszott az ívről, így a Mercedes visszavette az első helyet.

Rosberg mögött összesűrűsödött a mezőny, mögötte Vettel, Alonso, Di Resta, Massa, Webber, Button, Pérez, Räikkönen, Grosjean, Hamilton volt a sorrend. A két McLaren jól rajtolt, Räikkönen elé került, a verseny egyik esélyesének tartott finn a 9. helyről próbált meg visszazárkózni.

A 3. körben Vettel elment Rosberg mellett, Alonso a 4. kör elején a célegyenesben szintén megelőzte Rosberget, aki Vettel miatt szintén nyithatta a hátsó szárnyat, és visszaszerezte a második pozíciót.

Az 5. köre elején Alonso megelőzte Rosberget, akitől már elhúzott Vettel annyira, hogy ne használhassa a DRS-t a védekezéshez vagy a visszatámadáshoz. A pole pozícióst már Di Resta támadta.

Miközben Di Resta is elment Rosberg mellett, Massának szóltak a boxból, hogy a Sutillal történő koccanás miatt megsérült az első légterelője. Vettel elhúzott, Alonsóra tapadt Di Resta, aki nagyon gyors volt a szabadedzéseken is biztató teljesítményt nyújtó Force Indiával.

Alonso fedélzeti kamerájából kiderült, hogy elromlott a DRS-e, így folyamatosan nyitva volt a hátsó légterelője, a kanyarokban a leszorítóereje csökkent. A spanyol a 7. kör végén a boxba állt, új kerekeket kapott, miközben a hátsó szárnyát kézzel becsukták a szerelői. A spanyol a 17. helyre esett vissza Bianchi mögé.

Alonso a Marussia megelőzésekor használta a DRS-t, amely megint úgy maradt. Elöl Massa megelőzte Rosberget, Webber és Grosjean a boxba állt új gumikért. Alonso is visszament a depóba, hogy visszaállítsák a légterelőjét. Ezzel elvesztette esélyét a jó eredményre.

A 9. körben Rosberg és Button cserélt kereket, Webber volt a leggyorsabb a pályán. Vettel a 10. körben ment ki a boxba, akárcsak Massa, Pérez és Hamilton. Di Resta vezetett Räikkönen előtt – ők ketten kétkiállásos stratégián voltak, szemben a többiekkel. Ezt Di Resta rádióüzenete is megerősítette.

Hülkenberg és Bottas sem volt kint ereket cserélni, ők Vettel előtt haladtak. Di Resta előnye 12 másodperc volt Vettellel szemben. A német ebből a 12. körben két és fél másodpercet faragott.

Hátrább Button, Rosberg, Massa, Pérez és Grosjean csatázott nagyot Webber mögött a hetedik helyért.

Vettel újabb három másodpercet faragott Di Restával szemben, Räikkönen közöttük autózott. Webber a 13. körben öt és fél másodperces hátránnyal követte csapattársát, Hülkenberg és Bottas kiállása után.

Di Resta a 14. körben szervizelt, Räikkönen a célegyenesben az élre állt, de Vettel az első kanyarra fordulva megelőzte, így visszavette a vezetést. Di Resta Rosberg, Button, Massa, Grosjean és Pérez mögött, a 9. helyen folytatta a száguldást.

Alonso Ricciardót megelőzve a 13. helyre jött fel, Räikkönen a 16. körben a közepes gumikról a keményekre váltott (kisebb malőr miatt időt vesztett), Maldonado és Alonso elé jött vissza.

Vettel vezetett Webber előtt, majd Rosberg, Button, Massa, Grosjean, Pérez, Di Resta, Hamilton, Hülkenberg, Räikkönen volt a sorrend. Massa azonban lelassult a vibráló első légterelője miatt, így többen elmentek mellette, és a boxba kellett jönnie cserééért. Az ő esélyei is szertefoszlottak.

Vettel és Alonso csatája néhány kör után véget ért
Vettel és Alonso csatája néhány kör után véget ért

A 18. körben Vettel másfél másodpercet adott Webbernek, és már 10.5 másodperces előnnyel vezetett.

Rosberg Mercedesén újra jelentkezett az átlagon felüli gumikopás, Button és Grosjean is megelőzte a 20. körben. A McLaren angol pilótája már a 3. helyen száguldott. Rosberg és Pérez a 20. körben együtt szervizelt újabb készlet kemény keverékért, Grosjean Buttont támadta.

A 21. körben Webber és Button kapott új kemény gumikat, Räikkönen megelőzte Hamiltont.

A 23. kör végén Vettel, Grosjean, Di Resta, Räikkönen, Hülkenberg, Webber, Alonso, Rosberg, Pérez, Button volt a sorrend, a két McLaren a célegyenesben megelőzte Rosberget. Vettel 21 másodperccel vezetett Grosjean előtt.

Alonso újabb kerékcserére ment a boxba, egy körrel később, a 25. körben Vettel is kiállt, de kényelmesen visszajött Grosjean és Di Resta elé.

A verseny ezen a pontján csak Vettel győzelme tűnt biztosnak, a további helyezések Grosjean, Di Resta és Räikkönen kevesebb kerékcseréből álló boxstratégiája miatt még a levegőben lógtak. A skót a 27. kör elején a célegyenesben megelőzte Grosjeant. Hátrébb Button és Pérez csatázott már hosszú körök óta, s így is a mezőny két leggyorsabb autója volt a két McLaren – egészen addig, amíg Vettel friss gumikon nem száguldott.

A 27. kör végén Grosjean megkapta a lágyabb keverékeket, a verseny során először.

Pérez és Button csatája a 20. körig volt tiszta, ekkor Pérez kezdte elveszíteni a türelmét, és hátulról megbökte csapattársa jobb hátsó kerekét. A légterelőjéről lerepült egy kis elem, de Button gumija látszólag nem sérült meg.

„Nekem jött hátulról, nyugtassátok meg!" – szólt Button a rádión. Mondták is a mexikóinak, hogy legyen óvatosabb, de Pérez tovább támadott. Grosjean és Rosberg utolérte őket, a gumijuk elkopott a nagy csatában. Button letaszította az útról Pérezt, s tovább panaszkodott a rádión.

Elöl Vettel könnyedén elszakadt Di Restától, már 16 másodperccel vezetett, Räikkönen viszont utolérte Di Restát. Mindenkinek egy kiállása volt hátra. A finn a 34. körben megelőzte Di Restát. Mögöttük Webber, Button, Grosjean, Pérez, Hamilton, Rosberg, Alonso volt a sorrend – mielőtt Rosberg kiállt kereket cserélni (közepesen keményet kapott). Grosjean pedig Button mellett is elment.

Räikkönen a 34. kör végén kiment második, egyben utolsó tervezett kerékcseréjére. Button is szervizelt.

Räikkönen a rádión azt kérdezte, miért cseréltek kereket ilyen sokkal a leintés előtt, a mérnöke azt mondta neki, ne aggódjon, bírni fogják a gumik. A finn megfutotta a verseny leggyorsabb körét, Di Resta a boxba hajtott, akárcsak a jobb hátsó defekttel bajlódó Massa – éppen az utolsó kanyarban durrant ki az abroncsa.

A 37. körben Webber is letudta utolsó kerékcseréjét, újra Grosjean volt a második. Räikkönen Hamiltonon túljutva már csapattársa mögött száguldott, 35 másodperccel Vettel mögött, akinek még egyszer jönnie kellett a boxba. Grosjean tervei nem voltak tiszták.

Hamilton is új gumikat kapott, akárcsak a 39. körben Pérez és Alonso. Kiállásuk után Vettel, Grosjean, Räikkönen, Di Resta, Webber, Button, Rosberg (ők hárman hatalmasat csatáztak Webber boxkiállása után, az ausztrál maradt a sor elején), Hamilton lett az első nyolc sorrendje. Pérez és Alonso a 9. és a 10. helyre jött vissza.

17 kör maradt hátra, Grosjean a közepes gumikon haladt, nehéz volt elképzelni, hogy végigmegy, de láttunk már csodát a Lotustól.

Vettel a 42. körben kapott új kerekeket, akárcsak Grosjean, aki újabb készlet közepest kapott. A német továbbra is tisztán vezetett, a francia Webber mögé, Button elé jött vissza.

A 44. körben Rosberg negyedszer is kereket cserélt, miközben Hamilton megelőzte a célegyenesben Buttont.

Vettel 8.8 másodperccel haladt Räikkönen előtt, Di Resta is ennyivel volt a finn mögött, de Grosjean közeledett a Force Indiához. Hátrébb Buttont végre megelőzte Pérez, majd Alonso is elment a 2009-es világbajnok mellett. A Ferrari pilótája már a 8. helyen haladt.

Button a 46. körben szintén negyedszer cserélt kereket, Alonso Pérezt is megelőzte, és már 7. volt. Grosjean a 47. körben egy másodperccet faragott Di Restával szembeni hátrányából. Három másodperc volt köztük. Hamilton közben Webbert támadta, az 5. hely volt a tét.

A Massával történő korai koccanása miatt csak a 15. helyen száguldó Sutil a leggyorsabb kört nézte ki vigaszdíjnak, a 44. körben futott 1:37.070-jével jó eséllyel pályázott rá, de Button friss gumikon volt.

Grosjean az 50. kör végére 1.2 másodpercre feljött Di Restára. A tavalyi harmadik helyezéséért hajtott. Hamilton megelőzte Webbert, és már az 5. helyen haladt. A 38 fokosra hűlt aszfalton jól ment a könnyű Mercedes.

Räikkönennek (balra) és Hamiltonnak is sikerült előrébb törnie, 
a finn a 2., az angol az 5. lett
Räikkönennek (balra) és Hamiltonnak is sikerült előrébb törnie, a finn a 2., az angol az 5. lett

Grosjean az 52. körben a célegyenes végén megelőzte Di Restát, aki nem tudott védekezni ellene, és a negyedik helyezéssel is kénytelen volt megelégedni. Ez remek eredmény a Force Indiától. Elöl kialakult a tavalyi dobogós sorrend.

Hamilton és Webber csatája folytatódott, az ausztrál visszaelőzött, de Alonso és Pérez közvetlenül mögöttük volt. A mexikói az 54. körben megelőzte Alonsót. A fiatal latin-amerikai ezen a versenyen átesett a tűzkeresztségen, Button és Alonso elleni csatája során megmutatta, méltó helye van az egyik élcsapatnál.

Vettel az 55. körben 1:36.961-gyel a verseny leggyorsabb körét futotta, jelezve, használt gumikon is nagyon gyors a Red Bull. Webber és Hamilton lélegzetelállító csatája tovább folytatódott.

Sebastian Vettel megszerezte idei második győzelmét a két Lotus előtt, Di Resta lett a negyedik.

Az ötödik helyre Hamilton jött be Pérez, Webber és Alonso előtt. A mexikói a végén az ausztrált is lehagyta.

BAHREINI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (57 kör, 308.238 km)
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:36:00.498
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault

9.111 mp h.

3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 19.507 mp h.
4. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 21.727 mp h.
5. Lewis Hamilton brit Mercedes 35.230 mp h.
6. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 35.998 mp h.
7. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 37.244 mp h.
8. Fernando Alonso spanyol Ferrari 37.574 mp h.
9. Nico Rosberg német Mercedes 41.126 mp h.
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 46.631 mp h.
11. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:06.450 p h.
12. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:12.933 p h.
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:16.719 p h.
14. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:21.511 p h.
15. Felipe Massa brazil Ferrari 1:26.364 p h.
16. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
17. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
18. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
20. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1 kör h.
21. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 2 kör h.
FELADTA
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 16 megtett kör
Leggyorsabb kör: Vettel (55. kör) 1:36.961
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 2 3 4 77
2. Kimi Räikkönen 1 3 4 67
3. Lewis Hamilton 2 4 50
4. Fernando Alonso 1 2 3 47
5. Mark Webber 1 3 32
6. Felipe Massa 3 30
7. Romain Grosjean 1 4 26
8. Paul di Resta 3 20
9. Nico Rosberg 2 14
10. Jenson Button 3 13
11. Sergio Pérez 2 10
12. Adrian Sutil 1 6
12. Daniel Ricciardo 1 6
14. Nico Hülkenberg 2 5
15. Jean-Éric Vergne 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 109
2. Lotus-Renault 93
3. Ferrari 77
4. Mercedes 64
5. Force India-Mercedes 26
6. McLaren-Mercedes 23
7. Toro Rosso-Ferrari 7
8. Sauber-Ferrari 5

A RAJT

ELŐZMÉNYEK

A Bahreini Nagydíj előtt közölte a Nemzetközi Automobil-szövetség, hogy az első három versenyhez hasonlóan a sivatagi futamon sem tudják használni az autók és a sportigazgatóság közötti telemetriai összeköttetést, így a DRS használata ezúttal is a pilóták belátására lesz bízva.Egy hete Kínában ebből adódtak problémák, több versenyzőt is vizsgáltak a futam után tiltott DRS-használat miatt, de végül senkit sem büntettek meg, hiszen az FIA feladata, hogy gondoskodjon a szabályozásról.

A verseny előtt három pilótát soroltak vissza a rajtrácson. Mark Webber és Esteban Gutiérrez a Kínai Nagydíjon okozott balesetet, míg Lewis Hamilton Mercedesében váltót kellett cserélni. Az angol a harmadik szabadedzésen kapott defektet, miután ráfutott egy, a pályán heverő fém alkatrészre, és az autó hátuljában több alkatrész is összetört. Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke fel is hívta rá a figyelmet, nem feltétlenül jogos a büntetés, ha a pilóta vagy a csapat hibáján kívül kell alkatrészt cserélni.

Rosberg sem tudja pontosan, hogy fogják bírni a gumijai
Rosberg sem tudja pontosan, hogy fogják bírni a gumijai

Hamilton büntetése az első az idén váltócsere miatt, tavaly az első négy futamon öt büntetést róttak ki a tengelykapcsoló nem tervezett cseréjéért.

A hőség a szokásos Bahreinben, a levegő 30, az aszfalt 42 fokos fél órával a rajt előtt.

A pilóták fél órával a rajt előtt elkezdték elhagyni a garázsukat, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. Rosberg kemény keverékű gumikon indult el, de a rajtnál az a közepes készlet lesz rajtam, amellyel a pole-körét teljesítette. A Mercedesért sokan aggódnak a gumik gyors kopása miatt, de egyes szakértők szerint korai lenne leírni Rosberg esélyeit.

Alonso és Vettel mindenesetre azzal számol, hogy a pole pozíciós néhány kör után lelassul hozzájuk képest.

Mindenki gond nélkül elfoglalta a helyét a rajtrácson.

Ross Brawn a rajtrácson nyilatkozva nem tűnik derűlátónak. „Ezekkel a gumikkal olyan, mintha a senki földjére mennénk" – mondta a Mercedes csapatfőnöke.

Erős szél fúj a szahíri pályán, mi miatt kissé hűvösebbnek tűnik az idő, és az aszfalt hőmérséklete is 40 fokra csökkent 10 perccel a rajt előtt.

MÁR ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA TEKINTHET MEG.

BAHREINI NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Nico Rosberg német Mercedes
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari
4. Felipe Massa brazil Ferrari
5. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
6. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
7. Mark Webber* ausztrál Red Bull-Renault
8. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
9. Lewis Hamilton** brit Mercedes
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
11. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
12. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
14. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
16. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
18. Charles Pic francia Caterham-Renault
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
22. Esteban Gutiérrez*** mexikói Sauber-Ferrari
*Webber három rajthelyes büntetést kapott, mert balesetet okozott a Kínai Nagydíjon
**Hamilton váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapott.
***Gutiérrez öt rajthelyes büntetést kapott, mert balesetet okozott a Kínai Nagydíjon

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a szahíri pályán a Bahreini Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén az edzésen is csak ezeken a szakaszokon nyithatják ki a hátsó légterelőket.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik