Kimi Räikkönen péntek délután a Bahreini Nagydíj második szabadedzésén úgy futotta a leggyorsabb kört, hogy az utolsó kanyar előtt elfékezte magát, és kissé lecsúszott a pályáról. A finn ezen a ponton nagyon keményen nyomta a Lotusnak, amely egyébként úgy haladt körről körre az 5412 méteres aszfaltcsíkon, mintha sínen húznák, erőlködésnek jele sem volt Räikkönennél.
Éppen ennek a könnyedségnek tudható be, hogy a 2007-es világbajnok autója a fékezéskor és kigyorsításkor sem gyakorol olyan nyomást a gumikra, amitől azok gyorsan elkopnának. A Lotus súlyelosztása és fékerő-elosztása is kulcsszerepet játszik ebben, főleg egy olyan pályán, mint a szahíri: éles kanyarok hosszú egyenesekkel váltják egymást, azaz szinte minden a fékezéstől és a kigyorsítástól függ – a Lotus ráadásul a legnagyobb végsebességgel rendelkezik az egyenesekben, ami szintén kedvez Räikkönennek.
„Szép dolog elsőként zárni az edzést, de sohasem tudhatjuk, mit tesznek a többiek. Nem is különösebben szokott érdekelni, csak az számít, hogy a saját feladatunkat megoldjuk – mondta Räikkönen. – A gyors köröm utolsó kanyarját elrontottam, azaz van még ledolgozható idő. A szél sokakat megtréfálhat, ezt sem szabad elfelejteni. Jól kezdtünk, gyorsak vagyunk, de nem annyira, amennyire szerettük volna."
A Red Bull és a Ferrari pilótái jelenthetik a legfőbb veszélyt Räikkönenre a hétvégén. A tavalyi Bahreini GP-t a pole-ból megnyerő Sebastian Vettel az első és a második edzést is az élcsoportban zárta (4., illetve 3. lett), de nem elégedett a rövid etapjaival. A Red Bullnak elvileg kedvez a Pirelli módosított gumiválasztása (a kemény mellett eredetileg a lágyat hozta volna, de a héten döntött úgy, hogy inkább a közepesen keményet szállítja).
„Könnyű autóval nem vagyunk elég gyorsak, de arra való a pénteki nap, hogy az ilyen jellegű problémákra megtaláljuk a megoldást. Hosszabb távon jó a sebességünk, de megint a gumik döntenek majd. A Ferrari és a Lotus nagyon erős" – mondta Vettel, aki a brit sajtónak még szimpatikusan nyilatkozott, amikor a Fernando Alonso és Mark Webber közös dubai vacsoráján készült fotóról faggatták („Mindenkinek szüksége van vacsorára, és elég unalmas lenne mindig egyedül kajálni."), de a spanyol sajtóval történt beszélgetése során „kedvesen" visszakérdezett: „Meztelenek voltak?"
A Pirelli szerint a hátsó kerekekre gyakorolt nagy terhelés miatt kizárható az egy boxkiállásos stratégia a vasárnapi versenyen, és a kétszeri kerékcserét is csak azoknál tudja elképzelni a beszállító, akik különösen óvatosan bánnak az abroncsokkal. A versenyre jellemző stratégia a három kiállás lehet, de a pálya szombati változásától függően eltolódhat az esély a két pit-stopra. „Még nem látjuk tisztán a képet, de az a tapasztalat, hogy a verseny során tovább bírják a gumik, mint a pénteki szabadedzésen. Három kiállásos stratégiát biztosan fogunk látni, és előfordulhat, hogy valakik megpróbálják két kerékcserével teljesíteni az 57 körös távot" – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. |
Webber csak egy valamiben biztos a Bahreini Nagydíj pénteki edzéseit követően: nem fog a pole pozícióból rajtolni. Igaz, ezt már a Kínai Nagydíj óta tudja, hiszen három rajthelyes büntetést hozott magával azért, mert nekiment Jean-Éric Vergne Toro Rossójának. A verseny kapcsán jó előérzete van.
„A második edzésen nem volt elég köröm, Sebastian telemetriai adataira kell hagyatkoznom – mondta Webber, jelezve, hogy a malajziai ellentét után is jól dolgozik együtt a csapattársával. – Az autó egyébként nagyon jónak tűnik, de sohasem dőlhetsz hátra, azt gondolva, hogy tökéletesen elvégezted a feladatod. Kimi nagyon erős, akárcsak a Ferrari, és a Mercedest sem írnám le, és a Force Indiák is ott vannak, az első négy sor akárhogy alakulhat. Fontos a lehető legelőrébbről indulni, mert most még csak az biztos, hogy a pole-ból nem rajtolhatok."
Fernando Alonsónak a pole pozíció megszerzése és a futamgyőzelem a célja, ezért nem biztos benne, hogy az autón hagyják a délelőtti edzésen kipróbált, még nem kiforrott fejlesztéseket, amelyek a jövőben nagyobb hasznára lehetnek a csapatnak. A Ferrari délután megosztotta a feladatokat két pilótája között, Alonso inkább a kemény gumikeveréket tesztelte.
„Jó a kocsi, nincs szükség nagy módosításra rajta. A pályát szeretem, tetszik az éles kanyarokkal összefűzött egyenesek koncepciója, amely rendszerint élvezetes versenyeket hoz. Annyi gondom van, hogy a szél folyamatosan felhordja a pályára a homokot, ami miatt lutri lehet az időmérő. Az élboly 2-3 tizeden belül van, jó lenne szombaton is benne lenni ebben a csoportban" – fogalmazott Alonso.
Felipe Massa szerint a Ferrari jó eséllyel várja a vasárnapi futamot, de a brazilnak egy hete Sanghajban nagy gondjai voltak a közepesen kemény keverékkel, amelyen péntek délután sokat körözött.
SZOMBAT |
10.00–11.00: 3. szabadedzés |
13.00–14.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
„Remélem, elég gyorsak vagyunk ahhoz, hogy esélyünk legyen a győzelemre. Jól reagál a kocsi a módosításokra, igaz, a közepes keverék a hátsó gumikon gyorsan elkopik, de ez másoknál is probléma. A kemény keverékeken nem sokat köröztem, azokról nem sokat mondhatok" – fogalmazott Massa.
Az első edzést a 13., a másodikat a 10., helyen záró Lewis Hamilton szerint a Mercedes sebességben és a gumik formában tartásában is le van maradva riválisaitól, így pedig aligha áll dobogóra zsinórban a harmadik futamon is.
„Úgy tűnik, nehéz és hosszú hétvégénk lesz, mindent megpróbálunk, hogy találjunk némi sebességet valahol – mondta Hamilton a második szabadedzést követően Bahreinben. – Ami a gumikat illeti, megpróbáltunk annyi kört futni rajtuk, amennyit csak lehet, talán szombaton még több megy, de megint három boxkiállást tippelek. A nagy melegben csak izzadunk, és a gumik is nagyon kényesek. Nem tudom, mások hogyan tudják formában tartani, azt hiszem, egyértelmű, hogy ezen a területen le vagyunk maradva."
Hamilton kisebb botrányt kavart Bahreinben, amikor azt mondta, a McLarentől kidobták a jerezi teszten, amikor beköszönt korábbi csapatának. Az újságírók ezt hallva rohantak át a McLaren bahreini motorhome-jába, ahol Sam Michael sportigazgató elmondta, csak udvariasan megkérte Hamiltont, távozzon, mert éppen szerelik össze Jenson Button autóját.
A McLarennél pénteken nem volt jele annak az előre lépésnek, amit a Kínai Nagydíjon láthattunk, a wokingi istálló megint a hatodik a sorban, s már az időmérő harmadik szakaszába jutás is bravúr lenne tőle. Sergio Péreznek ez Malajziában sikerült, a 9. rajtkockát szerezte meg, de ezúttal nem éppen derűlátó.
„Onnan, ahol most vagyunk, néhány tized javulással sem tudunk ellépni. Az időmérőn a harmadik szakaszba jutás lehet a legfőbb célunk, inkább a versenyre kellene kitalálni valamit. Talán néhány pontot szerezhetünk" – mondta Pérez, míg csapattársa, Jenson Button arra mutatott rá, hogy a szahíri pályán nehéz jól beállítani az autót, s akiknek ez pénteken sikerült, jelentős előnnyel várják a folytatást. Az angol abban bízik, a helyes úton jár.
A McLaren megint a Force India mögé került az erősorban, a silverstone-i csapat szerint ezen a versenyen legalább annyira versenyképesek lesznek, mint Malajziában, ahol csak a kerékcserék során történt malőrök miatt nem tudtak kiugró eredményt elérni. A kerékcsavarokkal adódott problémákat megoldották, így jogos a derűlátás.
1. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.154 | átlag: 206.929 km/ó | 31 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.184 | 0.030 mp h. | 26 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:34.282 | 0.128 | 29 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.310 | 0.156 | 29 |
5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:34.543 | 0.389 | 35 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:34.552 | 0.398 | 34 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:34.631 | 0.477 | 33 |
8. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.666 | 0.512 | 37 |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:34.932 | 0.778 | 33 |
10. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:34.976 | 0.822 | 29 |
11. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:35.356 | 1.202 | 32 |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.506 | 1.352 | 36 |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:35.589 | 1.435 | 37 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.761 | 1.607 | 33 |
15. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:36.133 | 1.979 | 36 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:36.279 | 2.125 | 33 |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:36.579 | 2.425 | 28 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:36.616 | 2.462 | 34 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:37.061 | 2.907 | 33 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:37.313 | 3.159 | 33 |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:37.363 | 3.209 | 29 |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:37.970 | 3.816 | 34 |
1. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:34.487 | átlag: 206.199 km/ó | 11 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.564 | 0.077 mp h. | 19 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.621 | 0.134 | 22 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:34.790 | 0.303 | 20 |
5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:34.949 | 0.462 | 17 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:35.069 | 0.582 | 22 |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:35.101 | 0.614 | 19 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:35.119 | 0.632 | 19 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:35.345 | 0.858 | 17 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:35.611 | 1.124 | 14 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:35.640 | 1.153 | 23 |
12. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:35.783 | 1.296 | 16 |
13. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:35.792 | 1.305 | 16 |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.014 | 1.527 | 19 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.485 | 1.998 | 20 |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:36.498 | 2.011 | 17 |
17. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:36.755 | 2.268 | 20 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.214 | 2.727 | 21 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:37.850 | 3.363 | 20 |
20. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:38.401 | 3.914 | 20 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:39.445 | 4.958 | 12 |
22. | Rodolfo González | venezuelai | Marussia-Cosworth | 1:40.215 | 5.728 | 7 |