Nico Rosberg egy éve Monte-Carlóban a második helyen végzett a Mercedesszel úgy, hogy a verseny során végig Mark Webber autóját üldözte közvetlen közelről. A legutóbbi két verseny első rajkockáját megszerző német az idén nem akar így járni, zsinórban harmadszor is a pole-ból indulna, hogy ezúttal már győzelemre is váltsa kvalifikációs sebességét.
A felkészülése kiválóan kezdődött, az első szabadedzésen mindenkinél gyorsabb volt, igaz, Fernando Alonsót csak 87 ezreddel előzte meg. A csütörtök délelőtti tréning alapján a Ferrari és a Mercedes mellett a Lotus is nagyon gyors, s bár a Red Bull eddig nem mutatta jelét gyorsaságának, vele is számolni kell.
Pastor Maldonado megmutatta, nem véletlenül bízott benne, hogy a hercegségben, ahol mindig is jól ment neki, sikerül nagyot alkotnia a rémes idénykezdet után. Az első másfél órát a hatodik helyen zárta.
A gumikra valóban nem lehet panasz, a Pirelli nem is aggódott amiatt, hogy a lágy és a szuperlágy keverékek nem fogják bírni. Monacóban minimális az abroncsok kopása, még az utolsó percekben is többen tudtak javítani eredményeiken, pedig 15-25 kör volt az abroncsokban.
Folytatás délután 14 órakor.
PERCRŐL PERCRE
CSÜTÖRTÖK |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
PÁLYAMÓDOSÍTÁSOK. A monte-carlói pályát a helyszín adottságai miatt nemigen lehet módosítani, s a mezőny szerint nincs is rá szükség. A rendezők minimális változtatásokat hajtottak végre: újraaszfaltozták a célegyenest és az elsőtől a harmadik kanyarig vezető emelkedőt, új kerékvetőt tettek az ötös és a 19-es kanyarba, valamint a tavalyi betétversenyeken történt balesetek miatt néhány helyen megerősítették a pályát szegélyező kerítést. |
GUMIK. A Pirelli a lágy és a szuperlágy keveréket szállítja a csapatoknak a hercegségbe, ahol nagyon kis mértékben kopnak az abroncsok. Paul Hembery, az olasz cég sportigazgatója szerint borítékolható, hogy két kiállással teljesítik a versenyzők a 78 körös, 260.52 kilométeres távot. |
Rosberg maradt az élen, az első nyolc egy másodpercen belül zárta az edzést.
11.29: Grosjean is javított, bejött a két Ferrari közé a 3. helyre. Räikkönen a 11. helyre jött fel.
11.27: Pérez is megelőzte Vettelt, és feljött Button mögé a 9. helyre.
11.25: Sutil az egyes kanyarban megpördült, de tovább tudott menni.
11.21: Räikkönen nem tudott javítani, a 13. helyen állt a Lotusszal, amellyel magához képest kőkeményen támadta a kerékvető köveket.
Az első öt helyezett (Rosberg, Alonso, Massa, Grosjean és Hamilton) három tizeden belül volt egymáshoz képest.
11.16: Webber a célegyenes végén csúnyán elfékezte magát, de nem sodródott ki a bukótérbe, tovább tudott menni.
11.15: Massa Ferrarija is gyorsabb volt Rosbergnél az első szektorban, sőt a másodikban abszolút csúcsot ment a brazil, aki a kör végére elvesztette az előnyét, és a harmadik helyre jött be, 199 ezredes hátránnyal.
A hátsó pozíciókban Bianchi tartja a lépést a két Caterhammel, Chilton viszont több mint egy másodperccel a trió mögött van.
11.10: Button is javított, Massa és Vettel közé jött fel.
A kör további részén elmaradt Rosbergtől, akit összességében 87 ezredre közelített meg.
11.06: állítottak a Ferrarin, Alonso a pályára visszatérve az első szektorban rekordidőt ment.
Fél órával az edzés vége előtt Rosberg, Alonso, Grosjean, Hamilton, Maldonado, Webber, Massa, Vettel, Pérez, Di Resta, Sutil, Räikkönen, Button, Bottas, Gutiérrez, Ricciardo, Hülkenberg, Van der Garde, Pic, Bianchi, Vergne, Chilton volt a sorrend.
10.58: Grosjean ezúttal nem hibázott, 242 ezredre megközelítette Rosberg legjobbját, és már a harmadik helyen állt. A Red Bullok a kör első szektorában 3-4 tizedet kaptak a Mercedesektől és Grosjeantól.
Grosjean biztató kört indított a Lotusszal, de az alagút utáni sikánban elfékezte magát, és odalett a jó eredménye. Rosberg az első szektorban csúcsidőt ment, de a kör végére „elfáradt”, 1:16.4 lett az eredménye.
10.53: Maldonado azt mondta, ha nem lesz rémes a Williams, a pályaismerete előreröpítheti az első tízbe. Az, hogy feljött a negyedik helyre, mindenképpen biztató számára.
10.52: Hamilton feljött a harmadik helyre, 6 tizedre Rosbergtől, 5-re Alonsótól. Mindegyik pilóta a lágy keveréket használta, ami ezen a hétvégén a keményebbik típus.
Az eredmények javulásában nagy szerepet játszik az újraaszfaltozott célegyenes és a 3-as kanyar felé vezető emelkedő új borítása.
10.50: Rosberg máris gyorsabb, mint a tavalyi első Alonso, 1:16.195-tel állt az élre. Mögötte Alonso, Massa, Hamilton, Webber, Räikkönen, Button, Vettel, Gutiérrez és Bottas sorakozott.
Massa az utolsó pillanatban döntött úgy, hogy bemegy a boxba, csak a mögötte érkező Chilton jó reflexein múlt, hogy nem ütköztek össze.
10.47: Rosberg, majd Alonso állt az élre, a spanyol máris 1:17-en belülre került: 1:16.842.
A brazil versenymérnöke elmondta, a tavalyinál a kör hét tizeddel lassabb a második szektorban, néggyel a harmadikban. Van még min javítani. Massa elmondta, a harmadik szektorban forgalomba került, mire Smedley azt mondta, ez itt elkerülhetetlen.
10.44: Massa 1:17.685-re ledolgozta legjobbját.
Az edzés felénél már kevesen időztek a boxban, a mezőny nagy része a pályán volt.
10.42: megérkezett Massa, a 2008-as pole pozíciós 1:18.818-cal állt azonnal az élre.
10.40: a Sauber-pilóta 1:19.770-re javított, tavaly Alonso 1:16.265-tel zárta az élen az első edzést. Ricciardo 17 ezreddel jobbat ment riválisánál.
10.39: Gutiérrez újabb másodpercet faragott a legjobb időn, Ricciardo még felet, 1:21.493-mal vezetett.
10.38: a mexikói visszaállt az élre, három tizeddel előzte meg az ausztrált, aki 1:22.825-tel válaszolt.
10.36: Ricciardo 1:24.468-cal átvette a vezetést. A két Toro Rosso, a két Sauber és Pic Caterhamje volt a pályán.
10.35: Gutierrez 1:29.219-cel kezdett.
A Williams érdekes megoldást választott, visszatért a tavalyi lépcsős orrkúphoz. A mérnökök elmondták, most csak kipróbálják a megoldást, aztán eldöntik, fennmarad-e az autón.
10.32: Gutiérrez törte meg a csendet – ez ma a mexikóiak feladata.
10.31: továbbra sincs mért kör, az aszfalt hőmérséklete a napsütés ellenére csökkent az edzés eleje óta, 30 és 31 fok között mozog.
A nagy tétlenségben Nico Rosberg banánt eszeget a Mercedesnél – talán sejti, milyen díjat fog kapni a hétvége után az Ideális Ív blog szerkesztőjétől?
Monacóban a kör 35 százalékát lehet padlógázzal teljesíteni, a felét annak, mint Monzában
Hamilton azt is elmondta, hogy a Mercedesnél nincs külön versenybeállítás és időmérős hangolás. Legalábbis Spanyolországban a versenytávra koncentrálva állították be az autókat, mégis a Mercedesé lett az első sor, és a versenyen visszaestek. A Red Bullnál ugyanakkor működik ez a kettősség, az ausztráliai egykörös tempó egy részét sikerült feláldozni azért, hogy a versenyen nagyobb esélye legyen Vettelnek és Webbernek.
10.17: a mexikói mért kör megtétele nélkül tért vissza a boxba.
A McLaren új első és hátsó légterelőt hozott Monacóba, ami nem meglepő, hiszen ide egyedi vezetőszárnyak szükségesek a maximális leszorító erő érdekében.
10.14: a csendes percek során Roscoe, Hamilton kutyája volt az edzés főszereplője, Nicole Scherzingerrel jelent meg a paddockban. Aztán pályára hajtott Pérez, aki tavalyelőtt időmérős balesete után el sem indult a versenyen, tavaly viszont ő jegyezte a leggyorsabb kört.
Több autón is látható volt az aerodinamikai hatást ellenőrző zöldessárga festék, a Ferrari, a Force India és a Toro Rosso is így térképezte fel a levegő mozgását.
10.10: Hamilton visszatért a depóba, üres lett a pálya, csendessé vált a hercegség.
10.07: a Mercedes angolja is elhagyta a boxutcát. Hamilton szerdán elmondta, hogy szerinte igenis érdemes kizárólag az időmérőre állítani az autót, hiszen az elmúlt évek megmutatták, hogy itt képes egy versenyző akár az egész versenyt a vonat elején tölteni.
10.05: már csak Hamilton nem ment ki a pályára.
Hülkenbergen látszik, hogy kicsit csalódott az idei szereplése miatt. Az elő körében a rádiós egyeztetés során a következőképp írta le a pálya leghíresebb kanyarját: „Akárhányas kanyar, a lassító…"
10.02: többen kimentek, Alonso arany festésű sisakot visel, ami már-már megszokott tőle itt és Szingapúrban is.
10.00: a két Sauber és Grosjean azonnal a pályára hajtott.
Monte-Carlóban rengeteget számít a pilóta, ezért nem meglepő, hogy már az első szabadedzésen is csak olyanok ülnek autóba, akik elrajtolnak a vasárnapi versenyen, azaz egyetlen tartalék sem kap lehetőséget.
9.58: mesés időben kezdődik meg a Monacói Nagydíj, a levegő 23, az aszfalt 32 fokos, felhők sehol, szinte szélcsend van a hercegségben.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:16.195 | átlag: 157.805 km/ó | 31 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:16.282 | 0.087 mp h. | 27 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:16.380 | 0.185 | 21 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:16.394 | 0.199 | 23 |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:16.469 | 0.274 | 28 |
6. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:16.993 | 0.798 | 27 |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:17.020 | 0.825 | 27 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:17.129 | 0.934 | 29 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:17.378 | 1.183 | 25 |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:17.380 | 1.185 | 23 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:17.509 | 1.314 | 26 |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:17.548 | 1.353 | 27 |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:17.625 | 1.430 | 20 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:18.193 | 1.998 | 26 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:18.454 | 2.259 | 25 |
16. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:18.754 | 2.559 | 28 |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:18.830 | 2.635 | 28 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:19.067 | 2.872 | 25 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:19.203 | 3.008 | 21 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:19.438 | 3.243 | 28 |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:19.773 | 3.578 | 20 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:20.225 | 4.030 | 21 |
Két hete Barcelonában mindenki azt hangsúlyozta, mennyire meghatározó az időmérő edzés eredménysora a verseny végkimenetele szempontjából, a futamon Fernando Alonso mégis nyerni tudott az 5. rajtkockából indulva. Monacóban is az időmérő fontosságáról szólt a felvezetés, nem véletlenül, s talán ezúttal teljes joggal.
Amint alábbi táblázatunkban is látható, az elmúlt kilenc évben csak Felipe Massa nem tudta győzelemre váltani pole pozícióját Monte-Carlóban, igaz, 2008-ban némi eső is közrejátszott abban, hogy a Ferrari brazil pilótája csak harmadik lett Lewis Hamilton és Robert Kubica mögött.
Győztes | Pole pozíció | Leggyorsabb kör | |
2003 | Juan Pablo Montoya | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2004 | Jarno Trulli | Jarno Trulli | Michael Schumacher |
2005 | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2006 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Lewis Hamilton | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2009 | Jenson Button | Jenson Button | Felipe Massa |
2010 | Mark Webber | Mark Webber | Sebastian Vettel |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
2012 | Mark Webber | Mark Webber | Sergio Pérez |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség a Monacói Nagydíjra csupán egy DRS-zónát jelölt ki, az alagútban ugyanis túl veszélyes lenne a hátsó légterelő kinyitása (az idén csak a Japán Nagydíj lesz még egy DRS-zónás). A szokás szerint a célegyenesben lévő zóna az aktiválási ponttól az első féktávig tart, aki a mérési pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén már az edzéseken is csak itt lehet kinyitni a légterelőt.