F1: jönnek a büntetőpontok, szabad a teszt - új szabályok

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.06.28. 17:17
null
Romain Grosjean tavaly ezért a spái balesetért eltiltást kapott. Jövőre kiszámíthatóbb lesz a büntetőrendszer (Fotó: Reuters)
A Nemzetközi Automobil-szövetség motorsport-világtanácsa kihirdette a 2014-es Formula–1-es szabályokat, amelyek szerint az idény alatt öt motor használható, a váltóknak öt helyett hat versenyt kell bírniuk egymás után, bevezetik a büntetőpontrendszert a pilótáknak, és visszatér az idény közbeni tesztelés, amelyek közül az egyikre várhatóan a Hungaroringen kerül sor.

A sportszabályzat egyik legfontosabb tétele, hogy a pilóták számára a következő idény elején életbe lép a büntetőpontrendszer, amelynek lényege, hogy ha valaki 12 hibapontot összegyűjt, automatikusan egy versenyre szóló eltiltást kap. A pontok (amelyekből egyszerre az eset súlyosságától függően egyet, kettőt vagy hármat lehet kapni) érvényessége 12 hónap, azaz át lehet vinni azokat a következő szezonra is.

A teszteket a Kanadai Nagydíjon kiszivárgott híreknek megfelelően négy helyszínen, egy-egy európai futam után tartják meg, a versenyt követő kedden és szerdán. Bár az FIA erről csak annyit írt, hogy európai futamok után lesznek, a nemzetközi szaksajtó szerint Barcelona, Silverstone, Hockenheim, a Hungaroring, Spa és Monza is a lehetséges helyszínek közé tartozik, de sok függ attól, melyiket követi azonnal másik viadal.

A versenynaptár tervezetét nem adta ki az FIA, állítólag azért, mert még nem sikerült kitalálni, hogyan rendezzék meg júniusban egymás utáni hétvégéken a Kanadai és a New Jersey-i Nagydíjat úgy, hogy egyik se ütközzön a június 14–15-ei Le Mans-i 24 órással. Utóbbi ugyanis védettséget élvez, nem eshet egybe F1-es hétvégével.

További újdonság, hogy minden motorgyártó egyfajta erőforrást készíthet a 2014-től 2020-ig terjedő időszakra, a hajtómű fejlesztése tilos. Egy szezonban az eddigi nyolc helyett csak öt erőforrást lehet használni, a váltóknak öt helyett hat egymás utáni futamot kell kibírniuk. A verseny során legfeljebb 100 kilogramm üzemanyag használható, ezt az FIA ellenőrizni fogja.

A boxutcában megváltozik a maximális megengedett sebesség mértéke: eddig az edzésen 60, a versenyen 100 kilométer per óra volt a határ, ezentúl egységesen 80 kilométer per óra lesz, kivéve Melbourne-t, Monacót és Szingapúrt, a hol biztonsági okokból 60 kilométer per óra lesz a limit.

Az első szabadedzés első 30 percére mindenki kapni fog egy extra készlet gumit, hogy akkor is legyen esemény a pályán.

Az autók minimális súlya öt kilogrammal magasabb lesz, mint az idén, az új turbómotorok ugyanis többet nyomnak a vártnál.

Ezen kívül betiltják a lépcsős orrszerkezetet, amelyet tavaly szinte mindenki használt, de az idén is megmaradt például a Lotusnál.

Az FIA arra is ígéretet tett, hogy rövidesen aláírják a Concorde-szerződést, amely az év eleje óta késik.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik