A Kanadai Nagydíj második szabadedzése az elsővel szemben végig száraz pályán zajlott, még az enyhe eső sem zavarta meg a száguldást, amely során Fernando Alonso jegyezte a leggyorsabb kört Montrealban, éppen hogy megelőzve Lewis Hamiltont.
A pilóták a versenyre szánt közepesen kemény és szuperlágy gumi mellett a Brit Nagydíjtól használandó, a Pirelli szerint biztonságosabb abroncsokat is használták. A délelőtti eső miatt rengeteg munka maradt délutánra, a könnyű autós körök után teli tankos száguldás vette kezdetét, amely során a csapatok nagy része meglepődött azon, mennyire jól bírják a körözést a szuperlágy abroncsok.
Persze mindebben szerepet játszott a hűvös idő is, az aszfalt hőmérséklete nem emelkedett 20 fok fölé.
Szombaton hasonlóan változékony körülmények között folytatódik a Kanadai GP Montrealban. 3. szabadedzés 16 órától, időmérő 19-től.
PERCRŐL PERCRE
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
BÜNTETÉS. Romain Grosjean tíz rajthelyes büntetést hoz magával a Monacói Nagydíjról. A két héttel ezelőtti futam sportfelügyelői azért rótták ki rá a büntetést, mert a hercegségben kilökte Daniel Ricciardót. |
KANADAI PÁLYÁK. Ez lesz a 44. Formula–1-es futam Kanadában. A jelenlegi pálya a Kanadai Nagydíj harmadik otthona, amelyen a 34. F1-es GP-t rendezik meg. Korábban Mosport (nyolcszor) és Mont-Tremblant (kétszer) adott otthont a futamnak, előbbiről ide kattintva olvashat. |
A versenyzők bőven kárpótolták magukat az esős nyitányért, az éllovas Alonso az utolsó percben a 48. körét kezdte meg.
Az utolsó percekre többen a közepesen kemény abroncsokra váltottak, Di Resta lemondott arról, hogy kijöjjön a pályára.
21.21: miközben az eső enyhült, és újra javultak a köridők a hosszú távú menetek során, Button autója váltóhiba miatt leállt.
Közben az FIA közölte, hogy a csapatfőnökök hagyományos pénteki sajtótájékoztatójára meghívott Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója, az olasz gyár ügyvédei javaslatára nem vesz részt a sajtóbeszélgetésen, mert a szövetség által vizsgált titkos Mercedes-tesztről esetleg olyat mond, ami árthat az ügyben a tárgyalás előtt.
Az első edzés hőse, Di Resta továbbra is a boxban várt.
21.15: az eső már a pálya több pontján is szemerkélt, egyre többen fékezték el magukat, a célegyenes előtt Räikkönen járt így.
21.12: Hülkenberg jelentett esőt az első szektorból, de az időeredmények kiegyensúlyozottak voltak, továbbra sem volt hatással rájuk az enyhe csapadék.
A szuperlágy gumik 19-20 fokos aszfalton tapasztalt tartósságán több csapat is meglepődött, a tervezettnél hosszabbra nyújtották a teli tankos menetet. Így tett a Red Bull, a Ferrari és a Mercedes is, a Lotusnál eleve maratoni menettel terveztek.
21.05: Pic még könnyű autóval próbálkozott, az utolsó helyről előreugrott Chilton és Van der Garde elé.
Miközben többen is teli tankos hosszú menetbe kezdtek, a Force Indiánál még Di Resta autóját szerelték.
Fél órával az edzés vége előtt Alonso, Hamilton, Grosjean, Webber, Rosberg, Massa, Vettel, Sutil, Button, Ricciardo, Räikkönen, Pérez, Di Resta, Maldonado, Vergne, Bottas, Gutiérrez, Hülkenberg, Bianchi, Chilton, Van der Garde, Pic volt a sorrend.
20.59: egyre erősebben esett az eső, de még mindig lehetett slick gumikkal száguldani, és javultak is az eredmények.
Egyedül Di Resta maradt adós gyors körrel a szuperlágy gumikon, a skót, alig, hogy kiment a boxból, üzemanyag-adagolási problémát jelzett a rádión, ezért mért kör helyett visszatért a boxba. A 12. helyre csúszottvissza korábbi gyors körével.
20.53: Alonso az újabb gyors körét végigvitte, és 1:14.818-cal az élre állt – 12 ezreddel Hamilton előtt. Grosjean feljött a 3. helyre.
Rosberggel közölték a boxból, hogy az első kerekei túl hidegek, miközben a hátsók túlhevültek. A korábbi évekre jellemző probléma a Mercedesnél.
20.50: Hmailton 1:14.830-ra javított, a hűvös aszfalton a Mercedeseken is jól bírták a szuperlágy gumik. Rosberg a két Red Bull közé jött be, Massa az 5.helyre zárkózott fel. Alonso kiváló első szektora ellenére a 10. maradt.
Ricciardo a Toro Rossóval feljött az 5. helyre, a két Ferrari is megjelent a szuperlágy gumikkal.
20.48: Hamilton is megkapta a szuperlágyakat, 1:15.006-tal az élre állt velük. A Mercedes egy körön Montrealban is elképesztően gyors.
20.45: Räikkönen tovább gyorsult a szuperlágyakon, már csak 38 századra volt az éllovas Red Bulltól, amely Webber lett 1:15.212 perces körével.
Räikkönen újabb próbálkozásával az 5. helyre jött fel, 452 ezredre Vetteltől. Pérez közel volt a finnhez a javulás jeleit mutató McLarennel.
20.42: Webber is megkapta a szuperlágyat, megelőzte Vettelt, aki 1:15.280-nal visszaelőzte. Az előző körben inkább a forgalom zavarhatta meg.
20.41: Räikkönen 7 tizedes hátránnyal a hetedik helyre jött fel a szuperlágy gumikon. A Lotus lassan hevíti fel az abroncsait, de tovább tartja őket használható állapotban.
Vettel egy lassabb kör után ismét belehúzott, de csak az első szektorában lett jó az eredmény, utána lelassult. Ennyit bír a szuperlágy?
20.39: Vettel a piros betűs abroncsokon 1:15.378-ra javított, és az élre állt. A német 1.3 másodpercet javított korábbi legjobbjához képest.
Az esőcseppek miatt egyre többen kaptak szuperlágy gumikat.
A következő körében azonban már egy tizedre megközelítette Hamiltont.
20.35: Alonso újabb nagyon gyors kört rontott el az utolsó kanyarkombinációban, amelyet ezúttal átvágott.
Megjelentek az első esőcseppek a pálya környékén.
20.34: Di Resta a közepesen keményen feljött a második helyre.
20.32: Hamilton újabb tizedet faragott legjobbjából, amelyet 1:15.620-ra javított.
Az edzés harmadánál Hamilton, Massa, Rosberg, Di Resta, Alonso, Webber, Pérez, Vettel, Sutil, Button, Grosjean, Ricciardo, Räikkönen, Vergne, Maldonado, Gutiérrez, Bottas, Bianchi, Hülkenberg, Pic, Van der Garde, Chilton a sorrend.
Van der Garde kapta meg elsőként a szuperlágy gumikat. A Caterham várja az esőt. A holland az utolsó kanyarban csúnyán elfékezte magát, nem javított.
20.27: Hamilton 1:15.702-vel az élre ugrott.
20.25: az eredmények javulása a pálya tisztulásának tudható be, a levegő ugyanis még mindig 17, az aszfalt pedig továbbra is 19 fokos.
20.22: egyre többen kaptám meg a versenyre való gumikat. Pérez viszont visszakapta a próbaabroncsokat, amelyekkel feljött a harmadik helyre.
Webber megpördült a hatos kanyarban, de tovább tudott menni. A két Red Bull borotvaélen táncol.
20.18: Vettel feljött az ötödik helyre. Az első 11 egy másodpercen belül volt.
Massa a monacói balesete után új kasztnit kapott, amelyet sikerült jól belőni. Alonso viszont a célegyenes elején majdnem a falnak ment a sikánból kijövet.
20.16: Massa 1:16.001-gyel megelőzte a skótot, miközben Vettel az első kanyarban kisebb hibát vétett. A közepesen kemény gumikon a német a 10. helyre jött be.
20.14: Di Resta 1:16.382-vel átvette a vezetést, jelezve, hogy az első edzés legjobb eredménye nem feltétlenül a véletlen műve volt.
Péreznek és Vettelnek még mindig nem volt időeredménye. Az élmezőnyben Webber, Sutil, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Grosjean, Di Resta, Massa, Button, Rosberg sorrend alakult ki az első 12 perc után.
20.09: Webber 1:16.513-mal visszaállt az élre, a próbagumik a legtöbb pilótának beváltak.
Button arra panaszkodott, hogy nem tudja felmelegíteni az első gumikat a próbakészletből. A McLaren behívta, hogy közepesen keményet adjon neki.
20.07: Räikkönen bement 1:17 alá, 1:16.979-cel állt az élre.
20.05: villámgyorsan javultak az eredmények, Rosberg már 1:17.332-vel vezetett, Webber egy tizeddel volt mögötte.
20.04: az első gyors körök után Webber állt az élen 1:18.516-tal, két és fél másodperccel jobb idővel, mint amivel Di Resta az élen zárta az első edzést.
A pilóták többsége azt a – jelenleginél elméletileg biztonságosabb – gumikészletet használja, amelyet a Pirelli már ezen a versenyhétvégén bevetett volna élesben, de néhány csapat meggátolta ezt a tervet, így most csak próbát tesznek vele, mielőtt a Brit Nagydíjon élesben használják.
20.00: Gutiérrez, Räikkönen és Pérez ment ki a pályára, őket azonnal követték a többiek, két percen belül húszan köröztek. Csak Vettel és Massa maradt a boxban.
19.59: Pic visszaült a Caterhambe, amekyet az első edzésen az amerikai Alexander Rossi vezetett. A csapatrádió szerint a francia három mért körös menettel kezdi a tréninget.
Kellemetlen helyzetbe hozta pénteken Fernando Alonsót az egyik fotóügynökség, amely a Ferrari-pilóta Twitteren közölt képére (az autogramosztás volt rajta) reagálva ugyanazt a fotót csatolva azt írta: „Ez óriási, Fernando! Lopod a képeinket, amivel tisztában vagy, hiszen leszeded róluk a feliratunkat:"
Hokiláz a Sauber-istállónál: a kiscsapatnál vendégeskedik a hétvégén az NHL-ben szereplő Montreal Canadiens svájci hokisa, Raphael Diaz, valamint a Detroit Red Wingsnél profiskodó Damien Brunner.
19.55: a montreali pályán továbbra sem esik az eső, de a hivatalos meteorológiai szerv 20 százaléknyi esélyt adott annak, hogy a másfél órás tréning alatt (inkább az utolsó fél órában) elered. A körülmények a száraz pálya ellenére sem nevezhetők optimálisnak, a levegő 17, az aszfalt 19 fokos.
Az első szabadedzés a váltakozó körülmények miatt elsősorban az esősnek ígérkező szombati időmérőre való felkészülés szempontjából lehetett hasznos, a leggyorsabb körök alapján nehéz lenne megmondani, ki a hétvégi futam fő esélyese. Bár a Force India a 100. nagydíjára készülve valós esélyt látott egy dobogós helyezés megszerzésére, a győzelemben még nemigen reménykedhetnek.
A Williamsnél nagy volt a sürgés a két edzés között, Pastor Maldonado ugyanis odacsapta az autóját az első edzés hajrájában, és meg kellett javítani. Sikerült, a venezuelai gépe menetre kész.1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:14.818 | átlag: 209.837 km/ó | 48 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:14.830 | 0.012 mp h. | 45 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:15.083 | 0.265 | 40 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:15.212 | 0.394 | 46 |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:15.249 | 0.431 | 46 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:15.254 | 0.436 | 43 |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:15.280 | 0.462 | 41 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:15.396 | 0.578 | 43 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:15.422 | 0.604 | 29 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:15.566 | 0.748 | 38 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:15.599 | 0.781 | 35 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:15.661 | 0.843 | 39 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:15.855 | 1.037 | 22 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:16.319 | 1.501 | 46 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:16.351 | 1.533 | 38 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:16.374 | 1.556 | 40 |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:16.475 | 1.657 | 45 |
18. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:16.929 | 2.111 | 35 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:17.070 | 2.252 | 41 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:17.236 | 2.418 | 35 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:17.888 | 3.070 | 45 |
22. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:18.392 | 3.574 | 39 |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a montreali pályán a Kanadai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) egyetlen mérési pontok tartozik, aki ezen a ponton (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a hátsó egyenesben és a célegyenesben is kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. A két zóna azonban rövidebb a 2011-esnél (tavaly csak egy zóna volt), az első 113, a második egy méterrel.