A Williams-istálló tavaly győzelmet ünnepelt Barcelonában, a Sauber pedig négy dobogós helyezést is jegyzett – fennállása során először pezsgőzhettek pilótái egynél több alkalommal. Mindkét csapat nagy várakozással tekintett a 2013-as szezon elé, de hamar kiderült, hogy vakvágányra futottak.
SAUBER – HÜLKENBERG TEHETSÉGE NÉLKÜL SEHOL SEM LENNÉNEK
A Sauber új, szuperkeskeny vázát az idény előtti teszteken alaposan szemügyre vették a riválisok, s fel voltak készülve arra, hogy ha nagyot alakít a Force Indiától elcsábított Nico Hülkenberg, bizony el kell kezdeni a koppintást. Matt Morris és stábja azonban elszámolta magát, a Sauber pedig úgy járt, mint a McLaren: tavalyi kifejezetten gyors autója helyett teljesen új koncepciót készített, ami nemcsak hogy túlságosan költséges megoldás volt, a várt eredményt sem hozta meg. Magyarul: hatalmas bukta.
Hülkenberg néha-néha behozza az autót pontszerző helyre, de ez inkább a saját érdeme, nem véletlenül figyelnek rá a nagy csapatok is. Nem úgy csapattársára, Esteban Gutiérrezre, aki finoman fogalmazva nem a legjobb ütemben került be a nagy Sauber-körforgásba – a középmezőny végén kullog, miközben sokkal érettebb és gyorsabb csapattársa simán megveri az időmérőkön és a versenyeken is. Némi mázlival ő is szerezhet pontot, de ahhoz, hogy hosszú távon az F1-ben maradjon, nagy szüksége lesz a mexikói szponzoraira.
A Sauber a nyáron a csőd szélére került, ahonnan néhány orosz konzorciummal kötött együttműködési szerződés rángatta ki, de ennek ára van: Szergej Szirotkinnak jövőre be kell ülnie az egyik versenyautóba, ami nagyon rossz hír Gutiérreznek, hiszen két, ennyire tapasztalatlan pilótával nekivágni a 2014-es szezonnak túlságosan merész lenne. Egyelőre annak is örülnek Hinwilben, hogy maradni fognak az F1-ben, de előbb-utóbb gondolkozni kell a jövő évi felálláson.
WILLIAMS – AZ IDÉN KIDERÜLT, VAN LEJJEBB A 2011-ES MÉLYPONTNÁL
A Williamsnél a biztató téli tesztek után Ausztráliában nagy pofont kapott Pastor Maldonado, aki egészen odáig elhitte, ismét harcban lehet a futamgyőzelmekért. Csalódottságát nem leplezte, egyszerűen vezethetetlennek nevezte az autót, amellyel azóta sem szerzett pontot. Az időmérőkön is legfeljebb csapattársával, az újonc Valtteri Bottasszal és a sauberes Gutiérrezzel csatázhat, nemhogy a pole-ba, az időmérő harmadik szakaszába jutásra sincs esélye. Bottas Kanadában a harmadik rajthelyet elcsípte ugyan, jól jelezte az autó képességeit, hogy onnan sem volt esélye a pontszerzésre.
Sir Frank Williams lánya, Claire Williams Toto Wolff Mercedeshez távozása után megbízott csapatvezetőként reménytelenül küzd az elemekkel, próbál szponzorokat szerezni, miközben a szakmai stábon is alakítgat apja segítségével. Augusztusban érkezik Pat Symonds, a Benetton és a Renault korábbi sikerkovácsa, a Marussián tanácsadóként segíteni képtelen szakember segítségével elindítanák a fellendülést. Talán jövőre, a Mercedes-motorral…
Addig is az évad fő célja a 2011-es gyalázat elkerülése, a tavalyelőtti öt vb-pont az eddigi legalacsonyabb termés a 600 vb-futamot számláló gárda történetében. Egyre inkább úgy tűnik, van lejjebb.
CATERHAM, MARUSSIA – BIANCHIT LESZÁMÍTVA ANNYI REMÉNY SINCS, MINT AZ ELŐZŐ ÉVEKBEN
A két kiscsapat az idén sem tudta megtenni a középmezőny utoléréséhez szükséges lépést, pedig a Williams és a Sauber gyengélkedése miatt talán az idén lett volna rá a legnagyobb esély. Csakhogy a két gárda eljutott arra a pontra, amikor már fizető pilótákra van szükség a fennmaradáshoz, és a Heikki Kovalainen, illetve Timo Glock alkalmazásának köszönhető remény is elszállt.
A Caterham esetében pilótafronton teljes a kilátástalanság, a Marussiánál viszont ott van Jules Bianchi, aki rendszerint a leggyorsabb a négy pilóta közül, és a Ferrari akadémistájaként esélye van rá, hogy szponzorpénz nélkül is az F1-ben maradjon.
A többiekre pedig évek múltán csak azok a fanatikusok fognak emlékezni, akiknek a következő nevek is mondanak valamit (például): Gregor Foitek, Oscar Larrauri vagy Olivier Grouillard.
SAUBER 7. pont (8.) | ||||||||||
Nico Hülkenberg (német, 25 éves) | - (11.) | 8. (12.) | 10. (10.) | 12. (14.) | 15. (15.) | 11. (11.) | - (9.) | 10. (14.) | 10. (10.) | 7 (15.) |
Esteban Gutiérrez (mexikói, 21) | 13. (18.) | 12. (14.) | kiesett (17.) | 18. (22.) | 11. (19.) | 13. (19.) | 20. (15.) | 14. (17.) | 14. (14.) | 0 (18.) |
WILLIAMS 0 pont (9.) | ||||||||||
Pastor Maldonado (venezuelai, 28) | - (17.) | - (16.) | 14. (14.) | 11. (17.) | 14. (17.) | - (16.) | 16. (13.) | 11. (15.) | 15. (18.) | 0 (16.) |
Valtteri Bottas (finn, 23) | 14. (16.) | 11. (18.) | 13. (16.) | 14. (15.) | 16. (16.) | 12. (14.) | 14. (3.) | 12. (16.) | 16. (17.) | 0 (17.) |
MARUSSIA 0 pont (10.) | ||||||||||
Jules Bianchi (francia, 23) | 15. (19.) | 13. (19.) | 15. (18.) | 19. (19.) | 18. (20.) | - (20.) | 17. (19.) | 16. (19.) | - (19.) | 0 (19.) |
Max Chilton (brit, 22) | 17. (20.) | 16. (21.) | 17. (19.) | 20. (21.) | 19. (21.) | 14. (22.) | 19. (20.) | 17. (20.) | 19. (21.) | 0 (21.) |
CATERHAM 0 pont (11.) | ||||||||||
Charles Pic (francia, 23) | 16. (22.) | 14. (20.) | 16. (20.) | 17. (18.) | 17. (22.) | - (18.) | 18. (18.) | 15. (18.) | 17. (22.) | 0 (20.) |
Giedo van der Garde (holland, 28) | 18. (21.) | 15. (22.) | 18. (21.) | 21. (20.) | - (18.) | 15. (15.) | - (21.) | 18. (22.) | 18. (20.) | 0 (22.) |
Zárójelben a rajthely szerepel. Az utolsó oszlopban a vb-pontok, zárójelben az összetettbeli helyezés szerepel. A nulla pontosak között a helyezések rangsorolnak. | ||||||||||
Az eddigi versenyek sorrendje: Ausztrál GP, Malajziai GP, Kínai GP, Bahreini GP, Spanyol GP, Monacói GP, Kanadai GP, Brit GP, Német GP |