Lewis Hamilton a rádióbeszélgetésben meglepetten reagált arra, hogy megszerezte az első rajtkockát a vasárnapi Magyar Nagydíjra, s az időmérőt követő sajtótájékoztatón is megerősítette, nem számított ilyen eredményre. Hozzátette, a versenytől sem vár sokat.
„Azért meglepő a pole pozíció megszerzése, mert nem is volt igazán tökéletes a köröm. Azt hittem, Sebastian simán megszerezte az első rajthelyet, de talán hibázott valahol – mondta Hamilton. – Nagyon meleg van, nehéz így vezetni, de sokat segít, hogy az élről rajtolok, itt ugyanis nagyon nehéz üldözőként versenyezni. A célegyenes hosszú, sokára érünk az egyes kanyarhoz, de aki ott elsőként fordul, nagy előnyt szerez. Seb és Romain nagyon gyorsak lesznek, nehéz lesz ellenük, a győzelemhez valóságos csoda kellene.”
Sebastian Vettel éppen a Red Bull versenytempója miatt nem aggódik amiatt, hogy kikapott Hamiltontól, és csak a 2. rajtkockát szerezte meg, ami ráadásul a pálya koszos oldalára esik.
„Elégedett voltam a köreimmel, nem éreztem lassúnak egyiket sem, de a Mercedes szokás szerint nagyon erős volt az időmérőn, és Lewis páratlan kört futott, elég csak azt megnézni, mennyivel megverte Nicót – mondta Vettel. – A második körömben talán veszítettem a középső szektorban, mert nem voltam elég agresszív, de most butaság lenne ezen töprengeni. Így is nagyon jó helyen vagyok, nem hiszem, hogy rosszak lennének az esélyeim.”
A Magyar Nagydíj sportfelügyelő testülete szombat délután vizsgálatot kezdett a Lotus-istálló ellen, mert Romain Grosjean autója megbukott az időmérőt követő ellenőrzésen. Az E21-es padlólemeze a rugalmassági próbán ért el rossz eredményt. Végül nem büntették meg, mert a Lotus mérnökei elmagyarázták, megrongálódás miatt mozdult el a padlólemez, és ezt az indoklást a sportfelügyelő testület elfogadta. Az FIA közleménye szerint a telemetria kimutatta, hogy Grosjean autója az időmérő második szakasza során szenvedett sérülést, és a videofelvételek megerősítették, hogy a 11. körben érte a szóban forgó ütés az alkatrészt. A Magyar Nagydíj sportfelügyelő testületében Allan McNish, a Toyota korábbi skót pilótája képviseli a korábbi versenyzőket. |
Vettelnek mindazonáltal lehet oka az aggodalomra, a délutáni GP2-es versenyen ugyanis a harmadik helyről induló Felipe Nasr annak ellenére könnyedén lerajtolta a második Fabio Leimert, hogy a pole pozíciós Tom Dillmann csúnyán beragadt. (Más kérdés, hogy a jobb versenystratégiát alkalmazó Jolyon Palmer, Marcus Ericsson duó mindkettejüket megelőzte.) A Német Nagydíjon a GP2-es és GP3-as futamok közül négyből háromszor a második helyről induló fordult elsőként az egyes kanyarba, és az F1-es futamon is sikerült Vettelnek a ugyanonnan az élre törnie.
A harmadik rajtkocka a tavaly Mark Webber által „első körös ámokfutónak” elkeresztelt Romain Grosjeané, de a francia az idén nem okozott annyi zűrt a rajtoknál, mint 2012-ben, ezért talán a tiszta oldal lehetőségét megérezve bátran fog rajtolni.
„A lágy gumikon nem túl jó az autó, de a közepesen keménnyel egy szavam sem lehet – mondta a francia. – Remélem, a versenyen lesz lehetőségem arra, hogy a győzelemért csatázzak, hiszen nagyon jól alakul a hétvégénk.”
A Pirelli az időmérő edzés utáni jelentésében kiemelte, hogy a közepesen kemény és a lágy abroncs között az első mért körben látott másfél másodperces különbség miatt utóbbi volt az ideális a kvalifikációra, míg a versenyen a fehér betűs gumikat fogják többet használni. Az olaszok nem foglaltak állást abban, hogy két vagy három boxkiállás lenne az ideális versenystratégia, de azt elárulták, hogy két kiállás esetén a 70 körös futam 14. körében cserélik le a lágy gumit közepesen keményre, amelyet a 42. körben újabb közepes keverékre váltanak. Három kiállás esetén ideális esetben az első kerékcsere a 13. körben történik, és a pilóta újabb készlet lágy gumit kap. Utána a 26. és a 48. körben áll ki közepesen kemény abroncsokért. |
Fernando Alonso az 5. helyezése ellenére nagyon feldobottan nyilatkozott, nem leplezte örömét amiatt, hogy Lewis Hamilton megelőzte Sebastian Vettelt, aki így a pálya koszos oldaláról rajtol a vasárnapi versenyen. A spanyol azt sem zárta ki, hogy a tiszta oldalról indulva már az első kanyarban a vb-éllovas német elé kerüljön.
„Jobb lett volna előrébb végezni, de az ötödik rajthely a papírforma. Nagyon fontos lesz a jó rajt, amelyhez adott a pálya tiszta oldala. Ennek a tényezőnek a fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Ha jól rajtolok, több helyezést is nyerhetek, és a legfontosabb, hogy megpróbáljak rögtön az első egyenesben Vettel elé kerülni – mondta a spanyol. – Vettel a legnagyobb riválisom, csökkentenem kell a hátrányomat vele szemben a pontversenyben, azaz előtte kell végeznem. Az előzésre az első alkalom a rajt lesz.”
A versenystratégiáról mindenki óvatosan nyilatkozott nem volt ezzel másképp Alonso sem.
„Nem tudjuk, mennyi boxkiállásra lesz szükség, nyitottnak és rugalmasnak kell lennünk, hiszen ekkora hőségben bármi megtörténhet. Szenvedni fogunk, de ez elkerülhetetlen” – emelte ki a Magyar Nagydíj 2003-as győztese.
A spanyol mellől Kimi Räikkönen indul, a finn úgy véli, az új Pirelli-gumik, amelyeken a tavalyi szerkezetre illesztették az idei keverékeket, rontja a Lotus esélyeit.
„Az új gumik, főleg az elsők, nem olyan jók, mint amiket eddig használtunk, nekem legalábbis messzebb vannak az ideálistól. Talán ha meredekebb első légterelővel megyek, gyorsabb lettem volna, de így is sokkal elégedettebb vagyok, mint a szabadedzések után. Van még mit javítanunk, vannak ötleteink, de egy hétvége kevés ahhoz, hogy mindent megvalósítsunk” – mondta a finn, akinek fizetésével késik az anyagi gondokkal küszködő Lotus-istálló.
Mark Webber Red Bulljában a KERS és a váltó elektronikája is tönkrement az időmérő edzésen, így bár az ausztrál szenzációs körrel még továbbjutott a második szakaszból, a harmadikban nem is futott mért kört, így csak a 10. rajthelyről indulhat
„KERS, váltó, amit akartok. Elmondhatatlanul bosszantó és elkeserítő az autót ennyire a valós képességei alatt vezetni. Nagyon hülye helyzet, ez a pálya brutális ahhoz, hogy ennyi rajthelyet veszítsek – mondta Webber, akinek testbeszédéből is sugárzott a csalódottsága. – Az első sorért kellett volna küzdenem, erre a pokoli tizedik rajthelyre kényszerülök. Púp a hátamon. Hihetetlen, hogy ennyit dolgozunk, és egymás után két hétvégén is előfordul.”
Webber tavalyelőtt és tavaly a Red Bull stratégiai baklövései miatt maradt távol a dobogótól (ötödik, illetve nyolcadik lett), az idén azonban csoda kellene, hogy a verseny végén pezsgőzhessen.
„Végig a határon kell autóznom, de ehhez az is kell, hogy mindent megjavítsanak. A KERS csak a probléma fele, nagyon nehéz lesz” – mondta az ausztrál.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Nico Rosberg (4.): – Meglepett a jó tempónk az edzésen, mert a szabadedzéseken a versenybeállításokra összpontosítottunk, nem a kvalira készültünk. A nagy melegben is gyorsak voltunk, ami ugyancsak meglepő. Megpróbálok jól rajtolni annak ellenére, hogy a koszos oldalon vagyok, és bízom benne, hogy a meleg ellenére jobbak leszünk, mint a legutóbbi futamon.
Felipe Massa (7.): – Nem úgy zárult az időmérő, ahogy szerettem volna, hiába hoztunk ki mindent a kocsiból, nem kerültünk az első sorokba. Nehéz lesz előretörni, itt csak akkor tudsz előzni, ha az előtted haladó hibázik, de azért bízom a legjobbakban, maximális koncentráció szükséges.
Daniel Ricciardo (8.): – Örömteli, hogy ismét sikerült bejutni a harmadik szakaszba. Változtattunk néhány beállításon az éjszaka, és úgy tűnik, ezek beváltak. Elégedett voltam a teljesítményemmel, és szerintem kihoztuk a legtöbbet az autóból. Azonban most jön a hétvége legfontosabb része, amiatt nem aggódom, hogy a pálya koszosabb oldaláról indulok.
Sergio Pérez (9.): – Először is szeretnék köszönetet mondani a szerelőknek, hogy rendbe hozták az autót az időmérőig. Valahogy sikerült bejutnom a második szakaszba, nem éreztem valami jól magam a kocsiban. A második szakaszban jó kis kört futottam, de azt tudtuk, hogy az első ötbe nem férhetünk be, ezért a záró etapban a közepesen kemény gumikkal köröztem. Ezzel a választással jobb stratégiai helyzetet teremtettünk.
Adrian Sutil (11.): – A kvalifikáció első szakasza nem volt sétagalopp, éppenhogy sikerült bejutnom a második fordulóba. Fogalmam sincs, hol veszítettünk ennyi időt, de a csapat változtatott néhány beállításon, és a második szakaszban feljavultak a köridőim. Úgy tűnt, sikerül bejutnom az első tízbe, de az utolsó pillanatban lecsúsztam a tizenegyedik helyre.
Nico Hülkenberg (12.): – Nyolc tizedmásodperc választ csak el a nyolcadik helytől, még kevesebb a tizediktől. Ugyanakkor nem vagyok csalódott, mert remek kört futottam, sikerült mindent kihozni az autóból. Szerintem elégedettek lehetünk a tizenkettedik hellyel, most ez a realitás. Holnap jól kell rajtolnom, és akkor egy vagy két pontért harcba tudok szállni.
Jenson Buton (13.): – Friss gumikon nem volt stabil az autó eleje, emiatt szenvedtem vele. Másfelől ez jó hír, mert ez azt jelenti, hogy sikerült megtalálnunk a megfelelő hátsó leszorítóerőt. Kicsit csalódott vagyok, mert többre számítottam, nehéz volt megtalálni a kocsi egyensúlyát, de talán holnap gyorsabbak leszünk.
Jean-Éric Vergne (14.): – Nem igazán értem, miért voltam jó néhány tizeddel lassabb a csapattársamnál a második szakaszban, ki kell elemeznünk az adatokat. Nem volt túl sok problémánk, azt leszámítva, hogy a pénteki naptól kezdve nincs meg a megfelelő leszorítóereje a kocsinak. Nagyon kemény lesz a holnapi verseny, különösen a lágy gumikon.
Pastor Maldonado (15.): – Minden egyes nap sikerült javulnunk, és az autó is egyre versenyképesebb lett. Az időmérő nem alakult túl jól, de a kocsi sokkal jobbnak tűnik, remélhetőleg holnap sikerül néhány hellyel előrébb kerülnünk.
Valtteri Bottas (16.): – Az első szakaszban minden jó volt, az autó egyensúlyával is meg voltam elégedve. Úgy gondolom, a többi csapatnak több tartalékja volt, mint nekünk a második szakaszban. Mindig vannak dolgok, amikkel nincs megelégedve az ember, a kocsi egyensúlya nem volt olyan jó, mint az első szakaszban.
Esteban Gutiérrez (17.): – A mai nap nem úgy alakult, mint ahogy azt szerettük volna. Reggel kevés időt tudtam a pályán tölteni, ami nem ideális, de azt hittem, hogy ez nem lesz hatással a teljesítményünkre. Arra számítottam, hogy közelebb leszünk a mezőnyhöz, és hogy sikerül bejutnom a második szakaszba. A sebességünk megvolt, de sokat változott a pálya állapota tegnap óta, és egy kör alatt nehéz volt ehhez igazodni. A verseny hosszú lesz, jól kell rajtolnom, és keresztül kell verekednem magam a mezőnyön.
Paul di Resta (18.): – Érthetetlen, hogy miért szenvedtünk ennyire a lágy gumikon, egész egyszerűen nem akartak működni az első szakaszban, pedig nagyon versenyképeseknek tűntünk. Tovább kell lépnünk, legalább így megmaradt pár friss szett gumigarnitúra.
Charles Pic (19.): – Az első szakaszban az volt a célunk, hogy a Marussiák előtt végezzünk, és ez mind a két kocsival összejött, ráadásul a különbség is nagyobb volt köztünk, mint amit idáig tapasztaltunk, úgyhogy elégedett vagyok az időmérő edzés alakulásával. A gumikopás mértéke is jó volt, és azt már láttuk korábban, hogy versenykörülmények között fel tudjuk venni a versenyt az előttünk állókkal, ezért már nagyon várom a futamot.
Giedo van der Garde (20): – Éjszaka nagyon sok beállításon változtattunk, és a harmadik szabadedzésen már nem volt annyira alulkormányzott az autó, mint tegnap. A kvalifikáció során egyetlen tiszta kört sem tudtam menni, képes lettem volna gyorsabb kört is futni. Tiszta rajttal és jó stratégiával eredményes vasárnapunk lehet.
Jules Bianchi (21.): – Nem ott vagyunk, ahol lennünk kellene, és azon a pályán kell majd kemény csatákba bonyolódnunk, amely már önmagában is nagy kihívást jelent. A leggyorsabb köröm során hibáztam az utolsó kanyarban, emiatt nem lehetett a Caterhamek elé kerülni a mai nap.
Max Chilton (22.): – Elég nehezen alakul számunkra eddig ez a hétvége, nagyon meg kell küzdenünk azért, hogy minél többet kihozhassunk az autóból. Sajnos, egyelőre ez is kevés ahhoz, hogy megelőzzük a Caterhameket. Annak legalább örülök, hogy sebességben fel tudtam venni a versenyt a csapattársammal.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:19.388 | átlag: 198.664 km/ó |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:19.426 | 0.038 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:19.595 | 0.207 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:19.720 | 0.332 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:19.791 | 0.403 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:19.851 | 0.463 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:19.929 | 0.541 |
8. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:20.641 | 1.253 |
9. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:22.398 | 3.010 |
10. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | idő nélkül | |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:20.569 | 0.791 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:20.580 | 0.802 |
13. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:20.777 | 0.999 |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.029 | 1.251 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:21.133 | 1.355 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:21.219 | 1.441 |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:21.724 | 1.374 |
18. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:22.043 | 1.693 |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:23.007 | 2.657 |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:23.333 | 2.983 |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:23.787 | 3.437 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:23.997 | 3.647 |