A Mercedes köszöni szépen az új abroncsokat

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.07.05. 09:54
null
Hamilton ismét nagyon gyors, a gumik jól bírták az első edzés terhelését (Fotók: Reuters)
Amikor a Pirelli bejelentette, hogy módosítja a Német Nagydíjra az abroncsait, sokan elkönyvelték, hogy a Red Bull és a Mercedes nyeri a legtöbbet az új gumikkal. Az első nürburgringi szabadedzés alátámasztja ezeket a meglátásokat, Lewis Hamiltonhoz képest csak Nico Rosberg volt egy másodpercen belül, s a Mercedes kíméletesen is bánik az abroncsokkal, Rosberg ugyanis a tréning végén, a saját 24. körében javította meg a csúcsidőt a harmadik szektorban. Fernando Alonso autója a próbakörében leállt elektronikai hiba miatt, s bár vissza tudták szállítani a boxba a Ferrarit, megjavítani nem sikerült, a spanyol nem futott mért kört.

A Mercedesnek bejött a váltás, Lewis Hamilton és Nico Rosberg a defektekkel tarkított Brit GP miatt módosított gumikkal magasan kiemelkedett a mezőnyből a Német Nagydíj első szabadedzésén. Hamiltont csak Rosberg tudta megközelíteni a másfél órás tréningen, a többi rivális több mint egy másodpercet kapott a silverstone-i pole pozícióstól.

A Mercedes egy körön korábban is gyors volt, de az, hogy Rosberg a 24. körében megjavította a harmadik szektor csúcsidejét, arról árulkodik, hogy az „ezüstnyilaknak” az abroncsok megóvásával sincs problémájuk.

A Mercedes mögött nagy a tömörülés, a 3–7. helyen öt istálló pilótái váltják egymást, a Red Bull, a Lotus, a McLaren, a Force India és a Ferrari is képviselteti magát, ami arra utal, hogy a gumik módosítását korábban blokkoló csapatok nem feltétlenül esnek vissza a középmezőnybe a hűvösebb üzemi hőfokú kevlár öves kerekek miatt, de a McLaren számára is felcsillant a remény. Ugyanakkor az időeredményekről meg kell említeni, hogy az FIA DRS-rendszere nem működött jól, és bárki előnyt szerezhetett azzal, ha túl korán nyitotta ki a hátsó légterelőjét, vagy ott is kinyitotta a mért körében, ahol nem lett volna szabad.

Az edzés vesztese Fernando Alonso volt, akinek Ferrarija a próbaköre során leállt. Az autót ugyan vissza tudták szállítani a boxba, és a spanyol újra kiment a pályára, de ismét előjött az elektronikai hiba, és Alonso végül a boxba visszacammogva, mért kör nélkül befejezte az edzést.

 

Újra itt a július, Vettel megtörné az „átkot
Újra itt a július, Vettel megtörné az „átkot"

Az edzés előzményeihez tartozik, hogy pilóták csütörtök este jelezték: ha az edzéseken úgy érzik majd, hogy továbbra is az életüket kockáztatják a Pirelli-gumik miatt, visszalépnek a versenytől. Szakértők szerint a nürburgringi pálya karakterisztikája miatt eleve kizárható, hogy akkora terhelést kapjanak az abroncsok, mint Silverstone-ban, ráadásul az FIA is lépett: a Pirelli elemzésére és tanácsaira reagálva meghatározta a minimális keréknyomást, a kerekek maximális dőlésszögét, plusz megtiltotta a jobb és a bal oldalra való abroncsok felcserélését.

A kerekek módosítását korábban megakadályozó Ferrari, Force India, Lotus trió közül utóbbi pilótái azt mondták, örülnek a gumik megváltoztatásának, míg Fernando Alonso mérgesen beszélt a gumiszállítóról. „Jelenleg sajnos nem az a fő kérdés, hogy az autók milyen gyorsak egymáshoz viszonyítva, hanem hogy a pilóták a verseny éjszakáján a saját ágyukban alhatnak-e” – mondta többek között.

Bernie Ecclestone azt mondta, nem foglalkozik a bojkottról szóló fenyegetőzésekkel. Az F1 hivatalos internetes oldala nem is írt a versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) csütörtöki közleményéről. Az iratot nem írta alá Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas és Adrian Sutil, ők hárman nem tagjai a GPDA-nak.

NÉMET NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:31.754 átlag: 201.983 km/ó 25 kör
2. Nico Rosberg német Mercedes 1:31.973 0.219 mp h. 25
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:32.789 1.035 22
4. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:32.822 1.068 16
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:32.956 1.202 22
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:33.065 1.311 18
7. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:33.139 1.385 24
8. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:33.213 1.459 20
9. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:33.260 1.506 27
10. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:33.456 1.702 18
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:33.493 1.739 18
12. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:33.810 2.056 20
13. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:33.901 2.147 23
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:33.976 2.222 26
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:34.025 2.271 20
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:34.200 2.446 22
17. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:34.437 2.683 24
18. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:35.674 3.920 23
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:35.987 4.233 19
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:36.078 4.324 23
21. Rodolfo González venezuelai Marussia-Cosworth 1:37.459 5.705 21
22. Fernando Alonso spanyol Ferrari idő nélkül 2

PERCRŐL PERCRE

11.30: Rosbergtől futotta egy abszolút legjobb utolsó szektorra a pályán (a 24. körében!), de Hamilton maradt az élen.

Sokan hosszabb meneten voltak, nem túl nehéz autóval, a verseny elején úgyis a lágy gumik lesznek a kocsikon, azokkal fognak teli tankos etapot menni a második szabadedzésen.

A vb-éllovason kívül nem sokat javítottak eredményükön a kopott, 15-20 körös gumikon. Vettel sem tudta előrébb verekedni magát.

11.18: Vettel feljött a 8. helyre.

A közepesen kemény abroncsok jól bírták a terhelést, s bár többen elfékezték az első kerekeket, senki sem panaszkodott rájuk különösebben, s defekt sem történt, ami a legfontosabb a szabadedzésen. A lágy gumik a második tréningen kerülnek fel az autókra.

Húsz perccel a zárás előtt Hamilton, Rosberg, Webber, Sutil, Räikkönen, Massa, Button, Pérez, Di Resta, Vettel volt az első tíz.

Di Resta és Pérez is feljött az első tízbe, Vettel elé, Alonso a boxban várta, hogy megszereljék elektronikai hibás autóját. A Ferrari közölte a Twitteren, hogy tényleg vége az edzésének.

11.04: Webber visszaelőzte Sutilt, de még ő is egy másodperccel Hamilton mögött állt.

A Force India németje tovább gyorsult, már a 3. volt. Button bejött a két Red Bull közé.

11.00: Sutil feljött az 5. helyre, miközben Pérez a túl hideg bal első gumijára panaszkodott, így nem tapad.

Bő fél órával az edzés vége előtt Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Webber, Vettel, Button, Massa, Grosjean, Ricciardo, Vergne, Sutil, Maldonado, Pérez, Bottas, Di Resta, Hülkenberg, Gutiérrez, Pic, Van der Garde, González volt a sorrend. Chiltonnak és Alonsónak nem volt mért köre.

10.55: Hamilton 1:341.754-re javított.

Hamiltont is értesítették arról, hogy a DRS-rendszer elromlott, bárhol használható, de igyekezzen a kijelölt zónákra (lásd a cikk alján) korlátozni a használatát.

10.53: Rosberg átvette a vezetést, de Hamilton gyorsan reagált 1:32.041-gyel. A harmadik helyre feljövő Räikkönen majdnem egy másodpercre volt a két Mercedestől.

Alonso a rádión: „Megint ugyanaz a probléma. Mit csináljak?" Andrea Stelle versenymérnök: „Próbálj meg visszajönni a boxba."

Alonso visszatért a pályára, egy próbakör után a boxba hajtott. A Ferrari szerint elektronikai hiba történt az F138-ason, amelyet még vizsgálni kell. Így mégsem fejeződött be az edzése.

10.48: Hamilton is odalépett, 1:32.349-cel átvette a vezetést.

A Brit GP győztese az élre is állt 1:32.552-vel. Fél távnál Rosberg, Webber, Vettel, Button, Massa, Räikkönen, Grosjean, Ricciardo, Vergne, Pérez volt az első tíz sorrendje.

10.45: Hamilton a 13. helyre jött előre, a 4. helyen álló Rosberg kezdett gyors körbe.
10.43:
Vettel feljött a 2. helyre. Hamilton 1:40 fölötti időt ment.
10.42:
Grosjean és Hülkenberg is lefutott az útról, de folytatták.

60. NÉMET NAGYDÍJ
PÉNTEK
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint pénteken még lehet eső a Nürburgringen, de nem lesz olyan hűvös az idő, mint egy hete Silverstone-ban. Szombaton és vasárnap is nyárias idő várható töretlen napsütéssel, 25-28 fokos maximális hőmérséklettel.

GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumikat szállítja a Német Nagydíjra, de már nem a korábbi fajtából, hanem abból, amelyet a Kanadai Nagydíjon kipróbálhattak a csapatok. A kevláröv és a silverstone-inál kíméletesebb pálya miatt a szakértők szerint a defekt esélye minimális. A Pirelli a versenyre három boxkiállással számol versenyzőnként.

ECCLESTONE ENGEDMÉNYE. A csőd szélén álló Nürburgring a német Bild szerint csak úgy tudja megrendezni a Német Nagydíjat, hogy nem kell kifizetnie a 14 millió eurós jogdíjat. A lap úgy tudja, Bernie Ecclestone a pálya helyzetére és a Német GP múltjára való tekintettel (no meg hogy a New Jersey-i futam után ne essen ki másik) oldotta fel a fizetési kényszert.

NÉMET PÁLYÁK. Ez lesz a 60. Formula–1-es Német Nagydíj. A Nürburgring 26. alkalommal ad otthont a németek versenyének (ötödször az átépített pályán), amelyet Hockenheimben (33-szor) és a berlini AVUS-pályán (egyszer) is megtartottak már korábban.

10.38: Webber 1:33.047-tel átvette a vezetést. Massával közöle a mérnöke, hogy a 4-es és az 5-ös kanyar közötti egyenes nem DRS-zóna, s bár az FIA rendszerének hibájából ott is ki lehet nyitni a hátsó légterelőt, ne tegye.

Grosjean megharagudott az egyik elé kerülő Caterhamre, vadul integetett neki.

10.36: Button egy lassabb kör után 1:33.545-re javított, mögötte Pérez, Grosjean, Webber, Ricciardo volt a sorrend.
10.32:
az aszfalt hőmérséklete 21 fokra emelkedett.

Egyre többen kijöttek, miközben a Mercedesnél Hamilton fékjét szerelték. Button tovább gyorsult, 1:33.642-vel állt a harmadik mért köre után.

10.30: Button 1:34.342-re javított. A McLaren Silverstone-ban bejelentette, hogy már a 2014-es autó fejlesztésén dolgozik, az idei győzelemről lemondtak Wokingban.

Közepesen kemény gumikat használtak. A Pierlli emellett a lágyat hozta el a Nürburgringre.

10.28: Buttoné az első valós gyors kör, a McLaren-pilóta 1:39.929-et ment. Pérez és Grosjean is kint volt.
10.25:
Alonso Ferrarija platós kocsin visszaért a boxba (a garázs elé a szerelők tolták be), Button kihajtott a pályára.

A Williams-istálló ugyan a Brit Nagydíjon ünnepelte 600. nagydíját, nyilvánvaló, hogy valójában ez a 600. versenye. Erről egy hatalmas 600-as felirat tanúskodik az FW 35 oldalán.

10.21: Di Resta nem fejezte be mért körét, visszatért a boxba. A hozzá időközben csatlakozó Chilton is így tett.
10.18:
csak panaszkodni kellett, a feszült Di Resta visszatért a pályára.
10.17:
továbbra sem volt mozgás a pályán. Jövőre ezeknek az üresjáratoknak az elkerülésére érkezik az a plusz készlet abroncsa, amelyet csak az első szabadedzés első 30 percében lehet használni.

Massa a túlságosan vibráló visszapillantó tükrére panaszkodott, szerinte nincs jól rögzítve.

Di Restának ezt mondta korábban a mérnöke: „Nincs telemetria, azt mondtam, gyere be a boxba, és erősítsd meg, hogy értetted. Ne vitatkozz már mindenen, amit mondok neked!”

10.10: senki sem volt kint a pályán. Alonso autóját éppen elszállították, a spanyol robogón ment vissza a depóba.

A miheztartás végett: Alonso két éve, amikor legutóbb ide látogatott a mezőny, 1:31.894 perces körrel zárta az élen az első szabadedzést.

10.06: a többiek gond nélkül teljesítették próbakörüket, Hamilton 2:16.935-ös mért kört is futott.

A Twitteren máris mindenki azzal jött, hogy a kritikus Alonso elkezdte a bojkottot. A spanyol feltehetően nem értékelné a humort.

10.03: Alonso Ferrarija máris leállt a pálya mellett. A spanyol szabadedzése véget ért. Nem erre számított, lett volna mit csinálni a Ferrarival a Brit GP után.

A próbakörükre a pályára hajtó pilóták közül többen is rajtgyakorlatot hajtottak végre a boxutca végén, Webber nem maradhatott ki a sorból, az ausztrálnak a legutóbbi két rajtja rémesen sikerült.

10.00: elkezdődött az edzés, elsőként Max Chilton hagyta el a boxutcát, az angolt Sutil követte.

A Marussiánál beugrik Rodolfo González, aki Jules Bianchi autóját vezeti az első szabadedzésen, mielőtt a francia visszaül a 22-es rajtszámú gépbe.

9.55: hűvös a reggel a Nürburgringen, a levegő 17, az aszfalt 19 fokos. Vékony felhőréteg terpeszkedik a pálya fölött, eső egyelőre nem várható.

A LEGUTÓBBI TÍZ NÉMET NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
Győztes Pole pozíció Leggyorsabb kör
2002* Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher
2003* Juan Pablo Montoya Juan Pablo Montoya Juan Pablo Montoya
2004* Michael Schumacher Michael Schumacher Kimi Räikkönen
2005* Fernando Alonso Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen
2006* Michael Schumacher Kimi Räikkönen Michael Schumacher
2008* Lewis Hamilton
Lewis Hamilton Nick Heidfeld
2009 Mark Webber Mark Webber Fernando Alonso
2010* Fernando Alonso Sebastian Vettel Sebastian Vettel
2011 Lewis Hamilton Mark Webber Lewis Hamilton
2012* Fernando Alonso Fernando Alonso Michael Schumacher
*A Német Nagydíj Hockenheimben volt. A 2007-es nürburgringi futam Európai Nagydíj (győzelem: Alonso, pole: Räikkönen, leggyorsabb kör: Massa) néven futott.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a Nürburgringen. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik