Sebastian Vettel nyerte meg a Belga Nagydíjat, a Red Bull háromszoros világbajnoka pedig nem győzte hangsúlyozni, hogy mennyire jól alakult a verseny számára. Majd azt is hozzátette, hogy nem igazán tud kiigazodni a belga szurkolók viselkedésén.
„Fantasztikusan alakult a verseny a rajttól a célig. Nagyon jó volt a taktikánk, ennek köszönhetően tudtuk megelőzni Lewist az első körben. Kicsit tartottunk az esőtől, de nagyon jó volt ez a futam. Kicsit össze vagyunk zavarodva itt, a közönség fütyül és tapsol, és nem tudom, hogy miért” – nyilatkozta Vettel a versenyt követően.
A füttyszóról kiderült, hogy ezúttal nem Vettelnek szólt, hanem a verseny előtt a lelátó tetejére felmászó Greenpeace-aktivistáknak, akik a futam főszponzora, a Shell sarkvidéki olajkitermelése ellen tüntettek, és az eredményhirdetés alatt a tetőről megpróbáltak kötélen lejutni a dobogóra.
Vettel ezt követően összeszedettebben is értékelt.
„Nem számítottunk ilyen sima győzelemre, meglepett, milyen könnyen nyertem. Azt tudtuk, hogy gyorsabbak vagyunk a Mercedesnél, de a többiekről nem volt biztos információnk. Biztos vagyok benne, hogy erősek leszünk, de azt nem jelenthetem ki, hogy én leszek a világbajnok” – mondta Vettel.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azt mondta, a versenyt az döntötte el Vettel javára, hogy az első kanyart jó ívben vette be, és a kigyorsításával lehetőséget teremtett Lewis Hamilton megelőzésére.
„Az volt a legfontosabb, ki hogyan veszi be az első kanyart. Sebastian jól gyorsított ki, aztán kihasználta Lewis bizonytalanságát, amit az Eau Rouge-ban mutatott, és ez eldöntötte a versenyt – fogalmazott Horner. – Seb uralta a versenyt, a csapat is jól dolgozott, de még sok van hátra a vébéből. Nagyon fontos volt, hogy a nyári szünet után se essünk szét, odafigyeljünk az első versenyen, mert nehéz lesz a hajrá.”
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | Red Bull-Renault | 312 |
2. | Mercedes | 235 |
3. | Ferrari | 218 |
4. | Lotus-Renault | 187 |
5. | McLaren-Mercedes | 65 |
6. | Force India-Mercedes | 61 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 25 |
8. | Sauber-Ferrari | 7 |
9. | Williams-Renault | 1 |
A Vettel mögött célba érő Fernando Alonso saját bevallása szerint kicsit unatkozott a Belga Nagydíj nagy részében, mert ő Vettelre, más pedig őrá nem jelentett veszélyt azt követően, hogy feljött a második helyre.
„Vissza kellett küzdenünk magunkat az élre, mert szombaton nem alakult jól az időmérőnk. Miután a második hely meglett, a verseny kicsit unalmassá vált, mert én nem voltam veszélyes Vettelre, és rám sem volt veszélyes senki. Nagyon motiváltan érkeztünk erre a hétvégére, Monzában pedig szeretnénk mosolyt csalni szurkolóink arcára – nyilatkozta Alonso a dobogón, majd derűsen fogalmazott a sajtótájékoztatón is. – A Red Bull megérdemelten nyert, mert az időmérőn jobb volt. Ám tavaly az ideinél sokkal gyengébb autóval is volt esélyem a vébé megnyerésére, az idén viszont megvan az autóm a sikerhez, megint hiszek benne.”
„Az időmérésen még javítanunk kell. Én megteszem, amit tudok, az eddigi tizenegy időmérőből nyolcszor jobb voltam a csapattársamnál, és most is hat tizeddel megvertem. Egy körön erre képes a kocsi, szerencsére a versenyek összetettebbek, ott olyan tényezők is közrejátszanak, amelyeknek köszönhetően előrébb lehet kerülni” – tette hozzá a spanyol.
Stefano Domenicali csapatfőnök elismerte, hogy hosszú idő után először sikerült érdemi fejlesztésekkel előrelépnie a Scuderiának.
„Fernando nagyszerűen rajtolt, nagy volt a tömörülés, de remek érzékkel sikerült elkerülnie a koccanást, és attól kezdve egyértelműen látszott, hogy sikerült javítanunk az autón – mondta Domenicali. – Júliusban lemaradtunk a fejlesztések terén, de jól reagáltunk, erősebb autóval érkeztünk ide. Az időmérőn ezt még nem tudtuk megmutatni, a versenyen igen. Monzában tavaly erősek voltunk, az idén is azok lehetünk. A pilótáink tudják, mi a feladatuk, vagy ha mégsem, azt is tudják, hol a kijárat. Én lennék a legboldogabb, ha újra nyernénk.”
A harmadikként célba érő Lewis Hamilton a versenyt követően nem sok szót pazarolt magára a versenyre, de azt kiemelte, hogy Szingapúrra jelentős előrelépést vár a Mercedestől.
„Kemény volt a verseny, de a csapat remek munkát végzett, nem panaszkodhatok. A Red Bull és a Ferrari azonban jobb volt nálunk. Úgy jöttem erre a versenyre, hogy az ide hozott újítások nem fognak nagy javulást eredményezni, sőt még Monzában sem lehetünk derűlátóak. Viszont Szingapúrra már jelentős előrelépés várható tőlünk” – nyilatkozta Hamilton szűkszavúan a futam után.
Mark Webber már a rajt előtt tudta, hogy vissza fog esni a verseny első körében, mert továbbra sem sikerült megoldani azokat a problémákat a kuplungjával, amelyek már több versenyen hátráltatták.
„Aggódtunk a verseny előtt, mert nem tudtuk megoldani a rajtrendszeremmel adódott problémákat. Két próbarajtot csináltam, borzasztóak voltak, olyan volt a kuplungom, mint egy traktoré. Nem tudtuk jól beállítani, így visszaestem a rajtnál, és a gumikat meg kellett gyilkolnom, hogy visszajöjjek. Az ilyen rossz helyzetből nincs kiút. A győzelem akkor sem jött volna össze, ha jó a rajtom, de biztosan dobogóra állhattam volna” – mondta a 3. rajthelyről indulva az első kört a 6. helyen záró, ötödikként célba érő Webber a verseny után.
A pilóta a rajt előtt az ausztrál Channel 10 csatornának elmondta, tudja már, ki lesz az utódja 2014-ben. „Igen, eldöntötték, ki versenyez jövőre a csapatnál. Az ausztrálok örülni fognak a döntésnek” – mondta Webber.
Kimi Räikkönen fékhiba miatt feladta a versenyt, és ezzel a pontversenyben a második helyről visszacsúszott a 4. pozícióba a pontversenyben. A finn a 2009-es Német Nagydíj óta – a 2010-es és a 2011-es szezon kihagyásával – zsinórban 38 versenyen ért célba, és a legutóbbi 27-en pontot is szerzett, ami F1-es rekord (az előbbi kategóriában hárommal elmaradt Nick Heidfeld csúcsától). Ám a számára legkedvesebb pályán, ahol korábban négyszer is nyert, véget ért a két széria.
„Egyszer mindenkinek véget ér a szerencsesorozata, ma én voltam a soros. Nem tudom, talán a fék ment tönkre, ezt még ki kell vizsgálni” – mondta a Vetteltől már 63 ponttal elmaradó Räikkönen, aki egyértelműen a bal első fékje meghibásodása miatt adta fel a versenyt.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Nico Rosberg (4.): – A negyedik hely volt a realitás, de Lewis harmadik helyével együtt sikerült sok pontot begyűjtenünk. Nem alakult tökéletesen a hétvége, mindig csak futsz az eredmény után, ha a kvalifikáció nem úgy alakul, ahogyan azt eltervezted. A rajtot jól kaptam el, de nem tudtam olyan sokáig kint maradni a pályán a második etapban, mint ahogy azt elképzeltük, utána pedig beragadtam Felipe mögé. A végén jó volt Markot magam mögött tartani, és ezzel megszerezni a negyedik helyet.
Jenson Button (6.): – Megpróbáltuk egy kerékcserével letudni a versenyt, de ezen változtatnunk kellett, a végén pedig nem volt meg a sebességünk ahhoz, hogy az élmezőnnyel harcoljunk. A teljesítményünk javult, elégedettnek kell lennünk a fejlődésünkkel.
Felipe Massa (7.): – A rajtnál volt egy szép előzésem, de nem akartam nekimenni Grosjeannak, fékeztem, és öt helyet veszítettem. Utána nehéz versenyem volt, a KERS és a rádió is rosszul működött, és mire megjavult, már nem volt esélyem felzárkózni. Így is volt néhány szép előzésem, de a hetedik hellyel nem lehetek elégedett.
Romain Grosjean (8.): – Az első körben több helyezést veszettem, aztán a Pérezzel történt eset során is még inkább visszaestem. Egy kiállás mellett döntöttünk, de ezzel a stratégiával elveszettem az esélyt arra, hogy gyorsabban menjek. Jó érzés, hogy nagyobb hiba nélkül végigmentem, de a nyolcadik hely kevés. Kimit sajnálom, Monzában jobbak leszünk.
Adrian Sutil (9.): – Érdekes és izgalmas volt a verseny, örömteli, hogy szereztünk két pontot. A rajtnál veszítettem néhány helyet, de utána rendeződött a helyzet, és sikerült visszaverekednem magam az első tízbe. Mindig szeretek ezen a pályán versenyezni, és a két kiállásos taktikánk is bevált, mindent kihoztunk magunkból.
Daniel Ricciardo (10.): – Nagyon hosszú első etapot futottunk a kemény keverékű gumikon, de igazából akkor kezdődött a versenyem, amikor a közepes keverékre váltottunk, jobban lehetett vezetni az autót. Az utolsó szett gumikban csak pár kör volt benne a kvalifikációról, így meg tudtam előzni pár kocsit, és sikerült szerezni egy értékes pontot.
Sergio Pérez (11.): – Az első tíz kör remekül alakult, elégedett voltam a kocsi egyensúlyával, és a stratégiánk is jó volt. Aztán jött az áthajtásos büntetés, onnantól kezdve pedig nehézzé vált a pontszerzés. Szerencsétlen eset volt, Romain előtt voltam, és bevettem a kanyart, most már tudom, miért járt a büntetés. Ezek a dolgok nehezen emészthetők, de most hihetetlenül erős a csapatszellem a McLarennél, tovább kell lépnünk.
Jean-Éric Vergne (12.): – Előrébb is végezhettem volna, de rögtön az utolsó kerékcserémet követően lassú defektet kaptam. Remek előzéssel Hülkenberg elé tudtam kerülni, de Pérezhez már nem tudtam elég közel maradni, majd Daniel is megelőzött, aki akkor már friss gumikon volt. Jobban is alakulhatott volna ez a hétvége, ha nem szúrjuk el az időmérőt.
Nico Hülkenberg (13.): – A sebességünk a legelejétől kevés volt, nehéz volt vezetni az autót, a kocsi egyensúlyát egész hétvégén nem tudtuk megfelelően beállítani, a versenyen pedig a gumik is gyorsan elkoptak, emiatt korábban kellett kiállnunk kereket cserélni.
Esteban Gutiérrez (14.): – Az első etapban nagyon sok időt veszítettünk a forgalom miatt, emiatt változtatnunk kellett a nem túl ideális stratégiánkon, de az a változat sem volt tökéletes. Tiszteletben tartom az FIA döntését, amiért megbüntettek a Pastorral szemben végrehajtott előzésemért, de nem tudok vele egyet érteni. Fejlődnünk kell az időmérő edzéseken, mert a sebességünk alapján felvehetjük a harcot az első tízzel.
Valtteri Bottas (15.): – Nagyon szenvedtünk a második szektorban, emiatt nehéz volt beérnünk az előttünk lévőket, egyszer meg is előztek, és nem volt egyszerű visszaszerezni azt a pozíciót. A sebességünkön feltétlenül javítanunk kell Monzáig.
Giedo van der Garde (16.): – Az első két körben meg tudtam őrizni a tizennegyedik helyet, de számítottunk rá, hogy páran meg fognak előzni, ezért arra fókuszáltam, hogy a Marussiák előtt maradjak. Sikerült is, még Maldonadóval is jó harcot vívtam a tizenhatodik helyért, nyomtam, ahogy csak bírtam.
Pastor Maldonado (17.): – Jó volt a rajtom, de a második etapban nem tudtam megelőzni az előttem lévő kocsikat. Ezután ütköztem Di Restával az utolsó kanyarban, amit Sutil okozott azzal, hogy nekem jött, és utána nem tudtam irányítani a kocsit. Megpróbáltam fékezni, hogy elkerüljem az ütközést, de már késő volt.
Jules Bianchi (18.): – A rajtnál tönkrement a rádióm, és a sebesség sem volt olyan jó, mint amire számítottam. Nem számíthattunk arra, hogy száraz pályán tartani tudjuk a rajhelyünket, de legalább mindketten célba értünk.
Max Chilton (19.): – Hosszú, eseménytelen verseny volt, csak az eső esetleges érkezése tartott izgalomban minket, végig arra készültünk, mi lesz, ha megérkezik. Csalódnunk kellett, mert sohasem jött.
Paul di Resta (feladta): – A rajtnál kipörögtek a kerekeim, emiatt az első kanyarban már a csak a tizedik voltam, igaz, a kör végére visszaverekedtem magam a hetedik helyre. A második kerékcserét követően Adriannal csatáztam, az utolsó sikán előtt pedig utolértünk néhány kocsit. Pastor elvétette a kanyar csúcsát, ezért megpróbáltam visszavágni, ezzel együtt kikerülni őt. Ezután eldöntötte, hogy megpróbál bemenni a boxba, ami kivitelezhetetlen lett volna a pálya azon pontján, nekem jött, a kocsi hátulja pedig leszakadt. Kér érte, mert egy vagy két pontot begyűjthettem volna ma.
Charles Pic (feladta): – Friss közepes keveréken rajtoltunk, és az első körben nem is volt semmi probléma. Megelőztem mind a két Marussiát, a nyolcadik körben megelőzött a csapattársam, de pont akkor mentem be a boxba, mert szóltak, hogy szivárog az olaj. Kiálltam a versenyből, hogy megóvjuk az új motort a további sérülésektől.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23:42.196 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 16.869 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 27.734 mp h. |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 29.872 mp h. |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 33.845 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 40.794 mp h. |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 53.922 mp h. |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 55.846 mp h. |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:09.547 p h. |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:13.470 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:21.936 p h. |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.740 p h. |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:28.258 p h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.436 p h. |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:47.456 p h. |
16. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 26 | |
Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 25 | |
Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 8 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (40. kör) 1:50.756 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 8 | 10 | 197 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 6 | 10 | 151 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 10 | 139 |
4. | Kimi Räikkönen | 1 | 6 | 10 | 134 |
5. | Mark Webber | – | 3 | 10 | 115 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 8 | 96 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 8 | 67 |
8. | Romain Grosjean | – | 2 | 7 | 53 |
9. | Jenson Button | – | – | 8 | 47 |
10. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 5 | 25 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 5 | 18 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 4 | 12 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 7 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |