Sebastian Vettel szombat délelőttre is átmentette péntek délutáni formáját, a harmadik szabadedzést is az élen zárta. A német a legutóbbi két nagydíjhétvégén, a Hungaroringen és Spában is hasonlóan jól felkészült, de a kettőből csak a Belga GP-t nyerte meg – vajon melyik példát látjuk ezúttal? A Red Bull mindenesetre állított pénteki extrém beállításain, az extra alacsony végsebesség megnőtt, így nincs olyan drasztikus különbség a többiekkel szemben, mint pénteken. Ennek ára, hogy a kigyorsítása kevésbé jó a Red Bullnak – de ha véletlenül nem sikerül jól Vettel rajtja, akkor sem veszik el vasárnap.
Köridőben még így is a német a legjobb, igaz, Fernando Alonso már közelebb van hozzá – szüksége is volt a javulásra, hiszen a szigorú Luca di Montezemolo elnök személyesen nézte meg a szabadedzést.
Szoros a mezőny Vettel mögött, Alonso, Mark Webber és Lewis Hamilton egy tizeden belül zárt, és a megtáltosodó McLarenek, Daniel Ricciardo Toro Rossója, Pastor Maldonado Williamse és Kimi Räikkönen Lotusa sem volt messze.
Nagy csata lesz a 14 órakor kezdődő időmérőn.
Nico Rosberg reméli, Mercedese túlhevülési problémáit addigra megoldja a csapat, és jó eséllyel indul harcba az első sorokért. Paul di Resta Force Indiáján is lesz mit javítani, a skót a Parabolicában a gumifalba csúszott, elmondása szerint azért, mert valami eltört az autóján.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:24.360 | átlag: 247.211 km/ó | 18 kör |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.643 | 0.283 mp h. | 13 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.677 | 0.317 | 22 |
4. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:24.712 | 0.352 | 17 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:24.864 | 0.504 | 19 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.865 | 0.505 | 19 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.995 | 0.635 | 14 |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.103 | 0.743 | 15 |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:25.116 | 0.756 | 20 |
10. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:25.120 | 0.760 | 18 |
11. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.136 | 0.776 | 16 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:25.273 | 0.913 | 21 |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.324 | 0.964 | 22 |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:25.499 | 1.139 | 17 |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:25.660 | 1.300 | 21 |
16. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:25.702 | 1.342 | 19 |
17. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:26.120 | 1.760 | 11 |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:26.607 | 2.247 | 21 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:27.172 | 2.812 | 20 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:27.605 | 3.245 | 18 |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.665 | 3.305 | 18 |
22. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:27.822 | 3.462 | 5 |
PERCRŐL PERCRE
Az edzés végén Vettel és Alonso az idő lejártakor a boxba ment, Webber lett a harmadik, mögé Hamilton, Pérez és Ricciardo zárkózott fel.
11.58: Vettel 1:24.360-ra javított egy lassabb kör után.
11.57: Vettel újabb gyors körbe kezdett, miközben a már szintén közepesen kemény gumira váltó Button visszajött a 4. helyre, Maldonado, Raikkönen és Ricciardo elé.
Räikkönen nem volt gyors, Ricciardo feljött a 3. helyre. Vettel 1:24.478-ra javított, alig gyorsult korábbi idejéhez képest. Alonso 236 ezredre megközelítette.
11.54: csak a műszaki hibás Rosberg és a kicsúszó Di Resta nem volt a pályán.
A többiek, köztük Räikkönen, a közepest választották.
11.50: Button jött ki elsőként, de nem a közepesen kemény, fehér oldalú abroncsokkal, hanem még a keményekkel.
SZOMBAT |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat szállította az Olasz Nagydíjra. A pályára ugyanaz a jellemző, mint Spára, ahol bevált a két típus. A pénteki edzések alapján, ha nem lesz eső, egy kerékcsere várható |
IDŐJÁRÁS. Változtak az előrejelzések a hét közepe óta. Vasárnap délután előbb-utóbb biztosan elered az eső, csak az a kérdés, hogy a verseny közben, vagy utána. |
A Toro Rosso garázsában Vergne autójának padlólemezét vizsgálták, korábban az Ascari-kombinációban (8-9-10-es kanyar) megsérülhetett.
Kiürült a pálya, a mezőny az utolsó, lágyabb gumis gyors körökre készülődött.
11.44: Webber feljött a második helyre, de alig jobb Alonsónál.
A negyedik helyen álló Button régen volt ennyire elégedett. „Nagyon jó az autó, remek a tapadása, a Lesmo kanyarokban és az Ascariban is nagyon stabil."
11.41: Vettel 1:24.551-re javított a narancssárga betűs kemény abroncsokon. Már hat tized az előnye Alonsóhoz képest.
A Ferrari garázsában megjelent Luca di Montezemolo elnök, akinek biztosan nem tetszik , hogy Vettel van az élen Alonso előtt.
Maldonado feljött a 6. helyre a Williamsszel, amelyen szintén van hőkamera, a jobb első kerék előtt, az első légterelőre szerelve.11.36: Vettel 1:24.736-ra javított, még mindig a kemény keveréken száguld.
Sutil is megcsúszott a másik Force Indiával a kilences kanyarban, de folytatni tudta.
11.33: Di Resta összetörte az autóját, a Parabolicában csúszott ki, egyenesen a gumifalba. A skót szerint „valami eltörött a kocsin."
A kemény gumis gyors körök után Vettel, Alonso, Webber, Button, Hamilton, Maldonado, Räikkönen, Vergne, Bottas, Massa, Grosjean, Gutiérrez az első 12 sorrendje. A 20. helyen álló Rosberg autóját szerelni kell (a telemetria szerint túlhevült), a német várhatóan nem jön ki az edzés második felére.
11.31: Alonso a második körében 204 ezredre megközelítette Vettelt, és feljött a második helyre – Massa szélárnyéka nélkül.
Vergne a rádión a Toro Rosso mérnökeinek: „A Ferrari nagyon okosan csinálja."
11.28: Massa szélárnyékot biztosított Alonsónak. Az első körében a brazil a mezőny leglassabbja, a spanyol a 4. helyre jött fel.
11.26: miközben Räikkönen arra panaszkodik, hogy a Lotus borzasztó a célegyenesre fordító Parabolicában, a két Ferrari megkezdte első mért körét.
Vettel a célegyenes végén 336-tal ment, sokkal nagyobb a végsebessége, mint pénteken – talán mégsem kockáztat a csapat a végsebességgel, ha így is, úgy is a leggyorsabb.
Hamilton a második lassító előtt elfékezte magát, és tett egy kitérőt a bukótérben. A Mercedes fékerőelosztási gondokkal küzd a hétvégén, ez nem tesz jót a versenyzők önbizalmának.
11.22: a vb-éllovas rögtön még egy gyors kört futott, 1:24.947-re javított. Webber feljött a második helyre, négy tizedre volt csapattársától.
11.21: Vettel 1:25.265-tel az első helyre ugrott. Hamilton feljött a negyedik helyre.
Hamilton és Rosberg lassú köröket futott kezdésnek, a két Red Bull is kijött a pályára. Webber 141 ezredre megközelítette Räikkönent, Vergne közöttük volt.
11.17: Räikkönen 1:25.871-gyel az élre állt. A Lotus visszaváltott a rövidebb tengelytávú autójára, mert az új, 10 centiméterrel hosszabb kocsi nem hozott meggyőző javulást.
Di Resta autójáról ismét láthatóak a hőkamerás képek, amelyek az első kerekek terhelését mutatja.
Nagy lett a forgalom a pályán, azok is kijöttek, akik a próbaköreik után még a mérnökeikkel tárgyaltak. Ferrarik és a Red Bullok maradtak csak a boxban, valamint Button.
11.11: Di Resta 1:26.230-cal kezdett, Pérez 1:26.004-gyel válaszolt neki egy lazább kör után.
A pilóták természetesen a kemény keverékű abroncsokat használják az edzés elején.
11.09: Pérez 1:26.489-cel átvette a vezetést.
11.07: a későn érkezők egyikéé az első mért kör, Pic 1:31.737-tel kezdett. Van der Garde is mért kört futott (1:28.728), s így tett Pérez, valamint Sutil is.
Néhányan kint maradtak második körre is, a két Red Bull mellett Hülkenberg nyújtotta el az autó ellenőrzését.
11.03: az első percekben csak a McLaren, a Caterham és a Force India pilótái maradtak a boxban. A többiek teljesítették próbaköreiket, majd visszatértek a depóba.
A Pirelli szerint a versenyt, ha nem esik az eső, könnyedén lehet teljesíteni egy boxkiállással, így a gumistratégia nem lesz olyan jelentős, mint az idény korábbi futamain.
11.00: ugyanolyan remek időben kezdődött meg az edzés, mint pénteken: napsütés, 28 fok. Chilton ment ki elsőként a pályára.
A Red Bull és Sebastian Vettel 2011-ben akkora fölényben volt a többiekhez képest, hogy Monzában végre merte hajtani azt a kísérletet, miszerint a magas végsebesség helyett a jobb kigyorsításra (a célvonalnál Vettel volt a leggyorsabb, a célegyenes végén viszont a legalacsonyabb volt a végsebessége) és a kanyarokban való jobb stabilitásra törekedtek. Ez a módszer akkor válik be, ha megszerzik az első rajtkockát, és a rajt után is megtartják az első helyet.
A Red Bull az idén is ezt a módszert választotta, és eddig Sebastian Vettel a leggyorsabb, jó úton jár afelé, hogy megismételje két évvel ezelőtti győzelmét. Nagy kérdés, hogy a riválisok képesek lesznek-e arra, hogy valahogy borsot törjenek a német orra alá, és keresztülhúzzák a számításait. Mert ha Vettel nem a pole-ból indul, vagy elszúrja a rajtját, és nem tud időben előre kerülni, nagy bajba kerülhet az alacsony végsebessége miatt. Ezért kockázatos a stratégia – de ha működik és a technika vagy az időjárás sem szól közbe, biztos a győzelem.
DRS-ZÓNA
Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.