Vettel a pole-ban, Hamilton csak a 12., Hülkenberg a hős

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.09.07. 13:47
null
Sebastian Vettel legutóbb Kanadában indult az élről. Ez a 40. pole-ja (Fotók: Reuters)
A Formula–1-es világbajnokság Olasz Nagydíjának időmérőjén a német Sebastian Vettel érte el a legjobb időt, így ő indulhat vasárnap az élről Monzában. A háromszoros világbajnok mögött Red Bull-os csapattársa, az ausztrál Mark Webber és a Sauberrel versenyző Nico Hülkenberg végzett. A Ferrari pilótái közül Felipe Massa volt a gyorsabb, a 4. helyről indul, közvetlenül Fernando Alonso elől. A legutóbbi négy versenyt az élről kezdő Lewis Hamilton csak 12., lett, a két Lotus közül, Kimi Räikkönen mögül indul.

Sebastian Vettel berregése és örömkiáltása megmutatta, mennyire meg akarta törni a címvédő a második rajthelyeinek sorozatát. Az Olasz Nagydíj előtt zsinórban háromszor indult a második rajtkockából Lewis Hamilton mögül, és bár a pontokat csak vasárnap osztják, igenis fontos volt számára, hogy az élről rajtolhasson – immár negyvenedszer.

A német ezúttal meg tudta tartani a szabadedzéseken mutatott fölényét, és nehéz elképzelni, hogy innen le lehessen győzni a versenyen. Szárazon szinte kizárható, a riválisoknak az jelenthet némi reményt, ha az esőben hibázik. Mellőle Mark Webber rajtolhat, az ausztrál nyomatékosította a Red Bull fölényét.

A nap hőse Nico Hülkenberg, aki a harmadik helyre hozta be a Saubert. Tavaly Sergio Pérez a csapattal második lett a versenyen, de az idei Sauber sokkal gyengébb volt eddig, a német pilóta varázslata is kellett a 3. rajtkockához – pláne, hogy csapattársa, Esteban Gutiérrez csak a 17. lett. Ilyen bravúrt általában esőben szoktunk látni, tényleg nehéz magyarázatot találni Hülkenberg bravúros teljesítményére.

A Ferrarinál Felipe Massa fő feladata az lett volna, hogy szélárnyékot biztosítson Fernando Alonsónak, és ezt többször meg is tette, de a végén, amikor új gumikat kapott, túlságosan elhúzott csapattárástól, aki reklamált is a rádión a brazil sebessége miatt. Végül Massa megelőzte Alonsót, így ő indulhat a 4. rajthelyről.

A két Toro Rosso és a két McLaren bejutott a harmadik szakaszba, de a két Lotus kiesett, mint ahogy Lewis Hamilton is, akivel 67 időmérő óta nem fordult elő ilyen, és akinek csúf véget ért négyversenyes pole-sorozata.

A tévéfelvételekből kiderült, hogy Adrian Sutil feltartotta az angolt, és emiatt vizsgálják is a Force India német pilótáját.

OLASZ NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:23.755 átlag: 248.997 km/ó
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:23.968 0.213 mp h.
3. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:24.065 0.310
4. Felipe Massa brazil Ferrari 1:24.132 0.377
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:24.142 0.387
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:24.192 0.437
7. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:24.209 0.454
8. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:24.502 0.747
9. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:24.515 0.760
10. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:28.050 4.295
11. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:24.610
12. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:24.803
13. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:24.848
14. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:24.932
15. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:25.011
16. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:25.077
17. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:25.226
18. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:25.291
19. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:26.406
20. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:26.563
21. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:27.085
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:27.480

PERCRŐL PERCRE

3. SZAKASZ

Vettel 1:23.755-tel megszerezte a pole pozíciót Webber előtt, a harmadik helyre bejött Nico Hülkenberg a Sauberrel. Utána jött a két Ferrari, majd Rosberg, Ricciardo, Pérez, Button és Vergne, aki a kavicságyba tett kitérőt.

Massa végül megverte Alonsót, és feljött a 3. helyre. Tényleg túl gyors volt a brazil…

Massa újra szélárnyékot biztosított volna Alonsónak, de a spanyol túlságosan lemaradt, a panaszkodott is, hogy túl gyors a csapattársa.

14.57: Ricciardo Alonso és Massa közé jött be. Rosberg az első körében még nem nyomta annyira a gázt, a második mértre tartalékol.

Vergne nem ment mért kört, Ricciardo a pályára hajtott, miközben a többiek a boxba mentek. Az övé volt a pálya.

14.55: Vettel 1:23.859-cel megelőzte csapattársát.
14.54:
Alonso 1:24.4-gyel feljött a 2. helyre, Massa szélárnyékot biztosított neki.
14.53:
Rosberg 1:28.332-t ment, Webber 1:23.990-nel bejött 1:24 alá.

Rosberg, Vergne, Vettel, Alonso és Massa kiment utána.

14.50: Webber ment ki elsőként a pályára.

A harmadik szakaszban a két-két Red Bull, Ferrari, McLaren, Toro Rosso, valamint Hülkenberg és Rosberg vesz részt.

Nagy a nyomás a Ferrarin ezen a hétvégén Monzában – Massa megverte Alonsót az időmérőn
Nagy a nyomás a Ferrarin ezen a hétvégén Monzában – Massa megverte Alonsót az időmérőn

2. SZAKASZ

A 11. helytől lefelé Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Sutil, Maldonado, Di Resta sorrend alakult ki. A visszajátszásokból látszott, hogy Sutil feltartotta Hamiltont a Parabolicában, a sportfelügyelők vizsgálják az esetet, ami nem vigasztalja az angolt.

Hamilton zsinórban négy pole pozíció után a legjobb tízbe sem jutott be, Räikkönen is kiesett.

14.42: Hamilton kiengedett, kiesett, Pérez ugyanis megelőzte.

Räikkönen javított, Hamilton a 10. helyre csúszott vissza, elfogyott az idő. Button, Maldonado, Sutil, Di Resta, Pérez és Grosjean mögötte volt.

14.41: a 9. helyre jött fel, ami feltétlenül nem elég, de van még egy köre.
14.40:
Hamilton is kijött.

Az ausztrál ment elöl, a 2. helyre jött be. Vettel 1:23.977-tel az élre állt. A középső és az utolsó szektorban csúcsot ment.

14.37: jön Vettel és Webber.

Hamilton normális mért kör nélkül (1:30.8, ami van neki) visszament a boxba.

14.35: Rosberg feljött a 2. helyre, a két Red Bull 6 perccel a szakasz vége előtt még a boxban várt.

Hamilton a célegyenesre fordulva kisodródott, hatalmas port vert fel. Räikkönen jött fel a 4. helyre.

14.33: Alonso megelőzte Ricciardót, 1:24.227-et ment Massa szélárnyékában. A brazil a 2. helyre jött fel.

Grosjean a célegyenes végén újra elfékezte magát, ez az első szakaszban is megtörtént vele, a fekvőrendőrökön átdobálta az autót.

14.30: mindenki a lágyabb gumikat használja, Ricciardo 1:24.746-tal nyitott.
14.27:
folytatódik az időmérő.

Rosberg az első szakaszban a közepesen kemény gumin sem tudta megverni Vettel kemény gumis eredményét.

AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ EREDMÉNYSORA
1. SZAKASZ 2. SZAKASZ
1. Vettel 1:24.319 1. Vettel 1:23.977
2. Rosberg 1:24.527 2. Alonso 1:24.227
3. Hamilton 1:24.589 3. Webber 1:24.263
4. Vergne 1:24.630 4. Ricciardo 1:24.290
5. Pérez 1:24.635 5. Hülkenberg 1:24.305
6. Ricciardo 1:24.655 6. Rosberg 1:24.393
7. Alonso 1:24.661 7. Massa 1:24.479
8. Grosjean 1:24.737 8. Button 1:24.563
9. Button 1:24.739 9. Vergne 1:24.575
10. Hülkenberg 1:24.776 10. Pérez 1:24.592
11. Räikkönen 1:24.819 11. Räikkönen 1:24.610
12. Maldonado 1:24.905 12. Hamilton 1:24.803
13. Webber 1:24.923 13. Grosjean 1:24.848
14. Massa 1:24.950 14. Sutil 1:24.932
15. Di Resta 1:25.009 15. Maldonado 1:25.011
16. Sutil 1:25.030 16. Di Resta 1:25.077
17. Gutiérrez 1:25.226
18. Bottas 1:25.291
19. Van der Garde 1:26.406
20. Pic 1:26.563
21. Bianchi 1:27.085
22. Chilton 1:27.480

1. SZAKASZ

Sutil utolsó továbbjutóként 711 ezreddel maradt el Vettel eredményétől.

A 17. helyről Gutiérrez, Bottas, Van der Garde, Pic, Bianchi, Chilton sorrend alakult ki. A Caterham simán verte a Marussiát.

14.21: Maldonado javított, Gutiérrez kiesett.

Rosberg feljött a 2. helyre, a két Williams volt kieső helyen, volt mégy egy körük.

14.18: a lágyabb gumikon kijöttek a veszélyzónából, de mások is felrakatták a fehér oldalú abroncsokat. Bottas és Gutiérrez volt bajban.

Gutiérrez kimenekült a kiesőzónából, a két Force India csúszott vissza oda.

14.15: Hamilton 1:24.589-cel az élre ugrott, Vettel 1:24.319-cel megelőzte.

A kieső helyeken a kiscsapatok négyese mellett Sutil és Gutiérrez állt.

14.14: Vettel csak a harmadik helyre jött fel Vergne és Alonso mögé.
14.13:
Button a 3., Pérez a 6. helyre jött fel. Vettel gyors körbe kezdett.

A Mercedesnél Rowan Atkinson a sztárvendég, Dieter Zetsche elnökkel beszélget.

14.11: Hamilton feljött a harmadik helyre Vergne és Alonso mögé, mögöttük Räikkönen, Massa, Ricciardo és Hülkenberg sorakozott.

Webber arra panaszkodik, hogy a pilótafülke bal oldala túlságosan forró.

14.09: már csak Vettel nem jött ki a boxból.
14.07:
Vergne 1:24.630-cal megelőzte Alonsót, Webber szintén kemény gumikon csak az 5. helyre jött be. Ricciardo is 1:25 alá jött, a 3. helyre.

A két Ferrari a harmadik szabadedzésen kipróbált szélárnyékos módszert alkalmazza, Massa ment Alonso előtt, a spanyol 1:24.938-cal az élre állt. A kemény keverékű gumit használja a spanyol.

Luca di Montezemolo Monzában eredményeket akar
Luca di Montezemolo Monzában eredményeket akar

14.04: Rosberg 1:25.276-tal válaszolt a második mért körében. Jónak tűnik a Mercedes – már legalábbis működik.

Az első mért kör Gutiérrezé, 1:26.293 perc.

14.01: Gutiérrez, Ricciardo és a két kiscsapat pilótái kimentek a német után.
14.00:
Rosberg ment ki elsőként a pályára, hogy ellenőrizze, sikerült-e rendbehozni a Mercedesét.

A Ferrarinál Flavio Briatore, az ősi ellenség vendégeskedik, az olasz excsapatfőnök máig nagyon jó barátja Alonsónak.

A Red Bull motorhome-jában tiszteletét tette David Hasselhoff, a futam egyik sztárvendége, KITT örök barátja. Danny Sullivannel, az FIA korábbi pilótákat képviselő sportfelügyelőjével beszélget. „Arról győzködi Sullivant, hogy KITT gyorsabb volt az 1983-as Tyrrellnél, amivel az amerikai versenyzett” – írja a Red Bull a Twitteren.

Ugyanolyan az idő, mint a pénteki második szabadedzésen, felhő alig van a környéken, az aszfalt 43, a levegő 30 fokos.

ELŐZMÉNYEK

Sebastian Vettelnek elege lehet már abból, hogy Lewis Hamilton folyton elhappolja előle az első rajtkockát, s hiába mondja, hogy a vasárnapi győzelmen kívül semmi sem számít neki, az F1 történetét és statisztikáit jól ismerő és fontosnak tartó versenyzőként igenis kell neki az első rajtkocka Monzában. A szabadedzések alapján ő a favorit, és ha az autója nem megy tönkre, nehéz lesz legyőzni.

Az időjárás biztosan nem játszik szerepet az időmérőn, esőre nincs esély. A gumik közötti különbség nem olyan nagy, mint amit korábbi versenyhelyszíneken láthattunk, és a közepesen kemény keverék is tartósnak tűnik, ami miatt a Pirelli egy kerékcserés versenyt jósol – már ha vasárnap is száraz lesz az idő, ami már korántsem olyan biztos.

Eddig négyen indultak a pole-ból Monzában a jelenlegi mezőnyből, Vettel, Hamilton és Fernando Alonso duplázott már, míg Kimi Raikkönen egyszer szerezte meg a rajtelsőséget.

Az időmérő előtt a Mercedesnek és a Force Indiának volt extra feladata az autó felkészítésével, Nico Rosberg autója a harmadik szabadedzésen túlhevült, ezt kell megoldani, míg Paul di Resta a fékje egyik elemének törése miatt kicsúszott a Parabolicában. Bár az autó nem tört össze nagyon, az orrán és a féken dolgozni kellett.

 

DRS-ZÓNA

Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik