Sebastian Vettel berregése és örömkiáltása megmutatta, mennyire meg akarta törni a címvédő a második rajthelyeinek sorozatát. Az Olasz Nagydíj előtt zsinórban háromszor indult a második rajtkockából Lewis Hamilton mögül, és bár a pontokat csak vasárnap osztják, igenis fontos volt számára, hogy az élről rajtolhasson – immár negyvenedszer.
A német ezúttal meg tudta tartani a szabadedzéseken mutatott fölényét, és nehéz elképzelni, hogy innen le lehessen győzni a versenyen. Szárazon szinte kizárható, a riválisoknak az jelenthet némi reményt, ha az esőben hibázik. Mellőle Mark Webber rajtolhat, az ausztrál nyomatékosította a Red Bull fölényét.
A nap hőse Nico Hülkenberg, aki a harmadik helyre hozta be a Saubert. Tavaly Sergio Pérez a csapattal második lett a versenyen, de az idei Sauber sokkal gyengébb volt eddig, a német pilóta varázslata is kellett a 3. rajtkockához – pláne, hogy csapattársa, Esteban Gutiérrez csak a 17. lett. Ilyen bravúrt általában esőben szoktunk látni, tényleg nehéz magyarázatot találni Hülkenberg bravúros teljesítményére.
A Ferrarinál Felipe Massa fő feladata az lett volna, hogy szélárnyékot biztosítson Fernando Alonsónak, és ezt többször meg is tette, de a végén, amikor új gumikat kapott, túlságosan elhúzott csapattárástól, aki reklamált is a rádión a brazil sebessége miatt. Végül Massa megelőzte Alonsót, így ő indulhat a 4. rajthelyről.
A két Toro Rosso és a két McLaren bejutott a harmadik szakaszba, de a két Lotus kiesett, mint ahogy Lewis Hamilton is, akivel 67 időmérő óta nem fordult elő ilyen, és akinek csúf véget ért négyversenyes pole-sorozata.
A tévéfelvételekből kiderült, hogy Adrian Sutil feltartotta az angolt, és emiatt vizsgálják is a Force India német pilótáját.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:23.755 | átlag: 248.997 km/ó |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:23.968 | 0.213 mp h. |
3. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:24.065 | 0.310 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.132 | 0.377 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:24.142 | 0.387 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.192 | 0.437 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.209 | 0.454 |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:24.502 | 0.747 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.515 | 0.760 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.050 | 4.295 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:24.610 | |
12. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:24.803 | |
13. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:24.848 | |
14. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:24.932 | |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:25.011 | |
16. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:25.077 | |
17. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:25.226 | |
18. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:25.291 | |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:26.406 | |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:26.563 | |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:27.085 | |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:27.480 |
PERCRŐL PERCRE
3. SZAKASZ
Vettel 1:23.755-tel megszerezte a pole pozíciót Webber előtt, a harmadik helyre bejött Nico Hülkenberg a Sauberrel. Utána jött a két Ferrari, majd Rosberg, Ricciardo, Pérez, Button és Vergne, aki a kavicságyba tett kitérőt.
Massa végül megverte Alonsót, és feljött a 3. helyre. Tényleg túl gyors volt a brazil…
Massa újra szélárnyékot biztosított volna Alonsónak, de a spanyol túlságosan lemaradt, a panaszkodott is, hogy túl gyors a csapattársa.
14.57: Ricciardo Alonso és Massa közé jött be. Rosberg az első körében még nem nyomta annyira a gázt, a második mértre tartalékol.
Vergne nem ment mért kört, Ricciardo a pályára hajtott, miközben a többiek a boxba mentek. Az övé volt a pálya.
14.55: Vettel 1:23.859-cel megelőzte csapattársát.
14.54: Alonso 1:24.4-gyel feljött a 2. helyre, Massa szélárnyékot biztosított neki.
14.53: Rosberg 1:28.332-t ment, Webber 1:23.990-nel bejött 1:24 alá.
Rosberg, Vergne, Vettel, Alonso és Massa kiment utána.
14.50: Webber ment ki elsőként a pályára.
A harmadik szakaszban a két-két Red Bull, Ferrari, McLaren, Toro Rosso, valamint Hülkenberg és Rosberg vesz részt.
2. SZAKASZ
A 11. helytől lefelé Räikkönen, Hamilton, Grosjean, Sutil, Maldonado, Di Resta sorrend alakult ki. A visszajátszásokból látszott, hogy Sutil feltartotta Hamiltont a Parabolicában, a sportfelügyelők vizsgálják az esetet, ami nem vigasztalja az angolt.
Hamilton zsinórban négy pole pozíció után a legjobb tízbe sem jutott be, Räikkönen is kiesett.
14.42: Hamilton kiengedett, kiesett, Pérez ugyanis megelőzte.
Räikkönen javított, Hamilton a 10. helyre csúszott vissza, elfogyott az idő. Button, Maldonado, Sutil, Di Resta, Pérez és Grosjean mögötte volt.
14.41: a 9. helyre jött fel, ami feltétlenül nem elég, de van még egy köre.
14.40: Hamilton is kijött.
Az ausztrál ment elöl, a 2. helyre jött be. Vettel 1:23.977-tel az élre állt. A középső és az utolsó szektorban csúcsot ment.
14.37: jön Vettel és Webber.
Hamilton normális mért kör nélkül (1:30.8, ami van neki) visszament a boxba.
14.35: Rosberg feljött a 2. helyre, a két Red Bull 6 perccel a szakasz vége előtt még a boxban várt.
Hamilton a célegyenesre fordulva kisodródott, hatalmas port vert fel. Räikkönen jött fel a 4. helyre.
14.33: Alonso megelőzte Ricciardót, 1:24.227-et ment Massa szélárnyékában. A brazil a 2. helyre jött fel.
Grosjean a célegyenes végén újra elfékezte magát, ez az első szakaszban is megtörtént vele, a fekvőrendőrökön átdobálta az autót.
14.30: mindenki a lágyabb gumikat használja, Ricciardo 1:24.746-tal nyitott.
14.27: folytatódik az időmérő.
Rosberg az első szakaszban a közepesen kemény gumin sem tudta megverni Vettel kemény gumis eredményét.
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Vettel | 1:24.319 | 1. | Vettel | 1:23.977 |
2. | Rosberg | 1:24.527 | 2. | Alonso | 1:24.227 |
3. | Hamilton | 1:24.589 | 3. | Webber | 1:24.263 |
4. | Vergne | 1:24.630 | 4. | Ricciardo | 1:24.290 |
5. | Pérez | 1:24.635 | 5. | Hülkenberg | 1:24.305 |
6. | Ricciardo | 1:24.655 | 6. | Rosberg | 1:24.393 |
7. | Alonso | 1:24.661 | 7. | Massa | 1:24.479 |
8. | Grosjean | 1:24.737 | 8. | Button | 1:24.563 |
9. | Button | 1:24.739 | 9. | Vergne | 1:24.575 |
10. | Hülkenberg | 1:24.776 | 10. | Pérez | 1:24.592 |
11. | Räikkönen | 1:24.819 | 11. | Räikkönen | 1:24.610 |
12. | Maldonado | 1:24.905 | 12. | Hamilton | 1:24.803 |
13. | Webber | 1:24.923 | 13. | Grosjean | 1:24.848 |
14. | Massa | 1:24.950 | 14. | Sutil | 1:24.932 |
15. | Di Resta | 1:25.009 | 15. | Maldonado | 1:25.011 |
16. | Sutil | 1:25.030 | 16. | Di Resta | 1:25.077 |
17. | Gutiérrez | 1:25.226 | |||
18. | Bottas | 1:25.291 | |||
19. | Van der Garde | 1:26.406 | |||
20. | Pic | 1:26.563 | |||
21. | Bianchi | 1:27.085 | |||
22. | Chilton | 1:27.480 |
1. SZAKASZ
Sutil utolsó továbbjutóként 711 ezreddel maradt el Vettel eredményétől.
A 17. helyről Gutiérrez, Bottas, Van der Garde, Pic, Bianchi, Chilton sorrend alakult ki. A Caterham simán verte a Marussiát.
14.21: Maldonado javított, Gutiérrez kiesett.
Rosberg feljött a 2. helyre, a két Williams volt kieső helyen, volt mégy egy körük.
14.18: a lágyabb gumikon kijöttek a veszélyzónából, de mások is felrakatták a fehér oldalú abroncsokat. Bottas és Gutiérrez volt bajban.
Gutiérrez kimenekült a kiesőzónából, a két Force India csúszott vissza oda.
14.15: Hamilton 1:24.589-cel az élre ugrott, Vettel 1:24.319-cel megelőzte.
A kieső helyeken a kiscsapatok négyese mellett Sutil és Gutiérrez állt.
14.14: Vettel csak a harmadik helyre jött fel Vergne és Alonso mögé.
14.13: Button a 3., Pérez a 6. helyre jött fel. Vettel gyors körbe kezdett.
A Mercedesnél Rowan Atkinson a sztárvendég, Dieter Zetsche elnökkel beszélget.
14.11: Hamilton feljött a harmadik helyre Vergne és Alonso mögé, mögöttük Räikkönen, Massa, Ricciardo és Hülkenberg sorakozott.
Webber arra panaszkodik, hogy a pilótafülke bal oldala túlságosan forró.
14.09: már csak Vettel nem jött ki a boxból.
14.07: Vergne 1:24.630-cal megelőzte Alonsót, Webber szintén kemény gumikon csak az 5. helyre jött be. Ricciardo is 1:25 alá jött, a 3. helyre.
A két Ferrari a harmadik szabadedzésen kipróbált szélárnyékos módszert alkalmazza, Massa ment Alonso előtt, a spanyol 1:24.938-cal az élre állt. A kemény keverékű gumit használja a spanyol.
14.04: Rosberg 1:25.276-tal válaszolt a második mért körében. Jónak tűnik a Mercedes – már legalábbis működik.
Az első mért kör Gutiérrezé, 1:26.293 perc.
14.01: Gutiérrez, Ricciardo és a két kiscsapat pilótái kimentek a német után.
14.00: Rosberg ment ki elsőként a pályára, hogy ellenőrizze, sikerült-e rendbehozni a Mercedesét.
A Ferrarinál Flavio Briatore, az ősi ellenség vendégeskedik, az olasz excsapatfőnök máig nagyon jó barátja Alonsónak.
A Red Bull motorhome-jában tiszteletét tette David Hasselhoff, a futam egyik sztárvendége, KITT örök barátja. Danny Sullivannel, az FIA korábbi pilótákat képviselő sportfelügyelőjével beszélget. „Arról győzködi Sullivant, hogy KITT gyorsabb volt az 1983-as Tyrrellnél, amivel az amerikai versenyzett” – írja a Red Bull a Twitteren.
Ugyanolyan az idő, mint a pénteki második szabadedzésen, felhő alig van a környéken, az aszfalt 43, a levegő 30 fokos.
ELŐZMÉNYEK
Sebastian Vettelnek elege lehet már abból, hogy Lewis Hamilton folyton elhappolja előle az első rajtkockát, s hiába mondja, hogy a vasárnapi győzelmen kívül semmi sem számít neki, az F1 történetét és statisztikáit jól ismerő és fontosnak tartó versenyzőként igenis kell neki az első rajtkocka Monzában. A szabadedzések alapján ő a favorit, és ha az autója nem megy tönkre, nehéz lesz legyőzni.
Az időjárás biztosan nem játszik szerepet az időmérőn, esőre nincs esély. A gumik közötti különbség nem olyan nagy, mint amit korábbi versenyhelyszíneken láthattunk, és a közepesen kemény keverék is tartósnak tűnik, ami miatt a Pirelli egy kerékcserés versenyt jósol – már ha vasárnap is száraz lesz az idő, ami már korántsem olyan biztos.
Eddig négyen indultak a pole-ból Monzában a jelenlegi mezőnyből, Vettel, Hamilton és Fernando Alonso duplázott már, míg Kimi Raikkönen egyszer szerezte meg a rajtelsőséget.
Az időmérő előtt a Mercedesnek és a Force Indiának volt extra feladata az autó felkészítésével, Nico Rosberg autója a harmadik szabadedzésen túlhevült, ezt kell megoldani, míg Paul di Resta a fékje egyik elemének törése miatt kicsúszott a Parabolicában. Bár az autó nem tört össze nagyon, az orrán és a féken dolgozni kellett.
DRS-ZÓNA
Monzában két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Ascari-kanyarkombináció (8-9-10) előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – csak akkor, ha nem esik az eső.