Vettel mögött és a tiszteletére is volt tűzijáték

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.09.22. 13:44
null
Szingapúrban mesterséges fényárban úszott Vettel és a mezőny (Fotó: Reuters)
Az élről induló Sebastian Vettel rajt-cél győzelmet aratott a Formula–1-es világbajnokság Szingapúri Nagydíján, ezzel tovább növelte előnyét a pontverseny élén. Másodikként Fernando Alonso, harmadikként a derékfájásából kigyógyuló Kimi Räikkönen ért célba. Az unalmasan induló, de a Daniel Ricciardo kicsúszása miatt elrendelt biztonsági autós időszakot követően kifejezetten izgalmas versenyen csak az nem volt kérdés, hogy Vettel nyer-e.

Sebastian Vettelt egyedül a rajtnál lehetett zavarba hozni a Szingapúri Nagydíj hétvégéjén, de Nico Rosberg hiába rajtolt jobban, mint a világbajnoki éllovas, az első kanyarhoz érve elfékezte magát, kisodródott, és Vettel be tudott vágni elé, a harmadik kanyarba pedig már elsőként fordult be. Vissza sem nézett utána, körről körre elhúzott honfitársától, és rajt–cél győzelmet aratott.

Jövő évi csapattársa, Daniel Ricciardo jelentette rá a legnagyobb veszélyt, amikor fél távhoz közeledve a falnak csúszott, és be kellett küldeni miatta a biztonsági autót. Ám Vettel ezután is könnyedén elhúzott Rosbergtől, körönként több mint két másodperccel növelte az előnyét, és eltűnt a messzeségben. A végén tűzijátékkal köszöntötték a szingapúri rendezők.

A verseny második felében a pályán látott tűzijátékból kimaradt.

A második helyen a biztonsági autós időszak után már kerékcsere nélkül végigszáguldó Fernando Alonso ért célba, a szombati derékfájásától a versenyre megszabadított, a 13. helyről indulva előretörő Kimi Räikkönen lett a harmadik. Alonso hátránya már hatvan pont Vettellel szemben, és már csak hat futam van hátra.

A negyedik és az ötödik helyen a két Mercedes ért célba, Nico Rosberg és Lewis Hamilton a safety car alatt nem ment ki a boxba, csak később cserélt kereket, így hátulról kellett felzárkóznia mindkettőnek, de hiába előzték meg a Saubereket és a McLareneket, Alonsóval és Räikkönennel nem tudtak mit kezdeni. Erre Mark Webbernek lett volna esélye, de a Mercedesek előtt haladó Red Bull váltója a végére teljesen tönkrement, Webber az utolsó körben lángoló autóból ugrott ki a pálya szélén.

A hajrát a 3. helyen váró Jenson Button csak hetedik lett Felipe Massa mögött, de megelőzte csapattársát, Sergio Pérezt.

Folytatás két hét múlva Dél-Koreában.

6. SZINGAPÚRI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (61 kör, 308.828 KM)
1.
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
1:59:13.132
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 32.627 mp h.
3. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 43.920 mp h.
4. Nico Rosberg német Mercedes 51.155 mp h.
5. Lewis Hamilton brit Mercedes 53.159 mp h.
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:03.877 p h.
7. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:23.354 p h.
8. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:23.820 p h.
9. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:24.261 p h.
10. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:24.668 p h.
11. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:28.479 p h.
12. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:37.894 p h.
13. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:45.161 p h.
14. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:53.512 p h.
15. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1 kör h.*
16. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1 kör h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1 kör h.
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
19. Charles Pic francia Caterham-Renault 1 kör h.
20. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 7 kör h.*
*nem ért célba
FELADTÁK
Megtett körök
Romain Grosjean
francia
Lotus-Renault
37
Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 23
Leggyorsabb kör: Vettel (46. kör) 1:48.574
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 7 10 12 247
2. Fernando Alonso 2 8 12 187
3. Lewis Hamilton 1 5 12 151
4. Kimi Räikkönen 1 7 11 149
5. Mark Webber 4 11 130
6. Nico Rosberg 2 2 10 116
7. Felipe Massa 1 10 87
8. Romain Grosjean 2 8 57
9. Jenson Button 10 54
10. Paul di Resta 7 36
11. Adrian Sutil 6 26
12. Sergio Pérez 6 22
13. Nico Hülkenberg 6 19
14. Daniel Ricciardo 5 18
15. Jean-Éric Vergne 3 13
16. Pastor Maldonado 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 377
2. Ferrari 274
3. Mercedes 267
4. Lotus-Renault 206
5. McLaren-Mercedes 76
6. Force India-Mercedes 62
7. Toro Rosso-Ferrari 31
8. Sauber-Ferrari 19
9. Williams-Renault 1

A FUTAM (61 kör, 308.828 km)

IDE KATTINTVA ELÉRHETI RÉSZLETES, KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT!

Miközben Vettel az első, Webber a negyedik rajtkockában készülődött, Adrian Newey, a Red Bull főtervezője a rajtrács végéig elment, megnézte, miket talál a többi autón. A műszaki vezető nem pihen, most is ötleteket gyűjt. Azt sem lehet elmondani róla, hogy nagyon izgulna Vettel miatt, a német rendkívül meggyőző teljesítményt nyújtott eddig ezen a hétvégén.

A mezőny szuperlágy gumikon rajtol, egyedül Adrian Sutil választotta a közepesen kemény abroncsokat. Két vagy három kerékcserére lehet számítani pilótánként.

Räikkönen az időmérőhöz hasonlóan fájdalomcsillapító injekciókat kapott, amelyek hatása azonban a Lotus orvosa elmondása szerint egy óra múlva enyhülni fog.

A rajtnál Rosberg a célegyenes végén megelőzte Vettelt, de a Mercedes pilótája elfékezte magát, kisodródott, így Vettel vissza tudta venni az első helyet. Rosberg még küzdött vele a harmadik kanyarig, e akkor meg kellett adnia magát. Mögöttük Alonso a hetedik rajtkockából feljött a 3. helyre, majd Webber, Grosjean, Hamilton és Massa következett.

Az angol nagyot csatázott a brazillal, végül a pályát elhagyva előzte meg, amiért vissza kellett adna a 6. helyet Massának. Mögöttük Button, Hülkenberg, Pérez, Gutiérrez és Räikkönen következett. Ricciardóé volt a legrosszabb rajt, öt helyet visszaesve a 14. helyre csúszott hátra.

Rosberg jól rajtolt, de elfékezte magát a célegyenes végén, és Vettel visszavette az első helyét
Rosberg jól rajtolt, de elfékezte magát a célegyenes végén, és Vettel visszavette az első helyét

Vettel a 2. kör végén már több mint 4 másodperccel vezetett Rosberg előtt, a 3. végén 5.6 másodperc volt közöttük. Utána kezdett beállni a különbség, Vettelre rá is szóltak rádión, hogy ne menjen túl gyorsan, az esetleges biztonsági autós időszak miatt nincs értelme túl nagy előnyt szerezni.

Alonso ugyanúgy lemaradt Rosbergről, elégedett lehetett fantasztikus rajtjával, amely során a külső íven elhúzott Hamilton, Webber és Grosjean mellett.Mögötte viszont úgy tűnt, Webber feltartja Grosjeant.

A pilóták beálltak egymáshoz képest 1-2 másodperces különbségekre, egyedül a két Lotus kockáztatta meg, hogy közelebbről üldözte riválisát. Grosjean Webbert, Räikkönen a 10. helyen haladó Pérezt – a finn a 10. kör végén ki is jött kereket cserélni. Újra szuperlágy gumikat kapott – ha ennyire kopnak a gumik, túl optimista volt a kétkiállásos jóslat.

A következő körökben mások is kiálltak, Massa a 12. kör végén közepesen kemény gumikat kapott, akárcsak Webber egy körrel később. Vettel pedig a leggyorsabb kört futotta a használt abroncsokon. Alonso a 14. kör végén kapott közepesen kemény abroncsokat, a 15. körben a két Mercedes is a fehér betűs gumikon folytatta, Grosjean szuperlágyakat kapott.

Vettel továbbra is kint maradt, a 16. kör végén jött be új kerekekért, a keményebb fajtáért – neki menni fog két kiállásból.

A 17. kör végén Vettel, Rosberg, Di Resta, Alonso, Webber, Grosjean, Hamilton, Massa, Button, Räikkönen, Hülkenberg, Pérez volt a sorrend az első 12 helyen, Di Resta még nem volt a boxban.

Hülkenbergnek vissza kellett engednie maga elé Pérezt, aki korábban kilökte őt a pályáról csata közben. A németet a pálya elhagyása miatt figyelmeztették, pedig ez más eset volt, mint a verseny elején Hamiltoné. Hülkenberg nem is értette a dolgot.

Vettel a 19. kör végén 8.5 másodperccel vezetett Rosberg előtt, a németről lemaradt Di Resta. Ahogy Alonso támadta a skótot, Grosjean is közvetlen közelről üldözte az 5. helyen haladó ausztrált. Di Resta végül a 20. kör végén ment ki a boxba, Alonso és Rosberg között 7.5 másodperces különbséget hagyott – ezzel a Mercedes pilótája nyugodtabban folytathatta a második helyen. Alonso bánhatja, hogy nem egy körrel később hívták ki a Ferrari boxához, akkor nem ragadt volna Di Resta mögött.

Hamilton panaszkodott a közepesen kemény gumikra, amelyekről Button azt mondta pénteken, hogy olyan, mintha teljesen más autót vezetnének rajta.

A Lotus garázsában igazi legenda, Tom Jones foglalt helyet a szerelők között, miközben Räikkönen különös problémára panaszkodott.

Alonso Di Resta kiállása ellenére sem közeledett Rosberghez, néhány kör alatt újabb másodperccel nőtt a hátránya a Mercedeshez képest.

Amikor már unalomba fulladt volna a verseny, Ricciardo színt vitt bele
Amikor már unalomba fulladt volna a verseny, Ricciardo színt vitt bele

A 24. körben Ricciardo a falnak ment a 18. kanyarban, jött a biztonsági autó. A két-két Red Bullt és Mercedest leszámítva szinte mindenki a boxba hajtott új kerekekért. Di Resta is kint maradt, feljött Vettel, Rosberg, Webber, Hamilton, Alonso és Grosjean mögé a 7. helyre, s ő is viszonylag friss gumikon száguldott.

A pontszerző helyeken Vettel, Rosberg, Webber, Hamilton, Alonso, Grosjean, Di Resta, Massa, Button, Räikkönen volt a sorrend. Egy óra eltelt, a 61 körből 28-at teljesített a mezőny – továbbra sincs Szingapúri Nagydíj biztonsági autós időszak nélkül.

Vettelnek mondták a rádión, arra várnak, hogy Chilton és Bianchi felzárkózzon a mezőny végére, csak utána indulhat újra a verseny. A 29. kör végén megint gyorsíthattak Vettelék. A vb-éllovas maradt az élen, megint lerázta Rosberget, akire tapadtak a többiek.Vettelt ezúttal nem lassította a mérnöke, hanem arra sarkallta, hogy a lehető leggyorsabban menjen, építsen előnyt – a világbajnok szót fogadott. Három körrel az újraindulás után 5.5 másodperc volt az előnye.

Grosjeannak a motor kisebb problémája miatt a boxba kellett hajtania, új kerekeket kapott, a motor levegőfeltöltése után mehetett csak vissza, nagyon hosszú ideig állt a garázsa előtt, az utolsó helyre esett vissza a nagyon csalódott hangú francia.

A Vetteltől a 35. körben már 12 másodpercre lévő Rosberg lerázta Webbert, aki mögött sűrű sor haladt. Vettel Rosberghez, Webberhez és Hamiltonhoz képest frissebb gumikon haladt, ki is használta ezt, a többiek Alonsóval kezdve viszont a frissebb abroncsokon nem tudtak mit kezdeni Hamiltonnal.

A 38. kör végén 18.7 másodperccel vezetett Vettel, Rosberg első légterelője ferdén állt, a német vesztett a teljesítményéből, de kényelmesen maga mögött tartotta Webbert. Grosjean feladta a versenyt.

Webber a 40. körben kijött új gumikért. A Red Bull abban reménykedik, hogy a friss gumikon sikerül a később kiálló Rosberg elé kerülnie. A német egy körrel később jött, és be is jött a Red Bull terve, az ausztrál feljött a második helyre – milyen köridőkre lesz képes tiszta pályán friss gumikon Vettelhez képest?

Hamilton a 43. körben jött ki a boxba, lassú kerékcseréje után éppen hogy az egy körrel korábban szervizelő Di Resta, Massa duó elé érkezett vissza. Vettel a 44. körben kapott új szuperlágy gumikat.

Az élre jött vissza, mögötte Alonso, Button, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg, Gutiérrez, Webber, Rosberg, Hamilton, Di Resta, Massa volt a sorrend, Alonso, Button, Räikkönen, Pérez, Hülkenberg és Gutiérrez a biztonsági időszak óta nem cserélt kereket. Räikkönennel közölték, hogy végig kell mennie ezeken a gumikon.

Webber és a két Mercedes a 48. körre utolérte Gutiérrezt. A 49. körben egymás után meg is előzték a kopott gumikon szenvedő mexikóit.

Alonso mögött Buttont Räikkönen támadta a Lotusszal. Webberék Hülkenbergre zárkóztak fel.vettel és Alonso első két helyezése nincs veszélyben, de Button, Räikkönen, Pérez és Hülkenberg tarthat Webbertől és a két Mercedestől. Ha most kiállnak a boxba, nem szereznek pontot, úgyhogy kockáztatniuk kell.

Hülkenberget nem volt olyan könnyű megelőzni, mint Gutiérrezt, de Webbernek a DRS-zónában, a 7-es kanyar előtt sikerült. Button nagyon lassú volt Räikkönen előtt, de a finn sokáig nem tudott előzni – az 54. körben aztán külső íven sikerült neki a 14-es kanyarban.

A két Mercedes nehezen jutott túl Hülkenbergen, amikor Di Resta a falnak ment. Pérez egy darabig maga mögött tartotta Webbert, de mivel nem jött a biztonsági autó, az ausztrál tudott előzni, sőt Button mellett is elment. Räikkönen viszont sokkal gyorsabb volt a McLareneknél.

A két Mercedes beragadt Pérez mögé, Hamilton Rosberget támadta. A váltóhibával küszködő Webber alig közeledett Räikkönenhez, akinek öt másodperc volt az előnye. Rosberg az 57. körben megelőzte Pérezt és Buttont, Hamilton is túljutott a mexikóin. A két McLarennek nem jött be a gumis rizikó, ami Alonsónak és Räikkönennek dobogót ért, Button és Pérez a 8. és a 9. helyre csúszott vissza – és még nem volt vége!

Webbert Rosberg támadta, és meg is előzte, majd Hamilton is elhúzott a valóban lelassuló Red Bull mellett. Egy kör még maradt, a lángoló autóval félrehúzódó Webber mellett Massa is elhúzott.

Vettel végül megnyerte a versenyt, zsinórban a harmadik Szingapúri Nagydíjat és zsinórban a harmadik versenyt 2013-ban. Alonso és Raikkönen lett még dobogós a két Mercedes előtt.

A LEGGYORSABB KÖRÖK LISTÁJA
1. Sebastian Vettel 1:48.574 átlag: 167.940 km/ó 46. kör
2. Adrian Sutil 1:49.656 1.082 mp h. 43.
3. Mark Webber 1:49.783 1.209 51.
4. Lewis Hamilton 1:49.916 1.342 59.
5. Jean-Éric Vergne 1:50.328 1.754 45.
6. Nico Rosberg 1:50.353 1.779 51.
7. Felipe Massa 1:50.509 1.935 45.
8. Pastor Maldonado 1:50.708 2.134 46.
9. Paul di Resta 1:50.739 2.165 45.
10. Charles Pic 1:50.990 2.416 58.
11. Fernando Alonso 1:51.082 2.508 44.
12. Romain Grosjean 1:51.097 2.523 35.
13. Kimi Räikkönen 1:51.140 2.566 55.
14. Valtteri Bottas 1:51.706 3.132 53.
15. Jenson Button 1:51.740 3.166 46.
16. Sergio Pérez 1:51.926 3.352 46.
17. Esteban Gutiérrez 1:52.007 3.433 37.
18. Nico Hülkenberg 1:52.186 3.612 47.
19. Giedo van der Garde 1:52.472 3.898 44.
20. Jules Bianchi 1:52.898 4.324 45.
21. Max Chilton 1:53.041 4.467 50.
22. Daniel Ricciardo 1:53.052 4.478 23.

ELŐZMÉNYEK

A szombaton súlyos derékfájásra panaszkodó Kimi Räikkönen vasárnapra jobban lett, s mindenképpen rajthoz áll a versenyen. A 2001-es sauberes tesztbalesete óta időnként visszatérő gondjáról kiderült, hogy az első szabadedzésen újult ki, amikor megdobta az autóját az egyik kerékvető, és keményen érkezett vissza az útra. A harmadik szabadedzésen annyira fájt a dereka, hogy a pálya leghepehupásabb részein levegőt sem bírt venni.

A szingapúri paddockban az idén sincs hiány sztárokból. Justin Bieber és Rihanna is kapott némi figyelmet, de nem akkorát, mint egy 38 éves angol úriember. David Beckham kisugárzása továbbra is hihetetlen, hiszen az F1-es paddockban ritkán fordul elő, hogy mindenki (értsd: mindenki) megfordul valaki után, vagy megáll egy pillanatra: az angol kiváltja ezt a reakciót.

A zenészek és a korábbi labdarúgó mellett többek között a Miss Universe szépségverseny néhány döntőse is tiszteletét tette a versenypályán.

Többek között közülük választják ki novemberben Moszkvában a világ szépét
Többek között közülük választják ki novemberben Moszkvában a világ szépét

Sebastian Vettel két hete Monzában a 113. versenyén szerezte meg 32. futamgyőzelmét – Michael Schumachernek éppen ennyi futam kellett a 32. diadalhoz, amelyet 1998-ban a Hungaroringen aratott. Schumi a következő versenyén Belgiumban nagy fölénnyel vezetett, mielőtt David Coultharddal ütközött a skót lekörözése közben, és kiesett, s a 33. diadalára még egy futamot várnia kellett. Vettel minden bizonnyal nem akar a két hét múlva esedékes Dél-koreai GP-ig várni, de eddigi hétvégi szereplését látva csak valami hasonló balszerencse foszthatja meg a diadaltól, mint Schumit 15 éve Spában.

Vettel a legutóbbi két Szingapúri Nagydíjat megnyerte, rajta kívül Fernando Alonso duplázott még itt, Lewis Hamilton egy győzelmet aratott.

DRS-ZÓNA

Szingapúrban is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve a hetes kanyar előtt. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken mindegyik körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – ha nem esik az eső.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik