Sebastian Vettel a rajt után néhány méter erejéig visszaesett Nico Rosberg mögé, de az első kanyarból kijövet már az élen állt, és végül rajt–cél győzelmet aratott (azt a pár métert az F1-es statisztikákban nem veszik figyelembe, a lényeg, hogy az első helyen zárta az első kört). Sőt, a pole-lal és a leggyorsabb körrel úgynevezett Grand Chelemet jegyzett, karrierje során a harmadikat (2011-ben Indiában, tavaly a Japán Nagydíjon tarolt). Az örökranglistán a hetedik helyen áll Nelson Piquet-vel holtversenyben, de még öttel elmarad az éllovas Jim Clarktól.
„A rajtom hajmeresztő volt, Nico sokkal jobban indult, el is ment mellettem, de szerencsére elrontotta az első kanyart, vissza tudtam előzni, ami kulcsfontosságú volt – mondta a vb-előnyét 60 pontra növelő Vettel. – Nagyon jó volt az autó, Nico mögött ez nem jött volna ki. A biztonsági autós időszak természetesen nem hiányzott, de utána elképesztően jó sebességet tudtam diktálni. Csodás volt az autó, ami nem a szerencse műve, hanem a rengeteg kőkemény munkáé, amit a csapat elvégzett. Nagyon nagy élmény volt körözni vele ezen az őrült pályán."
Vetteltől megkérdezte a dobogón az interjút készítő Martin Brundle, mit szól ahhoz, hogy a Magyar, a Belga és az Olasz Nagydíj eredményhirdetése után ismét kifütyülik a dobogón.
„Ó, ezek a szurkolók világkörüli turnéra indultak, busszal jönnek minden versenyre" – ütötte el egy poénnal Vettel a jelenséget, amit az vált ki, hogy a riválisok már nem tudják tartani a tempót vele és a Red Bulljával. Még Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke is megjegyezte, hogy Vettel dominanciája kezd ártalmassá válni az F1 számára.
„Meg sem fordul már a fejünkben, hogy felvehetjük a versenyt ezzel az űrbéli járművel. Túlságosan messze előttünk járnak, attól tartok, ezzel kicsit tönkre is teszik a show-t" – mondta Boullier. Itt jegyeznénk meg, hogy a show az F1-nek csak az egyik része, a másik a sport, amelynek lényege, hogy a legjobb győz. Ezt próbálta magyarázni Vettel is.
A Lotus így is örülhetett, hiszen Kimi Räikkönen a szombaton megszerzett 13. rajtkockából indulva feljött a dobogóra, a biztonsági autós időszakban történt kerékcseréjét követően Fernando Alonsóhoz hasonlóan már jött ki a boxba új gumikért, és sikert kovácsolt a stratégiai húzásból.
„A verseny alatt már nem fájt annyira a derekam – utalt a finn arra, hogy szombaton még nagy kínok közepette vett részt az időmérőn. – Szombaton nem volt ideális a helyzet, majdnem el sem indultam az időmérőn. Örülnünk kell ennek a harmadik helynek, és bízom benne, hogy a következő versenyre rendbe jövök. Nem először fordult elő ez a derekammal, de aggasztó, hogy ilyen hirtelen elő tud jönni, a télen valamit kezdenem kell vele. Azt hiszem, a versenyen megtettem, amit lehet."
Räikkönen Jenson Buttonnal szemben a verseny talán legszebb előzését mutatta be a hajrában, a 14-es kanyarban a külső íven húzott el az angol mellett.
„Nem volt könnyű, de én voltam az ideális íven, később fékezhettem, és kevésbé kellett óvatosnak lennem, mint Jensonnak" – mondta Räikkönen.
A finn nem tudta utolérni Fernando Alonsót, aki pazar rajtja után a hetedik helyről a harmadikra jött előre, és Nico Rosberg késői boxkiállása után már csak Vettel haladt előtte.
„Tudtuk, hogy a sebességünkkel nem juthatok előbbre, ezért fel kellett találnunk valamit. A jó rajt nagyon kellett, mint ahogy az egyedi stratégia is. Végül mindkettő összejött, a második hely ezen az estén felért a győzelemmel – mondta Alonso. – Nem volt veszítenivalónk, ha ötödikként érek célba, akkor sem történik tragédia. Rosberget figyeltük, és amikor láttuk, hogy nem áll be a boxba, máris jöttem, mert eltérő taktikára volt szükség. Nem volt könnyű végigmenni, de sikerült. Nem áltatom magam a vébé-esélyek miatt, hatalmas szerencsére lenne szükségem."
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | Red Bull-Renault | 377 |
2. | Ferrari | 274 |
3. | Mercedes | 267 |
4. | Lotus-Renault | 206 |
5. | McLaren-Mercedes | 76 |
6. | Force India-Mercedes | 62 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 31 |
8. | Sauber-Ferrari | 19 |
9. | Williams-Renault | 1 |
Egyedül Nico Rosbergnek volt esélye arra, hogy megfékezze Vettelt, de a jó rajtját elrontotta a túl hosszú féktávjával. A második helyezés így is biztosnak tűnt, de a Mercedes Niki Lauda elmondása szerint elaludt a biztonsági autó pályára küldésekor, és nem tudta megtenni azt, amit Alonso és Raikkönen.
„Úgy érzem, nem hoztuk ki a maximumot ebből a versenyből, volt egy-két dolog, amit jobban csinálhattunk volna – mondta Rosberg. – Nem hiszem, hogy meg tudtuk volna csinálni azt, amit Alonso és Kimi, nem mentünk volna végig a biztonsági autós időszak után kiállás nélkül. Bosszantó, hogy Webber megelőzött a boxkiállásnál, de a stratégiát is alakíthattuk volna jobban."
Lewis Hamilton az időmérőn kikapott csapattárásától, akinek így a verseny közben is hátulról kellett figyelnie a másik Mercedest, egészen a célig.
„Nem lehetünk elégedettek ezzel az eredménnyel, hiszen nagyon jól lehetett nyomni a kocsinak, de a stratégia rosszabbul sült el, mint reméltük – mondta az angol, aki már 96 ponttal van lemaradva a vb-éllovas Vetteltől. – Nico mögött értem célba, ami a vb-esélyek szempontjából már nem oszt, nem szoroz, legfeljebb Fernandót érhetem utol, de a fő cél, hogy a konstruktőr-vb-ben megverjük a Ferrarit."
Jenson Button nyolc körrel a leintés előtt még a harmadik helyen állt, de a McLarenje nagyon lelassult a kopott gumikon, és végül csak a hetedik helyen ért célba.
„Megfordult a fejünkben a gondolat, hogy odaérhetünk a dobogóra, és bár a végén lelassultunk, jó érzés volt elöl csatázni. Ilyen kockázatos lépések kellenek ahhoz, hogy esélyünk legyen a dobogós helyezésekre. A hetedik hely sem rossz, egyértelmű, hogy megérte" – mondta Button.
Mark Webber a rajt után negyedikként haladt Alonsót üldözve, de akkor sem tudta megközelíteni csapattársa, Vettel tempóját, amikor szabaddá vált előtte az út. Végül késői kerékcseréje után áthámozta magát a mezőnyön, de Räikkönent már nem tudta utolérni, ráadásul a váltója is tönkrement, és a végén visszaesett, az utolsó körben pedig ki is állt, így nem szerzett pontot.
„Nem jutottam el a célig, ami nagy kár, de megtettem, amit tudtam. Magammal elégedett vagyok, ez van – mondta Webber. – Az a gond, hogy még mindig a gumik kíméléséről szól a verseny. A végén friss gumikon nyomhattuk neki, de minden maradt a régiben."
Webber Alonso Ferrarijának oldalán jutott vissza a boxba, amiért a két pilótát a sportfelügyelők elé is idézték, és figyelmeztették őket. Webbernek ez volt a harmadik figyelmeztetése idén, ami miatt tíz rajthelyes büntetést kap a Dél-koreai Nagydíjon. Bár elsőre súlyosnak tűnik az eset következménye, az esetet konkrétan látók szerint Webber olcsón megúszta, ketten ugyanis majdnem elütötték, miközben Alonso autója felé haladt, és a Ferrariba is majdnem belementek a riválisok.
A Webber-fuvar
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Felipe Massa (6.): – Nehéz verseny volt, a rajtnál nem sokon múlt, hogy Webber elé kerüljek, de utána sem tudtam előzni. Ha előrébb jutok, talán nem szuperlágy gumikat kapok a biztonsági autós időszak alatt, és megpróbálom ugyanazt a taktikát, mint Fernando. A végén azokat előzgettem, akiknek elkoptak a gumijai, ez kárpótolt a verseny borzasztó első feléért.
Sergio Pérez (8.): – Elégedettnek kell lennünk ezzel az eredménnyel, ahogy Jenson is mondta, a hetedik és nyolcadik hely volt ma a legjobb, amit elérhettünk. A biztonsági autó a mi szempontunkból rosszkor jött be a pályára, kockázatos volt két kiállással végigmenni a versenyen, de úgy gondolom, hogy ez volt a jó döntés.
Nico Hülkenberg (9.): – Nem reménykedtem sokkal jobb eredményben. Nagyon jól rajtoltam, utána pedig vissza kellett engednem magam elé Pérezt, amivel nem értek egyet. Ő volt a belső íven, emiatt elcsíptem a kerékvető szélét, de a kanyar előtt és után előtte voltam. A végén Rosberg, Hamilton és Webber is friss gumikon volt mögöttem, így csak arra koncentráltam, hogy a pályán tartsam az autót.
Adrian Sutil (10.): – Kemény és fárasztó volt a verseny, szóval jó érzés, hogy sikerült pontot szerezni. A futam végén utolértem Pérezt, Buttont és Hülkenberget is, de már nem tudtam támadni őket, mert elkoptak a gumik.
Pastor Maldonado (11.): – A rajtnál két autót is sikerült megelőznünk, utána pedig jó állapotban tudtuk tartani a gumikat, így keményen tudtam nyomni a verseny utolsó szakaszában is a szuperlágy abroncsokon, bár a pontszerzés nem jött össze.
Esteban Gutiérrez (12.): – Nem volt jó ma a tempónk, különösen a verseny első felében, amikor jó pár csatát vívtam. A kelleténél kicsit jobban is nyomtan a gázt, a gumik gyorsan koptak, az autó pedig eléggé túlkormányzott volt. A stratégiánk sem volt a legjobb, de legalább sikerült kicsit előrébb lépnünk.
Valtteri Bottas (13.): – Számomra ez volt az év egyik legnehezebb versenye. Rögtön a rajtnál gond adódott a kuplunggal, emiatt jó néhány hellyel hátracsúsztunk. A biztonsági autót követően pedig törmelék került az első szárnyra, amiatt pedig nehezen volt vezethető az autó.
Jean-Éric Vergne (14.): – Nem igazán volt jó a rajtom, menet közben pedig három kiállásos taktikára váltottunk. Szerintem így is összejöhetett volna a pontszerzés, de a verseny végére nagyon elkoptak a gumik, és az autó is túlmelegedett. Az újítások, amiket ide hoztunk úgy tűnt, hogy beváltak, arra számítok, hogy Koreában erősek leszünk.
Giedo van der Garde (16.): – A gyenge startot követően megelőztem a csapattársamat, Bianchit és Bottast, az első kör végére ott voltam Sutil mögött. A futam újraindítását követően is jó volt a kocsi sebessége, ezért meg tudtam előzni Bottast, és két körrel a vége előtt Picet is, aki bement kereket cserélni.
Max Chilton (17.): – Újra sikerült célba juttatnunk mind a két autónkat, és a tizedik helyet is visszaszereztük a világbajnokságban. Gyorsan koptak a gumik, Pic kiállásával pedig sikerült egy hellyel előrébb végeznem.
Jules Bianchi (18.): – Az első kerékcsere során gond adódott a váltóval, de kicseréltük a kormánykereket, és szerencsére megoldódott a probléma. A futam második felében elég magányosan vezethettem, és szokás szerint korán elkezdték lengetni a kék zászlókat.
Charles Pic (19.): – A rajt után beragadtam Bianchi mögé, és nem is tudtam megelőzni az első etapban. Mikor bejött a biztonsági autó, megelőztem Giedót, és minden jól is ment, de hat körrel a leintés előtt elkoptak a hátsó gumik, ezért újra be kellett mennem a boxba, ott pedig véget is ért a versenyem.
Paul di Resta (20.): – Kár, hogy nem sikerült a pontszerzés, pedig jó helyen voltam. Jól kezeltük a gumikat, minden jól alakult. Aztán a hetes kanyarban egyenesen tovább ment az autó, és nem tudtam megállni. Nem tudom, hogy mi történt, mert ugyanúgy vettem be azt a kanyart, mint az azt megelőző körökben.
Daniel Ricciardo (feladta): – Nagyon frusztráló volt a rajt után hátracsúszni, úgy tűnt, hogy a kocsi nem akar elindulni. Onnantól kezdve nyomtam, ahogy csak bírtam, talán túl vehemens is voltam, ezért hibáztam. Keményen fékeztem, a kerekek leblokkoltak, és beleszaladtam a falba. Nem szoktam ilyen hibákat elkövetni, tanulni fogok belőle.
Romain Grosjean (feladta): – Jól alakult a verseny, úgy éreztem, a második vagy a harmadik helyre esélyes vagyok, jó döntéseket hoztunk, de a motoromnak más tervei voltak. A levegőnyomás elszállt, megpróbáltuk kijavítani, de nem sikerült, így ki kellett állnom.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:59:13.132 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 32.627 mp h. |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 43.920 mp h. |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 51.155 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 53.159 mp h. |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:03.877 p h. |
7. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:23.354 p h. |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:23.820 p h. |
9. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:24.261 p h. |
10. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:24.668 p h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:28.479 p h. |
12. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.894 p h. |
13. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:45.161 p h. |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:53.512 p h. |
15. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1 kör h.* |
16. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
20. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 7 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTÁK | Megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 37 | |
Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 23 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (46. kör) 1:48.574 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 7 | 10 | 12 | 247 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 8 | 12 | 187 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 5 | 12 | 151 |
4. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 11 | 149 |
5. | Mark Webber | – | 4 | 11 | 130 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 10 | 116 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 10 | 87 |
8. | Romain Grosjean | – | 2 | 8 | 57 |
9. | Jenson Button | – | – | 10 | 54 |
10. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 6 | 26 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 6 | 22 |
13. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 19 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 5 | 18 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
16. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 1 |